Imetys

Mä taas en osaa enää makuultaan imettää, vaa istualteen on meille vakiintunut tapa :)

Jos jompikumpi isoäideistä näkee meidän 5minuutin syöminen tulee sieltä suusta yleensä "ai, eikö maito riittänytkään?" tai "ai, eikö ollutkaan nälkä?" :confused:
 
Ei kai ny tuollai voi sanoo kellekään imettävälle äidille, et ai eikö maito riittänytkään. Aika omiaan murentamaan luottoa imetykseen, jos on ehkä vähän ollutkin ongelmia. Mä sain puolustella koko ajan et kyl se maito riittää, kun poika kerta kasvaa ja pissaa usein.
 
Minä totesin vaan, että kyllä sitä riittää tai nälkä tuli täyteen jo. Yleisimmin kyllä taisin tokaista takaisin "tulee niin paljon maitoa, että ei siinä kauaa nokka tuhise ku on maha täys", molemmat isoäidit hiljeni tästä aina :angel4
 
Hmm... Musta tuntuu että noitten kiinteitten alotuksen jälkeen on koko ajan vaan mielessä koska vauva syö, mitä se syö seuraavaks ja missä ihmeen välissä vielä kaikki tissittelyt???? Tänäänkin tuli puuron jälkeen röyhy, että tuli pari lusikallista jo ylöskin. Syöttääkö sitä lapsraukkaa nyt jo ihan liikaa? Aaaaargh. Tosin ton jälkeen tyttö söi vielä tissin tyhjäks ja nukahti yöunille.

Meillä on imetys aina ollut nopea hetki, maitoa tullu aina kunnon paineella. Max 5min paitsi ihan alussa kun asennon hakemiseen ja imuotteen löytymiseen meni omat tuskailut (ja se rintakumi!).
 
Mul on ainukka sama homma. Sit tossa kuitenki pähkäilin, et ei se kyllä syö, jos ei nälkä ole :) Meilläkin useesti tulee takasinpäin osa ruuasta. Kiinteistä tai maidosta.
 
Ah, hyvä että jollain muullakin samoja ongelmia ja pähkäilyjä. Sitä vaan tuntee ittensä niin avuttomaksi kun on toisen ravinnosta ja kaikesta täysin vastuussa (miehen kanssa siis mutta kumminkin). Olis joku selkee juttu, mikä ois aina kaikilla sama xD Ei vaan, se ois jo liian helppoa ja tylsää.
 
Meillä myös puklaillaan ruokaa ja maitoo. Tää on vähän tällasta säätämistä että saa ruokamäärätkin sopiviksi kun tuo meidän sälli syö niin paljon ku sille vaan antaa :grin Millon sitä normi lehmänmaitoo sittten saa joskus ruveta antaan kun imetykset on loppuneet?
 
Joo tais olla joskus 10 kk jälkeen kun voi jotain maitotuotteita rueta testailee.

Mäkin välillä ressaan sitä, että koko ajan tarvii miettiä mitä ruokaa missäkin vaiheessa pitäis antaa ja sit huomaa, että tissit alkaa täyttyä ja pitäis niistäkin antaa jossain välissä. Meillä ei maito kelpaa kiinteiden päälle niin sekin aiheuttaa omat ongelmat.
 
Meillä ku maito ei kelpaa, niin kiinteetä saattaaki mennä. Kauhee tulkinta just, et mitä toinen haluaa milloinkin. Tänäänki puklas hedelmäsoseen ja maidon jälkeen, mut tunti siitä veti 2dl puuroa ja maidot päälle, eikä tullu mitään. No, uni tuli :wink

Vuoden iässä tosiaan lehmänmaito. Siinä on niin paljon proteiinia, ettei toi pienen elimistö vielä kestä. Viileillä ja piimällä voi alotella siinä 10kk:n iässä. Näin oon ainaki ymmärtäny.
 
Nii ja maltilla, maltilla. Toivottavasti poika ei oo samanlainen maitovammanen, ku vanhempansa... mies käyttää laktoositonta, mut kestää hieman myös vähälaktoosista.. mulle onneks riittää VL.
 
Mä oon jotenkin koko ajan ollu sitä mieltä, että meidän poitsu ei syö suositusten mukaan maitoa ja varsinkin kun sillo 3kk neuvolassa alettiin sanomaan, että meillä ei syödä tarpeeksi niin on koko ajan tuolla takaraivossa, että saako poika nyt tarpeeksi maitoa.
Nyt kun on muutama päivä öitä lukuunottamatta mennyt suurimmaksi osaksi pullosta maito niin olen huomannut, että ei kyllä ihan sitä 700ml tule täyteen päivässä. Voikohan liian vähästä määrästä olla jotain haittaa...?:eek:
Kiinteitä kyllä menee ja neuvolasta sanottu aina vaan, että saa syödä niin paljon kun jaksaa.
Sama ressi ku Ainukalla tän avuttomuuden kanssa kun pitäisi olla vastuussa tästä kaikesta, mutta oma tieto-taito meinaa tehdä kepposen...
 
meillä meni ennen kiinteitä maitoo yli litra päivässä,nyt kiinteitten aikaa tuskin mennää lähellekkää sitä.
 
Niranda.. siitä maidosta saa tärkeitä rasvoja yms. Mutta jos sun poika syö kaupan soseita, niin niihen on kyl lisätty öljyjä yms. Et ei pitäis ainakaan olla mitään ravinnepuutosta. :)

Ja lisää toki vastiketta vauvan puuroon tai soseisiin.. esim pottua voi tarjota vastikkeen seassa. :)


Tässä ihan kiva pieni tietopaketti ja muutamia reseptejäkin: http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Terveys/Ravinto-ja-syominen/Puolivuotiaan-ravinto/
 
Ohoh.. siellähän oli lanttusosekin.. noh, sitähän voi alkaa tarjota vasta sitten vuoden iässä. :D
 
Jösses ku pakkautunu maitoo... joutuu pitkästä aikaa pumppaamaan. Ipana veti välipalaksi vaan toisen tissin tyhjäksi. Se on se lakritsi mitä eilen söin.. eiks herkut lisiny maitoa. :D
 
Nam, lakua :) Enpä ooka syöny pitkää aikaa lakua, ja nyt en kyl aiokaa et sais tän huonon olon poiskii joskus.
 
Takaisin
Top