imetys ja maidonkehitys

Mie odotan esikoista, niin ei oo aikasempaa kokemista, mut jotenkin innolla odotan et pääsen imettämään. Miusta se on jotenkin ihana ajatus. Ja kuvittelen myös, et jotenkin helppoa sit kun on ruoka aina mukana. Ei tosiaan mitään käsitystä, mitä se sit todellisuudessa on :).


Sepä se! Aina oikea määrä, aina mukana, oikeassa lämpötilassa ja hygieenisesti ilman tiskausta. :D
 
Mäkin koen noi imetyksen tuen sivut fanaattisiksi, enkä niistä oikeen siksi tykkää :/ Apuakaan niistä ei ole ollut...

Ekaa ja tokaa imetin molempia täysin nelikuisiksi ja kymmenen kuisiksi osittain kiinteiden ohella. Kun tuo kymmenen kuukautta tuli täyteen, niin oli pakko lopettaa imetys, kun hyvänä yönä syöttöjä oli VAIN kymmenen. Olin hieman jo väsynyt tilanteeseen.... Kolmosta onnistuin imettämään vain reilu 2,5kk. Tyttö sai silloin rotarokotteen josta onnistuin saamaan mokoman taudin itselleni ja kai sitten maidon maku muuttui jotenkin radikaalisti, kun ei typy enää tissille suostunut. Pahimpana yönä huusi seitsemän tuntia putkeen kun yritin imettää :sad001 Oli aika rankka paikka, kun täysimetyksestä haaveilin sinne kuuden kuukauden ikään asti.

Esikoisesta mullakin alkoi tulla maitoa joskus 15 viikolla. Ja tietenkin kun asia oli niin uusi ja ihmeellinen, niin menin ja puristelin tissejä sitten... Joo ei hyvä idea, viikon 20 jälkeen maitoa tulikin jo sen verran reilusti, että liivinsuojia oli pakko käyttää koko ajan. Pumpata ei onneksi tarvinnut. Eikä maidontulo missään vaiheessa sen jälkeen ole täysin loppunutkaan, edelleen jos puristaa, niin ruiskasee.

Meillä on ihan pienet vauvat syöneet milloin mitenkin, välillä imetin tunnin puolen tunnin välein ja joskus viisi minuuttia kolmen tunnin välein. Yöt onneksi on melkein alusta asti selvitty kolmella-neljällä syötöllä, kunnes sitten jostain puolesta vuodesta eteenpäin syöttöjä saattoi olla se 10-30 yössä... ZZZZzzzzZZZZZ..... Onneksi (?) tuo kolmonen on tosiaan pullolla, niin syöttöjä on yksi ja saan muuten nukkua :)

Suosittelen ainakin kokeilemaan imetystä, sattuuhan se aluksi aivan kamalasti ja nippelit verillä saa olla välillä, mutta onnistuessaan on ollut todella palkitsevaa. Ja onhan se nyt näppärämpää, kuin alkaa pullojen kanssa venkslaamaan. Ja jos maitoa tulee paljon, niin ehdottomasti kannattaa luovuttaa! Siitä saa ihan kivan rahallisen korvauksen ja mulla oli ainakin niin hyvä mieli, kun saatoin pieniä keskosia ja sairaita vauvoja auttaa :Heartred Jos maitoa tulee tälläkin kertaa yli oman vauvan tarpeen, niin aion jälleen ehdottomasti luovuttaa!
 
En jaksanut perehtyä imettämiseen esikoisen kohdalla etukäteen ja neuvolan neuvot oli vähän köyhiä. Ajattelin et mebee sit miten menee ja alun työläys yllätti täysin. Se tuntui tuskaselta ja pullo houkutti että vauva olis tyytyväisempi.. Kuitenkin sitten hankin tietoa hyödyistä erityisesti vauvalle ja otin tavoitteeksi sen 1 vuoden imetyksen. En pystynyt kun 10kk henk koht syistä mutta jos olisin aiheeseen perehtynyt ja tiennyt enemmä uskon että homma olis alussa sujunut paremmin ja maito herunut vähäb helpommin. Ehkä sit oisin jaksanu sen vuoden. Ressiä ei kannata ottaa mutta jos vähäb valmistautuu nii osaa varautua. Monesti äidit lopettaa koska se tuntuu niin työläältä jossain vaiheessa. Tissit menee pilalle jo raskaana :wink
 
Mä imetin esikoista n. 11kk. Odotusaikana en yhtään stressannut asiasta. Imetys ei alkuun ihan kaikinpuolin onnistunut täysin, mutta maitoa kyllä tuli ja opittiin pikkuhiljaa. :) Tykkäsin imettää, mutta vauvan masuvaivat oli sitten se ikävämpi juttu. Karsin paljon omasta ruokavaliosta ja se auttoi. Haluaisin imettää tätä tulevaa pientäkin, jos vain onnistuu. En ota paineita nytkään. :)
 
Minä en esikoisen enkä tämänkään kohdalla jaksa stressata tuleeko maitoa vai ei. Esikoisen kohdalla tuli hyvin maitoa, sairaalas antoivat lisämaitoa sillon alussa ku makasin heräämös sen pari tuntia... sit rupesin imettämään 2-3 tunnin välein ku neiti oli niin pieni et piti syöttää aikataulun mukaan ja herättää toinen yöllä syömään. 10 kk imetin, täysimetin ehkä 4-6 kk, en muista tarkkaan...
Voi et rupesi vauva-ajat tulemaan mieleen... Mun tyttö on jo niin iso :D
 
Maidon nousu sai rinnat tosi kipeäksi ja pinkeäksi. Imetys, rintojen hierominen ja kaalin lehdet (joihin tein haarukalla viiltoja) auttoi kipuun ja turvotukseen. Imetin 1v2kk asti, josta 6kk täysimetystä. Ostin jo raskausaikana rintapumpun joka jäi käyttämättä kun maidon lypsäminen oli mielestäni helpompaa käsin. Keräsin maitoa pakkaseen jotta pääsin tarvittaessa liikkumaan ilman vauvaa. Mielestäni imetys tuntui ja kuullosti niin helpommalta kuin pulloilu. Itsellä rinnat sen verran isot (imettäessä E) ettei imetys julkisilla paikoilla tullut mieleenkään, ennen ulos lähtöä lypsin maitoa tuttipulloon mukaan. Imetyksen lopetus oli herkkää aikaa itselle, sellainen vauvavaiheen lopetus. Lopetushan venyikin noin kahdella kuukaudella suunnitellusta.

Mun tytöllä oli muuten myös koliikkia, jatkuvaa iltaitkua klo.21-00, johon onneksi auttoi disflatyl oikealla annoksella!
 
Nyt on vuorossa ensikertalaisen ihmettelyä: Oon kuullu että joskus maitoa alkaa erittyä jo ennen synnytystä, ja kysyisinki onko täällä kellekkään käynyt niin, ja kuinka paljon ennen? Mulla näköjään tulee jotain kirkasta nestestä tisuleista kun vähänkään nänniä puristaa, ja jo aiemmin on tuntunut paita kostealta nännien kohdalta. Kaipa tää on ihan normaalia, rv 21 menossa :)
 
Miulla tuli esikosta varmaan jostain samoilta viikoilta loppuun asti. Välillä ihan vahvasti keltasta, niinkun ternimaitoa, ja välillä kirkkaampaa. Eikä sitä neukkutädit kummastellu, lienee siis ihan normaalia. :)
 
Niit nännejä ei kannata hirveesti puristella, tulehtuuvat. Sitä nestettä tulee ihan ilman raskauttaki ja voi olla väritöntä, keltasta tai vihreääki. Joskus nesteen tuleminen on merkki syövästä (ei nyt kuitenkaa sulla :), se on sillo kun ei o raskaana). Muistaakseni kumminki myöski helmimerillä oli jotain maitomaista erittyny..
 
Juu, sitä tulee joillakin. :) Itselläkin tuli esikoisesta puolenvälin tienoilta saakka. Nythän tietysti vielä imetän esikoista, joten siksikin tulee. :D

Se mitä tulee ennen synnytystä, on jonkinnäköistä esimaitoa. Kolostrumin (eli se ensimaito, jota erittyy vain synnytyksen jälkeisinä ensipäivinä) tuotannon käynnistää istukan irtoaminen.
 
oliks mulla viikko 13 ku alkotuleekirkasta jokapäivä tuolta.. vähä mietitytti aluks mut normaalia on:) vk 18 alkaen tulee myös ihan valkosta välillä
 
Kiitos vastauksista :) Otan tän siis hyvänä merkkinä että rinnat valmistautuu imetykseen, enkä häiritte niitä liikaa hommassansa :D

Mulla on myös jo useamman viikon ollu tosi tukalaa pitää kaarituellisia rintsikoita, joten täytyy tyytyä tommosiin mukavampiin lirpakkeisiin joissa ei kylläkään näytä rinnat niin kivalta. :P Imetysliivejä en ole vielä raaskinut ostaa, kattoo eka mihinköhän kokoon nämä asettuu. :)
 
Mulla kaksi kunnon ilmapalloa jo. Einliivit enään mahdu. Täytyy mennä ensi viikolla liivi ostoksille. Imetys tuntuu musta ihan luonnolliselta, vaikka en ole koskaan imettänyt. Olen paljon nähnyt unia jossa imetän. Rinnat todella arat ja kipeät tällä hetkellä
 
Ei oo vielä onneksi tullut mitään maitoa, mutta on kyllä varustus muhkeutunut. :) Oliskohan kasvanut 70 D- >70 E. Ostin ennen raskaaksi tuloa ihanat (kalliitkin) liivit, joita en ole voinut käyttää. Olen siirtynyt käyttämään liivejä, joita pidin ennen kuin viime vuonna laihdutin viitisen kiloa. Onneksi oon tajunnut säästää niitä.
 
Mulla tuli muutama pisara samalla kuk synnytyssupistukset käynnistyi, siitä tiesin että nyt ollaan lähellä. Nyt ei oo tissit arat, mutta nännit kuin lautaset ja tummuneet pigmentiltään :)
 
Mä oon huomannu et joskus ollu jotain valkosta kuivunutta nänneissä elu kaipa sitä tullu sit täälläkin. Täytyy sanoo et meikäläisen rinnat on kaukana kauniista.. :D jo ennen raskautta isot ja eriparia. Nyt vieläkin isommat ja roikkuvat.. ja nännit kamalan kokoset :D
 
Ukko ei uskalla enää "leikkiä" mun tisseillä ku se pelkää (ja kiusallani lietsoin sen pelkoa) että niistä roiskuu maitoa :P :P
Ultratäti sano viime kerralla että ens kerralla puhutaan imetyksestä samalla ku rakenneultraa tehdään. En malta odottaa! Todellakin aion imettää :)
 
Mulle sano neuvolalääkäri tuosta maidon erityisestä, että saattaa tulla jo odotus aikana varsinki ku oon uudelleen synnyttäjä. Varsinki vauvan itku tms voi laukaista maidon herumisen ja kuulemma ihan normaaalia. Pitää vain suojata "vuotavat" rinnat ettei pääse tulehtumaan..
 
Maidon suihkuamisesta: Itselläni on melko paha suihkutissitaipumus, eikä mies meinannut uskoa, että todella voi tulla maitoa niin kovasti, että tytöllä valuu sitä nenästä asti. ''Ammuin'' sitten n. parin metrin suihkauksen näytösluonteisesti miehelle... :D Eipä enää kyseenalaistanut... :wink
 
Takaisin
Top