Imetys

Juu, kyllä tää nyt taas syö ihan kaikkea ja paljon syökin :) Maito ei vain kelpaa.. Ei tuttipullosta, nokkamukista, oikeesta mukista, pillillä.. Ei siis millään.
Kasvaa ainakin omaan silmään ihan kivasti, pikkuinen tuo on, mutta siis sopusuhtainen. Näkee sitten 8kk neuvolassa onko millaisillä käyrillä.
 
:)Täällä imetellään vielä sellaiset 4-5krt vuorokaudessa. Yötä vasten annan vähän korviketta puuron lisäksi parempien yöunien toivossa:wink Hiukan on jo suunnitelmissa vähennellä imetystä, mutta jatketaan nyt vielä näin. Sama homma täällä kuin muillakin, ettei meinaisi malttaa keskittyä imemiseen, kun kaikki ympärillä kiinnostaa niin kovasti. Ainoo konsti on kaksin makuuhuoneessa.. Tosi hyvin syö kaikkea, mitä tarjoan, ei nirsoile. Ens viikolla 8kk lekurineuvola, niin sitten nähdään kuinka kasvu etenee.
 
Vieläkö imetätte? Meillä tissitellään vielä 3-4krt/vrk. Vähentynyt on kovasti maidontulo, mutta vielä tuota näyttää tulevan. Yöllä ei enää anneta maitoa, eka imetys n. klo 5.30-7.00. Lisämaitoa annan 2-3dl/vrk.
 
Meillä mennään sormiruokailulla kiinteiden kanssa niin imetys on vielä suuressa osassa meidän arkea. Jos on kuuma päivä niin saattaa öisin herätä kolmekin kertaa janon vuoksi. Menis kai se vesikin, mutta kun ei kiinteitä paljoa mene niin juokoon maitoa.. Vuorokaudessa tissillä 6-10 kertaa. Riippuen kelistä.. Sopii meille näin..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä loppui imetys jo kuukausi sitten, eikä ole kumpikaan sitä kaivannut :) yösyötöt jäivät unikoulun myötä ja lopulta päivälläkin kiinnostus lopahti koko hommaan.
Nyt minullakin hormonit palautumassa ja voin paaaaljon paremmin! Mieli on kevyempi ja painoa tippunut kuukaudessa jo 3 kg! Ei se imetys mitään kamalaa ollut, mutta enpä sitä kaihollakaan muistele :)
 
Imetän vielä mäkin, 4-6 kertaa päivän aikana ja öisinkin syö. Aika pikasia noi syömiset on, ja sormiruokaakin menee jo aika paljon. Noiden yösyöttöjen toivoisin pikkuhiljaa jäävän pois/yhteen kertaan yössä, mutta ainakin vielä mennään näin vauvan mukaan.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Meidän vauva saa rintamatoa vielä niin kauan kuin sitä itse kokee tarvitsevansa. Öisin nukkuu edelleen perhepedissä ja syö rintaa silloin kun sitä tarvitsee (nyt ehkä 1-2 kertaa yössä). Korvikkeita en ole antanut ollenkaan. En usko niiden olevan hyvää ravintoa lapselle. Sormiruualla menee iso osa kiinteistä. Se säästää minun omaa aikaa ja on lapselle mieluisampaa. Puurot menee lusikalla.
Pensasmustikat ovat muuten meidän vauvan lemppareita! Sopii hyvin käteen, helppo syödä eivätkä sotke. Hamillista että ne ovat niin kalliita ja tuodaan kaukaa Espanjasta. Täytyy totisesti hankkia omat puskat pensasmustikkaa meidän pienelle pihapläntille!
 
Täällä loppui imetys parisen viikkoa sitten. Varmaan olisi tytön puolesta loppunut aikasemminkin.... Aamuisin vaan otettiin tissiä ennen puuroa ja tuntui että tytöltä loppui mielenkiinto koko touhuun. Öisinhän meillä ei ole syöty enää kuukausiin (nykyään tyttö nukkuu 20-7, korkeintaan pari tutin suuhunlaittoa yön aikana). Ei ole kyllä tippaakaan ollut tissin perään, mutta tuttipullon näkeminen saa suun aukeamaan kuin linnunpojalla :grin
 
Miltä teistä tuntuu imetyksen lopettaminen? Onko haikeaa vaiko helpottavaa? Mua on usein ottanut pattiin kun vauva roikkuu tississä mutta samalla hieno tunne siitä, että on voinut ruokkia oman lapsen. Vielä silti tyytyväinen, että voin imettää.
 
Toisaalta helpottavaa, toisaalta haikeaa. Meille tämä lapsi on kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä se viimeinen. Onnellinen jokaisesta pojasta, ja siitä että kaikille on maitoa riittänyt. Kohta varmaan tämäkin imetysaika on ohi ja näitä aikoja joskus kaiholla muistelee...:love017...
 
Mä oon viime päivinä pohtinu tuota imetyksen asteittaista lopettamista. Menen elokuun puolessa välissä töihin ja kyllä se siinä vaiheessa olis hyvä olla jo loppunut. Meillä poika syö tissiä n.6-7 aikaan. Siitä jatketaan vielä unia, sitte joka aterian jälkeen ja välipalakin on usein miten tissiä. Yöllä ei oo syöny enää kolmeen kuukauteen. Meillä oli yhessä vaiheessa semmosta että poikaa kiinnosti muut asiat kauheesti ni tissillä ei oikeen malttanu olla, mutta nyt taas kyllä viihtyy ja itse asiassa nyt hän on sairastanu kaks flunssaa perä jälkeen ni onkin ollu tosi hyvä että tissimaito maistuu. Verneri ei vaan oikeen innostu pullosta/nokkamukista/mukista (pienempänä söi pullosta), että en oikeen tiedä miten sitä sitä sais innostettua juomaan muualta kuin tissiltä. Onko vinkkejä? Itestä tuntuu tosi haikeelta imetyksen vähentäminen ja asteittainen lopettaminen, mutta samalla kyllä hyvältäkin.
 
pikkuruusu: mun mielestä sun kannattaa jatkaa imettämistä ainakin hetken aikaa sen jälkeen kun olet palannut töihin. Lapselle äidin töihin palaminen voi olla rankka kokemus ja silloin lapsi voi tarvita rinnalle pääsyä siksi, että saa turvallisen tunteen hoitopäivän jälkeen. Olen ymmärtänyt, että imettää voi vaikka ei imettäisikään edes joka päivä.

Autaisikohan nokkamukiin totutteleminen pumpatun tissimaidon kautta?
 
Meillä on saatu yösyötöt nipistettyä yhteen eli kun neiti menee nukkumaan 20-21.30 välillä annan tissiä ekan ja ainoan kerran 5-6 välillä kunnes nukkuu vielä 7-9 välille. Viime yönä heräsi sitten jo ennen kolmea ja puoli viiden aikaan vasta nukahti, ongelmana siis on että jos kunnolla yöllä herää niin pitäis saada tissiä että pääsee takaisin uneen.. Miten teillä joilla muksut heräilee öisin, miten saatte ilman tissiä uneen..? Mulla meni tosiaan se puolitoista tuntia viime yönä.. :/


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meidän tyttö imee vielä tissiä n. 4-5 kertaa vuorokaudessa. Itsestä tuntuu, ettei maitoa tule paljoa, mutta olin tuossa 24 h imettämättä ja silloin rinnat olivat ihan räjähtämispisteessä. Onneksi tyttö tuli ja auttoi. Tyttö syö oikein hyvällä halulla ruokaa, mutta on myös tissin perään. Se on tytölle tärkeä juttu.

Meillä syödään ihan ruokaa (pastaa ja kastiketta, paistettua kalaa ja perunoita) pääosin lusikalla ja jotain sitten tyttö syö itse sormin tai haarukalla (pastan, kurkun, porkkanan paloja jne). Mutta en vieläkän tajua, miten jotkut lapset syövät 5 kertaa päivässä. Meillä tyttö syö kiinteitä neljä kertaa päivässä ja ihan kunnon annoksia joka kerta. Ruoan kanssa tyttö juo vettä lasista.

Öisin (klo 2-5) olen antanut työlle ihan vettä pullosta, jos hän on sattunut heräämään. Näin olen saanut yhden heräämisen ja imemisen vähenemään. Sitten aamuyöstä (klo 5-7 maissa) tyttö saa tissiä ja nukkuu sen jälkeen vielä pari tuntia. Nukkumaan tyttö menee siinä klo 22.30 tienoilla.
 
Mä alan nyt vasta olla täysin sinut imettämisen kanssa ja oikeestaan olen alkanut nauttimaan siitä. Hassua. Nipa on siis ollut aina tissivauva, eikä ole tuttipullosta huolinut mitään. Imetys on aiemmin ollut vaan toimenpide siinä missä hampaidenpesukin. Nyt se on mukavaa.
Syö tällä hetkellä 3-4 krt vuorokaudessa. Yöllä 1-2 kertaa. Aion imettää luultavasti pitkään, jollei vauva vierota itse itseään niin ainakin siihen asti että palaan töihin aion imettää. Eli tuleva taaperoimettäjä tässä hei vaan :)
Kiinteä ruoka on meillä silti se tärkein ravinto. Syö hyvällä ruokahalulla ihan normaalia kotiruokaa, enää ei muussata edes mitään vaan jauhaa ikenillään perunan/makaroonin palaset ja lihapullan tms palaset. Lempiruokaa on kaikki missä on pastaa, kalaruuat on inhokkeja.
 
Pakko kysyä vaikka aiheen vierestä : TerhiJii: miten teet ja maustat esim lihapullat pienelle?? Minun tekisi mieli antaa vauvalle samaa mitä me muutkin syömme mutta suola ja mausteet mietityttää. Lihapulliin vähän hassua lisätä maisteet myöhemmin..
 
No, minä olen tehnyt ihan normaaleja lihapullia (- suola). Ja siitä pyörittelen tytölle pari pullaa. Sen jälkeen lisään suolaa taikinaan ja sekoitan hyvin. Muita mausteita olen tytölle antanut. Pitää vain muistaa, että liha- ym liemissä on aika reilusti suolaa mukana, joten nekin lisään vasta eroteltuani tytön osuuden ruosta.

Nim. Tällä hetkellä meillä syödään aika mautonta pastaa, kun en viitsi keittää kahdessa erässä
 
Meillä syödään tissiä vielä 5-7 krt/vrk. Kiinteet ovat tietysti myös kuvioissa. Aamulla ja illalla puuroa, lounas ja päivällinen kasviksia ja jotain lihaa ja sitten hedelmää välipalaksi. Tissi on pojalle ihan ylitärkee. Annan illalla tissin ennen nukkumaan menoa ja puolivuotiaaksi poika söi yöllä jatkuvasti, kun nukuttiin perhepedissä. Puolivuotiaana siirryttiin omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen. Siellä nukkuu paremmin, mutta heräilee välillä monta kertaa, mutta yleensä noin kolme kertaa yössä. Tissiä annan noin klo 4, ja tuntuu että poika tietää, koska sitä tissiä saa...eli ei meillä ainakaan ole nukuttu yhtäkään kokonaista yötä. Nyt kun miehellä alkaa isyysloma, niin olisi tarkoitus aloittaa unikoulu isän toimesta ja jättää yösyöminen ja koittaa tulisiko kokonaisia nukuttuja öitä. Poika menee unille noin klo 20.30, itse menen yleensä puolilta öin ja silloin monesti poika herää ensimmäisen kerran, mutta riittää kun käy kellistämässä takaisin makuulle, hänellä kun on tapana nousta pinniksessä seisomaan..aamuyöllä kolmen - viiden välillä kun poika herää niin tietää saavansa tissiä, silloin on turha edes yrittää vain käydä peittelemässä uudestaan unille. :)
 
Meillä syödään ihan samoja kuin me aikuisetkin. Suoloineen päivineen. Tein useesti hälle omia pullia ilman mausteita mut jäivät syömättä..
 
kiitos Kippu. Tuo maidon pumppaaminen on aikas työlästä, mutta vois kokeilla. Meillä jää onneksi isä kotiin pojan kanssa kun meen töihin. mut joo voisihan sitä imettämist jatkaa tovin töihin paluun jälkeenkin vaikka vain iltasin esim. mut kattoo nyt miten menee. :)
 
Takaisin
Top