Imetys

Mulla myös A/B-kuppi normaalisti ja maito on riittäny. Tänään just ihmettelin että miten voi toisina päivinä tissit olla ihan tyhjän tuntuset koko ajan ja toisena päivänä jatkuvasti täydet ja pinkeet. Välillä meinaa iltasin yhä iskee epätoivo että saako näistä tyhjistä pusseista muka vielä jotain mutta niin vaan aina on huulet ihan maidossa kun vauva alottaa syömisen. Nukun ilman liivejä ja aamusin vasta alkaa toinen tissi vuotaa kun toisesta syötän ja pidän siinä vaan harsoo päällä sillon.

Viime yönä meillä tehtiin uniennätys, 4,5h :) Vauva söi tosi äkkiä ja jäi nälkäsen oloseks mutta oli pakko käydä pissalla ja kun palasin ja olin aikeissa vaihtaa toiselle tissille niin se nukku jo ihan sikeesti. Tuntuu hassulta ettei yli kahteen kuukauteen oo nukkunu ton pidempää pätkää ja silti on pääosin ihan järjissään.

Ostin muuten h&m:ltä paidan jossa on sopivasti napit just tissien alapuolelle ja toimii mainiosti imetyspaitana eikä hintaakaan ollu kun 9,95. En oo raaskinu mitään imetyspaitoja ostaa ja kotona oonkin usein ilman mitään tai nostan koko helman ylös/venytän kaulusta mutta kotoo poistuessa saa aina testailla ennen lähtöö että miten paita sopii imetykseen. Eikä kyllä viitti kaikkia paitojakaan venyttää :D

Törkeesti muuten vaikuttaa stressi ja mielialat maidontuotantoon.. Oli miehen kanssa vuosisadan riita viime viikolla ja mietittiin jo josko yhteinen taival olis kuljettu.. Mulla loppui maidontulo ja se maito mitä tuli sai aikaan vauvalle koko naaman täyteen pientä näppylää (stressi-ihottumaa).. Kyllä maito just tarpeisiin riitti, sai joka kerta imettää molemmista rinnoista eikä pumppuun tullut tippaakaan..

Saatiin asiat sovittua ja olo kohentui niin maitoa alkoi taas tulemaan normitahtiin ja pikkunäpyt hävisi vauvalta..

Tää on kyllä niiin koomista :grin Tuntuu että aina kun mä kirjoitan tänne jotain, niin sittenhän se asia heti muuttuu! :grin

Valittelin aiemmin sitä ettei vauva syö yöllä. Viime yönä sitten herättiin :grin Imetin 23.30 ja vauva heräsikin jo ennen 4.00 syömään. Mä oli ihan töttöröö ja pihalla kuin lumiukko! Kun olin jo tottunut että herätys on siinä 7 pintaan tai ekan kerran silloin kun mies herää töihin (ennen 5.00). Muistan katsoneeni miestäkin sillein että "mitä hittoo, miten toi tossa vielä on!?!" Seuraavan kerran heräsimme vähän 8.00 jälkeen ja taas syömään.

Eli semmoisilla 4 h väleillä mentiin. On kyllä outoo... siis se että just kun ilmaisen huolenaiheen ääneen, niin sitten tilanne "korjaantuu"... Varmisteleekohan vauva tällä maidon riittävyyttä... ihan hassua :grin

Varmasti näihin heräilyihin vaikutti myös se että vauvalla on pientä flunssaa. Selvästi kuitenkin maito maistui ja tuskin olisi nukahtanut uudelleen jos en olisi imettänyt :)

Mä oon ihan tyytyväinen :) Ja tuollahan tuo tyttö vielä uniaan jatkaa :)

Ompa kummaa: vauva on koko ikänsä raivonnut illan viimeisillä syönneillä ennen nukkumaanmenoa niin paljon, että ei vaan suostu syömään tissiä. Ollaan sit annettu tuttipullosta lypsyttyä maitoa. No neuvolantäti vinkkas, että kokeilepa rintakumin kanssa sitä iltasyöttöä. No kokeilin ja tulos oli se, että kylläpä poika söikin hanakasti! Molemmat tissit tyhjiksi. Nälkä tuolle näköjään vielä jäi, mutta miule tuli hyvä mieli, että tavallaan rinta kelpasi :) Enpä tullut ite ajatelleeksi tuota rintakumia..

Ahdistaa, pidin tänään kaverilleni vauvakutsut, mies oli vauvan kansss poissa 4 tuntia jonka aikana vauva olis suostunut syömään 60ml maitoa pullosta, ennen ei ole pulloa huolinut. Noh, kun tulivat kotiin niin otti hieman tissiä kuuden aikaan ja sen jälkeen ei ole enää tissi kelvannutkaan! Äskenkin kun yritin tissiä tarjota kun oli selvästi nälkäinen niin eipä kelpaa! Eikä kelpaa pullokaan, mitäs nyt sitten?!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Syysmami, eiks oo ärsyttävää. Vauvat on ärsyttäviä :-) Meillä teki kerran saman niin annoin sille lusikasta lämmintä, melkein kuumaa omaa maitoa. Mitä enempi huusi sitä helpommin sain kipattua maitoa suuhun.. kyllä se siitä sitten rauhoittui ja tissikin taas kelpasi.

Meillä ei enää kelpuuteta tuttipulloa.. Koitas sitten viedä vauva hoitoon?! Oli meinaa eilen hoidossa klo 9-18(piti ajaa toiseen kotipaikkakunnalle auttamaan vaarimme kodin tyhjentämisessä) ja oli sen aikana syönyt 80-100ml! Hirveällä kiireellä menin imettämään raukan. Imi tissiä ihan hulluna :/

Mitenhän tässä ikinä pystyy lopettamaan imettämisen jos tuo kapinoi pulloa vastaan vaikka olisi kuinka kova nälkä?

Syysmami, jotkut vauvat on kuulemma tuollaisia, että kertakin pullosta aiheuttaa harmia. Oon kuullu ainakin yhden tarinan jossa vauva raivosi pullon jälkeen illan. Tarjoahan tissiä nyt jatkossa, eiköhän vauva ota kun on tarpeeks nälkä. Unisena voi myös syödä helpommin, jos tarjoot kun vielä heräilee. Ja pullo sivuun joksikin aikaa, ettei hylkäis tissiä. Hörpytystäkin voi kokeilla. On kyllä kurja tilanne, toivottavasti pian on taas kaikki hyvin ja vauva unohtaa harminsa <3

Minä taas tuolta osittaisimettäjistä huutelen... =) Kertokaas mulle, että miltä se maidon heruminen tuntuu? Tai siis tarkemmin, mulla on viime aikoina kesken imetyksen tullut välillä sellaista hetkellistä kutittavaa tunnetta rinnan sisään, ja toisinaan tulee ihan yllättäviä ja nopeita vihlaisuja. Mietin että voisko nää olla sellaisia toisia tai kolmansia herumisia? Minusta kun tuntuu, että Elli on useammin kylläinen syötyään rintaa, eikä siis huoli pulloa. Vaikuttais siis siltä, että maitoa voisi tulla aikaisempaa enemmän?

Tuttipulloissa on eroa. Meillä toimi parhaiten Lifefactoryn lasipullo, siinä on vauvan mielestä miellyttävin tuttiosa. Ne pullothan on pirun tyyriitä, ja raskaita (kun vauva oppii juomaan itse, pullo on aluksi ihan liian raskas vauvan pideltäväksi), joten ei haluttu ostaa lisää niitä. Nyt seuraakin viikon paras niksi: Lifefactory myy tuttiosia erikseen kahden kipaleen pakkauksissa. Ne sopivat ihan täydellisesti tavallisiin Ainun muovipulloihin! Pimp your Ainu! Tuunattu versio on hyvä imeä ja kevyt kädessä, wuhuu! Jos vauva on jo parin kuun ikäinen, kannattaa ostaa se kakkoskoko, eli ei se pikkuisin reikä, ettei ole niin työläs imeä isoa määrää.

Myös syöttäjissä on vauvan mielestä eroa... joskus, jos on hankalalla päällä, meidän vauva ei muka isin sylissä huoli pullosta maitoa, mutta mun sylissä vetää heti koko pullon päästämättä otetta kertaakaan. Meillä syödään pullosta vain iltaisin, kun vauva tankkaa niin paljon silloin, että nukahtamista on helpompaa nopeuttaa antamlla yksi ylimääräinen desi pullosta. Suosittelen syöttämään pullosta mahdollisimman lähellä itseä sylissä, vauva tuntuu haluavan kuvitella pullon tissiksi. Mä pidän pullosta syöttäessä vauvaa tyynyn päällä sylissä, pidän kädestä kiinni tai silitän tms. Tänään syötin pullosta niin, että maattiin vierekkäin imetysasennossa, pullo oli kyljellään tissin tilalla, ja koko pullon joi.

Kihelmöintinä/kutituksena mäkin sitä herumistunnetta kuvailisin. Meillä on myös "syömisteho" selvästi kasvanu ja maha tulee nopeesti täyteen. Mua joskus huvittaa iltasin kun vauva haluais roikkua tissillä muuten vaan ja jossain vaiheessa heruminen käynnistyy uudestaan ja raukka ihan hermostuu että ei tässä nyt näin pitäny käydä :D Varmasti voi olla maidon määrä sulla puapru lisääntyny ja varmaan Elli myös imee jo tehokkaammin ja saa mahan paremmin täyteen samassa ajassa kun aiemmin on vielä jääny nälkä :)

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Miulla se heruminen tuntuu vähän niinkuin nipistelyltä, hellältä sellaiselta. Ja tunnen sen paremmin sinä rinnassa, mistä vauva ei sillä hetkellä ime. Eli imettäessä toinenkin rinta alkaa aina heruttaa ja jos laitan siihen maidinkerääjän, niin saan 15-20ml aina siihen. Jos en laita, niin vaarana on maidon tulviminen läpi liivinsuojista, liiveistä ja paidasta :/

Täällä ihan sama juttu. Heruminen on mielestäni hivenen epämiellyttävää kihelmöintiä ja tuntuu paremmin siinä rinnassa missä vauva ei ime. Heruminen saattaa alkaa ihan ykskaks vaikka suihkussa tai saunassa jos ajattelen vauvaa. Ja maito lentää kaaressa :-) Vauva on alkanut seurustelemaan myös tissillä ollessaan.. kattelee mua ja kun hymyilen niin vauvaa alkaa kans kauheesti naurattamaan eikä syömisestä tuu mitään. Mutta molemmilla on hauskaa.

Mulla on molemmissa käsivarsissa paljon tatuointeja ja vauva tykkää katella niitä mielellään kun syöpöttelee. Eilen leikki tissillä ja katteli käsieni kuvia tooosi intensiivisesti. Naurahdin ja sanoin hiukan napakammin että noniin napero, koitas syödä sitten!
Vauva pelästy ja alkoi alahuuli mutristua.. annoin luvan kanssa sitten leikkiä ja katsella. Kaiken tuo pikkuriiviö saa kyllä periksi, taitaa tästä tulla äitin oma lelliperse.

No sitten nämä tuntemukset varmaan on sitä herumista... Ja jippii, tänään Elli nukkui 3,5tuntia päiväunta ihan vaan tissimaidolla! Minusta se on varsin hyvin, ei maha ainakaan ihan tyhjäksi jää imetykselläkään! JES! Tänään en ole siis päiväsaikaan vielä antanut vastiketta ollenkaan, yöllä kylläkin.

Nyt kaipailisin mielipiteitä:
Meillä neiti nyt siis 3kk, aikaisemmin meni nukkumaan klo 20-21, nukahti puolen tunnin sisällä eikä herännyt kuin vasta 3-5h päästä ekan kerran syömään. Nyt muutamana iltana laitetaan tyttö edelleen nukkumaan samoihin aikoihin mutta hän heräilee 30-60 min välein itkemään eikä rauhoitu kuin tissillä. Eli siis itkee nälkäänsä. Alkaa nukkua pidempää unipätkää vasta joskus 23-24 aikoihin. Pitäisikö minun sinnikkäästi tarjota sille tissiä noin tiheästi koska voi olla tiheän imun kauteenkin liittyvää vai pitäisikö antaa illalla esim. velliä rinnan lisäksi? Itse en haluaisi vellejä antaa, olisin rinnan kannalla mutta miestä ärsyttää kitinä joka jatkuu puolille öin ihan ymmärrettävästi siitä syystä että hänen pitää herätä aamulla töihin.. Kun tyttö sitten lopulta nukahtaa, nukkuu kyllä ihan hyvin eikä aloita yöllä samaa tissirumbaa mikä illalla on. Kaikki mielipiteet sallitaan, kertokaa mitä pitäis tehä? :/

Valitettavasti en osaa antaa neuvoa, mutta meillä on ihan samanlainen tilanne. Tai no, miestäni ei häiritse tilanne, mutta itse kyllä mielelläni menisin aiemmin nukkumaan. Keskimmäinenkin herää jo ennen kuutta, niin ihan hirveän montaa unituntia ei tuohon väliin mahdu. Minä itse olisin valmis antamaan vaikka velliä tytölle, mutta kun hän ei suostu pullon kanssa millekään. Tai velliä en ole kokeillut, mutta ainakaan maitoa ei juo milliäkään pullosta.

Jos kyse on eniten siitä, että miestäsi häiritsee, niin voisiko hän käyttää korvatulppia? Minä itse käytän niitä sen vuoksi, etten heräisi lasten jokaiseen ähinään ja puhinaa, ja toimivat tosi hyvin!

Kiitos OnnellinenHelmi kommentista! Minä käytän itse myös korvatulppia, miehellekin olen näitä ehdottanut mutta ei niitä huoli. Rasittavinta on että aikaisemmin teimme niin että mies nukkui yhden unipätkän tytön vieressä jotta sain itse yhden syvän unen jakson ja miehen pätkä oli juurikin tämä ensimmäinen.. No, nyt kun tämä on tällaista venkslaamista niin minä joudun sitten passaamaan tyttöä koko yön kun mies ei enää suostu nukkumaan tytön vieressä sen takia ettei tiedä mitä se on milloinkin vailla. Tästedes aion itse hoitaa yövalvomiset vaikka sillä uhalla etten nuku ollenkaan, en jaksa tapella miehen kanssa joka on ihan aasi.

syysmami, miten tankkailette illalla? Jos ennen nukkumaan menoa lisäilisi vielä yhden tissittelyn, jaksaisiko sitten nukkua pidempään? Meillä neiti kanssa päivisin nukkuu n. tunnin unia, illasta 3h unet. Yöunille kun menee saattaa herätä tunnin päästä kitisemään, välillä ihan kunnolla huutamaankin. Tutilla on saatu rauhottumaan lopulta. Jossain vaiheessa tarjosin tissiä, se kun tuntuu maistuvan milloin vaan :) Mutta sitten aattelin että en halua totuttaa vauvaa tissilohtuun tässä tapauksessa tai mun iltamenot on sitten siinä. Nukahdettuaan nukkuu sellaiset 4-6h ennen seuraavaa syömistä, että nälkäänsä ei ainakaan huuda. Ilmeisesti vaan herää ja ei osaa jatkaa unia tms, väsynyt selvästi on.

Ei mulla muuta kommentoitavaa ole kuin että rintamaidon ravintoarvot voittaa jonkun vellin ihan 6-0. Eli velli on huomattavasti ravintoköyhempää. En nyt jaksa etsiä mitään linkkejä väitteeni tueksi.

Tiheän imun kausi vaan, vauvat tilailee enemmän maitoa.

Ps: Nykyään ei enää mitään vellejä suositellakaan, suoraan vaan puuroa kun on aika :-)

Takaisin