imetys ja maidonkehitys

Miks lämmitätte sitä maitoa? Sitähän voi antaa esim. Huoneenlämpöisenä (tai jääkaapista) jos vaan "huolii". Nim. Isi hoitanut pulloruokinnat ja esikoinen ei oo kuulemma saanut koskaan lämmitettyä maitoa, hyvin kasvo! :)

Eikös se jääkaapista ainaki oo liian kylmää? Luulis että jotain mahavaivoja tulis? En tiiä. Huoneenlämpöisenä oon tarjonnu välillä.

Kylmää maitoa ei ihan pikkuisille kai siksi suositella, että vauvalla menee ylimääräistä energiaa sen lämmittämiseen, jolloin se on kasvusta pois. Mutta joo, niin olen käsittänyt, että voi varsinkin vähän isommalle antaa kylmänäkin jos vaan huolii :)

Meitä ohjeistettiin sairaalassa että tissimaidon voi lämmittää kahteen kertaan.

Meillä kokeiltu eri pullotutteja ja Mam1 kyllä ehdottomasti paras nyt rintaruokinnan ohella ollut. Kovin vaihtelevia nuo säilyvyysajat kyllä eri tahoilta olleet. Itse luotan rintamaidon säilyvyyteen vähintään sen 6h huoneenlämmössä ja muutama päivä jääkaapissa. Korvikkeen kanssa tulee arvottua, että kauanhan ok huoneenlämpöisenä..

hannanna meillä on rintakumi ollu osastolta asti käytössä. Alkuun oli huono imuote, kun alahuuli kääntyi sisään. Oon jatkanut kumin käyttöä, koska mun nännit on niin pikkuset ja tissi iso, että pojlla menee ihan hermo, kun se joutuu käyttää liikaa energiaa siihen, et nänni pysyy suussa, vaikka oon auttanut lytistämällä tissiä niin, et nänni muka olis isompi. Kumin kanss syöminen käy niin paljon helpommin, et käytän sitä mieluummin.

En mää oo osannu aatella, että olis huono antaa pullosta maitoa. Mää kyllä annan nykyää päivittäin pullostakin; erinäisistä syistä. Mulla on toi sähkö, että paristoilla toimiva rintapumppu, nii pumppaan sillä pulloon maidon ja annan yleensä iltaisin, että poika ei nukahtas tissille, että nukkus sitte pidempään. Jos ollaan menossa kylään niin pumppaan autossa pulloon, että voin kyläpaikassa antaa pullosta, kun istualtaan imetys ei oo mulle mieluista. Tarvittaessa siis niinkin, mutta on varmempi olo kun annan kylässä pullosta. Pumppaan yleensä aina myös mukaan jos mennään johkin kaupoille tms niin sit mulla on maitoa heti annettavana vaikka keskellä kauppaa niin ei tarvi menoja sumplia syöttöjen mukaan. Määki luulen, että kun syö rintakumista niin on tottunu kumin makuun ja tuntuun, niin ymmärsi heti mistä on pullossa kyse. Tää pikku imee niin hitsin kovasti et jänskättää välillä pulloista antaa ku hotkii nii et vetää väärää kurkkuu. Semmoset pullot on ollu parhaita missä on vain pikku reikä niin ei pääse liioiksi hotkimaan.

Hah , sain jo muutaman kerran vähän imemään pullosta! Ehkä se siihen vielä oppii, oon niin happy.. Tuntu aluks ihan toivottomalta ku ei yhtää huolinu. Eilenki kävin jo lenkillä ja isällä oli neiti sen aikaa ja oli vähäsen imassu pullosta! Ku lyl mä ymmärrän että ei se oo ton ukonkaa kiva jäädä vahtii jos rupee kunnolla tissiä itkee, se ei lopu ennenku saa maitoo ni josko nyt jäis sen kanssa sitten helpommin ku hänelläkin olis joku konsti rauhottaa pieni. Ja aah mikä fiilis oli kävelyllä, ihan virkisti!

Yhh pumppailin maitoa talteen, että sais sitten neidin siitä syötettyä kun oli tänään aamupalatreffit. Ihan persiistähän tuo idea oli! En saanu mitään syötyä ku molemmat kädet syötössä kiinni, vauva huuti ku ei heti hoksaa sitä pullon imemistä ja toisaalta pitää ite ottaa pullo välillä pois, kun vauva pitää taukoa -> hyvän otteen etsintä uudestaan (itkua) ja HITTO kun oli toinen rinta niin kipeen pinkeenä, et sattu ihan kävellä kotiin ku tuntu et askel tärähti rintaan saakka! No me siis jäätiin suistamme kiinni ja istuttiin sielä yli lounaaseen, imetin kahesti samasta rinnasta ajatuksissani siinä ni siitä syystä toinen niin kovin ehti täyttyä.. Mutta silti, oli niin hankalaa tuo pulloilu, että jätän suosiolla isin hommaks sen ja ite jatkan tätä julkisilla paikoilla paljastelua :P

En mää oo osannu aatella, että olis huono antaa pullosta maitoa. Mää kyllä annan nykyää päivittäin pullostakin; erinäisistä syistä. Mulla on toi sähkö, että paristoilla toimiva rintapumppu, nii pumppaan sillä pulloon maidon ja annan yleensä iltaisin, että poika ei nukahtas tissille, että nukkus sitte pidempään. Jos ollaan menossa kylään niin pumppaan autossa pulloon, että voin kyläpaikassa antaa pullosta, kun istualtaan imetys ei oo mulle mieluista. Tarvittaessa siis niinkin, mutta on varmempi olo kun annan kylässä pullosta. Pumppaan yleensä aina myös mukaan jos mennään johkin kaupoille tms niin sit mulla on maitoa heti annettavana vaikka keskellä kauppaa niin ei tarvi menoja sumplia syöttöjen mukaan. Määki luulen, että kun syö rintakumista niin on tottunu kumin makuun ja tuntuun, niin ymmärsi heti mistä on pullossa kyse. Tää pikku imee niin hitsin kovasti et jänskättää välillä pulloista antaa ku hotkii nii et vetää väärää kurkkuu. Semmoset pullot on ollu parhaita missä on vain pikku reikä niin ei pääse liioiksi hotkimaan.

Ekana moikka heinäkuun mammoille! Foorumi on jäänyt ihan unholaan kun selaan suurimmaksi osaksi Imetystuki ry:n fb-ryhmää, sitä täällä suositeltiinkin ja niin suosittelen minäkin! Siellä voi tehtä tukipyyntöjä tukiäideille (ryhmässä julkisia tai yv:llä)

Mutta laureen11, ootko saanut ohjeita tahdistettuun pulloruokintaan? Googlettamalla löytyy varmasti myös. Muistaa vaan tauottaa että vauva ehtii tajuta oman kylläisyyden tunteen eikä ihan hotki miten sattuu :) Suosittelen testaamaan silloin tällöin ilman rintakumia imetystä. Meillä syötiin pitkän aikaa rintakumin kanssa mutta siitä päästiin testailemalla lopulta kokonaan. Tai jos rinta oikein täysi, ehtisitkö tyhjentää ensin vähän jotta vauva saisi paremmin otteen. Vauvantahtinen imetys tasaa maidontulon jonkin ajan kuluessa (en muista mitä aika noin).

Omia höpinöitä:
Minua harmittaa suuresti kun tajusin etten täysimetä. Vaikka se ei maata kaadakkaan. Sain esikoisen kesäkuun lopulla ja enhän tiennyt imetyksestä mitään. Ihan hyviä neuvoja saikulta sai, muttei näköjään riittämiin. Ajattelin kotiuduttua että korviketta on "pakko" kokeilla, jos joskus pääsen itsekseni johonkin ja isä katsoo vauvaa. Myös nää satunnaisesti annettavat korvikkeet mitätöi täysimetyksen. Ja korvikkeen anto voi häiritä imetystä ja mitä kaikkea, tästäkin kuulin IT ry:n kautta. Hyvin meillä on onneksi mennyt, sekä imetys (alussa oli myös minulla rintakumi) ja pullosta syönti onnistuu. Paitsi jos imettävä äippä yrittää syöttää, silloin ei pullo pojalleni kelpaa, parempi, eli tissi on siinä niin lähellä.
Alku oli hankala kun poika oli 4vrk teholla ja vain yhdeksi yöksi sain saikulla viereen mutta kävin teholla tiiviisti ja imetys lähti parin pv päästä käyntiin. Kun ois osannut saikulla pyytää enemmän neuvoja imetyksestä kaikkinensa, mutta eipä ensikertalaisena tajunnut. Nyt jo "paljon" viisaampi, kiitos Imetystuki ry:n!

Mä oon sattumalta vaan imettänyt, paitsi kaks kertaa saanut pullosta treeninä. Suihkuilu loppu n. 7 viikon iässä ja nyt tissit on sellaset patalaput. Maitoa silti riittää, onneks se pingotus hävisi! Loppu samalla se järetön puklailu ja kakkailu...

Mulla täysimetys ei ollut tavoite ees, mut tää toka lapsi on niin helppo myös imetettävänä. Ekalla oli koliikki ja rintaraivareita sun muita, et siks helpotti kun sai pullosta syöttää. Tää vaan syö ja sit kun on täynnä, lopettaa...siis niinku sen pitäski olla, mutta vauvat ei aina tajua...;) Yöt menee klo 19-07 kahella syötöllä ja yleensä nukkuu klo 19-05 omassa sängyssä. Sit klo 5 aikaan omaan siirto ei enää onnistu, jää siihen hengailee nänni suussa ja nukahtaa.

Mulla oli jääny info saamatta, että pitäs antaa yks rinta kerrallan syötäväksi. Tän vkon neuvolassa ilmeni ku kyselin vihreästä kakasta. Ke meni iha ok syöden yks tissi kerrallaan, mut eilen söi varmaa 12x päivän aikana ja oli pahalla tuulella ja nukkuikin huonosti päivällä vähän väliä riskaten. Tuleekohan 5vkon iässä taas joku nostatuskausi vai onko vauva ny ihmeissään kun ei saakaan aina sitä helposti suuhun tulevaa etumaitoa vaan laitan sen imemään rintaa mahd tyhjäksi.? Jännä nähä miten tää loppupvä tästä tAas menee. Eilen alko iltapvällä nitinät..

Meil on ainakin neidillä nyt 5 viikkosen joku imukausi ku yks rinta ei enää kelpaakaan, molemmat pitää saada.. Kakka on vihreetä ja pierua riittää (pierutippoja pakko käyttää myöski ku masu vaivaa) ja välillä tunnin välein pitäs syödä..

Tyypillisimmillään tiheän imun kaudet tulee 3 ja 6 viikon sekä 3 ja 6 kuukauden iässä. Tosin meillä ei ainakaan osata katsoa kalenterista vaan maitoa tilaillaan lisää ihan miten sattuu :grin Kolmen viikon iässä oli selkeä tiheän imun kausi, kesti päivän pari, kuusiviikkoisen imuttelut jäi väliin tai sekoittui muihin hulinoihin mitä tuossa iässä myös kuulemma tulee. Nyt 2 kk iässä on parina edellisenä päivänä tilailtu hieman normaalia enemmän maitoa ja tänään sen on huomannut - heräsin aamuyöllä maitolammikosta, vaikka imetystaukoa oli ollut vain nelisen tuntia (normaalisti mulle ei tule noin paha tulva vielä tuossa ajassa), samoin nyt päiväsaikaan on pitkästä aikaa tuntuneet rinnat täysiltä.

Haastavaa imettämisessä on (no, monen muun asian lisäksi toki) ollut luottaa omiin tisseihinsä. Että kyllä ne vastaavat vauvan tarpeisiin, myös silloin kun tuntuvat tyhjiltä tai vauva itkeskelee ja on levoton illalla. Helposti tulee mieleen, riittääkö maito ja pitäisikö antaa yötä vasten pullosta lisävahvistusta. Tähän olen saanut imetyksen tuesta paljon luottamusta, että itku johtuu useimmiten jostain muusta kuin maidon riittämättömyydestä ja maitoa kyllä tulee siitä huolimatta, että rinnat tuntuu ja näyttää ajokoiran korvilta. Lisämaitoon ei ole tarvinnut turvautua parin ensimmäisen viikon jälkeen, kun alun verensokeri-, painonlasku- ja keltaisuusongelmia selätettiin, poika on kasvanut reippaasti, on pääsääntöisesti hyväntuulinen ja virkeä sekä pissaa ja kakkaa hyvin.

Olen yllättynyt siitä, miten paljon pidän imetyksestä. Mulla ei ollut tästä oikeastaan mitään ennakkoajatuksia, vaan imettämään lähdin ilman mitään tietoa tai erityisiä toiveita, ajatellen vain että toivottavasti onnistuu. Vaikka välillä on ollut raskasta ja vaikeaa, niin tämä on mun juttu ja toivon, että pystyn jatkamaan täysimetystä puolen vuoden ikään asti sekä osittaista vielä koko tämän ensimmäisen vuoden ajan.

Mietin, että nyt kun vauva syö harvemmin ja vähemmän aikaa ( ehkä kolmen tai neljän tunnin välein päivällä, 5- 15 min), niin muuttuuko maitokin paksummaksi ja ravitsevammaksi?Maitoa tulee mielestäni vähemmän kuin pari viikkoa sitten,koska rinnat ovat piukat vain aamulla ja yöllä. Olisko niin että vauva saa nyt enemmän rasvaista maitoa kun rinnat ei pullistele etumaitoa? Varmaan se ruokaa kuitenkin tarpeeksi saa. Kakkavaippoja tulee vähän harvemmin, mutta kuitenkin ainakin neljä päivässä ja pissaakin reilusti.

Kun maidon tulo tasaantuu niin rinnat ei enää ole kovat vaikka maitoa niissä onkin.. Ei siitä voi päätellä maidon määrää tai laatua

Mulla oli rinnat pinkeinä vaan ihan imetyksen alussa ehkä viikon ajan - vauva kuitenkin kerää massaa 250 g per viikko täysimetyksellä, joten ei sitä maidon määrää tosiaan rintojen kovuudesta voi päätellä. :) Ja vauvan kasvaessa imu tehostuu, eli saman maitomäärän syömiseen menee entistä lyhyempi aika.

Ymmärrän noi pointit, mutta en sitä, että vauvalle riittää syönti nykyään noin harvakseltaan,kun ennen on pitänyt tankata 1,5-2 tunnin välein. Ja nyt menee neljäkin tuntia ennen kuin kaipaa lisää. :-o Ehkä tää on nyt parin päivän vaihe ja kohta vedetään taas tunnin välein.

Olisiko voinut aikaisemmin tilailla ja nyt sitten imee vain tarpeeseen?

Yli kaksi viikkoa kestänyt rintaraivarikausi jatkuu yhä. :-(

Takaisin