imetys ja maidonkehitys

Mieki mietin et kuinka kauan pitää antaa toisen imee tissii ku se on jo nukahtanu et sit ku nykäset sen pois ni herätää.. Mut kaippa se helpottuu ajastaan.
 
Tuntuu että vauva on koko ajan tissillä. Ja nämä jälkisupistukset !?! Auts. Joka paikka puutuu ku oot samassa asennossa aina pidempään kerralla..
 
Meillä on tiheää imua ollut joo ja kun tilaus on sitten saapunut... ja maito suorastaan suihkuAa. Niin vauva ottaa imun tai pari ja alkaa nukkuu ja antaa maidon valua suipielestä ohi suun. Hukkaan siis. Näin on menny jo monet kerrat. Sanotaan että turhauttaa. Ja lisämaito jouduttu ottamaan mukaan kun paino junnasi paikallaan.
 
Se mikä imetyksessä ressaa on se että ei tiedä saako se tarpeeksi. Pitäis olla oma puntari jolla punnita penskaa :p mä tiedän jo etukäteen että jos neuvolassa sen paino on laskenu ni alan itkemään, sen verran herkillä mennään :D

Mut kaiken surkeuden ja epävarmuuden keskellä; vave imi tänään onnistuneesti ilman tissikumia :)

Muoks. Mulla siis aina kumi siinä käden ulottuvilla, se ei nyt suostunu pysymään paikallaan ku muksu huito sen suulla tai kädellä aina vinoon ni kokeilin sit ilman . Kannatti tällä kertaa :P
 
En imetä mitään kahta tuntia putkeen. Miten ees ehtis? :D vähän kerralla ja usein. Alkuun syöttöjä oli varmaan 15-20 päivässä, nyt sentään vähän harvemmin. Yöllä söi klo 21.30, 02, 05 (-07 oli hereillä...) sit taas klo 9. Jos vielä toi toinen yösyöttö toimis kuin eka, et syö ja nukahtaa....ehkä joku päivä. Unikoulu 5,5kk päästä :)

Meillä kans vanha tuttavuus suihkutissi paikalla ja sekös väsynyttä tyttöä riepoo. Sama oli viimeks...

Myös eka onnistunut pullosyöttö takana. Nälkäisenä söi oikein nätisti pullosta, mut sit väsyneenä haluaa vissiin vaan fiilistellä pelkkää nänniä....Vauvan kootut metkut :wink
 
Mulla on vaan todella epävarma olo siitä, kuinka paljon maitoa multa tulee.. Suihkutissistä ei tietoakaan, puristaessa kyllä tulee aina hyvin tippoja. Mutta kuinka paljon tuo poika sitä äidinmaitoa saa, se on täysi arvoitus. Ei selkeästi niin paljoa että sillä kovin kauaa pärjäisi, eli syöttöväli pitäisi olla puolituntia-tunti... Luulisin. En ole uskaltanut kokeilla miten se menisi jos olisi ilman korviketta :oops: Jos tuo kuolee nälkään kun mammalla ei erity tarpeeksi maitoa :sad001

Edit. Aamulla tosin huomasin herätessä, että oli sen verran herunut itsekseenkin maitoa, että paidassa oli märkä läntti. Että kai sitä sitten jotenkin tulee...
 
jebsu, ei se siihen kuole jos kokeilisitkin :) huomaat vauvan käytöksestä jos muuttuu kärtyiseksi ja haluaa tissille heti syönnin jälkeen tai saa tissiraivareita kesken syönnin. seuraa pissavaippoja, jos tulee 5-6 kunnollista pissavaippaa vuorokaudessa, on maidon määrä riittävä. sanot että "ei selkeästi niin paljoa että sillä kovin kauaa pärjäisi" tahtooko siis noin usein itse tissille vai tarjoatko sitä silloinkin kun ei vaadi?
 
"Tissittelyn" jälkeen tuo yleensä nukkuu puoli tuntia ja haluaa takaisin tissille. Ja ollaan siis ennen nukahtamista syöty molemmista... No, pitänee vaan kokeilla, josko se maidon määräkin kasvaisi mitä useammin syö.
 
Jebsu, kyllä se kasvaa. Meillä tosiaan tuo projekti "eroon korvikkeesta"- menossa, ja koko ajan vähemmän tarvitsee. Viime yönä sain jopa pumpattua 30ml yhdestä rinnasta (aiemmin saanut 20ml molemmista yhteensä) joten tuo sinnikäs työ taitaa tuottaa tulosta. Aamuisin on paita märkänä jos ei liivinsuojuksia ole. Mua imetystukiäiti ohjeisti että parin päivän välein vähentää korvikkeen määrää kun maidon lisätilaus saapuu, nyt päästy jo yli 100ml vähemmällä. Niin ja lisämaidon saa imetyksen aluksi, jaksaa keskittyä rinnalla paremmin ja tottuu siihen, että tulee kylläiseksi rinnasta eikä pullosta.
 
Mulla heruu jo reilu 40 mm toisesta itsekseen kun syö toisesta. Ilman liivinsuojia ei tulis olo kuuloonkaan..... Mut silti paino ei nouse pelkällä tissillä.

Syö noin 11-15 kertaa päivässä pelkällä tissillä.
Lisämaito jos käytössä niin noin 8-10
 
Ihan ekoina päivinä tosiaan tuntui, että ei muuta ehdi tehdä kuin imettää. Vauva imi hartaasti ja pitkään. Ja kieltämättä varsinkin maaten tuntui/tuntuu, että paikat puutuu. Siitä huolimatta sinnikkäästi vain imetin, vaikka välillä oli kyllä pakko irrottaa ote. Maito nousikin sen ansiosta hyvin, mutta ikävä puoli oli se, että haavoillehan nuo rinnanpäät taas meni. Maitomäärä kun on lisääntynyt, niin samalla myös imetysaika on lyhentynyt. Ja haavatkin alkavat parantumaan, ettei enää satu.

Vau! Siis 40ml itekseen herumalla! Mulla ei maidonkerääjään kerry kuin ehkä max 10ml.
 
Joo, tääl imetää vissii tunnin välein jos niinkään pitkää väliä on ja muu aika lupsutetaan jotain, nukkumiset on jotenki tosi huonoja.. Alkaa vähä väsyttää. Vauva nukkuu tissiä imien, minä en saa nukuttua
 
Kuulostaa tutulta. Tämä vauva olis mieluiten koko ajan rinnalla. 1,5vrk aikan on kaksi kertaa nukkunut kaksi tuntia. Tämän päivän imetin koko ajan. Vessassa käynnin aikanakin saattoi ehtiä huutamaa.. melkein tunnin aina imee kerralla rintaa, ehkä vähän alkaa tilaus tuottaa jo tulosta eikä niin kauaa ole rinnalla. Toivon ainakin kovasti. Tuntuu tosi raskaalta kun ei itse oikeastaan ehdi kuin hetken torkahtaa hyvällä tuurilla ja joka paikkaa kolottaa ja särkee.. lisämaidosta poika ei pahemmin välittäny joten jäi syömättä. Oon ehkä vähän hölmö mutta minä toivon että kotona vauva kelpuuttais myös pullosta maidon. Isi voisi välillä osallistua myös. Ja voisin vaikka kaupassa käynnin ajaksi jättää vauvan sitten isän luo. Huh. Tulipa avauduttua! Aika vähän tällä energialla on jaksanut kirjoitella tai lukea täällä
 
Aika samoissa fiiliksissä Alicee. Välillä epätoivossa et tätäkö tää nyt on. Toivotaa et menee nopsaan ohi niin et vähän pidempiä välejä tulis.
 
Byääh mulle pamahti rintatulehdus ja kuume seilaa 38.5-39 :arghh:. En millään saa hieroskeltua tuota möykkyä auki. Kauhistuttaa kun maitoa tulee nytkin niin paljon ja nyt pitäis vielä imettää vähän väliä joten saa nähä miten saan palautettua määrän kysyntää vastaavaksi.
 
Sain viime yönä jonku tunnin tosiaan nukuttua kun vauva kelpuutti kuitenkin lähes 20ml lisämaitoa. Tänään tuntuu rinnoissa siltä että maito alkais nousee. Aamulla oli hyvä fiilis ku poikakin söi reippaammin. Mutta nyt sitten tuo sokeriseurantaan joutuminen sotki. Toivottavasti kaikki on kunnossa niin ku aikaaemminki.
 
Se helpottaa kyllä! :) tsemppiä alkupäiviin! Oisin toivonut viimeks, et joku sanois, et imetys helpottaa päivä päivältä. Paitsi sitte tiheän imun kaudet. En muista milloin ne ees on
 
Tänään ihan erilainen päivä. Olen päässyt suihkuun ja vessaan ilman että karjuva vauva ois ollu vastassa takas tullessa. Lisämaitoa jouduttiin antamaan tänään kun sokerit oli alhaiset. Ei tosin jaksanut kuin 15ml syödä vaikka tarjolla oli paljon enemmän. Jospa rinnasta sais jo jotain. Ainakin tuntuu itsestä että enemmän nousisi jo!
 
Söin ja join tosi huonosti yhtenä päivänä rintatulehduksesta toipuessa, ja tuntuu että maitomäärä tippu heti puolella, nyt tuntuu ettei rinnat edes täyty vieläkään kunnolla, eikä vauva saa tarpeeksi.. :/ siinäpä vinkkiä ylituotannosta kärsiville :wink
 
hei ite oon huomannut kans että tuo juominen vaikuttaa! harmi että en voi sitä enempi vähentää kun mulla vaikuttaa sitten niin ettei tarvi käydä koko päivänä pissalla ja sitten kun käy se on tosi tummaa.. eli vaikuttaa maidon lisäksi liikaa omaan kroppaan..
 
Takaisin
Top