imetys ja maidonkehitys

Nännin päälle jää sellanen valkonen maitotipan näkönen juttu, mulla se oli yön aikana menny iha rakkulan näköseks (läpinäkyvää ihoa) ja rupesin miettii et mikäs hitto toi on. No Google kertoi :D Eli steriloidulla neulalla (keitin) vaakasuunnassa painaa läpi sen neulan vaan. Ei sattunu yhtää, sit pääs tiehye tyhjenemään :) Samantien helpotti!

Ja siis tunkeuttuman tuntee kun on tississä itessään kipeitä muhkuroita, yleensä ne helpottaa hieromalla kun vauva imee tai itse lypsää/pumppaa. Tai just tuolla pullokikalla

Joo ns. piimäkokkareet tukkii tiehyen. Miulla on ollu pari ihan kivikovaa tosi pientä, joista toisen sain pois ihan rapsuttelemalla mutta toinen piti kaivaa neulalla. Miulla ei ole ollu puhkottavissa. On tosiaan kuivunutta maitoo ja näkyy valkosena pisteenä nännissä. Tuo toinen tissi tuppaa miulla menemään tukkoon, osittain johtuu varmaan siitä että vauva imee sitä jostain syystä huonommalla otteella ni ei tyhjene kunnolla.

Voihan itkujen maratooni, mitä meillä on ollu. Käytiin 3kk neuvolassa, ja neidille oli painoa tullu vain 40g!!!!!! Tiesin kyllä, että raivareitten takia ei oo saanu niin paljon maitoa, mutta oikeesti vain 40g! Niinpä neuvoivat imetyksen lisäksi korviketta reilusti ja parin viikon päästä painokontrolliin.

Nyt musta sitten tuntuu ettei tissi enää kelpaa neidille ja jos rintakumin laitat suuhun niin pääsee itku ja huutaa pulloa. Ja sitten pääsee multa itku, koska koen epäonnistuvani täysin. Välillä saan itteni tsempattua, että tärkeintä on tytön kasvu. Ja kohta sitten taas koen huonommuutta ja oon kateellinen muille äiteille, kun heillä kaikki sujuu ongelmitta.... Raskausaikana mulle oli ihan sama millä lapsi kasvaa, kohan kasvaa. Niin mistä hemmetistä mää oon nyt keksiny ettei sais syyä ko tissistä? Kellään samoja fiiliksiä?

Tulihan sitä itkeskeltyä useamman viikon ajan sitä, ettei oma maito riitä ja pitää korviketta antaa. Mutta nyt alkaa taas oma järkipuolikin toimia, vaikka toki harmittaakin se, että ei kykene omaa lastaan ruokkimaan (omilla varannoilla siis). Edelleen annan tissiä syötöillä ensin, mutta nyt viimeaikoina on alkanut vaikuttaa siltä, että se pienikin maidontuotanto on ehtymässä vaikka kuinka syöttää ja pumppailee.
Oma motivaatio "tissittelyyn" laskee samaa tahtia kun pojan imuinto (ja tissille nukahtamisvauhti kasvaa).

Ja tosiaan minäkin olin raskaana niiiiin sitä mieltä, että ihan sama se on mistä se maito tulee. Ehkä en kuitenkaan ollut varautunut siihen, että se ei tule minun rinnoistani... :sorry:

Edit. Autocorrect

Muokattu viimeksi:
Ai kamala, en oo kuullutkaan että tollaisia kokkareita voi tulla! Hyvä tietää! Minttulainen, mulla on samat fiilikset. Meillä tyttö on raivonnut melkein 4 viikkoa ja pahenee vaan. Huomenna käydään neuvolassa ylimääräisellä käynnillä. Aina kun puhun imettämisestä, alkaa itkettämään ja muutenkin olen uupunut tilanteen takia. Ollaan silti jotenkin aina saatu tyttö syötettyä. Tänään olen joutunut ekan kerran antamaan kahdesti korviketta. Rintaa yritän aina ensin,jos ei suosiolla ota, en enää yritä. Jostain syystä otan tämän tosi raskaasti. muuten sujuisi hyvin ja maitoa riittää, mutta vauva ei vaan raivoltaan ota, enkä jaksa enää maanitella. Mulla on pakkasessa hyvin maitoa, oon ottanut vähän sulamaan ja pumppaamaan joudun myös. Mietin että vois pitää hautajaiset imetykselle. Ensin mietitään millaista se oli kun se sujui, kun kaikki alkoi mennä pieleen, itketään yhdessä, syödään kakkukahvit ja minä päästän irti siitä ja jatkan elämää. :-D puhuin tänään tota miehelle itku silmässä ihan tosissani ja se sanoi että voidaan me pitää. :-D

Nostan kyllä Lyydialle hattua, että olet jaksanut noinkin kauan!! Toivottavasti neuvolasta saisi jotain vinkkejä. Mutta tosiaan ei kannata vetää itseään piippuun sen takia.

Lyydia, oot kyllä mun sankari ko oot nuin pitkään jaksanu! Mulla ei hermot riittäis, ei alkuunkaan.. Eniten mua ehkä ihmetyttää, että miten oo huomannu ettei lapsi oo kylläinen. Neiti on ollu tosi hyvän tuulinen ja iloinen oma itsensä. Sitten kuitenkaan painoa ei tuu ko muutama hassu gramma. Niin syytin sitten itteäni, etten osaa ees omaa lasta hoitaa. Toivon, että tää ois vaan vaihe, mutta jos ei niin sitten lapsi syö korviketta. Eipä se huonompaa lasta tee. Emmää kaupungilla erota onko lapsi rinta- vai korvikelapsi :D mutta tää taitaa olla vaan kolahdus mun omalle egolle :'D

Meidän lapsi huutaa kovaa, eikä rauhoitu nukkumaan, siitä tiedän että nälkä vaivaa... :rolleyes: Onhan sekin kai mahdollista, ettei lapset aina kasva tasaiseen tahtiin ja joskus tuleekin sitten spurtteja? Itse olen ehkä yrittänyt liiankin kauan imettää, tunnen itseni nimittäin kovin väsyneeksi nykyisin.

Vauva otti ekat kunnon yökilarit. Sain sen nukkumaan klo 4. Heräsi huutamaan klo 6 ja 7.30. On tarjottu useasti pulloa, jota on välillä syönyt ja välissä vähän rintaakin on suostunut syömään, mutta ei loppuun asti. Yleensä yöt on ollut hyviä. Kiva kun nykyään pelkää jo sitä koska vauva herää ja kuinka siitä selviää. Tänään neuvolaan,toivottavasti keksii jotain.

40g kuukaudessa? :( voihan harmi. Mä en halua, et kukaan tuntee syyllisyyttä vauvan ruokinnasta, oli tapa mikä tahansa. Meillä lakkoilu tais loppua ja eilen ei mennyt pulloa ollenkaan (ja nukkukin 9h yöllä klo 19-04, tämä niille "korvike takaa pitkät yöunet"-huhuille). Mutta ite oon kaivanut pullon (tai eilen tissin) esille, mikäli toinen ei kelpaa. Älkää menkö sinne imetys - sivustoille, joissain on todella tuomitseva sävy pulloruokintaan. Yksikään uusi äiti ei sellaista kyl tarvii...

Nii niit kannattaa lukee maalaisjärki päässä ja muistaa et kaikkien ei tarvi imettää lasta 2 vuotiaaks (saa toki jos haluaa) tai että imetys ei aina ole vastaus kaikkeen

Ei tultu neuvolassa paljoa viisaammiksi. Mutta kasvanut on tyttö sentään normaalisti, samalla keskikäyrällä. Eli on kuitenkin saanut ruokaa, vaikka on pienesti syönyt. Viikon päästä lääkäri katsoo vielä. Kokeilen itse jättää viikoksi munan ja maidon pois. Kehotti katsoa, ettei syöntiväli ole yli 6 tuntia ja välillä pumppaamaan. Kolmen tunnin välein tarjotaan rintaa, jos huolii. Muuten odotetaan. Rintaa siksi edelleen, koska sen saa nopeammin valmiiksi kuin pullon, josta siitäkin syömiseen on pitänyt maanitella. Jos siis jaksan. Jaksamiseen kehotti pyytämään hoitoapua.

Lyydia minusta ihan hyvä idea tuo imetyksen hautajaiset, voit rauhassa purkaa tuntoja :) Sun mies on aivan ihana, kun ymmärtää ja on mukana!!

Minttulainen, miten vauva voi olla hyväntuulinen ja nälkäinen samanaikaisesti? :o

Tytölle oli tullut noin 300g kahessa viikossa, eikö sekin oo alle suositusrajojen vai? Itse punnitsin siis enkä taaskaan huolestunut, koska tyttö tosiaan on hyväntuulinen ja syö :O

No anoppi oli sitä mieltä, että ruoka on menny kasvuun eikä painoon, ellei sitten oo paino mitattu väärin. Koska neitihän on hyväntuulinen ollu, niin en oo osannu antaa ruokaa sitten enempää. Nyt oon kyllä pullosta antanu reilusti nannia ja katotaan reilun viikon päästä paljoko on painoa. Jos painoo tullu reilusti niin sanon kyllä mielipiteeni.. Tissiä tarjoon kyllä myös, mutta neiti on alkanu oppii liian hyvälle niin ei jaksais ponnistella saadakseen tissistä ruokaa :D

Oon nyt miettiny tätä imetysjuttua ja ihmettelen vaan, että mitä tapahtuu ko kävelet synnäriltä ulos.. Synnärillä painotetaan äidinmaidon tärkeyttä ja kehotetaan imettämään mahdollisimman paljon ja pitkään. Sitten menet neuvolaan ja vauvalla on joku "hätä" niin heti tuputetaan korviketta? Eikö sielläkin pitäisi pystyä neuvomaan asia tukemalla imetystä?

Niin toi on kyllä jännä. Olisihan se hyvä, että vähän kannustettaisiin enemmän imettämään.. Noin niinkun tapauskohtaisesti.

Tänään! Ekan kerran yli kuukauteen! Kaikki imetykset onnistui ilman ylimääräistä tappelua, raivoa, itkua tai hyssyttelyä! Jopa sohvalla istuen! :-) Ja vieläpä 2-3 tunnin välein, kun pahimmillaan väliä on ollut seitsemän tuntia. Oon niin onnellinen! :-) Voi, toivottavasti yö menisi samoin ja kaikki muutkin päivät vähintään jouluun asti.

Oisko se Lyydia se maaginen kolmen kuukauden ikä?! ;) Toivotaan että kiukuttelut pysyy jatkosakin poissa!

Takaisin