imetys ja maidonkehitys

mulla on ihan "möykkyset" tissit (tunnustellessa, ei näy ulospäin) ku siellä ne maitorauhaset tai mitkä lie on (varmaankin) alkanee kehittää ittejänsä aktiiviseksi. Siis ihan alkuraskaudesta asti :) kyllä sieltä vaan sitä maitoo sit tulee kuha mukelo syntyyy!!! :)
kuivunutta töhnää oon huomannu kerran ihan pienen määrän, kirkasta.. en tiedä mitä on , kuha ei kovin alkais valskalee mitää etukäteen :D
 
On- ou.. Tallinnan reissulla oon kavereiden kanssa. Heräsin ennen muita ja huomasin että lakanassa on märkä läntti. Yöpaidastakin löytyi hakemisen jälkeen.. Ei taida enää olla epäilystäkään siitä onko se maitoa.. 26+5. Pitäisiköhän hommata jo jotkut suojat..
 
Mä oon käyttäny lappubiksujen niitä pikkutoppauksia, niitä tuntuu aina pyörivän jossain laatikossa turhana, ajavat hyvin asian ku ei mitään suuria määriä tuu tahraa :) Tämän piti olla hätätoimenpide, kunnes muistan ostaa suojia.. Vielä mä yritän muistaa.. :D
 
Mä oon joutunut kahtena yönä heräämään siihe ku on ollut tissi märkänä :grin kai ne maitoa kehittää vaikka oon sitä miettinyt että tuottaakohan mun rinnat yhtään maitoa ku ei ne oo ollut missään vaiheessa kipeät eikä ne oo oikeen kasvanutkaan, mutta ei se vissiin siihe vaikuta :)
 
Mua jännättää ja pelottaa että on sitte kaikki maailman tulehdukset tisseissä imettäessä ku ne nyt jo näyttää ja tuntuu kipeiltä ja vaivasilta :angry1 nännit ollu arat alusta asti, maitorauhaset turvonneet, tuntevat ekstrahyvin kylmän ilman (hemmetti vie mulla nöpötti nännit TAKIN LÄPI ulkona yks ilta ku niitä paleli!!) ja ovat ny ruvennee kuivumaan koko lollojen iho :angry1
 
Löytyy kaapista , tarttee laittaa kokeiluun!! Kiitti vinkistä :)
 
Miullakin on kyl tissit tosi arat kylmälle. Tulee siis maitoo ja yritän pumppailla n. 3 tunnin välein. Tänään ostin luontaistuotekaupasta mammateetä, jonka pitäis edistää tai lisätä maidon määrää. Tähän asti oma rintamaito siis riittänyt meidän pienelle, mut aika tarkkaan menee, vaikka hänen saamansa maitomäärää onkin pieniä. Tilanne tietysti eri, kun ei pääse oikeasti imettämään ja kaikki maito pitää pumpata.
 
Annnika: Muistathan juoda tarpeeksi? Siellä keskoskaapin luona on aika kuuma ja vesipullo on tarpeen.

Mä käytän Ruskovillan rinnanlämmittimiä. Ilman niitä pääsee huuto ulkona. Ne on ihanat iholle, kun ovat silkkivillaa.
 
Annnika: Muistathan juoda tarpeeksi? Siellä keskoskaapin luona on aika kuuma ja vesipullo on tarpeen.

Mä käytän Ruskovillan rinnanlämmittimiä. Ilman niitä pääsee huuto ulkona. Ne on ihanat iholle, kun ovat silkkivillaa.
Oon kyl yrittänyt ja oma vesipullo aina mukana, pitäis varmaan siitä vaan muistaa ahkerammin hörppiä. Kotona tulee juotua paremmin, mut siel osastolla se usein unohtuu, samoin kun oma syöminen ja kaikki muukin... :oops:
 
Siellä kyllä kummasti unohtui kaikki muu... Me käytiin aina siellä Raviolissa syömässä, joka on siellä tunnelissa. Tulipahan kerran päivässä edes syötyä kunnolla.

Mulla unohtui särkylääkkeetkin sektion jälkeen ja hoitajat oli vihaisia. Toisaalta hyvähän se oli, kun ei kerran kipua edes huomannut.
 
Mä oon vaihtanu kaikki kotivaatteet mustaan, ku miehen mielestä ällöä ku on ihan tahranen rinnus, nyt ei näy enää! :D (tosi outoo, että ällöttää :p ) Kotona ei vaan jaksa pitää rintsikoita, pitää jotain liimattavia suojauksia alkaa ostaa :p
 
Mitenkä tuota, nyt osastolla tyhmä kysymys ja varmaan löytyisi vastaus jostakin jos etsis mut onko tuo n kolmen tunnin välein pumppailu ihan perusjuttu, vai onko Annika sulla vaan siksi, että sais tuotantoa ylläpidettyä paremmin? Eli siis oonko mä vauvan synnyttyä tuollaisen aikarajan sisällä kokoajan :eek:? Ei oo kauheasti tullu harvojen lapsekkaiden kavereiden kanssa heidän maidontuotannosta juteltua :p
 
Mitenkä tuota, nyt osastolla tyhmä kysymys ja varmaan löytyisi vastaus jostakin jos etsis mut onko tuo n kolmen tunnin välein pumppailu ihan perusjuttu, vai onko Annika sulla vaan siksi, että sais tuotantoa ylläpidettyä paremmin? Eli siis oonko mä vauvan synnyttyä tuollaisen aikarajan sisällä kokoajan :eek:? Ei oo kauheasti tullu harvojen lapsekkaiden kavereiden kanssa heidän maidontuotannosta juteltua :p


Vauvaahan tulisi imettää niin usein, kun vauva haluaa, eli lapsentahtisesti. Ja se voikin sitten tarkoittaa melkein mitä vain. :D Mutta 8-12 on ohjeellinen hyvä määrä, enemmän jos vauva haluaa. Ja mitä pienempi vauva, sen parempi olisi, että imetyksiä olisi enemmän kuin 8 vuorokaudessa. Jos kaiken äidinmaidon pumppaa vauvalle, olisi hyvä pumpata n. 3h välein, jotta rinnat saisivat maidon poistumisesta ja stimulaatiosta mahdollisimman samankaltaisen viestin, kuin vauvalta saisivat. Mutta näissä pumppaamisasioissa, varsinkaan kun on kyse kaikesta maidon pumppaamisesta, en ole mikään ekspertti. :)
 
Ja nyt kannattaa muistaa, että Annnikan ihana Kerttu on hyvin pieni! Emme voi hänen tilannetta verrata täysiaikaisena syntyneen vauvan tilanteeseen. Annnika saa varmasti sairaalalta ohjeistusta. (Saathan Annnika? Minulla on kyllä antaa yhteystietoja, jos haluat tukea ja apua imetyksen/maidontuotannon kanssa, laita vaikka yv, jos haluat. :) En halua tyrkyttää, mutta jotta tiedät, että apua saa, jos vaikka et nyt sitä vielä saisikaan näissä asioissa mielestäsi tarpeeksi. :Heartred )
 
Mä en todellakaan enää muista, et miten noi imetykset ees meni alkuun, et monta kertaa ja miten ja milloin. Pitäs tuolta huhtikuisten ryhmästä kaivaa se tieto :)

Mut sen muistan, et en todellakaan ollut koko aikaa kotona, vaan just pumppasin (joskus kun oli täys olo) ja totutettiin tyttö tuttipulloon myös. Ainakin 5-viikkonen oli kun olin poissa varmaan 5h ja kun tulin kotiin, ni nukku eikä ees heti syönyt. Toivottavasti seuraavakin oppii tuttipullon, ainakin puolvuotiaana pitäisi, kun oon lähössä silloin töihin ja jää isin armoille. :) Enkä ota painetta, jos en jaksa pumpata, annan korviketta.

Vielä ei oo maitoa näkynyt, vaikka edellisestä vähän aikaa. Eiköhän se maito näy sit sairaalassa, niin kävi viimeksikin. :)
 
Aubrey:
Mitenkä tuota, nyt osastolla tyhmä kysymys ja varmaan löytyisi vastaus jostakin jos etsis mut onko tuo n kolmen tunnin välein pumppailu ihan perusjuttu, vai onko Annika sulla vaan siksi, että sais tuotantoa ylläpidettyä paremmin? Eli siis oonko mä vauvan synnyttyä tuollaisen aikarajan sisällä kokoajan :eek:? Ei oo kauheasti tullu harvojen lapsekkaiden kavereiden kanssa heidän maidontuotannosta juteltua :p
Tuolla vastasyntyneiden teholla vauvoille annetaan maitoa yleensä 3t välein. Samalla vaihdetaan vaippa, joka punnitaan. Kaikki kirjataan tarkasti ylös. Samalla seurataan onko edelliset maidot sulaneet ja onko annosta syytä muuttaa. Vauvat saavat maidon lisäksi nesteitä, vitamiineja jne... Se on aika erilaista kuin normaalisti.
 
Miulla toi sama, et oon kans totaalisesti unohtanu särkylääkkeetkin siellä osastolla, mies niistä aina muistuttaa.... Tosin nyt menee jo paljon vähemmän, mut silti unohtuu.
Ollaan kans välillä käyty siellä alhaalla Raviolissa syömässä, niinkun kuovi. Tulee ainakin tosiaan kerran päivässä syötyä kunnolla. Välillä kyl, tai oikeestaan useimmiten, eväät mukana.

Kertulla menee tällä hetkellä 23ml maitoa 4h välein, yks maitoannos menee aina 2h, sellasella maitopumpulla pikkuhiljaa. Eli käytännössä siis 2h maitoa ja 2h ilman maitoa. Silloin kun määrät oli pienemmät meni tosiaan 3h välein ja ei mitään kahta tuntia.

Ja minuu on tosiaan noin neuvottu, et pitäis pumppailla 3-4h välein, mitään määriä, kuinka monta kertaa päivässä, ei oo tarkkaan sanottu. Kun että, yöllä ei tarvi sen takii laittaa kelloo soimaa, ellei sitten muuten herää. Joten pumpailen päivällä vähän tiheämmin ja yöllä vähän pidempi tauko n.6h yleensä. Hoitajat siellä sanoo kuitenkin, että uni on kans tosi tärkeätä, oon ymmärtäny et tärkeempää kun herätä pumppaamaan öisin. Eri asia tietysti, jos olisi oikeasti vauva,muita pitäisi ja saisi herätä yöllä syöttämään.
Pumpailen yleensä sen 7 kertaa päivässä ja sillä tahdilla maito on tosiaan hyvin riittänyt Kertun tarpeisiin ja jää vielä ylikin, jotka menee sitten maitokeittiöön pästöroitavaksi ja pakastettavaksi myöhempää käyttöä varten. Kun maitomäärät nousee tai jos oma maidontuotanto ei riitäkään tai jos ei vaikka joku päivä kävisikään osastolla ja veisi maitoa voisivat sitten tilata Kertulle niitä miun maitoja sieltä maitokeittiöstä. Ne on Kerttua varten siellä oottamassa.

Vähän asian vierestäkin, mutta kuitenkin :).
 
Ok, kiitosta :) Lähinnä siis ajattelin, että onko liikkuminen sitten tosiaan niin rajoitettua. En ollut vain hoksannut :) Ja juu toki vauvaa ruokitaan aina, kun hänellä tarve on, sehän nyt on selviö. Ajatuksena on pumpata pulloonkin joskus, että pääsee jossain käymään. Täällä tuommonen 3 tunnin lenkki on aika lailla sama, kun jos naapurilla kävis kylässä .. :D
 
Takaisin
Top