imetys ja maidonkehitys

Kummityttöni 6v imee kolmea sormea (etusormi, keskisormi ja nimetön) vieläkin. Ei ikinä tuttia ole syönyt. Voin sanoa ettei ole sievää katseltavaa.. vieroituskin ilmeisesti ollut hankalaa ja tuloksetonta tähän mennessä.

Jostain luin vinkin että teipataan laastariteipillä ne sormet (ns huijataan että sormet kipeet) ja sitte pidetään teippejä niin kauan ku syöminen loppuu. En tiedä toimiiko hyvin mut luulis et se teippi ei o hyvää imeskeltävää sormissa :)

Täälläkin kaveri löytää liian helposti peukalonsa kun tulee imemisentarve, joten opeteltiin sitten tuota tuttia mielummin imemään, ihan vaan juuri tuon vieroittamisen takia. Ja muutaman epäonnistuneen kokeilun jälkeen alkoi se tuottikin maistua paremmalta kuin sormi :)

Oon naureskellut, että tälle pojalle käy kaikki. Kolmea erilaista tuttia, kahta erilaista tuttipulloa ja tissi. Kaikkia osaa syödä :grin

Vauva suostuu edelleen aika huonosti syömään rintaa. Eilen sain ottamaan vaan lyhyitä huikkia. Illalla jouduin pumppaamaan ja antamaan pullosta. Ei oo tänä aamunakaan suostunut syömään kunnolla. Alkaa huolestuttamaan jo että saako se tarpeeksi. Yöllä söi muuten hyvin,mutta nukahteli kesken. Kakkaa tulee vaippaan ainakin neljä päivässä vielä ja pissaakin joka vaippaan. Tunnin pätkiä suunnilleen jaksaa valvoa ja nukkuu 1-3 tuntia. Tissiä tarjoan viimeistään kolmen tunnin välein, paitsi jos nukkuu. Itkuinen on kunnes jotenkin saadaan ruokittua. Ikää siis reilu 12 vko.

Vauva suostuu edelleen aika huonosti syömään rintaa. Eilen sain ottamaan vaan lyhyitä huikkia. Illalla jouduin pumppaamaan ja antamaan pullosta. Ei oo tänä aamunakaan suostunut syömään kunnolla. Alkaa huolestuttamaan jo että saako se tarpeeksi. Yöllä söi muuten hyvin,mutta nukahteli kesken. Kakkaa tulee vaippaan ainakin neljä päivässä vielä ja pissaakin joka vaippaan. Tunnin pätkiä suunnilleen jaksaa valvoa ja nukkuu 1-3 tuntia. Tissiä tarjoan viimeistään kolmen tunnin välein, paitsi jos nukkuu. Itkuinen on kunnes jotenkin saadaan ruokittua. Ikää siis reilu 12 vko.

Meillä onnistu silleen, että syötin aina tytön ollessa vielä hieman unessa. Sillon ei tajua mitä syö :D viikon ajan kärsin rintaraivareista, mutta nyt näyttää vähä paremmalta :) maidontuotanto tuntu lyhistyvän raivareiden aikaan vaikka pumppailin... Ostin maanantaina imetysteetä, en tiiä onko joku placebo vaikutus, mutta mielestäni maitoa on noussu enemmän :D

Juu,mäkin syötän enimmäkseen niin että tyttö on lähes unessa tai juuri heräillyt, mutta on vaikeeta kun se saattaa nukahtaa kesken syönnin kunnolla..tai sitten herää liikaa ja alkaa seurustella. Sitten röyhtäytän ja saattaa alkaa itkemään. Kun tarjoan uudestaan rintaa,niin sitten raivotaan vaikka on juuri syönyt raivoamatta vähän. Maitoa tuntuisi tulevan vielä hyvin,vähän väliä tissit pakkautuneet ja liivinsuojat märät. Voi kun meilläkin olis ollut ohi viikossa raivarit, ainakin kolme viikkoa jatkunut..maitoa tulis, kun vaan söis kunnolla. :-(

Koitat vaan jaksaa tarjoamista! Jos hermostuu, tissi piiloon ja koitat vähä myöhemmin. Mulle tukiäiti sano, ettei terve lapsi kuole nälkään. Mutta kyllähän nuista raivareista meinaa tulla oikeesti hulluksi! Tsemppiä Lyydia sinne!!

Just meillä mammaryhmässä yksi nainen tunnusti vieläkin stressaantuneena imevänsä peukkua :D

Taas ehdin luulla että parempaan mennään, mutta ekaa kertaa huudettiin jokaikisellä yösyötöllä ja jouduin rintakumia käyttämään, kun siitä malttaa ottaa kiinni. Mutta raivoaa senkin kanssa. Nytkin huusi ihan hysteerisesti ja repi mua. :-( ennen yösyötöt on onnistunut. Nyt vissiin menetettiin nekin...

Lyydia onko mitään sellaisia oireita, mitkä voisivat viitata siihen, että vauvan maha tulee kipeäksi maidosta? Jostain luin, että esim. maitoallergia voi aiheuttaa myös raivareita rinnalla, kun vauva yhdistää tissin ja kipeäksi tulevan mahan toisiinsa. Tosi pitkään teillä jo raivarit jatkuneet, en tajua miten jaksat :( Meillä ne vaiheet on kestäneet max muutaman päivän, nykyään raivotaan vain jos nälkähuuto pääsee liian isoksi ennen kuin tarjoan tissiä.

Olen seurannut olisko mitään sellaista, mutta ei olla huomattu että vauva kipeäksi tulisi. Yleensä on tyytyväinen kun saa syötyä. En oikein jaksaisikaan tätä enää, tuntuu vain pahenevan. Sanoin jo viikko sitten miehelle ettei tää tuu onnistumaan pitkään näin, kun oon ihan uupunut. Samaa puhuin hänelle äskenkin, että pakkasesta vaan sulamaan maitoa ja minä pumppaan niin pitkään kun maitoa tulee. Niin sanoi ettei saa luovuttaa vielä. Tulee taas tosihuonoäitiolo, kun tuntee tehneensä kaikkensa ja sitten kun väsyy, niin on luovuttanut. Mietin että miten pitkään täytyy jaksaa. Ei tuo lapsikaan varmaan tästä nauti. Viimeistään kun alkaa lapsen voinnissa näkyä, en yritä enää. Tai sitte kun miehen loma loppuu, ei se tiedä miten mä sitä kotona ruokin.. :-P

Ei sun Lyydia tarvitse oman jaksamisen ja mielenterveyden uhalla tarvitse tuota rumbaa jatkaa! Ihan totta eihän se mies sitä tiedä, mitä teet kotona kahden ollessanne, eikä pysty asialle mitään jos vedät vaan rajan ja sanot, että tämä ei nyt onnistu.

Toki jos tuntuu, että haluaisit kuitenkin ilman raivareita imettää niin kannattaa ne allergiat sulkea pois, silent refluksi?

Mitä ikinä päätätkin, niin kyllä miehesi se pitää hyväksyä, ei se raivoaminen varmasti vauvallekaan kivaa ole niinkuin sanoit..

Sun mies ei sitä vauvaa imetä, joten lopetat, jos siltä tuntuu. Ei sua voi ainakaan yrityksen puutteesta syyttää! Pumppaillenkin on moni vauvojaan ruokkinut pitkäänkin ja tarvittaessa korvikekin on ihan yhtä hyvä vaihtoehto. Oma jaksaminen on tärkeää, eihän siitä tule mitään jos jokaista ruokintakertaa joutuu stressaamaan sekä äiti että vauva.

Kunnon itkuthan tässä tuli kun yritin miehelle taas avata tuntojani tästä. Sanoi ettei tarkoita syyllistää, vaan kannustaa,kun tietää miten tärkeetä Imettämisen onnistuminen on mulle. Yritän siis vielä. Mutta en epäröi ottaa käyttöön pakkasesta maitovarojani tai pumppaamasta, jos lapsi ei pienellä houkuttelulla suostu. Monet kikat on kokeiltu. Aion kysyä neuvolasta taas ensi viikolla mitä tehdään. Jos pääsis vaikka punnitukseen. Hyvin voiva tuo vauva kuitenkin vielä on. Syö siis kuitenkin jollain tavoin enemmän tai vähemmän. Mutta ei kyllä tule joka päivä kahdeksaa kertaa täyteen. Tänään oli pisin väli syömisessä, kuusi tuntia. Sitten onneksi söi nätisti. Tuntuu todella pitkältä ajalta ilman ruokaa. Toivottavasti yöllä ottaa vähän takaisin.

Hyvä että sait kuitenkin vielä puhuttua miehellesi.. Ja ihanaa, ettei hänkään pahalla tarkoittanut, koittakaa yhdessä löytää ne tavat joilla hän todella pystyy sinua tukemaan ja tsemppaamaan ettei tule tollasia väärinkäsityksiä :) Hurjasti jaksamista, toivottavasti osaisivat neuvolassa auttaa. Ootko mitään imetys tukiryhmiä kokeillut jos niistä olisi apua? Sori jos olet jo kertonut enkä muista..

Meil on kans imetys takkuillut. On suuttunut tissin nähdessään ja sit jopa huutanut. On saanut sit pullosta ruokaa ja se on mulle ihan fine. Kuhan puolvuotiaaksi yösyöttö hoituu imettämällä, on yöllä helpompaa. Pääseepähän harkkoihin illalla. Oikeestaan ajat, kun ei huuda tissille on just puolunisena just herännneenä.

Meillä taas mies sanoo, et anna pullosta, turha huudattaa.

Tsemppiä kaikille!

Tytöllä tais mennä maitotilaus vähän överiksi - oli eilen koko päivän imemässä (max 30 min taukoa kerrallaan) ja sitten veti sikeitä 6 h, heräsin rinnat kivikovina ja toppi läpimärkänä maidosta. :P Eipähän ainakaan tarvi miettiä, riittääkö maito...

Mä kans huomasin, et nyt on tullu liikaa neidillä tilattua, kun vaikka kahen tunnin välein heräis yöllä ni silti on lakanassa märät läntit :D ja syönnin jälkeenki yöllä vielä vähän pakottaa. Vitsi ku yöllä jaksais pumpata ni sais helposti, ku ei päiväsaikaan oikeen pumpulle heru ja aamusin oon liian laiska :p

Takaisin