imetys ja maidonkehitys

liputan maidonkerääjän puolesta!!! varmaa oon jo siiitä höpissy mutta se on pelastus elämää :D tai siis yks pieni arjen pelastus! tissisuojuksia menis 5kertaa enemmän ku nytte.. nyt voi pitää pitempää samoja suojia ku ei valuta kaikkii heti märäks. huono vaa siinä se että ku unohtaa ja kumartuu nii varmasti on kaikki paikat maidossa :D mun paha vika jolloin kyllä ottaa päähän. sillä saa hyvin kerättyä maitoa, suosittelen lämpimästi

Meillä korviketta 80-100ml per syöttökerta (3h välein paitsi yöllä vaven tahtiin) . Imetys ei vaan oo mun juttu. Se että vave imppaa tissiä tuntitolkulla (ei se pakollista ois niin kauaa) ja se että en tiedä paljonko se sieltä tissistä saa , stressaa varsinkin kun paino ei meinaa nousta ja sakeuttajan kanssa pitää myös tissimaidon kanssa sählätä (pumppaan pulloon) ettei tule kaarioksuja .. ja rehellisesti sanottuna en ole oppinut pitämään siitä tunteesta kun vauva roikkuu tississä kiinni:sorry: lähes joka imetyksen aikana itku tulee en tiedä edes että miksi, olisiko muistijäänne sairaalasta kun molemmat vauvan kanssa itkettiin silmät päästä aina imetyksen aikaan .. en tiedä, huono omatunto vaivaa silloin tällöin mutta parempi ettei äiti ole hermo ihan loppu, koko perhe jaksaa paremmin näin ..

liputan maidonkerääjän puolesta!!! varmaa oon jo siiitä höpissy mutta se on pelastus elämää :D tai siis yks pieni arjen pelastus! tissisuojuksia menis 5kertaa enemmän ku nytte.. nyt voi pitää pitempää samoja suojia ku ei valuta kaikkii heti märäks. huono vaa siinä se että ku unohtaa ja kumartuu nii varmasti on kaikki paikat maidossa :D mun paha vika jolloin kyllä ottaa päähän. sillä saa hyvin kerättyä maitoa, suosittelen lämpimästi
Ei o viel tihkutellu ku pari tippaa ni ei o mitään iloo siitä, valmiina olis kyllä. Olisi se kätevää ku sais maitoo pumppailematta talteen. Typy nyt vajaa pari viikkoo

SeEnsimmäinen, meneehän siitä rintaruokinnasta aikalailla pointti jos ei siitä äiti nauti ja sitä myöten sitten vauvallekin välittyy negatiiviset fiilikset.. se on kuitenkin vain ravintoa, ja puolen vuoden kuluttua se on taakse jäänyttä elämää eikä sillä ole enää siinä vaiheessa pienintäkään väliä kun meidän pikkuset alkaa maistella kaikkea uutta ja siirtyä pikkuhiljaa kiinteisiin. itse nautin kyllä yleensä itse imetyksestä mutta odotan silti kovasti aikaa että sitä saa pikkuhiljaa vähentää ja siirtyä "oikeisiin" ruokiin

Miulla on sama taktiikka ku Aubreyllä, että harsoa toisen tissin päälle. Mies muistaa aina mainita mitä haaskausta kun siitä maksetaan kuitenkin 18 euroa litra! Mut joo ei näillä miun maidoilla vielä tiliä tee kun hyvä, jotta riittää omalle vauvalle! :grin

Meillä esikoinen oli täysimetetty ekat 5 kk ja imetin yhteensä vuoden ikään saakka (alku oli hankala, mutta sitkeä opettelu palkittiin) mutta kaksosten kanssa on kaikenlaista välimallin ratkaisua, eli imetän, pumppaan mahdollisimman paljon maitoa ja annan pullosta, ja täydennän vielä korvikkeella. Pääsyynä on aika ja resurssit, eli yksinkertaisesti eivät vaan kädet riittäisi hoitamaan kahta vauvaa ja yhtä alle 2-vuotiasta, jos yrittäisi täysin lapsentahtisesti imettää. Toinen syy on tyttökaksosen pieni syntymäpaino, eli kunnes hän saavuttaa 3kg:n painon (toivottavasti jo tällä viikolla!), aion syöttää häntä helpoimman kautta, pääasia, että saa tarpeeksi ruokaa. Typykkä on myös aika kärsimätön tissillä eikä imuote ole paras mahdollinen, joten ajattelin, että ensin paino ylös, sitten voi hioa tyyliseikkoja :)

Täällä on tänää imetty tunnin välein, toivottavasti rauhottuu yöks. Välillä tuli kaaressa kunnon puklutki ku ei mahu enää

Muokattu viimeksi:
Nyt oon kyllä laistanu imetyksestä! Yö meni pullolla ja päivällä pari kertaa kans. Nyt on toinen imetyskerta tälle vuorokaudelle. Maidon oon lypsäny ja pakkasesta löytyykin 850ml maitoa viikon ajalta. Poika nyt 10vrk eli hyvin riittää minun maito vaikka pulloon oonki sortunut välillä.

Imumaratoni on menny siihe et imetää 5 minuuttii ja taju pois hetkeks.. Nyt unohtu se cuplatoniki antaa.. Koht tietenki huuto alkaa

Mun piti noihin erilaisiin imetys/pullosysteemeihin vielä kommentoida, että minusta kenenkään ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa ratkaisustaan.

Vaikka itse imetän ja se on minulle ihan ok, koen sen myös aika voimakkaasti yksityisasiana. Olkoonkin kyseessä miten luonnollinen juttu tahansa, en välttämättä jaksa keskustella jokaisen kanssa siitä, että imetänkö ja tuleeko maitoa tarpeeksi ja miten sitä saisi tulemaan enemmän ja onkohan vauvalla nyt nälkä ja niin edelleen. Siitä tulee lähinnä olo, että olisin joku tuotantoeläin. En myöskään erityisemmin välitä julkisella paikalla imettämisestä (olen varmaan niin kömpelö, etten osaa sitä oikein siististi hoitaa :grin) vaan mieluummin hakeudun jonnekin omaan rauhaan. Samoin kotona on aika voimakas oman perheen intimiteetin tarve tällä hetkellä, mielelläni otan vieraita vastaan vauvakahveille mutta en halua ketään kovin pitkille visiiteille. Haluan tuulettaa sektiohaavaani ja pumppailla maitojani ihan itsekseni ilman toljottavia ja kommentoivia sukulaisia! Minulla niitä riittää miehen puolelta, pari kertaa meinannut mennä kahvit väärään kurkkuun ärtymyksestä kun anoppi on ruvennut kahvipöydässä - jossa on koolla isompi porukka - utelemaan imetysasioista. Ärgh :mad:

Onko muita suihkutissien kanssa tappelevia?

Minulla on melkoiset suihkutissit, maito lentää kaarella ja kauas imetyksen alussa ja usein koko vauva on maidosta märkänä. Suihkutissit aiheuttavat vauvalle paljon puklailuja, ilmavaivoja ja ilmeisesti myös ylimääräistä kakkaamista. Olen nyt muutaman päivän imettänyt kaksi peräkkäistä imetyskertaa samalta rinnalta (babyidean ohje), jolloin rinnoille pitäisi tulla viesti, että maitoa tuotetaan liikaa ja maidontuotannon pitäisi tasaantua. Nyt on kuudes päivä tällä rytmillä eikä suihkuaminen tai rintojen pakkaantuminen lopu. Onko kukaan muu kokeillut tätä kikkaa, miten kauan meni ennen kuin maidontuotanto tasaantui? Pumppuun en uskalla koskea. No on tässä semmoisia hyviä puolia, että puklaaminen on lähes loppunut ja kakkaa ei tule enää jokaiseen vaippaan. Sitten kun kakkaa tulee, niin sitä tulee iso määrä kerralla, ei pikku liruja jatkuvasti. Kakkaamisen tasaantuminen voi tietenkin olla muustakin kiinni, mutta tuo puklaamisen väheneminen on jo iso ilo (: Ainiin, samalla kun aloitin imettämään kaksi kertaa peräkkäin samasta rinnasta pidensin imetysvälejä kahteen tuntiin, aiemmin imetin tunnin välein kun poika kitisi. Kahden tunnin välit tuntuvat kelpaavan.

Joo, täällä on kans menty samalla meiningillä et imetän samasta rinnasta useemman kerran, yöllä vaihtelevasti ku aamulla oli toinen nii kipee ku imetin vaan samasta (eli ei ollu hyvä). Pari päivää nyt menty nii, mut tänäki aamuna tyttö kävi yskimää ku tuli liikaa maitoo imuteltuu. Pumppausta en ole uskaltanu itekää nyt harrastaa. Tuo vaan tuppaa imemään viis minuuttii ja sit on taju kankaalla ja hetken päästä huuto alkaa. Ja nyt ei o tänää tai yön aikana kakkaa tullu, en sit tiiä aiheutuuko cuplatonista

Täällä olin viime yönä paniikissa, kun toinen itkee ja itkee yrittää imeä rintaa, mutta mitään ei tule itsekin sen siis tunsin,että tyhjää täynnä ovat.. Mitenköhän saisin maidon tuloa lisättyä ? Olin kyllä jo viime yönä valmis huutamaan miehelle, että äkkiä abc:lle sitä korviketta hakemaan. Unen määräksikin taisi tulla max 1h. Mutta uskoisin, että jotain kuitenkin on saanut, kun nyt nukkuu tyytyväisenä..

Täällä olin viime yönä paniikissa, kun toinen itkee ja itkee yrittää imeä rintaa, mutta mitään ei tule itsekin sen siis tunsin,että tyhjää täynnä ovat.. Mitenköhän saisin maidon tuloa lisättyä ? Olin kyllä jo viime yönä valmis huutamaan miehelle, että äkkiä abc:lle sitä korviketta hakemaan. Unen määräksikin taisi tulla max 1h. Mutta uskoisin, että jotain kuitenkin on saanut, kun nyt nukkuu tyytyväisenä..

Voisit kokeilla rintapumppua, sillä saa heruteltua maitoa. Tai sitten jos vauva ja sinä maltatte, niin vauva rinnalle imemään ja heruttelemaan. Mulla oli sairaalassa ollessa yöllä alkanut 12 tunnin imetysputki, jolloin vauva oli jatkuvasti rinnalla, tökki rintoja käsillään ja nokitteli suullaan nänniä. Nännit siinä kärsivät, mutta kätilö kertoi, että vauva heruttelee maitoa. Sieltä se sitten herui ja kunnolla, seuraavana päivänä oli molemmat rinnat pinkeinä ja teki todella kipeää ja jouduin molemmat pumppaamaan lähes tyhjiksi kun vauva oli täynnä. Tuo pitkä maidonnostatus vauvan kanssa vaatii molempien hermoja, mutta lopulta kiitos seisoo.

meillä auttaa välillä samasta rinnasta pari kolme kertaa imettäminen peräkkäin, välillä ei.. riippuu varmaan vähän sitten että kuin paljon syö kerralla. sitten on kyllä aina tosi hyvä kun auttaa, nieleminen vauvalle paljon helpompaa ja ei mene niin paljon ilmaa mukana.. yöllä ei tahdo auttaa kun syömisvälit pidemmät ni kerkee kuitenkin pinkeeksi. meilläkin on pari kertaa käynyt tollanen "tyhjää täynnä" tilanne, mutta ei kannata panikoida, juo pari isoa lasillista vettä, uutta maitoa kehittyy aika nopeeta. tarkottaa vaan yleensä että vauvan maidontarve kasvanut eikä rinnat vielä perässä. ja vaikka ne tuntuisi tyhjiltä, kyllä niistä yleensä pieniä määriä tulee silti ja olisiko sitten peräti sitä rasvasempaa takamaitoa sitten..

Mites Libero ihan ihokontakti? Eikös sen pitäisi auttaa myös?

Täällä on vauvan syöminen vähän vähentynyt luulisin, kun rinnat hieman pinkeenä :/ Ehti jo pehmetä normaaleiksi siinä 2-3 vkon kohdalla. Ja minä tietysti ihan paniikissa, että nyt se on kipeä.. On muutenkin ollut tänään hieman voimaton ja tylsistyneen oloinen, voiko vauva olla kipeä ilman, että itkee :o? Vitsi miten hölmö kysymys, mut en tiedä.. :D?

Aubrey, tuli mieleen että voisiko vaan olla, että maidontuotanto on lisääntymässä? Ja jossain kohtaahan nuo vauvat rupeavat syömään aika paljon tehokkaammin ja imetyssessiot lyhenevät, sehän voi myös näyttää päällepäin siltä, että ruoka ei maistu kun tissillä ollaan aiempaa vähemmän, vaikka tosiasiassa vaan tehokkaammin. Mutta en kyllä tiedä, koskeeko vielä ihan näin pieniä vauvoja. Minusta ei ole hölmöjä kysymyksiä, jos vauvan vointi epäilyttää, neuvolaan / lääkäriinkin voi varmasti hyvin olla yhteyksissä jos yhtään huolettaa :)

Milloin tuo maidon valuttaminen loppuu ja liivinsuojukset voi jättää pois? Jatkuuko sitä koko imetyksen ajan? Tänään ekaa kertaa meni paita vaihtoon, kun poika oli kantoliinassa nukkumassa ohi normaalin imetysajan ja rinnat pingottuivat ja teki kipeää. Sitten kun poitsu heräsi ja otin hänet pois liinasta, huomasin kuinka liina, minä ja poika ollaan maidosta märkinä ja yleensä niin hyvin pitävät liivinsuojukset olivat tulvillaan maitoa.

Takaisin