Mutta siihen suosittelen esikoista odottavia varautumaan, jos on tottunut käymään harrastuksissa yms usein niin täysimetyksellä käytännössä kaksi ensimmäistä kuukautta vauva asuu tissillä, ka se on ihan normaalia, se ei siis roiku siinä koska näkisi nälkää, vaan se tekee tilausta isommaksi. Maitoa tulee juuri niin paljon kun siitä sitä lypsetään/pumpataan/imetetään, ja isompana vauva tarvii tietty enemmän maitoa. Tästä syystä vauva siis roikkuu tissillä, kasvattaakseen maidontuotantoa :)
Omaa aikaa saa toki niin että lypsää maitoa siihen pulloon ja isi tai muu voi sitten siitä antaa maitoa :)
Aika moni on sanonut että on tullut yllätyksenä se että pari tuntia on tissittelyä, vartin-30min tauko ja taas pari tuntia tissittelyä ja tätä jatkuu tosiaan ne ekat kuukaudet. Jos rupeaa antamaan korviketta osalla syötöistä, saa takuulla oman maidontuotannon olemaan riittämätön, ellei sitten sen edestä pumppaile sitä tilausta isommaksi.
Tuohon maidontulon itsestään loppumiseen en ota kantaa, kun ei ole itsellä eikä kellään lähipiirissä siitä kokemusta. :)
Itse en koe että korvikkeilla kasvaneet vauvat olisi jotenkin huonompia, mutta itselleni imetyksen onnistuminen oli tärkeää. Mulla todettiin jo sairaalassa raynoldsin syndrooma aka vasospasmi nänneissä, mikä teki imetyksestä hel*etillisen kivuliasta, ja olin itse siirtyä korvikkeella syöttämiseen mutta sain onneksi ajoissa apua.
Rehellisesti sanoen arvostusta eivät minussa herätä ne äidit jotka eivät edes yritä imettämistä, vaan pyytävät jo sairaalassa lääkettä ettei maito nouse, ilman mitään terveydellistä syytä. :/