Imetys

Meillä on näköjään tiheän imemisen kausi. Tässä pari päivää syöty tavallistakin tiheämpään, usein tunnin välein tai useamminkin, on siellä välissä kyllä hieman pidempiäkin pätkiä (onneksi). Huolestuisin jo, mutta onneksi google kertoi, että juuri 6 viikon kohdalla kuuluukin olla tällaista...

Piti tulla kysymään, että joilla on suihkutissit niin onko vauvan kakka joskus semmosta vaahtomaista? Epäilen, että itselläni on suihkutissit :( Varsinkin aamusi tissit suihkuaa, joskus kun ei huomaa niin saattaa olla pitkin tytön naamaa. Muuten täällä imetetään, mutta epäillään, että tytöllä olisi maitoallergia :/ Itselläni on kamalasti allergioita ja ruokarajoitteita, on aika vaikeeta löytää syömistä.. Just sanoin miehelle tänään, että aika aneemiselta näyttää meidän jääkaappi. Ensi viikolla meillä neuvolalääkäri saa nähdä mitä hän sanoo. Neuvolantäti oli sitä mieltä, että kannattaisi melkee siirtyä kokonaan korvikkeisiin, kun minun ruokavalioni menee niin niukaksi. Mutta täytyy kyllä sanoa, että kun olen jättänyt maidon ja munan pois ruokavaliosta, tyttö on ollu ihan erilainen :)

Nyt kun vauva on jo kuukauden ajan nukkunut yöt koko ajan paremmin, olen saanut huomata, miten hyvin maitoa tosiaan tulee. Tässä yhtenä yönä nukkui 6,5 tuntia yhteen menoon, ja vaikka olenkin siitä tosi iloinen, jouduin heräämään tissikipuun ja käymään puristelemassa tyhjemmiksi. Aika monesti yhteensä yötunta kertyy jo yli 12 tuntia. Minua ei tavallaan sittenkään haittaisi, jos vauva heräisi vielä pitkäänkin kaksi tai kolme kertaa yössä, jotta ei tissit räjähdä.

Lilli: En ole huomannut, että kakka olisi vaahtomaista, vaikka pieree paljon. Mutta ryynimäistä on. Sellaista pikkuruisen raejuuston näköistä valkoista kokkaretta näkyy sekä kakassa että pukluissa. Joskus imetyksen lopussa, kun vauva irrottaa otteen, näkyy, miten valkoinen, paksu, venyvä rihma katkeaa tissin ja vauvan suun välissä. Se takamaito on niin rasvaista. Mun pläski poikani on tosiaan syönyt tällä mun kermalla ittensä painokäyrällä kohtaan +16. Voi sentään.

Joo jos on suihkutissit niin monesti kakka on vaahtomaista; meillä tosin kakka on aivan normaalia. Ja nykyään muuten myös normaalin väristä; itsekin olen ollut maidottomalla ruokavaliolla ja vauva voi paremmin kuin aikaisemmin. Viime yönä tosin heräsi kolmelta ja kitisi kolme tuntia ja senkin jälkeen kätisten nukkui kahdeksaan.. toivottavasti oli poikkeuksellinen yö!!

Lilli, juuri se kakan vaahtomaisuus viittaa suihkutissisyyteen.

Mulla vaikka tuleekin hyvin maitoa ja on tuota suihkutissisyyttä niin meidän kohta kusviikkoinen ei nuku kuin maksimissaan vajaa kolmen tunnin pätkiä. Tai yöllä nukkuu sen vajaa kolmen tunnin pätkän ja sit heräilee tunnin tai kahden tunnin välein.. nyt parina viimeyönä ollut ihan tuntejakin hereillä vaikka ennen yöt meni niin että tasan söi ja sit nukkui. Mä oon kyllä ihan megaväsynyt kun ei meillä päivälläkään enää nukuta... nyt nukahti mun syliin mut tiiän et jos ja kun lähden siirtelemään niin herää siihen. Tuolla tulee myös välillä vihreää kakkaa mikä viittais niihin ilmavaivoihin tai sit saa vaan sitä etumaitoa liikaa eikä takamaitoa. Blaah :/

Meidän poitsu oli 1kk neuvolassa painokäyrällä +30... laughing7

Täysimetyksellä mennään, ensimmäisen kuukauden vihasin koko hommaa kun se kipu oli jotain ihan järkyttävää vaikka vauvan ote oli neuvolantädin mukaan kun suoraan oppikirjasta. Nyt alkaa helpottaa ja enää sattuu joskus iltasin kun vauva nappaa kiinni. Meillä ei vielä nukuta 3h pitempiä pätkiä mutta öisin imetän yleensä vaan toisesta tissistä (etten joudu siirtään vauvaa meiän väliin kun pelkään että mies kääntyy sen päälle) jolloin toinen on aamusin ihan täynnä ja vauva raukka on ihan maidossa kun yrittää puoliunessa saada kaiken nieltyä mutta maito vaan tulvii suusta.

Meidän poitsu oli 1kk neuvolassa painokäyrällä +30... laughing7

Täysimetyksellä mennään, ensimmäisen kuukauden vihasin koko hommaa kun se kipu oli jotain ihan järkyttävää vaikka vauvan ote oli neuvolantädin mukaan kun suoraan oppikirjasta. Nyt alkaa helpottaa ja enää sattuu joskus iltasin kun vauva nappaa kiinni. Meillä ei vielä nukuta 3h pitempiä pätkiä mutta öisin imetän yleensä vaan toisesta tissistä (etten joudu siirtään vauvaa meiän väliin kun pelkään että mies kääntyy sen päälle) jolloin toinen on aamusin ihan täynnä ja vauva raukka on ihan maidossa kun yrittää puoliunessa saada kaiken nieltyä mutta maito vaan tulvii suusta.

Mä imetän yöllä vuoronperään molemmista rinnoista niin, että kun vauvan pitää imeä "päällimmäisestä rinnasta", nostan hänet tyynyn päälle. Näin pystyn olemaan samalla kyljellä, eikä vauvaa tarvitse laittaa minun ja mieheni väliin. Ainakin tähän asti on toiminut. Alkuun vaati vähän säätöä, mutta nyt onnistuu ihan yhtä helposti kuin alemmasta rinnasta syöttö:)

Imetyspolikäynnillä katsottiinkin lähinnä vauvan kielijännettä ja se sitten leikattiin samantien (osastoaikana meinattiin eka leikata mutta päätettiin että seurataan tilannetta). Kyselin sitten neuvolasta mitä tuo tilanteen seuraaminen meinaa, mutta eivät tienneet mitään. Olisi pitänyt itse kysellä vaan enemmän, niin olisi tuokin operaatio voitu tehdä aikaisemmin.. vähän harmittaa, mutta parempi nyt kuin myöhemmin. Hakeuduin siis imetyspolille rintaraivarien takia. Niiden syyhyn ei oikein selvyyttä tullut, mutta nyt taas seurataan viikon verran miten tuo leikkaus vaikuttaa. Kielijänne ei pojalla ollut ihan kamalan kireä, mutta se on silti voinut tehdä syömisestä vähän väsyttävää tms. Suihkutissihoidon lopetin myös eilen illalla kun pojalla oli selvästi NÄLKÄ! Syötiin varmaan puolen tunnin välein eilisilta. Pakko siis vaihtaa rintaa hieman useammin.

Mietin tässä että rintaraivarien syitä voisivat olla tuo vähemmän tehokas syöminen kielijänteen takia yhdistettynä minun jonkinasteiseen suihkutissisyyteen, mahdollinen refluksivaiva ja sitten vauvan temperamentikas luonne. Täytyy toivoa, että tilanne alkaisi helpottaa nyt.

voiny h*lvetti..! Mulla tais alkaa jo kuukautiset!! Synnytyksestä yli 5 viikkoa ja täysimetän.. kai se on ihan mahdollista?! :O

Tulin tuolta osittainimettäjistä kyselemään, että mikä teillä mahtaa olla sellanen keskimääräinen aika jonka vauva viihtyy rinnalla, syöden? Ja juu, tiedän ettei ole mitään ohjetta että "imetä 7 ja puoli minuuttia oikeasta ja sitten 5 vasemmasta rinnasta niin hyvä tuli"... mutta mietiskelen tässä vaan kun meillä opiskellaan koko ajan kohti vähempää vastiketta...
Ja toinen juttu, minkä aikaa teidän vauvat pysyy kylläisinä rintamaidolla?

Meillä syödään 5-10 minuuttia yhtäjaksoisesti kauhealla vauhdilla että ollaan kylläisiä. Siitä 2-3 tuntia eteenpäin että vingutaan taas tissille. Nopeutunut syöminen todella paljon ensimmäisistä viikoista, silloin viihtyi rinnalla puoli tuntia :)

Meillä vaihtelee parista minuutista varttiin syömisaika. Vauva on huomenna 8vk ja nyt alkaa useimmiten päivällä tissillä olo olla pelkkää syömistä ja sen jälkeen irrottaa, sen sijaan että roikkuis puoli tuntia tissillä huvin vuoksi. Syömisvälit on 2-3h. Yleensä syö vaan toisesta rinnasta yhden syötön aikana ja öisin tankkaukset on väillä ihan supernopeita. Maidon määrän lisäämisen kannalta käsittääkseni myös se tyhjältä tuntuvan rinnan imeminen on tärkeetä ja maitoo muodostuu koko ajan lisää samalla kun vauva imee vaikkei se loppuvaiheessa enää tuu yhtä runsaana. Mä imetin alussa paljon kyljellään sängyllä jolloin sai itekin levättyä kun tuntu että vauva vaan syö ja syö ja koitin unohtaa kaikki "sit kun tää on syöny niin teen sitä ja tätä"-ajatukset. Kovasti tsemppiä <3

Meillä myös samoin kun edellisetkin, eli syödään noin 5-10 minuuttia. Ja 2-3 h välein. Yleensä syödään vaan yhdestä tissistä mut joskus tuo alkaa vääntelemään ja "nokkimaan" tissillä syönnin jälkeen niin oon tulkinnut sen niin että vielä on nälkä mut tissi on liian tyhjä, silloin annan toisestakin ja syö sen pari minuuttia ja on tyytyväinen sen jälkeen :) alkuun saatto mennä ihan tunteja imettäessä.

No sittenhän ehkä meilläkään tilanne ei ole ihan kamala.. Oon nyt muutamana päivänä pitänyt ihan kirjaa noista syömisistä, ja lisämaidoista, ja niitä katsomalla meillä syödään se 10-30 minuuttia kerrallaan yhteensä. Imetyspolin ohjeen mukaan vaihdan rintaa lähes heti jos irrottaa otteen tai osoittaa muuten "kyllästymisen" merkkejä. Päivällä imetysvälit ovat sellaista 2-2,5 tuntia, iltaa kohti tihentyen mikä lienee tavallista, tankkausta yötä varten. Näiden rinnalta imemisten lisäksi vaan menee aika huikeita määriä vastiketta, eli siltä kantilta ajatellen ei taida kuitenkaan saada riittävästi maitoa? No, tällä viikolla vielä yritetään tätä asiaa saada toimimaan ja jos ei niin sitten ei..

Niin ja meille neuvolasta neuvottiin että max. 15min per tissi. Ja sit vaihto. Me kyllä miehen kanssa "orjallisesti" katsottiin kellosta aikaa et kauan on imenyt ja sit vaihto. Joskus saatoin joitakin minuutteja pidempään imettää mut huomattiin kyllä todella toimivaks tuo "kellottaminen". Ei tullut sitä huvituttina oloa koska vaikka sieltä sitä maitoa tuleekin niin neuvola sanoi että se on keskimäärin 10-15 minuuttia kun rinta on tyhjä, eli sen jälkeen sieltä tulee aika vähän enää maitoa.

Saisitkohan joka imetyskerralla imetettyä molemmat rinnat? Eli vaikka 2 x 15 min? Mun ymmärtääkseni kun imettää molemmista rinnoista niin maidontuotanto lisääntyy. Meillä alkuun syötiin päivät ja yöt molemmista tisseistä joka imetyskerralla.

Meillä syödään vain toisesta rinnasta. Syödään 15-30 min. Jos on nukahtamassa ja tarvitsee lisätissiä niin syötän siitä (muka)tyhjästä koska kyllä siitä taitaa loputtomasti jotain tulla.
Öisin syö 10-20 min ja jatkaa uniaan.

Imetys on nykyisin ihanaa koska ei enää satu. Mörrikkä syö myös eri tavalla päivällä tai yöllä. Päivisin on ihan hulluna maidosta ja huokailee ja silmät menee ihan kieroon kun pääsee haukkaamaan tissistä. Iltaisin haistelee tissiä ja fiilistelee paljon enemmän.

Minäkin imetän vain yhden rinnan kerrallaan, imetys kestää 5-40 min kerrallaan. Itse en suosi rinnan vaihtamista vaikka imetys venyisi jotta vauva saisi myös ravitsevamman takamaidon eikä vaan ns. etumaitoa mikä ei ole niin ravitsevaa. Odotan, että vauva päästää itse irti rinnasta, en irroita tyttöä tissistä. Jos näyttää kylläisyyden merkkejä (yleensä vain tuijottaa/nuolee nänniä), kiitän ja röyhtäytän tytön. Jos näyttää hetken päästä että tyttö vaatiikin vielä rintaa niin annan sitten toista tissiä jota hän yleensä maistelee vain muutaman imun jos sitäkään. Yötissittely meilläkin hoituu yleensä 5-15 minuutissa. Päivisin syöttöväli on 2.5-3.5 h, yöllä 3-4.5 h.

Itselläni on onneksi suihkutissisyys hieman vähentynyt, toinen rinta tahtoo olla sellainen että vielä suihkuaa ja sen kanssa tyttö hieman tappeleekin mut vähemmän kuin aikaisemmin.

Mä annan kanssa olla tissillä niin kauan kun tahtoo ja jos jää nälkäsen oloseks niin sit toisesta lisää. Kannattaa muuten käydä lueskelemassa maitolaituri-foorumilla, sieltäkin saa paljon vinkkejä :)

Meillä syödään päivällä usein tunnin välein tai jopa tiheämminkin, mutta toki tulee sitten pidempiäkin välejä. Ja yksi syöttö kestää 20min tai 30min tai reilun tunnin. Yleensä vauva syö yhtä rintaa kerrallaan. Pari kertaa on kuulostanut jäävän nälkäiseksi, jolloin on syönyt sitten toiseltakin puolelta. Välillä on vaikea tietää, saiko vauva tarpeeksi, jos syöminen päättyy itkuun (mahavaivojen tai muun syyn takia).

Takaisin