imetys ja maidonkehitys

En oo vielä ottanut imetystukiryhmään yhteyttä, mutta olen lukenut maitolaiturista vinkkejä raivareihin ja suihkutissien hoitoon. Eilen meni kaksi syöttöä pumppaamalla. Yöllä söi hyvin. Mulla on ollut kauan rinnat jatkuvasti kovat ja pakkautuneet, nyt ne tuntuu pitkästä aikaa pehmeiltä, enkä ainakaan tänä aamuna huomannut suihkua. Toivottavasti helpottaisi ja syönti alkaisi sujua kun maidon määrä tasaantuu. Sisko kertoi että hänen tyttönsä raivosi mutta ei näin pitkään yhtä menoa eikä päivittäin ja silti oli rankkaa. Sitten kun tuli kolme kk täyteen, se yllättäen loppui. Jaksaiskohan sinne asti.

Mä kans huomasin, et nyt on tullu liikaa neidillä tilattua, kun vaikka kahen tunnin välein heräis yöllä ni silti on lakanassa märät läntit :D ja syönnin jälkeenki yöllä vielä vähän pakottaa. Vitsi ku yöllä jaksais pumpata ni sais helposti, ku ei päiväsaikaan oikeen pumpulle heru ja aamusin oon liian laiska :p
Tota pumppaamista mäkin yöllä mietin, mutta en sit jaksanu lähteä hakemaan pumppua ja tihrustamaan ohjeita (ostettiin pumppu vasta toissapäivänä, en ollu vielä ehtiny käyttää kertaakaan). Pumppasin sit aamulla yhden rinnan kun vauva oli just syöny toisen, 45 ml tuli sentään silloinkin. Mut enemmän varmaan valui yöllä liivinsuojiin ja paidalle ja lakanoihin... :P

Pumppaamisesta muistaa vaan sen että sekin lisää sitä maitomäärää ;) yöllä ite oon käsineen lypsänynihan pienen määrän syötön jälkeen jos toinen rinta tuntuu jo pinkeeltä

Pumppaamisesta muistaa vaan sen että sekin lisää sitä maitomäärää ;) yöllä ite oon käsineen lypsänynihan pienen määrän syötön jälkeen jos toinen rinta tuntuu jo pinkeeltä
Tiedossa on joo. :) Tässä vaiheessa kuitenkin alkaa jo kaivata sitä mahdollisuutta, että mies voi ruokkia vauvaa jos haluan itse vaikka huonompien öiden jälkeen nukkua vähän univelkoja pois. Korviketta en halua antaa, jos ja kun omaakin maitoa pystyy pulloon saamaan.

Toki joo jos niin haluaa, et löytyy omaa maitoo pulloon. ite en viel ajattele et yöllä tai päivällä toinen syöttäs pullosta ku sit pitäs kumminki tyhjentää rintoja, joten se on aika se ja sama ainaki omalla kohdalla :)

En oo vielä ottanut imetystukiryhmään yhteyttä, mutta olen lukenut maitolaiturista vinkkejä raivareihin ja suihkutissien hoitoon. Eilen meni kaksi syöttöä pumppaamalla. Yöllä söi hyvin. Mulla on ollut kauan rinnat jatkuvasti kovat ja pakkautuneet, nyt ne tuntuu pitkästä aikaa pehmeiltä, enkä ainakaan tänä aamuna huomannut suihkua. Toivottavasti helpottaisi ja syönti alkaisi sujua kun maidon määrä tasaantuu. Sisko kertoi että hänen tyttönsä raivosi mutta ei näin pitkään yhtä menoa eikä päivittäin ja silti oli rankkaa. Sitten kun tuli kolme kk täyteen, se yllättäen loppui. Jaksaiskohan sinne asti.
Josko vähän siis valoa tunnelin päässä..? Ihan varmasti on vähintäänkin rankkaa, kyllä sinä oot jo kaikkesi vauvan eteen antanut ja vieläkin jaksat yrittää, todella hienoa :)

Lyydia tuleeko ne rintaraivarit aina tiettyyn aikaan vuorokaudesta? Meillä vauva sai/saa raivareita aina iltaisin. Alkuun olin ihan tuskastunut niiden kanssa ja yritin aina vaan tarjota rintaa kun aattelin vauvan olevan vielä nälkäinen. Sitten selvisi, että vauva olikin kylläinen, mutta väsymys ja maidon suihkuaminen turhautti vauvaa. Nyt olen iltaisin aina raivareiden alkaessa antanut vauvan miehelleni, joka rauhoittelee vauvaa ja sitten koittanut imettää uudestaan vähän ajan päästä. Jos raivarit jatkuu niin ei kannata tyrkyttää rintaa väkisin, sillä vauva voi olla jo kylläinen tai ainakin rauhoittaa tilanne hetkeksi ja koittaa myöhemmin uudestaan. Raskasta se on mut onneksi ei kestä ikuisuuksia. Tsemppiä sinne!

Yleensä aamupäivät menee hyvin. Raivareita voi tulla koska vaan,mutta pahinta ja vaikeinta on klo 19- 22. Tänään vauva aloitti hyvin syömään, mutta ilmeisesti rinnasta ei tullut loppua kohden tarpeeksi helposti maitoa ja vauva alkoi itkeä. Vaihdoin rintaa, mutta vauva oli niin hermostunut, ettei malttanut jäädä imemään vaikka muutaman kerran otti kiinni. Sitten rauhoittelin ja vaihdoin vaipan. Sitten alkoi taas itku ja arvelin nälän jääneen. Huusi jälleen melko kovaa kun vain näki tissin. Lopulta rauhoittui syömään ja söikin melko pitkään. Välillä tosiaan kannellaan vauvaa sylissä kunnes nukahtaa. kun heräilee niin tarjoan lisää. Toisinaan raivostuu jo kun näkee tissin, välillä kesken syönnin. Vauva huutaa niin kovaa, että saan jo päänsärkyä. Jouduin ostamaan korvatulppia...

Tuo muksu on kyllä onnellisimmillaan kun saa nukkua mun vieressä sängyssä ja ottaa rinnasta huikkaa aina vähän kerrallaan oman unensa lomassa. Nukahdettiin viime syötöllä molemmat, heräsin kun yhtäkkiä tuntui imua. :-D oon huomannut että syö helpoiten sängyssä.

Mäkin oon onnistunut nyt syöttää kyljeltään molemmista rinnoista jopa, kauimmaisen onnistuu välillä saamaan vauvan suuhun kun makaan melkeen mahallaan, silti se on muka vähempivaivaista kun istumaan nousu :D Mutta siis kyljeltään ollessa vauva harvemmin saa kunnon otetta, nyt taas tuntuu kyllä nänneissä kun annoin huonolla otteella syödä.. Koko rinta taas niin pinkeenä (vauva nukkui ekan pätkän 20.30-02!! Minä myös 21 alkaen, ai että ei tehny yhtään tiukkaa nousta 7 ylös vaikka sen jälkeen heräiltiin taas parin tunnin välein :) ) ettei tyttö saa otetta kun nännin päästä.. Ärsyttävää. Miten te sen kikkailette niin, että vauva omatoimisesti pääsee perille? Tämä on kyllä niin laiskakin, ettei edes pudonnutta tissiä saa suuhunsa kun pää ei liiku ei sitten millään........ Suu auki vaan odottaa ja komentaa KHÄÄ!

Niin ja lisäyksenä, että isommat rinnat tietysti auttaisi asiaa varmaankin :D täällä b/c-kuppi

Ilta oli paha ja nyt toinen raivari yön aikana. Ekalla nukahti uudestaan, eikä syönyt. Nyt nousin pumppaamaan ja syö tyytyväisenä isän kanssa pullosta. Jos nää yöt menee tällaiseksi niin kyllä tää homma alkaa olla taputeltu... Mun mielestä kyljellään on helpoin imettää, ( jos toi vaan syö) vauva vaan ottaa kiinni, eikä sitä tarvitse kannatella. Istualtaan tuntuu paljon vaikeammalta saada lasta kunnon asentoon edes. Tai pitää sitä siinä kun huuto ja rimpuilu alkaa...

Ai niin, eikä mun rinnat erityisen isot ole, vaikka E- kuppi onkin. Ainakaan ne ei mun mielestä näytä tai tunnu isoilta. Saan vauvan kanssa yhä mahat vastakkain kun imetän. :-)

Niin ja lisäyksenä, että isommat rinnat tietysti auttaisi asiaa varmaankin :D täällä b/c-kuppi
Isot rinnat ei kyl helpota ;) oli ennen raskautta F ja nyt en ees tiedä :O tissiä saa asetella huolella että siitä saa kiinni, kyljellään vauvan suu on vielä ainaki alempana. Jos oot vääräs kohdas ni vauvan nenä peittyy/uppoaa tissiin ja joka tapaukses melkee aina joudut pitää rintas nii et nenä jää vapaaks ja käsi on sillo jännitykses. Tissi lumpsahtaa helposti pois suusta kun painaa nii paljo. Laid back asennossa ei voi ollenkaa syöttää ku naama uppoaa tissiin. Ja miul ainaki tuo toinen tissi tuppaa menee tukkoo ni sit ku on tollanen iso möllö mitä yrität hieroo yms ni ei o kiva ;)

Okei fair enough Yomanda :D

Mäki sain nyt tukoksen tohon rintaan ku annoin huonosti syödä :'( Aamulla pakotti ihan pirusti molempia rintoja, sit alko pakottaa toista oikeen kunnolla ja nyt on kipeetä muhkuraa koitettu pumpata, imettäessä hieroa ja kuumassa suihkussa hieroa :'( tuloksetta, sattuu ihan hitosti eikä pysty enää ees imettää tuosta.. Äh :/

Miullaki oli edellisyönä alkanu ja eilispäivän hieroin ja imetin ja vedin buranaa.. Yöllä viimein hanat aukes..sänky olikii sit märkä..
Jos ei pysty imettää ni pullolla saattaa saada tyhjenee.. Elikkä isosuinen pullo johon kiehuvaa vettä, sit vesi pois ja jäähdytät pullon suun, pullo kiinni tissiin.. Alipaine imee maitoa pois.. Lämpimällä voi ennen tätä pikkusen lämmittää rintaa ni maito kulkee

Menen torstaina tytön kanssa neuvolaan näiden rintaraivareiden takia. Tänään on tosin tähän asti onnistunut kaikki imetykset, viime yötä lukuunottamatta. Osittaiselle imetykselle taidetaan pikkuhiljaa lipua, jos ei muutosta tapahdu. Jotenkin on vaan niin kovin pettynyt ja surullinen olo,kun haluaisin imettää, mutta se käy niin raskaaksi kun vauva ei suostu yhteistyöhön.

Pitkään oot jo jaksanutki. Älä itseäs ruoski jos joutuu pulloa antamaan

Mä just viime yönä mietin sua Lyydia ku taistelin vauvaa avaamaan suuta isommalle kun sattu niin pirusti tuo tukos, ni en itse olisi jaksanut sun tilanteessa edes noin pitkään, sen verran hermoja raastavaa on toi taisteleminen. Ja mulla se kesti yhden päivän ja yön..

Kiitos Yomanda vinkistä, menee kokeiluun jos joskus uusii tämä, nyt oli piimäkokkare jonka tajusin aamusta ja puhkoin neulalla. Jopa on helpottunut olo pumppauksen jälkeen.. Ah :)

Siis täh, voiko tisseihin kertyä kokkareita ?? Ja miten ne puhkotaan neulalla? :-o

Takaisin