imetys ja maidonkehitys

Pikku pirpana imi tänää fritsun nännipihaan! :laughing001
Mulla on myös rinnan sivussa, kun on tippunut neidin suusta ja oon keskittynyt johki muuhun....:D

Mutta tiedättekö, mua rupes ihan mietityttämään, että miksei kukaan ole kertonut minulle mitä imetyksen aikana oikeastaan tapahtuu. En tiedä onko teille, mutta en esimerkiksi tiennyt ennen pumppausta edes, että se maito sillain suihkuaa ja että se voi välillä aina loppua ja sitten taas tulee uusi satsi jne.. En minä sitä ennen ollut kuin niistä alkutipoista tietoinen, kun en muuta ollut nähnyt. Aina on vain keskitytty kertomaan, miten ja miksi kannattaa imettää. Jännä.

Minulla on eriparitissito_O maito nousi hyvin molempiin rintoihin ja eka viikko meni ok, sitten vauva alkoi hylkimään vasenta rintaa, hirmu äpinä alkaa kun yrittää syöttää vasemmasta rinnasta, etenkin yöllä makuuasennossa.. nyt rinnoissa jo selvä kokoero, oikeasta rinnasta tulee maitoakin huomattavasti enemmän. En tiedä onko vasemmassa rinnassa maidon heruminen hitaampaa vai onko imuote jotenkin huono.. ensi maanantaille varattu aika imetyspolille, jospa siellä saa tämän ongelman korjattua.. olen yrittänyt sinnikkäästi tarjota tuota vasenta (mutta juo itsensä täyteen oikeasta..) ja pumpata imetysten välillä ettei maidontulo loppuisi ihan kokonaan tuosta huonommasta tissistä. Kaikenlaista ongelmaa osaakin tulla vastaan...esikoisen kanssa imetys sujui kuin tanssi kun sen vaan sai alulleen, nyt näkyy olevan vaikeampaa vaikka alku oli paljon helpompi.

täällä on kans tissisyrjintää. minulla on alunperinkin ollut oikea rinta vähän pienempi, ja siinä on myös vähän erilainen nänni kuin toisessa (hoksasin asian vasta nyt kun imetys alkoi mutta aina se on ollut) ja vauva ei tykkäisi yhtään olla tällä oikealla rinnalla. huomasin nyt sitten että vaikka olen sitä sinnikkäästi tarjonnut mielestäni yhtä paljon, on kokoero kasvanut aika paljon.. ja se ei enää pakkaannu niin kuin aikaisemmin kun oli pitempi väli jos vauva vaikka nukkui, toisin kuin vasen rinta.

En muista, onko täällä jo keskusteltu julki-imetyksestä, joten... Miten muilla sujuu imetys julkisilla paikoilla? Välttelettekö niitä tilanteita vai kaivatteko muina naisina tissit tiskiin? :D Mulla siihen on ollut aika iso kynnys, lähinnä siksi kun pitää rintakumin kanssa pelata. Tänään kuitenkin sain kynnyksen ylitettyä ja imetin päiväreissulla pariinkin otteeseen, sillä ei vain ollut mahdollisuutta vetäytyä minnekään piiloon. Muksu tuli ruokittua sekä suht vilkkaan kadun varrella kahvilan terassilla että täpötäydessä puistossa. Ja hyvinhän se sujui, kumista huolimatta! Juuri kukaan ei edes kiinnittänyt huomiota, vain yhdeltä ohi kulkevalta vanhemmalta naiselta sain hieman paheksuvan katseen. Ja vannon kyllä, että enemmän tissiä vilkkui niillä tytöillä, jotka ottivat puistossa pikkubiksuissa aurinkoa. :cool: Kynnys siis pysyköön matalana jatkossakin, ettei enää tarvitsisi jokaista menoa suunnitella imetysten mukaan.

Jouduin itse imettämään rossossa kun olin syömässä äitini ja mieheni kanssa. Rintakumin kanssa myös itse pelaan, olin vaan muina miehinä siinä kun prinsessa söi. Itse en koe että olis jotenkin häiritseväö puuhaa jos ei tee mitään numeroa siitä :D

Täällä kanssa on pieni neiti joka syö oikeanpuoleista tissistä hyvin ja leikkii vasemmalla :) muutenkin hankala ottamaan tissistä oikeaa otetta. Liekkö syy kun tuntui että oli aika laiskasyöjä eka viikot. Neiti ns imasee nännin suuhun ennenkuin edes kerkiän muuta sinne tyrkätä :joyful: nännin päät on välistä huutavan kipeet.. Ja tästä leikistä johtuen myös tissit on ja näyttää eriparilta ! Maitoa tulee hyvin ja paino nousuu 2vk:ssa 1kg.
Tosta julkisella paikalla imettämisestä.. Et antaa palaa mammat :p !! Minä olen sitä tehnyt ja enkä ole sen kummemmin nolostellu. En toki koko rintavarustusta esiin kaiva ja kukaan tuskin huomaa mitä tekee jos ny ei viereen tule kahtomaan. Ja on tullut noloja tilanteita mutta huumorilla selvitty :happy:

Minä en imetä julkisesti. Ihan omien korvien välissä on syy, julki-imetyksessä ei mitään vikaa ole. Voi olla, että asenne muuttuu mitä pidemmälle mennään tai jos päästään korvikkeesta eroon, mutta tällä hetkellä pidän aika epätodennäköisenä että imettäisin julkisella paikalla. Ihailen teitä, jotka siihen pystytte.

Joo, mieki mieluummin annan pullosta julkisilla paikoilla. Isotissisenä en kokis sitä luontevaks

Jep, pullolla memnään julkisilla paikoilla mut jos on enemmän ns. omaa rauhaa niin sitten suoraan rinnasta. Ei oo nimittäin yhtään huomaamatonta touhua meikäläisen imetys vaikka olis mitkä imetyspaidat päällä, harsoa tarvis reilusti näköesteeksi...rinta on muuten koko kansan ihmeteltävänä.

Vauva on tänään kahdeksan viikkoa. Oon liikkunut vaikka missä, mutta oon ajoittanut ne reissut niin, että pääsen kotiin tai jonkun muun kotiin imettämään. Oon siis imettänyt esim. kaverin vanhemmilla. Kahdesti olen imettänyt julkisilla paikoilla ja molemmat kerrat on puistossa. Penkillä ja viltillä. :-) En paheksu julki- imetystä missään nimessä, mutta mieluummin teen sen muualla jos ehtii.koska oon niin ujo. Kaverin häistä meni kaksi tuntia vessassa kun imetin, vauva oli vasta kaksi viikkoa, enkä kehdannut olla esillä. Jännittää koska saa jossain kaupassa kaivaa tissiä esiin,mutta teen sen jos tarvii. :-) En ala varuiksi kantamaan mukana pulloa kun omassakin maidossa riittää.

No en oo julkisesti imettänyt ellei kahvilan nurkkaa lasketa. Sisällä ei ees ollut asiakkaita. Ja kyllä vauva nyt yhen kauppareissun ilman maitoa selviää, jos on alle pari tuntia edellisestä imetyksestä.

Maitoa riittää kyllä koko kylälle, tyttö taitaa kyllä myös tuttipullon tarvittaessa,esim. Kauppakeskuksessa.

Täällä tyttö ruokitaan sekä rinnasta että pullosta, joten liikenteessä ruoka tulee pullosta. Jos täysimettäisin niin tietysti olisi totuttava imetykseen myös julkisilla paikoilla, mutta kyllä nyt olisi aika kynnys kyllä täytyy myöntää. Ja minullakaan todellakaan yleisesti mitään julki-imetystä vastaan. :)

Jos satun imettämään julkisilla paikoilla niin imetän suojaisassa paikassa, jossa voidaan olla omassa rauhassa. Vaikka tilanne olisikin kuinka luonnollinen tahansa niin mun mielestä on fiksuinta imettää niin ettei se aiheuta kenellekkään mielipahaa tai kiusallista tunnetta.

Hei, te joilla menee tissistä ja pullosta ni onko pullosta antaminen jotenki vaikeuttanu tissistä imemistä? Ku neuvolan täti oli sitä mieltä että mielummin en antas pullosta ees omaa maitoa jos olen heyken pois/reissussa ym joten en oo siitä antanu joka johtaa siihen et olen maitoautona 24/7 jatkuvasti saatavilla ja oikeen en voi mitää kunnolla tehdä, vaik olis mummo/mies vauvan kans ni toihan alkaa huutaa ku hyeena jos ei saa maitoo heti ku nälkä tulee..joten mun heti oltava paikalla..tyttö nyt 1kk ja täysimetän ja suihkutissien kans painin...eli mitä ootte mieltä, vaikuttaako imemiseen huonontavasti jos saa pullosta myös välillä omaa? Neuvolassa neuvottiin et hörpytät vaa kupista, mut ei se onnistu oikee isältä ku kiljuu ja huitoo käsillä ja yskii ku ei tajuu et maitoo tulee ilman imua...

Täällä ei ainakaan ole ollut ongelma, vaikka poika saakin äidinmaitoa pullosta aina välillä = ehkä pari kolme kertaa viikossa. Tosin saattaa vaikuttaa sekin, että imetän rintakumin kanssa - ehkä suutuntuma on vähän samanlainen pullosta ja tissistä?

Hei, te joilla menee tissistä ja pullosta ni onko pullosta antaminen jotenki vaikeuttanu tissistä imemistä? Ku neuvolan täti oli sitä mieltä että mielummin en antas pullosta ees omaa maitoa jos olen heyken pois/reissussa ym joten en oo siitä antanu joka johtaa siihen et olen maitoautona 24/7 jatkuvasti saatavilla ja oikeen en voi mitää kunnolla tehdä, vaik olis mummo/mies vauvan kans ni toihan alkaa huutaa ku hyeena jos ei saa maitoo heti ku nälkä tulee..joten mun heti oltava paikalla..tyttö nyt 1kk ja täysimetän ja suihkutissien kans painin...eli mitä ootte mieltä, vaikuttaako imemiseen huonontavasti jos saa pullosta myös välillä omaa? Neuvolassa neuvottiin et hörpytät vaa kupista, mut ei se onnistu oikee isältä ku kiljuu ja huitoo käsillä ja yskii ku ei tajuu et maitoo tulee ilman imua...

Meillä on annettu omaa pumpattua maitoa pullosta ja ihan samalla tavalla poika imee rinnasta kuin ennenkin. Ikää on 6 viikkoa ja minulla on myös tuota suihkutissi ongelmaa. Viimeksi pumppasin tuttava perheen lapsen synttäreille maitoa pulloon ja hyvin sujui. Lapsi oli tyytyväinen ja äiti myös! :) Itse en ole kovin suuri julkisilla paikoilla imettämisen ystävä, joten yritän välttää sitä viimeiseen asti. Muut ei häiritse, mutta itse en koe sitä mitenkään luontevana. :confused: En kuitenkaan halua olla käytettävissä maitoautona 24/7, joten päädyttiin tähän ratkaisuun. Myös mies kannusti tähän, että myös hän voisi välillä hoitaa yösyötöt ja itse voisin nukkua pidempiäkin pätkiä :happy:

Ihan hyvin voi antaa pullosta ku tarkotus ei kumminkaan ole joka päivä tai montaa kertaa päivässä syöttää. Ei ne satunnaiset kerrat mitään vaikuta. Pääset ite jonneki ilman lasta, mikä on siulle rentoutusta, eikä tarvii kelloo kytätä.

Hei ihanaa kuulla, no tänää menee kokeiluu pullosta yks koesyöttö! Kyl oon miettinykki et miten kaikki pystyy olla kokoajan valmiudessa, ja vaik päikkärit sais ottaa joskus jos joku hoitamassa vaik sillon tällön miks ne neuvolasta sit niin pelottelee pullosta?! Ei olekaan tarkotus ku satunnaisesti antaa. Julkisilla en imetä koska suihkutissien kans oli pitkällään suositeltavaa et ei tukehdu niin helposti, se ei onnistuisikaan missään ku kotona

Myös meillä on silloin tällöin annettu pullosta omaa lypsettyä maitoa, eikä ongelmaa ole ollut. Joten jos ei esim. imuotteen kanssa ole jotain ongelmaa, niin en lähtisi varmuuden vuoksi välttämään pulloa.
Meillä on käytössä Aventin pullot, niissä tuttiosa on leveämpi ja imuote enemmän rinnan mallinen, lisäksi tutti on hyvin hidas virtauksinen, joten joutuu tekemään vähän enemmän töitä sen maidon eteen kuin ns. normaalin mallisella pullolla. Myös MaMin anti-colic on vähän vastaava (tämä oli käytössä kakkosella, kun ei tavallisesta kapeatuttisesta pullosta osannut juoda), ja olenpa NUKillakin nähnyt leveämmän tutin, tosin siitä ei ole kokemusta.

Itse olen imettänyt julkisesti tarpeen tullen. Ekan kanssa olin vähän arempi, ja helposti se pullo tuli mukaan, mutta pikkuhiljaa alkoi luonnistua. Esim. koko päivän kestävillä reissuilla se on jo melkein pakkokin, kun ei joka paikasta kunnollisia lastenhoitohuoneita löydy. On siis tullut imetettyä eläintarhoissa, leikkipuistossa, uimarannalla/vesipuistossa, neuvolan aulassa, ostoskeskuksessa ym, jopa ravintolassa. Yleensä katson kuitenkin vähän syrjemmän paikan, ettei ihan kaikkien silmien alla kuitenkaan, ja tarvittaessa harsoa suojaksi. Riippuen tietty paikasta joskus otan sen pullonkin mukaan. Esim. viimeksi kauppareissulle, kun tiesin ettei kyseisessä isossa marketissa ole kunnon istumapaikkaa, jossa voisi imettää, ja aikaa siellä menee kuitenkin useampi tunti matkoineen.

Takaisin