Imetys

Me syötettiin sitten eilen vauvalle lusikalla vettä... :rolleyes: kun vauva istui sylissä kahvipöydässä ja niin kovasti halusi edes jotain. (luulisi että kolmannen kanssa olisi järkevämpi...).

Kun se niin kovin tuntuu haluavan maistella, niin kauppalistaan lisättiin tänään bataatti ja valmis päärynäsose. Eli eiköhän me lähipäivinä aloiteta maistella, sen verran että toinen saa jotain muutakin kokeilla, kun niin kovin tekee mieli, on hampaatkin tulossa jo ja sitä vettä "söi" lusikasta oikein mielellään.

Meidän vauveli siis 4,5 kk. Jos ei maistelu sitten innostakaan, jatketaan pelkällä maidolla vielä, mutta kovasti näyttää siltä että poika olisi valmis syömään jotain muutakin.

Meillä syödään yöllä vieläkin kaksi kertaa vaikka syö päivällä isot määrät kiinteitä. Eilenkin söi aamupuuron, kasvis-kinkkuherkkua, bataattia, mangososepurkin ja 120 ml velliä + 6 tissikertaa ja silti heräsi kaksi kertaa syömään. Ja kun yritän tuttia antaa niin ei kelpaa, huutaa niin kauan että saa rinnan suuhun ja syö kyllä tosi hanakasti.. Huoh, milloinhan nuo yösyötöt loppuu..

Mä en oo kartalla noista yösyöttöjen loppumisesta, ei kai ne helpolla lopu kaikilta, joillakin ihan itellään. Meillä kans herätään yöllä 1-2 krt syömään, en ole edes yrittänyt tuttia vaan imetän pikaseen ja takas nukkumaan.
Se, kuinka paljon lapsi syö päivällä, ei ole vaikuttanut yösyönteihin. Ehkä päivällä on sitten vähemmän ottanu maitoa. Nyt ollaan pikku flunssassa molemmat niin ajattelin tänään antaa vaan pienet annokset kiinteitä ja paljon maitoa.

Olisi hauska kuulla miten täällä vielä imetetään, jos siis enään imetetään :)

Nyt varmaan jo kaikkien vauvat kuitenkin saa jotain muutakin kuin rintamaitoa tai ainakin ne päivät ovat lähestymässä.

Mä imetän vielä sen 5 kertaa päivässä. Ja just päivässä, kun ei meillä noita yösyöttöjä ole. Tärkeimmät imetyskerrat on heti se aamun ensimmäinen, ennen puuroa, sitten seuraava on ennen päiväunia ja viimeinen on jo yöpuku päällä, josta sitten tyttö sänkyyn ja nukkumaan :) Ne kaksi muuta kertaa ajoittuu yleensä tuohon päiväunien ja yöunien väliin, riippuen vähän miten tyttö on hereillä. Itseasiassa on tuossa ollut joitain päiviä kun olen imettänyt vain 4 kertaa, yhtenäkin päivänä annoin hedelmäsosetta ja se imetys sitten vähän jäi.

Selvästi huomaa että tytöllä on välillä hetkiä milloin hän vaan kaipaa sitä tissiä/läheisyyttä. Esim jos on just syönyt (tuskin on nälkä) ja on silti kiukkuinen, niin sitten tissin jälkeen ollaankin taas yhtä aurinkoa :)

Meillä vauva syö kiinteitä vasta 2-3 krt päivässä. Muuten imetän ja usein vielä noiden kiinteiden jälkeenkin maistuu maitohuikat. Yöunien aikaan on myös yksi imetyskerta, siilä käy nukkumaan klo.20 ja herää syömään viiden maissa. Sitten nukutaan vielä seitsemään tai kahdeksaan. Oon ihan tykännyt tästä tyylistä, enkä ole mitenkään yrittänyt saada tuota aamuyön ruokailua pois. Tuntuu, että nykyään pojalle maistuu tuo tissimaito erittäin hyvin. Oikein hamuaa suullaan, että anna äiti nyt sitä maitoa! Kiva välillä näin, kun on saanut jo ne parit lakkoilukaudetkin kokea :)

Kaivoin juuri esiin neuvolasta saadun monisteen, missä oli ehdotelma ateriarytmiksi. Aletaan varmaan kohta maistella joitain lihajuttuja, kun puuroja on syöty sieltä 5kk iästä lähtien.

Meillä maito on vielä ihan pääasiallinen ravinto kun sormiruokaillaan :) Syö 5-6 krt päivän aikana ja 1-5krt yössä, eli yöt ei tosiaan oo vielä mitenkään säännöllisiä vaan voi heräillä ihan miten sattuu tai sit olla heräilemättä. Hereillä on 6.30-20(noin) ja imetyskerrat on nopeutunu huomattavasti ajottuu lähinnä unien yhteyteen ja kaikki huvikseen lussuttelu on jääny pois, paitsi nukkuun käydessä tahtois kyllä roikkua tissillä ihan huvikseen. Selvästi päivisin siis vaan syö ja sen jälkeen haluaa touhuta muuta.

Päikkäreitä on kolmet ja poika syö maitoo aina ennen niitä, eli n. 9.30, 11.45 ja 17.30, lisäks syö aamulla herättyään, n. 16 aikaan tunti pitkien päikkäreiden jälkeen ja illalla ennen nukkumaanmenoa.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Mites stranger teillä on sormiruokailu edistynyt? :) Etkö siis aio missään vaiheessa ollenkaan lasta "syöttää" vaan annat itse sormin syödä mitä syö?

Mäkin mielellään antaisin tytölle jotain käsin syötävää. Ehkäpä sitten kun hän joskus siinä syöttötuolissa istuu. Nyt ei oikein innosta antaa tuonne lattialle pyörimään (karvojen sekaan) mitään... Koirat sen kuitenkin söis :grin Pinsettiotetta tyttö harjoittelee päivittäin kun räplää koirantassu-riipusta mun kaulassa :Heartred

Meillä tyttö syö 6 kertaa vuorokaudessa. Laiskana äitinä mä panostan määrään, en kertoihin :)
Kolme kertaa kiinteitä (aamu, päivä ja ilta), jollain tyttö saa maitoa lopuksi. Vaikka ruokakin maistuu, niin joskus tyttö sitten vielä huitaisee molemmat tissit tyhjiksi kiinteänruoan jälkeen. Välipalana sitten maitoa ja yöllä yksi syöttö. Meillä aikataulu ei ole mitenkään tiukka. Ainoastaan aamu- ja iltapala ovat samoihin aikoihin (klo 9 ja 21). Muuten mennään tarpeen mukaan, riippuen ollaanko kotona ja miten unet menevät.

Kyllä täällä vielä maitoa saadaan!

Meillä imutellaan 4-6krt vuorokaudessa. Tehokkaimmat syönnit on yöllä, siksen edes yritä lopettaa yösyöttöä/jä. Mun tyttö ei halua enää läheisyyttä, ei halua olla sylissä vaan pitää päästä menemään. Ei myöskään haluais pysähtyä syömään, ei ainakaan tissiä eikä ainakaan missään missä on muuta nähtävää tai kuultavaa. Imetykset onnistuu parhaiten pilkkopimeässä makuuhuoneessa, toivoen ettei mistään kuulu edes rapsahdusta.. Hankalaa on. Niin hankalaa et tarjosin tytölle mukista korviketta.. todella huonolla menestyksellä.. oli tytön mielestä niiin pahaa että kakoi kakoi vaikka kuinka kauan yhden hörpyn jälkeen ja teki liioiteltua oksu-efektiä. Ei enää korviketta meille.. :-)

Meillä on tissimaito vielä "ykkösevästä". Kiinteätä syödään yleensä kolmesti päivässä. Yöllä tissitellään kerran ja aamulla useasti. Eka kiinteä on liha-tai kala-kasvissose ennen päikkäreitä puolen päivän aikaan. Pikkuhiljaa aletaan varmaan lisäileen noita sosekertoja. Kyllä täällä jatketaan imetystä vielä pitkään :p

Sandy, vähän vaihtelevasti sujuu :D Poika kyllä maistaa kaikkee mielellään, mutta ei tällä hetkellä jaksais yhtään keskittyä vaan heittää melkeinpä suoraan kaiken lattialle, roikkuu tuolissa kurkkien niitä, tähyilee kissoja, kattoo selän takana olevaa ikkunaa yms. Aluks nostettiin pudotetut ruuat, mutta nyt ollaan tehty niin että kun viimenenkin ruoka on lattialla niin ruokailu päättyy ja kokeillaan taas myöhemmin uudestaan. Syödähän se ei vielä varsinaisesti osaa, mutta lempparijuttuja (liha, tomaatti, parsakaali, kurkku, appelsiini) imeskelee kyllä pitkiäkin aikoja, sillon kun malttaa. Ja vettä tykkää kovasti juoda shottilasista :)

Ei olla tähän asti annettu mitään soseena, mutta puuro osittain syötettynä. Meillä on semmonen dippauslusikka, jota ei oo taivutettu ollenkaan niin sen osaa vielä suuhun ja syödä puuron siitä, samoin tavallisen lusikan kanssa välillä onnistuu. Joskus suostuu ottaan syöttämällä lusikallisen, mutta ollaan pidetty siinäkin lapsentahtinen linja ettei maanitella syömään mitenkään vaan tarjotaan lusikallista ja jos ei ota niin ei tarvi ottaa :) Samoin jos tahtoo ottaa lusikan omaan käteen ja laittaa ite suuhun niin sekin käy, ja mieluiten syökin niin.

Tällä hetkellä takkuilee kyllä ihan maidonkin kanssa, eilen oli päivällä 8h syömättä josta nukku 4h. Ei tuntunu olevan mitään hätää vielä siinäkään vaiheessa, ei uskois että muutama kuukausi sit ei muuta tehnykään kun söi :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Meil oli ihan tota samaa ku sormiruokailtiin ja mä luovutin.. Tsemppiä stranger! Toi on makeeta sit ku alkaa sujumaan. Meillä meni ihan leikiks koko syöminen, joskin leikkii edelleen, nyt vaan saa jotain mahaansakin asti. Tällä paviaanilla ei paino nouse ihan halutunlaisesti siksi huolestuin ja aloin lykätä enemmän mössöjä suuhun. Mut edelleen parsakaali menee omasta kädestä suuhun :-) Se on tytön lemppari. Porkkanastakin tykkää.. pureskelee paloja joita sitten räkii pois.. Ja vettä ottaa nokkamukista kunnon hörppyjä ja päsistelee ne ulos.. Meillä on niin hauskaa toi syöminen :-)

Mä meinaan nyt kokeilla tuota sormiruokailua enempi, kun Ellihän kieltäytyy tällä hetkellä syömästä yhtään mitään. Suu ei aukea lusikalle, eikä huulien tai ikenien välistä mitään sinne saa. Ja vaikka saisikin, niin itkuhan siitä tulee, eikä se ole tarkoituksenmukaista että itkien syödään. Niinpä, nyt mennään jokunen päivä pelkällä maidolla ja vellillä, samalla annan tutustua erilaisiin sapuskoihin käsin. Katsotaan mitä tapahtuu, ja maanantaina neuvolassa sitten juttelen myös, josko saisi jotain vinkkejä vielä, ja toisaalta näkee myös, miten sen kasvun kanssa oikein on.....

Mä oon huomannut toimivan tempun tossa syöttämisessä. Otan samaan käteen sormien väliin missä pidän astiaa niin jotain rapisevaa (muovia tai leipäpussi yms), ipana tutkii sitä toisella kädellä ja lusikka sujahtaa siinä nätisti suuhun ja ruokailut sujuu moitteetta! :D

Imetyksestä: meillä loppui yöheräilyt unikoulun ansiosta ja sen vuoksi päätän imettämisen ensiviikolla. Ah, ihanaa!

Meillä ollaan vielä täysimetyksellä. Saadaan olla seuraavaan neuvolaan asti. Poika on silloin noin 6kk 1vk. Mua jotenkin muutenkin ahdistaa koko kiinteiden aloitus. Sormiruokailu kiinnostais enemmän. Tiedättekö mitään hyvää kirjaa asiasta? Tai jotain hyvää nettijuttua? Poika ei kyllä oo lähimainkaan valmis istumaan tai edes harjoittelemaan mielestäni, mutta jos sylissä koittais.. Imettää meinaan vielä, ehkä sinne 1-vuotiaaksi..

Huh huh. Täällä pöllöillään oikeen urakalla, vitsit et ahistaa. Syö tissiä ehkä joka toinen päivä eikä todellakaan juo maitoa mistään muustakaan, ei omaa pumpattua eikä ainakaan korviketta. Tänään on juonut 2 kertaa, aamulla klo7 ja äsken klo 20. Päivällä on suostunut syömään hiukan soseita ja pieniä hörppyjä vettä ja hiukan mukista maitoaikin, mut päristelee ne pääsääntöisesti ulos.
Vauva ei ole mitenkään nälkäisen oloinen, ei itke eikä valita, iloisesti vaan haluaisi viipottaa lattialla koko ajan. Ollaan yritetty tissitelläkkin lattialla ja oon kokeillu kaikki "älyttömät" susiasennotkin, heikolla menestyksellä.
Suunnilleen joka toinen päivä syö ja joka toinen päivä paastoaa. Onks tää ihan normaalia? Loppuuko mun maidontuotanko tätä menoa? Mitä ihmettä mä teen?

Mä luin Gill Rapleyn Omin sormin suuhun-kirjan, oli ihan hyvä, vaikkakin aika paljon toistaa itteensä.
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=323 Tää on musta hyvä suomenkielinen sivusto aiheesta, ja tästä blogista http://lenniledweaning.blogspot.fi/ tykkään.

Me alotettiin höyrytetyllä porkkanalla, bataatilla ja kukkakaalilla vajaa viikko ennen 6kk synttäripäivää. Suosittelen kyllä ainakin kokeileen, voihan ne soseet ottaa mukaan jos näyttää siltä ettei vauva yhtään hokaa juttuja :) Meillä on tänään taas ollu onnistunu ruokapäivä, on syöty appelsiinia, parsakaalia ja uutena kesäkurpitsaa joka oli herkkua. Ei olla vielä tehty mitään selkeetä eroo eri aterioiden välille, vaan voi syödä lounasaikaan ihan vaan hedelmiä, ja välipalana voi olla vihanneksia ja lihaa. Oon ajatellu, et sit kun oikeesti syökin jotain niin tehdään eri ateriat selkeemmin erilaisiksi.

Mä en kans ollu kovin innoissani alottamassa kiinteitä, mutta sormiruokailu on kyllä ollu ihan hauskaa ja helppoo :)

TerhiJii, syökö öisin kuitenkin? Meillä on kanssa nyt muutamana päivänä lakkoillu ihan kunnolla, ja välillä tuntuu kun jossain sirkuksessa oltais kun yritän kaikkia mahdollisia asentoja mutta vauva vaan kääntää päätä poispäin ja huitoo kauemmas, mutta tankkaa sit yöllä. En usko että maito tässä vaiheessa ihan yhtäkkiä loppuu, ainakin useimmat taaperoimettäjät voi olla viikonkin imettämättä ja sen jälkeen maidontuotanto vielä helposti käynnistyy. Vähentyä ehkä vähän voi pikkuhiljaa, mutta kyllä sitä taas tulee kun vauva malttaa tissittelyyn keskittyä. Jos vaan säännöllisesti tissiä tarjoaa, niin eiköhän vauva sillon syö kun nälkä on :)

Muokattu viimeksi:
Juu, yöllä syö kerran, nyt viimeisinä öinä olen herättänyt vauvan syömään kun silloin tosiaan syö tehokkaasti molemmat tissit tyhjiksi. Eli vuorokaudessa imetyskertoja tulee se 3. Hyvinä päivinä 6. On vaan tosi pitkät välit, tänäänkin se 13 tuntia. No kai se tuosta tasaantuu ja alkaa taas maito kiinnostaa. Joku hiljainen pimeä huone olis ihan paras, mut kerrostalossa mahdoton.

Sillä on energiaa kyllä vaikka muutamalle muullekkin vauvalle antaa, joten kaipa se siitä vähäisestäkin määrästä jotain saa "irti".

Yli puolivuotiaalle voi riittää ihan 3-4 tehokasta imetyskertaa päivässä ja saa silti riittävästi maitoo. Meillä on kans nyt helposti päivällä 6-8h väliä, eikä kelpaa yhtään. Luulen että syy miks se tuntuu itestä niin oudolta on vaan se että aiemmin on syöny niin tasasesti sen suunnilleen 3h välein ja välillä tuntunu asuvan tissillä ihan huvikseen, ja nyt kun ei niin tee niin tuntuu et syökö se mitään :D Kaippa tää on taas joku vaihe, ja eikö joskus parin kuukauden päästä jo voi alkaa tulla eroahdistustakin, niin tilanne voi olla taas ihan eri?!

Meillä ei iltakymmenen jälkeen syöty kertaakaan ennen klo 7 jolloin heräs, kyllä oli outoo kun vaippa olikin kuiva eikä ääriään myöten turvonnu kuten yleensä. Toi poitsu nukkuu muuten paljon paremmin aina kun nukutaan vaan kaksin, pitäisköhän miehen siirtyä omaan sänkyyn?? :D

Oi ihanaa. Unikoulu. Maailman paras keksintö. Meillä tehos tassuttelu tosi hyvin. Yks yö nyt vasta menty tällä. Isäntä oli siis pojan kanssa ja mä eri huoneessa nukkumassa. Oltiin aateltu että Verneri tarttis maitoa vielä viiden kuuden aikaan. Opeteltas pois kahden syötöstä. No poika heräs kolmelta ja ennen neljää olivat taas kuulemma unessa. Verneri nukku kahdeksaan eikä sillonkaan ollu vielä nälkänen!!!! Me kyllä jatketaan imetyksiä vielä päivällä kiinteiden rinnalla. Nyt olen kuin uudestisyntynyt yhden kokonaisen nukutun yön ansiosta!:happy093Hölmön onnellinen olo!

Takaisin