Imetys

Jeee, tänään sain vihdoinkin aikaa, että pesin ja steriloin rintapumppuni :) Ja pumppailin sillä, ku pikkunen oli nukkumassa. Sain pumpattuu 70 ml, en tiedä onks se hyvin vai huonosti, mutta jokaisesta tipasta pitää olla tyytyväinen :) Saa isovanhemmat ristiäisten jälkeen syöttää tytölle sitä, kun me iskän kanssa istutaan iltaa kummien ja muiden nuorten kanssa :)

Niin juu vielä sellanen, että keitättekö aina pumpun käytön jälkeen vai pesette?

70 ml on hyvin, ole tyytyväinen :) Minä oon yleensä vaan pessy pumpun ja sitten ajoittain keitellyt. Tosin nyt pumppu on ollu vallan käyttämättömänä varmaan pari viikkoa, kun oon käyttänyt lähinnä maidonkerääjiä ja niillä talteen saanutta maitoa sitten pakastanut äitin poissaoloja varten.

70ml on hyvä satsi :) mie yleensä huuhtasen pumpun osat ja laitan jääkaapiin oottamaan seuraavaa kertaa. Kunnolla pesen ja keitän parin päivän välein.

En tiedä kuuluuko tämä tänne imetys osioon mutta kuitenkin. Käytiin Miehen kanssa juhlistamassa kihloja perjantaina. Mummu tuli hoitamaan poikaa, voi että oli onnellinen mummu :) No kuitenkin Join siis Illalla/yöllä Alkoholia (voi juku mikä morkkis siitä tuli) ja Vanhana tupakoijana poltin myös tupakkaa! Kun tulimme kotiin Aloin pumpata tietenkin "pahaa" maitoa pois ja sain ehkä 50ml pumpattua. Olin myös hysteerinen että milloin voin seuraavan kerran imettää kun olen juonut alkoholia ja polttanut tupakkaa.
Eilen pumppailin ehkä yhteensä reilu 100ml ja poika sai vaan korviketta.
Tänään aamulla uskaltauduin taas antaa tissiä :D eli yli vuorokauden päästä Viime tupakasta ja alkoholista.
Kauan teillä on mennyt että annatte tissiä jos olette nauttineet alkoholia?

Meille sanottiin imetysvalmennuksessa, että alkoholi poistuu maidosta samassa ajassa kuin äidin verestä muutenkin, eli riippuu tietysti siitä paljonko juo. :D ja sanottiin myös, ettei maitoa tarvitse pumpata pois, se alkoholi ei jää siihen maitoon kun on äidistä poistunut. Itse oon kovasti jo haaveillut punaviinistä, mut vielä en oo juonut. Tarkoitus olis sit varulta pumpata maitoa ennen viiniä, että jos pikkuiselle nälkä yllättää, niin on jotain mitä antaa eikä tarvii miettiä, voiko jo varmasti itse imettää.

Kirjoittelin facen puolelle jo samaa ja kopsaan tännekin

"Voi tissit, rintakumit ja pumput! Mun pitäis tehosyöttää poikaa, mutta hän haluaisi vaan nukkua. Käskynä oli syötöt max 2,5 tunnin välein ja vartti/rinta. Ei olis päästy kotia eilen, jos multa ei tulis näin hyvin maitoa kun tulee.. Mutta...kun jätkä vaan nukkuu! Hereille ei saa, kun peppupesulla kunnolla ja neljäkin tuntia vois mennä unta kaaliin vetäessä tyytyväinen ilme naamalla. Mies on sitä mieltä, että antaa nukkua ja syö kun syö, mutta en mä tiedä kuinka paljon se saa maitoa ja huolestuttaa hulluna. Ote on kummastakin nännistä huono ja toisessa on rintakumi käytössä, mutta silti siinäkin tuntuu, että ote on vielä huono. Kumi on aina täynnä maitoa kun suusta pullauttaa pihalle. Kielikin on väärässä paikassa ja tykkää sitä "pyöritellä" ja napsuttaa nänniä vasten. Yrittää myös aina nänniä hamutessaan tunkea kieltä kitalakeen ja siitähän raivari tulee kun ei saa nänniä suuhun, ku oma kieli edes. Pumpulla saan maitoa hyvin ja voisin koittaa pullolla antaa, mutta siinäkin mietin, että meneeko sitten koko homma pilalle, eikä tuo ote tissistä korjaannu ollenkaan. Viimeisin syöttö oli neljän tunnin unien jälkeen peppupesulla herätys, nänni suuhun, imua ehkä just se vartti ja sitten taas alkaa yrittää nukkua ja mä yritän joka paikasta rapsuttaa ja kutitella, että jaksais imeä vielä toisenkin tissivartin.. Mitenhän tuon nukkumisen kanssa on. Miten teillä muilla on nukuttu kotiutumisen jälkeisinä päivinä? Kun en nyt tiedä noudattaakko orjallisesti käskyä vai antaako toisen nukkua. Nännit on kipeet, mutta ei vielä rikki onneksi pahasti. Sekava selostus näin oman ruokailun yhteydessä hätäisesti väännettynä, mutta kaikki vinkit olis tervetulleita!"

Nii ja kaikki mun yrittämät imetysasennot on pojan mielestä perseestä..

Marsi, en varmaankaan osaa neuvoa...meille sanottiin sairaalalla, että 4-5 h välein pitäis herätellä. Mut ei oo tarvinut, poika nukkuu harvoin yli 2h... Jos jaksat, niin kysy vielä tuolta maitolaiturilta, sieltä sais ainakin asiantuntevaa neuvoa! Ainiin, sellasen ohjeen kuulin, että jos vauva jaksaa raivota tissillä, niin se ei tosiaankaan ole nääntymässä nälkään. Nälkäinen vauva kuulemma takertuu tissiin eikä paljon jaksa tuhlata energiaa muuhun. Lohdutti ainakin mua kun itekin mietin yksi päivä tuota, että rupesiko vauva lakkoilemaan ja saako se nyt tarpeeksi...

Pumppaamisista muuten: jos pitää taukoa imetyksestä, niin kannattaa ehdottomasti kumminkin tyhjentää rintoja, ettei tulisi mitään tukoksia ja tulehduksia ja myös sen takia, ettei maitomäärä vähenisi.

Yosa, minä oon kyllä silloin tällöin juonut lasillisen viiniä, yleensä illan viimeisen imetyksen jälkeen ja ihan hyvillä mielin oon sitten jo silloin yöllä 2-5 aikaan imettänyt. Eri asia olisi sitten jos joisi enemmän, vaan eipä oo tehnyt mielikään. Ajatuskin humalasta ja krapulasta hirvittää :D tupakka pelottaa, juuri ennen raskautta lopetin kun ehdin jo 13 vuotta polttaa. Kun vaan nyt pysyisin erossa...

Mäkin olen muutamana iltana nauttinut lasin kuumaa "mehua" ja olen sen jalkeen imettänytkin ihan normaalisti. En siis heti perään mutta ekalla yösyötöllä. Nyt on tullut pieni hinku lähteä johonkin ulos ja maitoahan mulla on jo vaikka kuinka paljon pakkasessa ja jääkaappiin tulee joka päivä pumpattua ainakin se 100-200ml. Mulla menee maitoa paljon viemäriinkin kunnen oo viitsinyt pakastaakkaan sitä niin paljoa. Että sen puolesta vois lähteäkkin, iskä on lupautunut tietenkin hoitamaan lasta.. Mutta mutta.. mä en raaski lähteä. Tai haluaisin lähteä miehen kanssa yhdessä, me ollaan aina käyty yhdessä ulkona. En viitsi vielä pyytää ketään hoitamaankaan noin pikkuista oman juhlimisen takia.

Ens kuussa mennään miehen kanssa teatteriin ja syömään ja silloin mymmeli hoitaa vauvaa sen aikaa.

Mä olen polttanut koko raskausajan ja imetyksen aikanakin. Poltan vain muutaman tupakan päivässä ja ajoitan sen niin että lapsi saa pääsääntöisesti nikotiinitöntä maitoa. Nikotiini poistuu maidosta n2-3 tunnin aikana. Jos olen just käynyt sauhuttelemassa kun lapselle tulee nälkä niin saa pumpattua maitoa pullosta.

Minullakin tuo tupakka pelottaa! Lopetin heti plussattuani. Koko raskausajan olin polttamatta. Nyt synnytyksen jälkeen kun kahvi taas on alkanut maistua ja ei ole enää vauvaa mahan sisällä, ai että tupakkaa tekee mieli(Eikä asiaa helpota että mies ravaa tupakalla)!! En vaan jotenkin uskalla polttaa. Pelottaa että se vaikuttaa vauvaan maidon kautta.. Vaikka nikotiini poistuukin 2-3h aikana niin pelottaa että siinä on jotain muita kamalia myrkkyjä mitä vauva vois saada. Olen ollut aina hiukan vainoharhainen :D

Mutta ehkä se on hyvä asia Yosa että se vähän pelottaa, ehkä ei tarvitse ollenkaan aloittaa uudellen? :) oishan se hyvä mahdollisuus jättää tupakka kokonaan pois :) Mutta se on helppoa mulle sanoa kun en oo koskaan ollut kiinnostunut tupakasta..

Jep! Ärsyttää kun tupakka kummitelee monta kertaa päivässä mielessä.. Mutta olen päättänyt olla polttamatta kun imetän! Ja koitan olla myös polttamatta sen jälkeen, vaikka tiedän ettei se onnistu :D

Täytyy myöntää, että itselläkin on tuo tupakka ainakin päivittäin mielessä... vielä olen onnistunut olemaan ostamatta omaa tupakkaa, enkä siis ole kyllä polttanutkaan. Mutta jos yhden sais?

Mä haluaisin pumpata maitoa vauvalle pakkaseen valmiiks jos tulee tilanne että etten itse pääse imettämään. Ongelma on se että en saa pumpattua tuota maitoa millään? Pari viikkoa sitten sain pumpattua jotain 50ml helposti mut nyt ei tuu yhtään?!?!? Nähtävästi tuolle meidän pikkuiselle maito kuitenkin riittää kun syö hyvin ja kakkaa/pissaa hyvin, taitaa vaan olla ettei näissä tisseissä oo yhtään sitten ylimääräistä?? Miten te muut pumppailette, ennen/jälkeen imetyksen, kuinka pitkän ajan jälkeen imetyksestä? Annatteko vaan yhtä tissiä ja toista pumppaatte vai miten?

Mä oon pumpannut tunti ennen syöttöä. Tulee parhaiten ja pumppaan yleensä sen 70ml (100ml irtois kyllä helposti). Vauvalle riittää hyvin maitoa pumppaamisen jälkeen. Oon huomannut että irtoaa maitoa huonommin jos on imettänyt ennen pumppaamista. Ja tiedän että maitoa siellä olisi vielä riittämiin mutta pumpulla ne ei vaan tule. Oon pumpannut molemmat rinnat ja tunnin jälkeen imettänyt molemmista.

Nyt pakkasessa on jo 320ml. Aikaisemmin oli enemmän mutta mies hoiti yhden pe-la yön syötöt että mä sain nukuttua.

Mä pumppaan öisin.. herään siihen kun rinnat on liian täynnä ja kivistää.. Sillon pumppaan yleensä yhteensä n 100-130ml (aventin pikkupullo). Mulla on pumppu sängyn vieressä valmiina. Maitoa on pakkasessa vaikka kuinka paljon, siksi meneekin viemäriin nykyään aika paljon. Pakastan maitoa nyt pieniin minigrip-pusseihin, aiemmin pakastin jääpalamuoteissa..
Miten noita sulatellaan? Vesihauteessa? Ei olla pakastettu vielä käytetty kertaakaan.

Voi hyvää päivää.. tänne kotiutui rintaraivarit :/ Eilen illalla kun syötin ennen nukkumaan menoa niin siis poika ihan kiljui ja ihan säikähdin että mitäs nyt tapahtuu. Sit hää kiljui hetken ihan naama punasena ja jatkoi tämä jälkeen syömistä ihan rauhassa nukahtamiseen asti. Outoa.

Täällä maitoa riittää, vauva huutelee tissin perään n. 4 tunnin välein, yö mennään yhdellä heräämisellä siine 4-6 välillä. Tosin nukkuun mennään välillä lähempänä puoltä yötä, välillä klo 21 jälkeen. Päivällä kyllä nukahtaa tissille mutta ei ilta- tai yöaikaan?! Omituinen...

Kummasti tuo maidontulo tasaantui siinä kahden viikon kohdalla. Neuvolassa käydessäni kyselin jo että nytkö se maidon tulo sit loppuu, kun ei tissit enää ookkaan pinkeenä ja maitoo valu koko ajan. Kysyntä ja tarjonta kohtaa, enää harvoin tissi tulvii yli (lähinnä vaan öisin pitkillä syöttöväleillä) eikä enää ole kovana pallona ennen syöttöä. Nyt vaan ei sitten enää maidonkerääjällä saa enää mitään talteen, höh! Ja tissit on kaks roikkuvaa säkkiä, samanlaiset (ellei pahemmat) kun ennen raskautta! Mutta pääasia että näillä ruokkii tuon ihanan prinsessan, on se tissittely sitten vaan hauskaa nyt kun tuo jo alkaa tuijotella silmiin ja on niin tyytyväinen maha täynnä <3

Onnea ja tsemppiä kaikille imetykseen, ja niille myös joilla oma maito ei riitä tai imetys ei muuten onnistu! Onneks sitä maitoo on kaupan hyllyt väärällään :)

Vinkkinä: Lidlissä myydään tällä hetkellä alaselän lämmittimiä (kidney warmer) aikas halvalla ja on muuten ihan huippu rintojen lämmitin!!!

Takaisin