Imetys

Täällä syödään keskimäärin noin 15 min. saattaa joskus mennä lähemmäs 30min. Imetän yhdestä rinnasta.Tai tytölle on siis riittänyt tuo yksi rinta. Annan imeä niin kauan kuin haluaa. Laskee sitten itse irti. Sen verran seuraan aikaa mielessäni, että jos tuntuu että tyttö oli tosi vähän aikaa rinnalla (alta 10 min) röyhtäytän ja tarjoan uudelleen (samaa) tissiä. Ottaa jos ottaa.

Tuo tyttö on kyllä meillä tosi pitkään tyytyväinen. Vois sanoa keskimäärin 3-4 h on syöttöväli. Aina pidän vähintään sen 2 h taukoa. paitsi nyt olen illalla yrittänyt "tankata" vauvaa ja imetän noin 1 - 1,5 h välein. Sitten nukkuukin hyvin. Meillä se eka unipätkä on noin 5 h nykyään (vauva 7 vko). Viime yönä vetäsi semmosen 7 h pätkän! :) harmillisesti vasta puolen yön jälkeen... mutta itse sai nukuttua kuitenkin 1.00-8.00 :)

Yksi juttu tuli muuten mieleen.

Minä kun olen alusta asti käyttänyt sitä rintakumia. Vieläkin käytän lähes koko ajan. Kumista on ollut tosi paljon "hyötyä" myös tuon maidon riittävyyden suhteen. Siitä kun on voinut tarkistaa. Tyttö kun nimittäin itse irroittaa tissistä niin katson aina onko kumissa maitoa. Usein se on ihan täysi. Tiedän siis että maitoa tulee ja se on riittänyt. Siitä näkee vielä onko maito sitä "laihaa" etumaitoa vai paksumpaa takamaitoa. Sen kerran pari kun kumi on ollut tyhjä, niin olen tarjonnut toista tissiäkin. Mun ei siis ole tarvinut samalla tavalla pähkäillä tuleeko maitoa vai ei kun ihan konkreettisesti olen nähnyt sen maidon :) Siis siitä huolimatta että täysimetyksellä mennään enkä ole koskaan pumpannut. Jotain positiivista tuossa kumissakin :)

Käytiin toisen kerran imetyspolilla (ekalla kerralla leikattiin kielijänne, 6,5 viikon ikäisenä, eli alkais näyttää että liian myöhään...). Nyt sitten havaittiin, että paino ei ookaan noussut tarpeeksi. Viimesen 9 päivän aikana vain 55g :( ja sitä edelliset 2vk myös hieman heikohkosti yht 155g kahdessa viikossa. 2dl pitäis antaa päivässä lisää neljään osaan jaettuna siis. Koitan tietysti pumppailla, mutta pelkäänpä että en niin paljoa saa tisseistä herumaan. Nyt illalla pumppasin 40ml. Sitten tuli ongelmaksi, että miten lisämaito saataisiin vauvaan sisään. En uskaltaisi antaa tuttipulloa ellei ole pakko, kun meillä on rintaraivarointia. Koitettiin molemmat hörpyttää mutta huonoin tuloksin. Toivon että se johtui siitä, ettei vauvalla ollut silloin kovin kova nälkä. Sain sitten myös imetysapulaitteen vuokralle ja sainkin sillä annettua ehkä 30ml imetyksen ohessa, mutta vauva ei siitäkään oikein meinannut tykätä ja kun yritän käyttää sitä yhdessä rintakumin kanssa, niin se ei ole kamalan helppoa (siinä menee sellanen letku siihen kumin sisään, normaalisti teipataan nänniin kiinni).

Tuli kyllä aika paha mieli ;( Vaikka oonkin ollut täysimetyksellä tähän asti, niin ongelmia on kumminkin riittänyt tarpeiksi asti (kamalaa rintaraivoamista ja sählääminen rintakumien kanssa) ja nyt sitten selvis, että vauvakaan ei saa tarpeeksi maitoa. Toivon, että sitä kumminkin on mulla, ja ongelma on vaan sen siirtymisessä vauvaan. Jotenkin on koko ajan ollut sellanen huoli, että mitä jos imetys ei sujukaan (ja se on iso mörkö ainakin minulle). Eikä siinäkään mitään, mutta kun miettii, että nää kaikki ongelmat olis ehkä vältetty, jos vauvalta olis leikattu se kielijänne silloin 3-päiväisenä niinkuin aluksi meinasivat. Tai edes muutaman viikon aiemmin...

Mutta pitää vaan nyt tehdä mitä pystyy ja ehkä on vielä toivoa, että päästäis täysimetykseenkin. Saa nyt nähdä. Aika härdelli tästä tuli kun mulla ei ole aiemminkaan ollut yhtään luppoaikaa, ja nyt pitäis vielä saada lisämaidotkin annettua ja sitten pumpata...

elenna, oikein paljon tsemppiä sinne! Ihanaa että yrität! Ja muista, että jos ei onnistu ni ei onnistu, maitoo on kaupan hyllyt väärällään. Nyt vaan stressi pois (helpommin sanottu kun tehty) ja jatkat samaan malliin!

elenna ihan ot, mutta kun kerran sinulla on jo kokemusta!

Miten se kielijänne oikein leikattiin noin pieneltä? Minusta tuntuu, että se on meillä edessä. Meillä imetys tosin sujuu, mutta voi vaikutta ehkä puheenkehitykseen. Minulta on leikattu yli 2 vuotiaana ja R-kirjain ei onnistunut kuin jotain 10 vanhana.

Meillä alettu syömään ihan hulluna. Viime yönäkin syötiin 2h välein, vaikka normaalisti väli ollut 4h. Ai kun kivaa -_- Oon miettinyt että aloitan kiinteitä pikkuhiljaa 3,5kk iässä viimeistään. Soittelin neuvolaan ja kyselin kiinteiden aloittamisesta niin siellä oltiin ihan vastaan koko ajatusta että ennen 4kk aloitettaisiin. MURH. Seuraan sinne 3,5kk ikään asti mihin suuntaan tää syöminen menee ja aloitan ne kyllä sitten jos tää pelleily jatkuu! Oma jaksaminenkin kun on kyseessä ja varmasti ipanakin nukkuisi paremmin jos saisi vatsaa paremmin täyteen..

On tää imetys kyl jännä luonnon tapa "kontrolloida" tuota äiti/lapsi-suhdetta.

Olin nimittäin tuossa perjantaina tyttökavereiden kanssa illanvietossa (ensimmäistä kertaa vauvan syntymän jälkeen ja oli ihanaa :) ). Olin poissa 17-00.30. Sisko oli hoitamassa ja vauva syötetty korvikkeella (en ole halunnut alkaa pumppaamaan, koska meillä on niin hienosti tuo kysyntä ja tarjonta kohdannut). Mulla oli jo nukkumaan käydessä rinnat ihan tosi pinkeät ja melkoisen arat. Pakko oli nukkua selällään. Siinä sitten vaan mietin että kaipa tuo kohta heräilee, että sitten saa ainakin toisen rinnan tyhjäksi :) Taisi kello olla vasta lähempänä 6.00 kun vauva heräsi syömään. Oi että oli ihanaa saada rintaa tyhjäksi! Ja vähänkö oli hassu tunne kun toinen rinta oli sitten ihan tyhjä ja toinen vielä niiin pinkee, lähestulkoon yhtä kamala kuin silloin aikoinaan kun maito nousi rintoihin. Nukahdettiin sitten uudelleen. Seuraavaksi herätessä huomasin että sängy lainehti jo! Liivit ihan märkänä ja liivinsuoja oli kuin joku märkä rätti :grin Eipä se vauva jaksanut edes imeä rintaa tyhjäksi.

Niin ihanaa kuin olikin olla rennosti kavereiden kanssa tuulettumassa, niin kyllä mä päätin etten aio jatkossa olla yhtä kauaa imettämättä. Tai siis niin kauan kuin haluan tällä "täysimetyksellä" mennä eli ainakin tämän vuoden loppuun. Meidän kohdallahan se sitten tarkoittaa sitäkin etten voi olla mitään puolta vuorokautta erossakaan vauvasta.

Ja tuossahan tuo mun pointti olikin. Eli tissit kyllä kertoo äitille jos meinaa vauva johonkin "unohtua" :grin

Mä olen myös mietiskellyt tissien koon merkitystä... Tai kun sanotaan ettei niillä rintojen koolla ole mitään merkitystä maidon tulon/riittävyyden suhteen. Mulla on tosi isot rinnat. Normaalisti joku noin E+ -kuppi ja nyt H-kuppi (isoimmat mitä liiviliikkeestä löytyi...). Maitoa on riittänyt erinomaisesti. Syöttöpunnituksessa sairaalassa irtosi 75 g ja esim joka riittää kun imetän vaan yhdestä rinnasta. Oiskohan asia samoin pienemmillä rinnoilla...?!?

Olisi mielenkiintoista kuulla onko täällä muita todella isorintaisia ja miten maitoa on riitänyt... Ja myös toisinpäin eli miten oikeasti pienillä rinnoilla sujuu imetys. Sehän on tietysti suhteellista miten kukakin kokee omat rintansa... Mutta jos ajattelisi että pieni on A-kuppi ja isot on sitten semmoiset että vaikka olis hupparikin päällä niin miehet tulee baarissa rinnoista huomauttelemaan... :rolleyes:

Mä oon aina pumpannut sen verran tisseistä pois pakkaseen, kun vauva on saanut pullosta, koska silloinhan tuo kysyntä ja tarjonta menee mönkään siinä vaiheessa, kun se vauva ei imekään maitoa rinnoista vaan saa sen jostain muualta.. Täydet tissit antaa signaalia, että maitoa on liikaa ja vähempikin riittäis..

Mulla oli ennen raskautta DD/E riippuen liiveistä ja kyllä maito on riittänyt hyvin. Välillä liikaakin, kun suihkuaa joka ilman suuntaan.. :D

mulla on pienet rinnat (B-kuppi) ja mulla ei siis maito riittänyt.. Ja nyt maitotuotanto väheni niin paljon että jouduin kokonaan siirtymään korvikkeeseen...

Ja mulla on hillittömät ryntäät ja niin vaan loppui maito kesken...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla pienet b rinnat ja maitoa tulee ihan tulvimalla ja reilusti yli tarpeen. Ei se rintojen koko vaikuta kyllä mitenkään maidon tuloon.

Oltiin eilen teatterissa miehen kanssa pidemmän kaavan mukaan, eli käytiin myös syömässä ja vauva oli mymmelillä hoidossa viitisen tuntia.. Vitsit että oli rinnat kans ihan täynnä ja näytti loppuillasta jo sellasilta silikoni-palloilta :-) Vauva on nyt lopettanut pullosta syönnin, ei ollut syönyt hoidossa yhtään, huutanut vaan.. Tosi tylsää kyllä. Mä en ole saanut sitä ikinä syömään pullosta, mies saa joskus ja mymmeli aina. Paitsi nyt... Hmmm.. pitää alkaa harjoittelemaan jos meinaan lähteä johonkin, ilman vauvaa.

Ihme tissiposki :-)

Mulla E-koko ja maitoa tulee vähän liikaakin. Mä oon niin alkanut haaveilemaan jos pääsis joskus tässä lähiaikoina miehen kanssa iltaa istumaan. Vuosi sitten elokuussa jouduin nielurisaleikkaukseen ja about sen toipumisen jälkeen olinkin raskaana. Eli viimeisestä juhlinnasta on reippaasti yli vuosi aikaa!! Ma haluan ulos! Mutta mietityttää juuri tuon vauvan hoitoon antaminen, isovanhemmat ottaisi mielellään ja maitoa on pakkanen pullollaan, mutta kestääköhän sitä olla tuosta ipanasta niin kauan erossa. Ja ne maidonpinkeät tissit! Pitääkö niitä käydä sitten kokoajan tyhjentelemässä jossain vessassa :D

Mulla on pienet rinnat, A/B normaalisti, yleensä se A, ja nyt ainaskin C. Maitoa riittää todella hyvin, suihkuaakin usein ja täysimetyksellä pojan paino on noussut 3 kiloa kahden kuukauden aikana. Eli ei ainakaan mulla oo pienirintaisuus vaikuttanu maidon riittävyyteen. Mutta oon kyllä miettinyt sitä, että täyttyykö pienirintaisen rinnat nopeammin pinkeiksi kuin isompirintaisin... En siis tiiä mutta oon miettinyt. Enemmänkin varmaan siihen maidon tuotantoon liittyy muut asiat. Ainakaan mun äidillä ei oo ollu vaikeuksia maidon riittävyyden kanssa ja hänellä on ilmeisesti myös suihkunnut.

Mulla oli kans A-kupin tissit, nyt tietysti maidontulon myötä selvästi paljon isommat, mutta ei kuitenkaan mitkään melonit. Kutsunkin kannujen sijaan kermakoiksi. Maitoa riittää oikein hyvin, ja se on rasvaista; vauva kasvaa kovasti. En usko, että rintojen koko vaikuttaa maidon riittävyyteen.

Nopeasti tulee mullakin tissit ihan pinkeäksi, jos en imetä moneen tuntiin. Nyt kun vauva nukkuu joka yö kuusituntisen ja 3-4 tuntisen pätkän, on vähän hankala välillä olla ja odotella, koska pääsee tyhjentämään. Toissayönä nostin vauvan kesken uniensa rinnalle, kun se ähisi ja ajattelin, että olisi heräämisen partaalla. No ei ollut. Ei suostunut avaamaan suuta eikä silmiä, huitoi vain käsillä että "herrajumala äiti, mähän nukun, joku raja!" Ei auttanut kuin laittaa takaisin sänkyynsä ja odotella, kun en jaksa öisin käsin alkaa lypsämään.

Mä nostan kans tota meidän ähisevää tyttöö tissille öisin jos en jaksa ähinää kuunnella tai tissit räjähtää. Sen verran perso on ruualle että joka kerta on tissi maistunu ;)

Ehe heh.. Meillä on joku herkkis-kausi meneillään..
Eilen kun napero oli tissillä, lähinnä syömisen jälkeistä fiilistelyä, niin mä aivastin.. Tyttö irroitti, ikinä en ole nähnyt silmiä NIIIIN suurina ja sitten meni ala-huuli mutruun ja kauhea parku. Itse en voinut tehdä muuta kun nauraa höröttää kun toinen niin suuttus.. Ei hän onneksi kauaa jaksanut olla vihainen, alkoi nauramaan ja nappasi uudelleen kiinni. Tänään tapahtui sama kun niistin.
On se hassu.

Ja niin, mä olen nyt tänään ostanut tollasen ainun ruokintajärjestelmän jos saisin hänet opetettua joskus taas myös pullo-ruokintaan.. Mut ei. Se ei suostu imemään siitä yhtään. Huutaa vaan. Yritin 15-20 min ja luovutin ja annoin tissin suuhun. Ärsyttävää!!! Oonko mä nyt sidottu tohon lapseen niin kauan kunnes syö kiinteitä? Miten näille saa opettettua tuttipulloa? Mitennii alkais muka vieroksuu rintaa? Miten nää toimii, prkl??

Ja nyt kun meillä vedellään (näköjään) 8-9 tunnin yöunia niin tissit on melkosen pinkeinä aamuyöllä.. Tylsää kun joutuu joka tapauksessa heräämään sitten pumppaamaan vaikka vauva antaiski nukkuu.

TerhiJii, onko teillä kans se Alma-syöttöratkaisu? Meillä oli kanssa ihan kamalaa huutoa aluksi kun mies koitti sillä syöttää, mutta toisella yrityksellä jo vauva huudon lomassa söi siitä ja nyt se ei enää ees paru joka kerta. Mutta opetus pitää tehdä nälkäisellä vauvalla. Tämä on varmaan hankalampi opettaa kuin joku normi tuttipullo, mutta parempi siinä mielessä, että siinä joutuu tekemään töitä maitoa saadakseen kuten tissilläkin. Ei sitten hylkää ehkä tissiä niin helposti.

B-rinnat, nyt isommat, hyvin on täysimetykseen riittänyt maito. Ei tulvi yli :biggrin , paitsi sitten tulee reippaammin, kun syöttöväli on neljä tuntia. Valveillaoloajan poika imee puolen tunnin ja tunnin välein, painoa tullut lisää jo yli kolme kiloa:dance008

Meillä on alettu nyt nukkumaan huomattavasti pidempiä yöunia. Viime yönä lähes 9 tuntia putkeen (!) mutta pääsääntöisesti semmoinen 7h ennen kuin herätään ekan kerran syömään. Yöunille käydään kylläkin vasta puolen yön aikaan....

Ja tästä pääsinkin huolen aiheeseeni. Nimittäin mitenköhän jatkossa imetys sujuu... Kun tuntuu että meillä syödään kovin harvoin muutenkin (noin 6-7 krt/vrk). Ja kun ymmärtääkseni tuo yöimetys olisi tärkeää maidontuotannon kannalta. Tarkoitus kun olisi ainakin tämä vuosi loppuun ja mahdollisesti sinne 6kk asti mennä täysimetyksellä.

Mullahan taisi jo jonkinlainen kuukautishässäkkä olla... kesti vain 2 päivää ja tosi vähäistä vuotoa. Neuvolassa vaan sanottiin että hyvinkin voi tosiaan olla kuukautiset kun mulla toi "yöimetys" on jäänyt vähiin. Sitä kautta huolestuttaa enempi. Nimittäin jos mun keho on sitä mieltä että en imetä riittävästi pitämään kuukautisia poissa, niin mitäköhän se seuraavaksi keksii....

Toisaaltahan tämä on pöhkö huolenaihe. Vauva kun tuntuu olevan tosi tyytyväinen ja kasvanut ihan riittävästi. Ja pitäisi kai olla kiitollinen että olen voinut tähän asti imettää, monilta kun ei se ole onnistunut.... Mutta ei kai sekään väärin oo että toivon imetyksen sujuvan yhtä hyvin jatkossakin ja että tämä tissimaito voisi olla vauvan ravintona vielä 4 kk :)

Sandy83, toki olisi harmi jos imetys nyt jo loppuisi. Mutta ei kait se nyt lopu :) Hassua että teillä vauva syö noin harvoin, meillä taas vähän liiankin usein, jotain 11-12kertaa. Ja nekin on sellasia pätkittäisiä välillä. Mut meillä onkin ollut nyt painonnousu-ongelmia. Ehkä voisit kokeilla ihokontaktissa oloa, jos haluat lisätä noita imetyskertoja? Sen pitäisi lisätä imemishaluja. En tiiä onko se yösyönti nyt mitenkään välttämätöntä, eihän kaikki vauvat herää yöllä ja kasvavat silti ihan hyvin. Mut voishan sitä koittaa ehkä herättääkin syömään, vaikka joskus viiden aikaan? Silloin kuulemma vielä on sitä "yösyömisaikaa". 8 kertaahan pitäis kuulemma olla imetyksiä, joten eihän teidän paljon tarvis lisätä... ja ehkä se nyt ei ole mikään idioottivarma sääntö kaikkien tilanteeseen. Jos vauva on tyytyväinen ja kasvaa hyvin, niin suotta hätäillä. Ja jos tuntuu, että maito ei riitäkään ihan sitä puolta vuotta, niin ehkä kiinteitä voisi aloitella hiukka aiemmin..

Meillä oli viime ke paino noussut taas ihan hyvin, mutta jatketaan lisämaitokuuria vielä toinen viikko. Oon saanut nyt pumpattua ne 140ml mitä vauva saa pullosta. Tosin rupesin jo pikkuhiljaa vähentämään sitä määrää, niin olisi sitten helpompi lopettaa ensi viikon jälkeen, jos mahdollista. Toivottavasti päästäisiin sitten vielä takas täysimetykseen. On tosi rassaavaa tuo pullosta ruokkiminen aina ennen imetyksiä. Onneks määrä on noin pieni, niin ei tarvi ihan joka kerta antaa, eikä yöllä. Putosi kyllä kivi sydämeltä, kun oli tullut tarpeeksi painoa nyt ke. Toivon, että meidän hidas painonnousu johtui vaan kielijänteen leikkauksesta ja että vauva olisi nyt oppinut syömään tarpeeksi tehokkaasti.

Pumppailu on kyllä venyttänyt nännejä myös. Tänään vauva sai kiinni pikkuhetkeksi ilman rintakumiakin :) Ehkä meillä on vielä toivoa päästä niistäkin eroon, vaikka ikää on jo yli 2kk.

Mä en todellakaan ala herättämään vauvaa syömään vaan nautin itse siitä kun saa nukkua :) Itsekäs äityliini :) Meilläkin syödään vain 6-7krt vuorokaudessa ja tuntuu riittävän. Jos imetän useammin vauva alkaa oksentelemaan.

Meillä on nyt molemmat alahampaat.. Vielä ei ole purrut kuin kerran ja sekin oli sellanen nipistys kun korottelin vesilasia samalla kun vauva söi, menetti otteensa ja sit vahingossa puri.. aijaii..

Nyt ollaan viikko harjoiteltu tuttia ja se alkaa tajuumaan sen jutun. On syönyt iltapäikkäreille mennessä tuttia ja nukahtanut silloin tutti suussa SISÄLLE!! En tiedä johtuuko hampaista vai mistä mut nyt ei tee oksurefleksia niinkuin aikaisemmin. Ennen riitti kun se näki tutin niin meinas laatta lentää.. Jee ehkä pian oppisi tuttipullonkin niin pääsisin hiukan minäkin rimpsalle :-) :-)

Takaisin