imetys ja maidonkehitys

No joo, mä imetin kyl vaan kotona ja sit sukulaisten ja ystävien luona (makkarissa). En esim. missään kaupassa tai ulkona kertaakaan. Eipä tuo onnistunutkaan kuin kylkiasennossa, muuten ei suostunut syömään.
 
^Niinkin voi joskus käydä. Ja sekin on ihan ok, jos ei edes halua imettää muualla kun kotona. :) Lähtökohtaisesti kuitenkin vauvaa voi ja saa imettää ihan missä vaan vauvalla on nälkä. :)
 
Enpä oo muuten täällä nähnyt kenenkään imettävät yleisellä paikalla. Toivottavasti se nyt ei oo mikään järkky tabu, ainahan ihmisillä on siitä mielipiteitä.. Mutta niin kai niillä on kaikesta muustakin :) Eihän sekään oo sen kummallisempi asia, jos siitä ei itse numeroa tee. Pätee niin moneen muuhunkin :)
 
Onhan sitä olemassa kaikenlaisia imetyspaitoja, semmosia että saa vauva sen verran yksityisyyttä, ettei luulis ulkopuolisiakaan sitten häiritsevän. :D Itse en ole myöskään koskaan törmännyt imetykseen ihan julkisella paikalla, mutta voi myös olla etten vain ole kiinnittänyt siihen huomiota eikä ole jäänyt mieleen.

Eikös täällä ollu joku vuosi sitten ollut kamala haloo jostain kansanedustajasta, joka "kehtasi imettää eduskuntatalossa!"
 
Joo jos se olis onnistunut jotenkin helpommin, mut ei toi tyttö rauhottunut kuin yhteen asentoon ja silloinkaan ei aina suostunut syömään. Saati jos jotain hälinää olis ollut ympärillä. Ei ollut mikään oppikirjamainen helppo imetys, mut puolvuotta sinnittelin :D Sit ku se alko sujua, ni sit se oikeestaan loppukin, kun yösyötöt loppu unikoulun myötä. Ei vaan enää maistunut.

Joskus oli ihan kiva lukea niitä, et laita vauvalle tissi suuhun, ni hiljenee, meillä kun ei todellakaan niin käynyt. :)
 
Ja siis mulle on ihan sama, kuka missäkin ja mitenkin imettää. Nykyisin tuntuu vaan siltä, että imetyksestä on tehty yksityisen sijaan yhteinen asia. Että niinkuin "pitää erikseen aina korostaa, kuinka tärkeää imetys on", kun itse pidän sitä niin itsestäänselvyytenä ja normaalina, ettei sitä tarvitse erikseen korostaa, niinkuin ei imettämättömyyttäkään.
 
Joo jossain näin sellasen ponchon näköisen vaatteen, imetysviitaksi taisi olla nimetty.

Mä oon kyllä Suomessa nähnyt useinkin äitien imettävän yleisellä paikalla. Eikä se nyt ikinä oo mua niin kummastuttanut, mitäs se mulle kuuluu missä ja miten lapsensa ruokkiivat :p Samaa mieltä myös tosta imetyksestä/korvikkeiden käytöstä, ei se kellekään muulle kuulu kun perheelle itselleen. Eli samoilla linjoilla myös tosta vouhkaamisesta kuin MammaMaria :)
 
Ostin muuten uuden yöpaidan, sellaisen siistin nätin yömekon. Aikaisemmin olisin ajatellut sen miellyttävän miehen silmää, kun on vartaloa myötäilevä ja pitsiä vähäsen, nyt huomioin myös, että näppärä yöllä imettäessä, kun yläosa on aika minimaalinen ja naruolkaimet :D
 
Haluaisin vähän herätellä tätä ketjua henkiin :D Mulla nyt 37+0 on alkanut oikeen kunnolla tissit valskaamaan, ja näin ensimmäistä odottaessa aloin tietysti panikoimaan että mitä jos tää tihkuminen loppuu ennen kun vauva syntyy ja sitten sitä maitoa ei tulekaan kun olis tarvis :D Mulla alkoi joskus RV 32 tihkumaan "jotain", mutta nyt sitten välillä ihan valuu tai jos esim makaa rinnan päällä niin alkaa valumaan tavaraa.
 
Haluaisin vähän herätellä tätä ketjua henkiin :D Mulla nyt 37+0 on alkanut oikeen kunnolla tissit valskaamaan, ja näin ensimmäistä odottaessa aloin tietysti panikoimaan että mitä jos tää tihkuminen loppuu ennen kun vauva syntyy ja sitten sitä maitoa ei tulekaan kun olis tarvis :D Mulla alkoi joskus RV 32 tihkumaan "jotain", mutta nyt sitten välillä ihan valuu tai jos esim makaa rinnan päällä niin alkaa valumaan tavaraa.


Onneksi siitä, tuleeko maitoa miten ennen synnytystä vai tuleeko ollenkaan, ei voi päätellä mitään synnytyksen jälkeisestä maidontuotannosta. :)
 
Huh, joku ois voinu mua muistuttaa jo aiemmin tästä:

" Toinen vuorokausi on tavallisesti tiheän imemisen aikaa: vauva voi imeä jopa useita tunteja yhteen menoon, torkahtaa sitten hetkeksi ja taas jatkaa. Tämä tiheä imeminen käynnistää maidonerityksen toden teolla. On varsin tavallista, ettei vauva halua tuolloin olla hetkeäkään erossa äidistä. Vaikka hän näyttäisi nukahtaneen imetyksen päätteeksi, havahtuu hän hereille heti sänkyyn siirrettäessä. Tiheät ja pitkät imetysrupeamat voivat äidistä tuntua raskailta. Jaksamista tukee tieto siitä, että usein jo seuraavana päivänä tilanne rauhoittuu. " (lähde: www.imetys.fi)

Oltiin nimittäin sormi suussa ja huolissaan ku mikään ei rauhoittanu vauvaa, ja oltiin varmoja vaan jäätävistä mahakivuista (oli sillä kyllä varmaan niitäkin) enneku tajuttiin vaan antaa vauvan hengata maitobaarilla vaikka ei nälkäseltä vaikuttanukkaan tai edes yrittäny juoda. Menossa oli kyllä jo kolmas vuorokausi, mutta ei nyt tuijoteta sitä. Jossain vaiheessa iltaa vauva imi putkeen kolme kertaa kummankin rinnan tyhjäksi, ahkera poika! :)
 
Harakraah, mulle toi tapahtui toisena yönä synnärillä, en ollut nukkunut moneen yöhön enkä päivään muutenkaan ja sitten imetin tyttöä 23.00- 7.30. Itkin ja imetin, koska olin niin väsynyt ja hormooneissa. Katkerana kuuntelin huonekaverin kuorsausta (oikeesti). Aamulla se valitti hoitajille, että oli vaan torkahtanut. :meh: Olisin antanut silloin mitä vaan jos olisin saanut edes torkahtaa!
 
Tänään otettu tissimaraton, kaks tuntia.. Tuli jo tunne, että kun mikään ei riitä :wink .. Tääl osastolla ku nuo ruoka-ajat on viel nii tiukat et piti ite sit vetää ruoka naamaan viides minuutis ja kattoo ku tyttö imuttelee ilmaa, et pääs jatkaa imetystä..
 
Miten muuten toi imetysaika, mulla puutuu perse tosi helposti ni on täyttä tuskaa yrittää imettää kahta tuntia joka kerta :D
sit jos lähen vaihtelee asentoa ni vave vetää hirveet raget siihen väliin ja sitä saa taas rauhotella oman aikansa . Ja neuvo "imetä niin kauan kuin vauva tahtoo" , meillä se meinais todellaki sitä että joka kerta sen minimi 2h :D

Imetättekö todella kuuliaisesti aina sen mitä vave vaatii , oonko mä vaan hätänen ja pöljä ku en jaksa :meh:
 
Enpäs muuten ennen tiennytkään, että maidon heruminen voi sattua. Kumminta se on silloin, kun en ole lähelläkään vauvaa, tissit ei ole välttämättä mitenkään erityisen täynnä ja maito alkaa silti valua ihan itsekseen, äkäisellä vihlonnalla höystettynä. Auts!
 
SeEnsimmäinen, meillä homma alko nopeutua selvästi toisella viikolla. alkuun kun meni 3varttia per tissi niin nykyään se on noin 10-15min koko ruokailu. kun maitomäärä kasvaa ja se irtoo sieltä helpommin niin vauvakaan ei viihdy niin pitkiä aikoja rinnalla. näin siis meillä, en tiedä muista :)
 
Windy tuo oli TODELLA mukavaa luettavaa ! :joyful:
 
Takaisin
Top