Imetys

Onko vinkkejä miten imetysvälejä saisi pidennettyä? Neiti syö öisin n. 30 min - 1,5 h välein. On nyt 5 vkoa vanha.

Pikkuruusu: Kiitos vinkistä, vaunuilin tänään Lidliin ostamaan sellaisen! Olin joka tapauksessa ostamassa tai tekemässä itelle sellasta, niin tosi kiva että löyty noin edullisestikin :)

Pauliina, meillä oli ensin vaikeita öitä, mutta nyt on mennyt jo 3 viikkoa hyvin, eli imetysväli on 2-5 tuntia suunnilleen. Ekat pätkät pidempiä ja aamua kohti lyhenee. Avain tähän oli, että vauva hoksasi yön ja päivän eron. Nukkuu päivisin vain yhdet pitkät päikkärit ja sitten vain lyhyitä torkkuja. Kun kello lähestyy kuutta illalla, vauva haluaa alkaa tankata yötä varten. Ja illan se syö, syö ja syö. Vähän väliä haluaa ottaa, sitten menee hetki että tasaantuu, joinakin iltoina asiaan kuuluu myös ns. iltakiukku, joka tyyntyy syömällä, ja tätä jatkuu kunnes vauva on lopulta ihan täynnä ja uninen. Ja sillä täydellä mahalla se yö menee sitten pitemmissä pätkissä, ja ne heräämisetkin on tosi lyhyitä kun hörppää vain pari minuuttia lisää.

Eli suosittelen yön ja päivän eron korostamista ja tuota iltatankkausta. Miinuspuoli on se, että iltaisin vauva ei ole aina välttämättä parhaalla tuulella vaan hiukka äkäinen. Se on kuitenkin hyvä hinta kunnon yöunista. Ja toisaalta jokainen aamupäivä on yhtä aurinkoa. Juttelee kauheasti (iltaisin tosi vähän), hymyilee ja jumppaa. Tuon pitkän päiväunen (vaunulenkki) jälkeen on myös yhtä aurinkoa.

Meillä kesti tosiaan aika kauan, että vuorokausirytmi alkoi toimia. Päivisin on valoa ja ääntä, yöllä en laita valoa edes vaipanvaihdon ajaksi enkä juttele vauvalle ääneen ollenkaan. Vältän myös katsekontaktia öisin sekä illalla viimeisten tankkausten aikana, jotta vauva saa rauhassa väsyä ja nukahtaa. En halua virittää häntä yliväsyneeksi, ja mun kasvot on tällä hetkellä sille se tärkein aktiviteetti. Ja eniten auttoi rutiinit: niiden ei tarvitse ihan kellontarkkoja olla, mutta suunnilleen samassa järjestyksessä on hyvä olla eri aikoina päivää tietyt asiat. Näin vauva osaa vähän ennakoida, milloin mitäkin tapahtuu ja milloin pitää tosiaan aloittaa se iltatankkaus.

Kiitos Kunusiini vinkeistä ja vertaistuesta! Moneltako aloitatte iltatankkauksen ja milloin vauva nukahtaa yöunille? Entä milloin herää uuteen päivään? Meilläkin on nyt tullut vähän iltakiukkua. Toivotaan että se on enne pidentyvistä yöunista :)

Vauva alkaa syödä joskus kuuden maissa tihentyvään tahtiin. Kymmenen ja yhdentoista välillä sammuu kunnolla nukkumaan ekaa, pisintä yöunipätkää. Siirrän vauvan sylistä omaan sänkyynsä, jonka joskus lämmitän valmiiksi kauratyynyillä, ettei havahdu lämpötilaeroon.

Niin ja aamulla nousemme ylös 8 ja 11 välillä, riippuu, missä kohtaa aamun pätkäunet loppuu kesken. Yhtäkkiä on aina ihan valveilla ja sitten vaatii äänekkäästi vaihtelua ja aktiviteettia. Otamme muuten myös d-tipat aina aamutoimien yhteydessä siltä varalta, että jos niillä joku vaikutus on, se ei ole yöunista pois.

Meillä on hassuja päiviä. Toisinaan nukutaan koko päivä, toisinaan valvotaan koko päivä aamusta öyhön ilman mitään päikkäreitä. Aina mennään kuitenkin viimeistää klo 01 nukkumaan ja nukutaa hyvät yöunet, eka pätkä 4-6h ja sitten 2-4tunnin välein syödään. Aamulla herää siinä 8-9 ja sitten on ihan lottoa miten loppupäivä mennään. Aamulenkin koiran kanssa nukkuu kantorepussa ja joko jatkaa uniaan kotona tai sitten ei.

Iltaisin tankataan täälläkin ja piereskellään ja vääntelehditään. Huuto on onneksi jäänyt pois. Myös joka vaippaan kakkaaminen on loppunut ja nyt kakataan joko kerran kunnolla tai ei lainkaan. Iltaisin mekin laitamme äänet hiljaiselle ja valot pois. Aamulla taas avataan verhot ja "möykätään". Yöpuku on meille myös merkki hiljentymisestä ja nukkumaan menosta.

Onko kellään ilmestynyt "piimäkokkareita" nänneihin? Mä epäilen että mulla on joku tiehyttukos kun heräsin aamuyöstä kovaan rintakipuun. Eilen illalla oli jo nänni kipeä ja imetys sattui. Rinnassa oli sellanen kova pallo ja oon nyt imettämällä, pumppaamalla ja kauratyynyllä lämmittelemällä saanut sen kovan muhkuran pois mutta nännissä edelleen tuo valkoinen "kokkare".. kuumetta mulla ei ole eikä mitään väriläikkiä tississä niin en usko et olis rintatulehdus. Enkä oo tässä ulkoillutkaan joten olis outoo jos olis se rintatulehdus... tuo "kokkare" vaan ahdistaa et onks se nyt joku tukos siinä, ettei äitiyis pahemmaks :(

Anna_, oon lukenut että sellasta kokkaretta kannattaa koittaa vaikka suihkussa kostealla pyyhkeen kulmalla varovasti irrotella.. jotenkin näin se meni. Hyvä että muhkura lähti irti, niin ehkä ei tulehdusta tuukaan. Ja siihen kyllä kuuluu se kuume ja kipeä olo. Mulla taas iski kuume ja tissi kipeäksi vaikka mitään tukosta en missään vaiheessa kerinnyt huomatakaan, pari viikkoa sitten.

Täällä ongelmana suihkuavat rinnat; tyttö on alkanut saada rintaraivareita sen takia että maitoa tulee suihkuamalla ja hänen on vaikea syödä kun maitoa tulee niin paljon ja hän haluaisi nautiskella rinnalla :( olen kokeillut lypsämistä ennen imetystä; rinnat eivät vaan oikein tahdo herua pumpulle.. Luin jostain että runsas kakkiminen ja ilmavaivat voivat johtua juuri noista suihkutisseistä, onko kellään neuvoa mitä kannattais tehdä? Olen nyt pari viime syöttöä imettänyt samasta rinnasta, toinen syöttö meni jo hieman paremmin kuin ensimmäinen. Nyt vaan toinen rinta alkaa jo pian paukkua kun olen imettänyt siitä viimeksi viime yönä.. :/

syysmami, mulla on luullakseni samaa ongelmaa...kauheat rintaraivarit ja luulen että ainakin osasyy on runsas maidontulo. Viimeks oon etsinyt tuolta tietoja, hakusanaksi suihkutissit. Oon kans kokeilemassa tuota taktiikkaa 2 kertaa samalta puolelta. Siitä leporinnasta pitäis tosiaan huolehtia. Ootko kokeillut puristella sitä samalla kun syötät toisesta rinnasta? Mulla ainakin heruu vauvan syödessä se toinenkin puoli helpommin kuin jos muulla ajalla yrittää. Mulle on myös sanottu että tämä ongelma helpottuu koko ajan kun vauva kasvaa, jos se siis liittyy liikamaitoisuuteen. Minkä ikäinen sinun vauva on? Onko sinun vauvalla muuten ne raivarit siinä heti syönnin alussa vai myös myöhemmin?

Me ollaan maanantaina menossa imetyspolille rintaraivarien takia. Oon melko varma että vauva ei raivaroi siellä (on hämmentynyt tms julkisilla paikoilla), mutta toivottavasti saadaan silti apua.

Mulla on suihkutisseihin auttanut ainoastaan aika. Vauva on nyt 7viikkoa ja oppinut elämään maidontuotantoni kanssa. Aamuisin pumppaan aina molemmat "tyhjiksi", tulee muuten 300-400ml yhteensä.. Silloin maitoa tulee pitkien yöunien jälkeen ihan hillittömästi. Ei syömisestä tuu mitään.

Rintaraivareihin on auttanut se että annan vauvan raivota. Jos menee ihan hulluksi niin nostan hänet sohvalle tms yksinään huutamaan. Rauhoituttuaan tissi taas maistuu. Nykyään ei enää raivoa, irroittaa usein ottteensa ja mä saan olla AINA rätti kädessä valmiina painamaan tissin päälle, muuten maito suihkuaa pitkin seiniä ja ympäri kämppää. Makuultaan ei voi imettää paitsi "tyhjistä" rinnoista, muuten tulee vauvalta maidot nenästäkin. Pystympi imetysasento niin että vauvan pää on "linkussa" auttoi alussa. Nykyään iso vauva osaa jo itse vääntäytyä hyvään asentoon ja irroittaa otteensa aina ennen kun alkaa täysillä suihkuamaan.

Jee, mä onnistuin ensimmäistä kertaa eilen pumppaan maitoa! Miten voikaan olla ylpee 150ml pumpatusta maidosta! :D Saunan jälkeen hiipparoittin alasti (nykyään onnistuu kun tissit ei enää ihan koko ajan tiputa maitoo) ja aloin laittaan vauvan sänkyä. Sängyn päälle kumartuneena peittoja myllätessäni alko tisseistä VALUUN maitoo. Imetykseen ja pumppaamiseen viime aikoina perehtyneenä totesin että ahaa, nyt alko heruminen ja ei muuta kun äkkiä pumppua. Ei tuntunu pumppaaminen yhtään epämukavalta niin kuin silloin ekoilla viikoilla kun yritin ilman herumista pumpata epätoivoisesti :) Nopsasti kerty molemmista tisseista 150 ml ja tyttö vielä kävi siinä välissä syömässä molemmista tisseistä. En uskaltanu enempää pumpata ettei maitoa ala pakkautuun ihan hirveesti.

Minkälaisia kertamääriä te ootte pakastanu? Neuvolan ohjeen mukaan vuorokauden säilyy jääkaapissa, enää en ees muista kauanko pakkasessa. Käytättekö rasioita vai minigrip-pusseja? Ens vkolla pirpana pääseekin mummulaan hetkeks hoitoon, nyt voikin sit laittaa maidotkin mukaan niin pääsee isovanhemmat syöttään vauvaa <3 Toivovat vauvaa hoitoon, nyt mä yritän keksiä ittelleni siks aikaa tekemistä... Ehkä sitten vaikka salille varovasti alotteleen!

Mä oon pakastanut 150ml-60ml määriä (oon huomannut että se on ihan hyvä olla pienempiäkin määriä pusseissa ettei mene paljon maitoa hukkaan jos joutuu lisää sulattamaan), Oon käyttänyt pakastuspusseina niitä ainun pullopusseja mitä myydään kauppojen vauva-osastoilla. Siitä vaan teipillä kiinni ja kylkeen teipannut lapun missä on pvämäärä ja maidon määrä.

muistaisin että pakistimes säilyy 3kk? Varma nyt en 100% oo. Me laitettiin pakkeseen minigrippi pusseissa ja tussilla päivämäärä merkittihin :)

Mulla pakastepusseissa 60-125 ml. Pussin kyljessä määrä ja pvm. Puol vuotta pitäisi säilyä. Pakastin myös 20ml paloja (lääkemitoissa) mitä ajattelin sitten sekoitella peruna/porkkana mössöihin :)

Meidän neiti on nyt kuuden viikon ikäinen. Raivoaminen alkaa yleensä kun on hetki tissitelty, joskus laantuu kun se aikansa itkee ja yrittää imeä ja ilmeisesti enin suihkuaminen laantuu.. Olen nyt imettänyt 2 kertaa peräkkäin samasta rinnasta, hieman ehkä asiaa on auttanut. Viime yönä tosin nukkui viiden tunnin pätkän ja leporinta oli räjähtää, pakko oli lypsää sitä ennen imetystä.

Ja niin, pitää yrittää olla KATSOMATTA vauvaa. Suihkuaa vähemmän. Kun katson vauvaa alkaa maitoa tulla niin ettei suihkuava ole riittävä adjektiivi kuvaamaan maidon tuloa...

Takaisin