Imetys

Ei liity nyt imetykseen, mutta vaikka velliä ei suositella niin meillä mennään nyt vellipitoisella korvikkeella. Korviketta poika saanu täysin 3 viikon iästä lähtien ja n. 3 viikkoa sitten alkoi kamala pulauttelu. melkeen kaikki tuntui tulevan ulos mikä meni sisään ja siinä lutrattiin korviketta ees taas ja pojalla kokoajan kamala nälkä. No nyt kun alettiin antamaan velliä hieman yli puolet niin pysyy sapuskakin masussa. Mielestäni siis velli on paljon parempi tässä kuin että huilattais korviketta eestaas niin kauan että ollaan puuro iässä. (ja siis ei todennäköisesti ole refluksia kun poika ei ole kipeän oloinen)

Meillä on täysimetys nyt loppu.Tytöllä rintamaito oli siihen 3,5 kk ikään asti pääasiallinen ravinto. Hyvin kasvoi ja nukkui täysiä unia tai yhden syötön unia.

Mulla ei vaan maito enää riittänyt, etenkään iltasyöttöihin. Uskon ja oletan tähän olevan syynä imetyskertojen harventuminen sekä niiden väliin jättäminen. Joulun pyhien jne aikaan tuli paljon oltua kylässä, reissussa jne ja silloin tuli annettua korviketta pullosta. En ole kokenut miellekkääksi kyläillessä eristäytyä jonnekin nurkkaan imettämään enkä myös ollut halukas vetämään tissiä esiin kesken kahvipöydän. Myös sekin on vaikuttanut kun mieheni on isyyslomalla ja olen päässyt hyvin omien harrastusten/menojen mukaan menemään kun tyttö on ollut isänsä kanssa.

Imetystä en siis ole kokonaan lopettanut. Enkä haluakaan. Toivotaan että maitoa riittäisi vielä pitkään tähän osittaisimetykseen.

Me siirryttiin sitten kertaheitolla syömään kiinteitä. Ymmärtääkseni tässä iässä (melkein 4kk) on parempi aloittaa kiinteät kuin lisätä korvikkeen määrää. Meillä syödään noin 6 kertaa. tehokkaita imetyskertoja on näistä noin kolme, muuten kaksi kertaa soseita ja kylläisyyden/rintamaidon riittävyyden mukaan korviketta.

Mä oon nyt muutaman päivän tehnyt "surutyötä" imetyksen vähentymisen takia. Eilen rintamaitoa riitti illallakin hyvin. Imetin ja tarjosin lopuksi vielä korviketta. Ei kelvannut ja vein tytön sitten nukkumaan. Nukahtaminen kesti, mutta nukkui sitten lopulta 10 h putkeen. Eli kaippa sitten oli kylläinen. Saas nähdä miten imetys jatkossa sujuu. Onneksi tämä kiinteiden aloitus auttaa jotenkin mua hyväksymään imetyksen vähentymisen, kun ei tarvitse kokonaan korvikkeella paikata. Tiedän kyllä ettei korvike ole yhtään paha juttu ja sillä niin moni lapsi kasvaa kokonaan. Kuitenkin tässä tilanteessa kun on imetys sujunut ensimmäiset 3,5 kk melko loistavasti ja lapsi kasvanut reippaasti, niin pakosti on haikee fiilis...

Meillä mennään vielä täysimetyksellä (4kk1vko). Muutaman päivän olen ajatellut että saakohan poika tarpeeksi ruokaa, kun on nukkunut tosi levottomasti. Ennen nukkui kolmen tunnin päikkärit ja yöllä söi vaan kerran. Nyt ovat päiväunet olleet luokkaa kolme kertaa puolen tunnin unoset ja yöllä on syöty kaksi kertaa. Muutenkin ollut paljon tavallista kärttyisempi. No viime yönä sitten nukahti klo 23, söi klo 4.00 ja heräsi 8.30. Aamun on ollut oma aurinkoinen itsensä ja juuri nukahti päikkäreille. Ehkä siis jatkan vaan pelkällä imetyksellä ja seuraan tilannetta. Saattaa tuo viimeaikainen johtua hampaiden tulostakin, kun ikenet pullottaa jo siihen malliin...Tiedä näistä aina mitä on...:eek:

Meillä mennään vielä täysimetyksellä (4kk1vko). Muutaman päivän olen ajatellut että saakohan poika tarpeeksi ruokaa, kun on nukkunut tosi levottomasti. Ennen nukkui kolmen tunnin päikkärit ja yöllä söi vaan kerran. Nyt ovat päiväunet olleet luokkaa kolme kertaa puolen tunnin unoset ja yöllä on syöty kaksi kertaa. Muutenkin ollut paljon tavallista kärttyisempi. No viime yönä sitten nukahti klo 23, söi klo 4.00 ja heräsi 8.30. Aamun on ollut oma aurinkoinen itsensä ja juuri nukahti päikkäreille. Ehkä siis jatkan vaan pelkällä imetyksellä ja seuraan tilannetta. Saattaa tuo viimeaikainen johtua hampaiden tulostakin, kun ikenet pullottaa jo siihen malliin...Tiedä näistä aina mitä on...:eek:

Me ollaan tähän asti menty täysimetyksellä ja varmaan vielä jatkossakin jonkin aikaa. Neuvolankin mukaan saa rauhassa jatkaa siihen 6 kuukauteen. Välillä vaan tuntuu että poika haluaisi niin kovasti syödä, kun katsoo meidän ruokailua sylistä tai sitteristä... Ja koittaa pöytää sormilla, ja yrittää poimia erivärisiä oksanreikiä ja viedä suuhun. Onko muita jotka vielä jatkaa pelkällä maidolla?

Me ollaan vielä täysimetyksellä. Mut kirjoittelinkin just tuonne fb:n puolelle, et en tiijä miten edetään. Imetys sujuu hyvin. Mutta poika osoittaa selvästi kiinnostusta muuhunkin ruokaan. Ja en tiedä, onko paino noussut tarpeeksi viime aikoina ja seuraava neuvola on kolmen viikon päästä. No en tuosta riittävyydestä kovin huolissani ole kuitenkaan. Toisaalta haluaisin vielä vaan pelkästään imettää, mutta toisaalta jo haluaisin antaa kiinteitäkin. Tuntuisi haikealta luopua imetyksestä tai ainakin vähentää imetystä, mutta toisaalta se tuntuisi vapauttavalta. Olen ehkä vägän sekaisin näiden tuntemusten kanssa nyt :/ Alan varmaan maistattamaan muutaman viikon päästä vähäsen kiinteitä..

Joo täälläkin imetellään ja haluaisin kyllä sinne 6kk asti täysimettää ja sittenkin vielä jatkaa osittain.. On ne maidon hyödyt niin isot, että jos ei muuta syytä tuu lopettaa niin haluaisin jatkaa. Ei musta mitään taaperon imettäjää tuu kuitenkaan.. :)

Sent from my GT-P5110 using Vau Foorumi mobile app

Höh, kyllä minäkin "täysimetän" vaikka vauva saakin maisteluannoksia ruokaa joka päivä.

Aloin antamaan silloin kun alkoi osoittamaan kiinnostusta ruokaa kohtaan. Mun äiti sanoi että hyvin voi antaa ja käyttää hyödyksi aikaa jolloin vauva haluaa syödä. Silloin on helpoin opettaa. Tulee kuulema vielä aika kun mikään ruoka ei maistu ja haluaisi vain maitoa.

Ja koska olen niin hurahtanut tohan vauvaani niin saattaa olla et meikäläisestä tulee vielä taaperoimettäjäkin :-)

Jos pilkkua viilatan niin täysimetys päättyy kun annat edes lusikallisen sosetta/juo korviketta tai velliä pullosta. Täysimetys tarkoittaa sitä että lapsen saama ainoa ravinto on äidin omaa maitoa. Eli kyllä sinäkin TerhiJii olet valitettavasti osittaisimettäjä nykyään.. :( kriteerit täysimetykselle on äärimmäisen tiukat ja harva suomalainen äiti täysimettää lastaan puolivuotiaaksi saakka.

Siis kun annat lapselle sosetta tai kun hän juo korviketta/velliä pullosta, anteeksi huono suomi :D

Mut siis ymmärrän TerhiJii sun pointin, minäkin pääsääntöisesti vielä imetän mut en valitettavasti enää täysimetä. Meilläkin neiti saa kaks kertaa päivässä sosetta sellaisen annoksen kuin itse mielii syödä, ei vaan näytä oikein vielä uppoavan. Tissi on parasta <3

Täällä täysimetellään vielä 5kk tulee täyteen reilun viikon päästä. Silloin on neuvola ja vaakakäynnin jälkeen nähdään vieläkö jatketaan pelkällä maidolla vai aletaanko sosemaistelut. Imetystä aion jatkaa vielä pitkään mut en ehkä kuitenkaan yli vuoden ikää.

Juu, tiedät noi määritelmät :)

Mutta tarkoitin etten siis pode asiasta huonoa omaatuntoa koska itse koen vielä ihan täysimettäväni ;) Vauvan pääasiallista ravintoa on äidinmaito. Olisin halunnut ihan virallisesti täysimettää sen puoli vuotta, mutten voinut olla antamatta oikeaakin ruokaa kun toinen aina niin kerjäsi :-)

Meillä sama kuin Terhillä. Tunnen täysimettäväni :D, vaikka syökin sosetta pari kertaa päivässä ja iltaisin olen nyt antanut vähän velliä, että jaksaa nukkua aamuun asti. Ehkä tunne johtuu siitäkin, kun vauva imee edelleen tosi paljon. Nyt on vain sen määrän lisänä muutakin. Eli tunne imetyksestä ei oo yhtään vähentyny.

Olisin hyvin voinut täysimettää pitkään, mutta kun Omppu alkoi katsoa meidän syömistä niin kiinnostuneena ja välillä vihaisena, kun ei itse saanut mitään ja huomasi, ettei lelun tai harson imeskely ole yhtään sama asia, taivuin ja annoin kokeilla. Ja kun se niin ilahtui syömisestä, niin siitä saakka on saanut syödä. Ja kun neuvolasta sanottiin, että anna syödä sen verran kuin haluaa, olen totellut. Ei vieläkään paljoa syö, mutta saa syödä niin monta lusikallista kuin itse jaksaa.

Täälläkin ollaan vielä täysin oman maidon varassa, ikää pojalla kohta 4,5kk. Kyllähän toi kiinnostuneena kattoo meidän syömistä, mutta yhtä tarkasti se seuraa kaikkia muitakin puuhia ja ehdoton suosikki on kun harjaan hiuksia :D 6kk iässä olis tarkotus kiinteet alottaa ja ainakin vuoden vanhaks jatkaa imetystä. Tällä hetkellä taaperoimetys tuntuu vieraalta ajatukselta mutta sen näkee sit miten käy. Voihan se alkaa tuntua meiän jutulta mitä lähemmäs vuoden ikää mennään. Ja jos tissittely on pojalle yhä yhtä tärkeetä sillon niin tuskin pystyn sitä heti lopettaan vaan lapsen ehdoilla mennään.

Me ollaan nyt harjoteltu hörppyyttämällä juomista ja nokkamukin käyttöö, kun pullo ei oo kelvannu ja sunnuntaina jää mummun kanssa 6h ajaksi. Ihan hyvin sujuu mutta huomaa kyllä että vauva on helpottunu kun pääsee tissille eikä tarvi moisia outouksia käyttää :)

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Täh? Jos vauva on saanu hätävarana 50ml korviketta 2kk iässä eikä sen jälkeen, niin siihenkö kusi täyimetys? Pöh, sanon minä..

Sent from my GT-P5110 using Vau Foorumi mobile app

Juu ja meillä sai sairaalassa jo kaks kertaa 30ml :) No sanotaanko, että nyt kolme viimeisintä kuukautta olen täysimettänyt, koska ekan elinkuukautensa aikana sai korviketta, ennen kuin onnistuin lisäämään omaa maidontuloani..

Vielä mennään ilman soseita, mutta imetysvälit on kyllä tihentyneet. Ajattelin katsella 5 kk neuvolaan asti, jos näyttää siltä että pärjäillään vielä ilman kiinteitä ja syöntivälit tasoittuu. Kiva kuulla teidän muidenkin kokemuksia ja pähkäilyjä. Musta on hauska vertailla nykyisiä suosituksia vanhoihin ja miettiä, että niin me 70-80 luvun lapsetkin kasvettiin melko ehjiksi aikuisiksi, vaikka tuoremehulla aloitettiin aika pienestä. Ja omienkin lasten aikana on suositukset ehtineet jonkin verran muuttua.

Täällä sama. Meillä ens ens viikon keskiviikkona 5 kk neuvola ja ajattelin kans katella sinne asti ja jutella kiinteiden alottamisesta sitten siellä. Eiköhän me pärjätä tuo reilu viikko, vaikka onkin vähän lyhyemmät syöntivälit. Ja mahdollisesti sitten sen neuvolan jälkeen alotettais maistelut.

Takaisin