imetys ja maidonkehitys

Oujee, neuvolan jälkeen kotona vave veti oikein antaumuksella tissit tyhjäksi :D no ei, en tiedä milloin tissit on tyhjät mutta kelpuutan jos pakkaantumat rinnoissa "katoavat" eli vave juo ne x)

Kertokaahan keinoja hikan estämiseksi. Röyhtäyttelen vauvaa mutta sitten se aina havahtuu ja haluaa lisää tissiä, seurauksena hikka tai pulauttelu. Ja yöllä ei viittis röyhtäytellä et sais unet suht äkkiä uudestaan

Täällä hikkailee myös useasti päivässä, mutta eipä se juuri häiritse poikaa. Tottui kai siihen jo tuolla kohdussa majaillessaan :rolleyes:

Pakko vähän iloitakin.. (Yleensä imetyshommat on enemmän harmistusta omalla kohdalla) Eilen alkoi tisseistä herua maitoa jo niin, että tiputteli vaan sen jälkeen kun poika oli jo aikansa mässyttänyt. Että kai se tosiaan lisääntyy kokoajan. Vielä kun tämä kaveri pysyisi hereillä tarpeeksi kauan ja imisi tehokkaasti... Mutta jotain toivon pilkahdusta jo on.

En nyt oo lukenut kaikkea, ku ei jostain syystä näy, mitkä on uusia viestejä.

Mulla on imettämisen kanssa sellanen ongelma, että toisesta tissistä vauva ei oikeen saa otetta ja molemmista imee jotenkin väärällä otteella, koska nänni muotoutuu sellaiseksi kapeaksi huulipunapuikoksi ja menee yläreunastaan verelle. Oon käyttänyt jonkin verran rintakumia, erityisesti siinä rinnassa, josta vaikea saada ote ja haavoja parannellakseni. Haluisin kuitenkin päästä kumista eroon.

Laitoksella kaikki imuotetta tarkkailleet kätilöt sanoi, että ote näyttää hyvältä ja oon itekin lukenut ohjeita ja en löydä, mikä otteessa vaatisi korjausta. Rasittavaa, kun ei tiedä mikä on ongelma.

Oon imettäny vasta kyljelläni (selkä ei kestänyt istumista edes ennen raskautta), mutta pitäis ehkä kokeilla muitakin asentoja ja se istuen imettäminenkin joskus opetella, että saa käytyä myös kodin ulkopuolella.

Mietityttää myös, mistä tietää, että vauva on saanut yhden rinnan tyhjäksi. Ja miten varmistaa, että rinta tyhjenee joka puolelta. Toinen rinta etenkin kainalon puolelta koko ajan kova ja kipee.

Jee.. Alkaa sujua jo ilman ulkopuolisia.. Tai no vasta kahdet imetykset menny perheen kesken, mutta kuitenkin. Turhautti meinaan kun jokaisella hoitajalla oli oma tyyli yrittää auttaa. Katsotaan joutuuko vielä turvautumaan apuun. Vasen rinta nyt ainakin ihan valuu maitoa. Toivottavasti nämä liivit mitkä piti laittaa ei nyt paina..
Rintakumia täällä on käytetty apuna kun tuo tyttö turhautuu kun ei saa heti hyvää otetta nänneistä.

Kirahvi, täällä tuli juurikin kyljellään imettäessä tuota huulipuikkoefektiä vaikka vauvan imuote kunnossa. jonkin verran vielä nännit rikkoutui istualtaankin, mutta sitten alkoi tilanne kovasti parantua. ootko kokeillut esim sängyssä tyynyillä tuettuna puoli-istuvaa asentoa? voisi auttaa..

rinta on pehmeä ja "normaalin" tuntoinen itsellä, kun alkaa olla sopivasti tyhjä. nyt kun maito on noussut, ei se ikinä tyhjene aivan kokonaan --> aina heruisi vielä hiljokseen syönnin jälkeenkin, mutta riittää ettei jää niitä kovia kohtia. rinnan saa tyhjennettyä juurikin vaihtelemalla vauvan asentoa, ja varsinkin aluksi kun rinnat oli pakkautunueet, auttoi se kainalosta imettäminen (vauva siis kainalossa). nyt kun on kuukauden imettänyt, ei vauvan asennolla ole enää juuri väliä, ja rinta kyllä tyhjenee itsellä joka puolelta kun syö vaikken sitä asentoa vaihtelekkaan.

jos sinusta tuntuu että jää jonnekkin kova alue vielä syönnin jälkeen, kannattaa kokeilla varovasti esim. käsin lypsää kohta pehmeäksi niin välttyisit tulehdusriskiltä.

Oon nyt pitänyt tissiä vähän koholla patjasta pistämällä käden alle. Tuntuu auttavan tuohon kovien kohtien poistumiseen. Pitääpä jaksaa kokeilla muita asentoja.

Kirahvi, meidän imetysvalmennuksessa neuvottiin, että rinta tyhjenee tehokkaammin siltä puolelta,minne vauvan leuka osoittaa. Eli kainalon puolelta tyhjenee tosiaankin niin, että vauva on kainalossa,jalat sun selän puolella. Itse en ole vielä kokeillut.

Minulla taas suihkutissiongelma. :/ Maitoa edelleenkin suihkuaa imettäessä vaikka olen koko tämän kaksi viikkoa imettänyt aina monta kertaa yhdestä rinnasta ennen kuin vaihtanut. Ollut jopa 12 tunnin taukoja per rinta. Päivällä imetykset menee nyt ihan ok, mutta yöllä on hankalaa. Vauva nielee ilmaa heti imetyksen alussa, eikä saa röyhtästyä sitä pois, sitten ei pysty kunnolla imemään lisää. Yöllä aika menee siihen röyhtäyttämiseen ja samalla tissit suihkuaa sängyn märäksi. :( Maidonkerääjää käytän, ja joillakin imetyskerroilla täytyy kerääjää käydä tyhjentämässä kesken imetyksen, ettei tule yli. Olenkin saanut maitoa jo monta pussillista pakkaseen kerääjästä.

Mitenhän nuo yöimetykset sais sujumaan? Mietin jo, että pitäiskö koittaa rueta antaa yöllä pullosta se ruoka, kun imetys on niin tuskallista. Mä en vaan millään jaksais valvoa yöllä, en meinaa ollenkaa pysyä hereillä. Kaiken lisäksi vauva tukkoinen/nuhainen nyt.

Joo miunki on pitäny toisella tissillä pitää välillä vauvaa kainalossa ku siihen jää selkee patti muuten imettäessä. Hankalaa on ku on niin isot rinnat ni ei sitä nänniä saa noin pieneen suuhun niin että koko nännipiha olisi siellä. Toisessa rinnassa ei ongelmaa. Nyt näköjään tuo toinen tissi on myöski pikkusen rikki.

Mulla on niin ristiriitaiset tunteet taas imetyksen suhteen. Tällä hetkellä maitoa on jo reilusti noussut ja rinnat tuntuu usein täysiltä. Olen pumpannut tyhjemmäksi pari kertaa ja pullosta menee tuo maito hyvin. Varsinkin sillon helpottaa kun vauva esim tankkaa. Muutaman tunnin ajan on siis koko ajan lisää vailla sitten nukkuukin tyytyväisenä pitkään. En vaan viitsisi liikaa lypsää maitoa ettei mee ylituotannoksi. Ja maitoa on ärsyttävää lämmittää pullossa, mutta on kätevää että isä voi osallistua. Imettäminen on nyt aika kivuliasta. Helpottuuko se alun jälkeen? Tissit on ihan pirun arat. Nännit on kipeät, niissä pientä haavaumaa. Nännit ja rinnat ovat sen verran isot varmaan että hankala saada otetta? Siihen kyllä kovasti kiinnittänyt itse huomiota. Aina aluksi vaan vauva heiluttaa suutaan ja nyrkkejään niin vimmatusti. Ja ote irtoo alussa aina useamman kerran ennen kuin päästään kunnolla asiaan. Oisko vinkkejä? Tuohon imuotteeseen tai kipuun? Ihan rintaan itsessäänkin sattuu imu, ei pelkästään rintaan.

Ja imetyshän on muutoin todella kätevää ja hyvä juttu. Itselläni siis häiritsee eniten se kipu. Ei se aika jonka joudun viettämään vauvassa kiinni.

Tuo on ikävää jos imettäminen sattuu, omalla kohdalla jos olisi niin, niin olisi jäänyt jo koko homma (kun se maidon nousukin oli niin pitkän ja hankalan taipaleen takana). Välillä on ihan kuin vetänyt tuonne kainaloon saakka se imu, mutta sekin tuntemus on helpottanut kun on painanut itse samalla sitä kipukohtaa kun lapsi imee.

Eilen oli epätoivon päivä mulla tämän imetyksen kanssa. Illalla väsyneenä miehelle sitä itkien, että onko tässä mitään järkeä. Ainoa mitä päässä pyörii on se, saako lapsi mun rinnoista mitään tai kuinka paljon.. Ja kun painokaan ei nouse reilusti, niin selkeesti ei saa ja kauhea vaiva ja stressi turhan takia. Päätin jo että lopetan koko homman. :meh:

Yöllä kuitenkin annoin samalla tavalla rintaa kun aiemminkin ja ihme tapahtui. Ensinkin poika ei nukahtanut tissille ja toisekseen sitä maitoa tuli niin, että valui vaan ja pojallakin lopuksi valui leukapielistä syönnin päälle ... Sen verran tuo piristi mieltä, että jatkoin nyt sitten kuitenkin tätä hommaa :rolleyes:
Näköjään minun kohdalla auttoi se, että antoi itselleen luvan olla vaikka kokonaan imettämättä. Tänään on mennyt hurjan paljon vähemmän korviketta rintaruokinnan päälle. Olen ihmeissäni.

Ah. Sain rintapumppua kokeilla. Tai no nyt kokeilussa on ja kyllä helpottaa varsinkin ku vasen rinta oli aika pinkeä.

helpottui ainakin täällä kovasti alun jälkeen, eka puoltoista viikkoa oli rikkoutuneita nännejä ja jäätävää kipua ja poltetta joka kerta vaikka otteet kunnossa, oli kai vaan niin suurella rasituksella.. sitten yhtäkkiä helpotti varmaan kun syöntiaika lyheni. nännirasva autto jonkun verran, voi kauhee jos pääsi kuivahtaan ja rupi päälle.. nyt ei satu enää vääräkään imuasento, yöllä vauva pelaa suihkutissieni kanssa niin, että ensin imaisee muutaman kerran kunnolla, sitten syö hetken aikaa niin että vain nänni suussa.. näin ei vedä enää maitoa henkeen ja saa hengittää rauhassa, joten olen antanut sen niin tehdä. päivällä syö vain oikealla otteella mutta silloin ei suihkua niin paljon. ja siis ei tosiaan enää kipeydy vaikka miten vauva nänniä mäklyttäisi ja missä asennossa.. Yomanda, ei muuten tarvi sen nännipihan kokonaan suussa ollakkaan, minulle neuvottiin että sen pitäs olla sellanen epäsymmetrinen, oliko nyt että vauvan ylähuulen puolelta sais jäädä pihaa enempi näkyviin kun alhaalta niin sillon osottaa nänni kitalakeen.

Esikoisen ajalta muistan kivun imetykseen liittyen ja taisin siitä hiljalleen luopua juuri sen takia. Noin viidessä viikossa loppu maito muistaakseni kokonaan. Nyt taas haluan enemmän yrittää ja se tuntuu enemmän luonnolliselta tavalta. Ihana se läheisyys. Viimeksi taas se rasitti kovasti ettei päässyt mihinkään. Lisäksi kun maito nousi nyt paremmin niin ei tuo 4vrk ikäinenkään kauaa joudu syömään. Maitoa valuu suunpielistä ja usein jää toinen rinta syömättä.

Miun imetystaival on ollu turhauttavaa nää pari päivää. Nännit meni niin rikki ja herkiksi, että jouduin aamulla tekemään päätöksen välipäivästä. Näin tähtiä kun vauva yritti imeä tissiä.

Nyt on sit menty käsinlypsyllä (onneksi oon koulutukseltani agrologi ehheh) ja lisämaidolla. Huomiseen asti ollaan ainakin osastolla ja huomenna tehään kotiutuspäätös imetyksen onnistumisen perusteella. Maitoa tulee lypsämällä korkeintaan 5ml kerralla, joten eihän se mihinkään riitä. Tyttö on kiukkunen kun tissitarjoilu on loppu ja joutuu juomaan kupista! Hankala päivä on ollu. Haluisin vaan kotiin, koska yöpyminen omalla työpaikalla ei oo mieluisaa! :dead: Ja ohan sairaalassa ihan tylsää. Oon lukenu työkirjallisuutta ja yrittäny hyödyntää makoiluajan kun muksu nukkuu.

Takaisin