imetys ja maidonkehitys

Muistelisin, että lähempänä vuotta oli neiti, kun ei enää tissit falskannu. Imetin 1,5 vuotta.

Muok. Väheni kyllä selkeästi jo aiemmin.

nyt kun meillä alkaa refluksi vähän asettua, on sitten alkanut tuo "normaali" puklailu joka ilmeisesti tässä 1,5kk iässä alkaa muutenkin olla aika huipussaan (?) :D röyhtäytyksestä on tullut tosi tarkkaa hommaa, hytkytys pitää lopettaa heti kun ilma on tullut, muuten seuraavalla henkäyksellä tuleekin jo märempää tavaraa. yöllä varsinkin on ihana kun alkaa selkää pitkin valua tai joskus ihan räiskähtää suoraan yli.. ja minähän en ikinä tietenkään muista laittaa olalle mitään pukluharsoa :rolleyes:

Mulla sen runsaimman maidontuotannon kutisti minimiin molempiin rintoihin vuorotellen iskenyt rintatulehdus, joiden aikana imetin kyllÄ ahkerasti ja maitoa tulikin ihan ok, mutta niiden jälkeen kumpikaan rinta ei ole tuottanut enää niin runsaasti maitoa kuin ennen.
Aiemmin saatoin pumpata yhdetsä rinnasta 60ml ja nyt molemmista saa hätäseen tiristettyä yhteensä 30ml.

Ollaan siis annettu imetyksen lisäksi korviketta 60-70ml kerrallaan, maksimissaan 2 kertaa päivässä. Siitäkin on syyllinen olo, vaikka imetänkin aina ennen korvikkeen antoa molemmat rinnat varmasti tyhjiksi, jotta maidontuotanto ei häiriintyisi enempää. Olen tolkuttanut itselleni, että ihan sama kunhan vauva saa vatsansa täyteen ja kuitenkin mielellään syö rintaakin.

Kaikesta tuntuu kuitenkin saavan vedettyä paskamutsi- fiiliksen :D

Mulla huono fiilis ku en oo nyt imettäny ollenkaan vaan pullosta menny kaikki maito. Korviketta ei oo tarvinnu, vielä ainakaa. Ressaan jo sitäki että kohta ei varmaan riitä rintamaito vaan joutuu korvikettaki antaa :(

Nyt olis pari hassua kysymystä...meidän vauva on nyt viikon ikäinen ja osaimetyksellä mennään. Kysymykset on se, että jos esimerkiksi pumppaan maidon niin kuinka paljon sitä kuuluu antaa? Ja kuinka paljon korviketta esimerkiksi 2 viikon ikäinen tarvitsee jos oma maito ei riitä? Tänään neuvolatäti sanoi, että 60ml riittää kerralla mutta kai määrää pitää jossai vaiheessa nostaa? Mä olen nyt ihan pihalla näistä asioista...kysyn nyt tästä korvikeasiasta tässä samassa ryhmässä jos ei haittaa...mua ei periaatteessa haittaa,että vauva saa korviketta. Pää asia on, että vauva on tyytyväinen ja kasvaa. Olen nyt vaan hirveen ressaantunut noista määristä, että kuinka paljon..onneksi tänään oli jo saavutettu melkein syntymäpaino!:)
Mulla on siis vaan tällä hetkellä fiilis ettei oma maito riitä koska tänäänkin imetin molemmista rinnoista mutta vauva oli vaan pitkään senkin jälkeen niin levoton ja alkoi huutamaan vähän väliä, että heti korviketta saatuaan tuli tyytyväinen ja nukahti.

En tiedä auttaako yhtään mutta pelkällä korvikkeella 2 viikkoiselle neukkutäti ohjeisti 100ml kerralla 8x/pvä . Purkissa lukee 500-600ml / vrk. Meillä siis painoa kirittävänä joten mennään enemmänkin "niin paljon kuin vauvaan menee" -tyylillä..

Huu, aiheuttaako heruminen teillä muilla rinnoissa tuntemuksia? :wideyed: Mulla ei aikaisemmin tuntunut miltään mutta nyt muutaman päivän ajan tuntuu selkeä vähän epämukava paine juuri ennen kuin maidontulo alkaa. Alkuun säikähdin mitä tisseissä oikein tapahtuu mutta nyt olen huomannut tuon oikeastaan aika käteväksi, tarvittaessa ehtii suojautua ennen tulvaa ja tietää myös milloin alkaa maitoa virrata vauvalle.

Huu, aiheuttaako heruminen teillä muilla rinnoissa tuntemuksia? :wideyed: Mulla ei aikaisemmin tuntunut miltään mutta nyt muutaman päivän ajan tuntuu selkeä vähän epämukava paine juuri ennen kuin maidontulo alkaa. Alkuun säikähdin mitä tisseissä oikein tapahtuu mutta nyt olen huomannut tuon oikeastaan aika käteväksi, tarvittaessa ehtii suojautua ennen tulvaa ja tietää myös milloin alkaa maitoa virrata vauvalle.

no joo todellakin. nyt kuukausi imetyksen alkamisesta se on alkanut tuntua poltteena.. aika epämiellyttävää, aikasemmin oli parempi kun se oli just tuo paine. mutta se polttaa vaan sen hetken ennen kuin alkaa virrata, sitten asettuu. ja se tuntuu tosiaan koko rinnasta, välillä kun on pitkä väli imetyksestä niin ihan tuolta kainaloista asti. ihan kuin kulkis jotain tulista tuolta tiehyistä, sitten se loppuu :D

Juu, vihloo välillä oikein mojovasti. Eikä pelkästään imettäessä vaan myös muulloin, kun valuu maidot liiveihin.

Mä oon miettiny, että onkohan tisseissä korvat, jotenkin kummasti aina 5min ennenkuin vauva herää/haluaa maitoa alkaa herua maito :D Ja ihan sama on vauva nukkunut 5min vai 5 tuntia siinä vaiheessa. Ja jos ne korvat on, niin on aika pirun hyvä kuulo kun kuulee ulos asti kun vauva on sisällä.

Mun alkaa nännejä välillä kuumottamaan. Kerran satuin vilkaisemaan niin maitoa suorastaan suihkusi liivin suojaan. Tota voi tapahtua koska vaan,yleensä jos edellisestä imetyksestä alkaa olla aikaa.

Ihokontakti on täällä vähän vähälle jäänyt. Kun esikoisen vaatii paljon aikaa. Harmittaa tavallaan kun kuopuksen imetys ja huomio jää vähemmälle. Vaikka tiedossa tämäkin oli kun lapsia on enemmän kuin yksi

Voi ei, toivottavasti täällä saadaan pitää pelkkä paine eikä tämä muutu poltteeksi!

Zeni, ehkä kyse ei ole korvista vaan tisseillä on telepaattinen yhteys vauvaan :grin

Tämä päivä pärjätty ilman rintakumia! Jee! Välillä oon melkein turvautunut, mutta sitten neiti on napannu kiinni. Aamun eka syöttö saattoi sängyssä olla vielä kumilla mutta sitten on oltu ilman,, :)

Tämä päivä pärjätty ilman rintakumia! Jee! Välillä oon melkein turvautunut, mutta sitten neiti on napannu kiinni. Aamun eka syöttö saattoi sängyssä olla vielä kumilla mutta sitten on oltu ilman,, :)

Sama täällä! Eka päivä kokonaan ilman! Vähän on huolettanut, kun rinnallaoloaika lyhentynyt selkeästi, mutta saisiko sitten helpommin maitoa.. Mutta ihanaa olisi, jos pääsisi eroon, herra nyt kolme viikkoa:)

Mistä syystä te olette rintakumia käyttäneet, jotka olette nyt päässeet siitä eroon? Mulla ongelmana pienet nännit, joista vauva ei saa otetta. Muutaman kerran on onnistunut hetken ilman, mutta pääsääntöisesti tuloksena on vaan hirveät raivarit. En oikein viitsisi enää edes yrittää.

Täällä neiti ei ainakaan vasemmasta rinnasta osannut ottaa oikeaa otetta. Alahuulen veti jotenkin mutrulle ja niinpä tuo on nukkuessakin sillä. Sitten kun kumin kanssa pääsi ilmeisesti helpommin hommiin niin ei kelvannu toinenkaan rinta ilman.

Nyt olis pari hassua kysymystä...meidän vauva on nyt viikon ikäinen ja osaimetyksellä mennään. Kysymykset on se, että jos esimerkiksi pumppaan maidon niin kuinka paljon sitä kuuluu antaa? Ja kuinka paljon korviketta esimerkiksi 2 viikon ikäinen tarvitsee jos oma maito ei riitä? Tänään neuvolatäti sanoi, että 60ml riittää kerralla mutta kai määrää pitää jossai vaiheessa nostaa? Mä olen nyt ihan pihalla näistä asioista...kysyn nyt tästä korvikeasiasta tässä samassa ryhmässä jos ei haittaa...mua ei periaatteessa haittaa,että vauva saa korviketta. Pää asia on, että vauva on tyytyväinen ja kasvaa. Olen nyt vaan hirveen ressaantunut noista määristä, että kuinka paljon..onneksi tänään oli jo saavutettu melkein syntymäpaino!:)
Mulla on siis vaan tällä hetkellä fiilis ettei oma maito riitä koska tänäänkin imetin molemmista rinnoista mutta vauva oli vaan pitkään senkin jälkeen niin levoton ja alkoi huutamaan vähän väliä, että heti korviketta saatuaan tuli tyytyväinen ja nukahti.
Minä sain imetystukiäidiltä ohjeita tuohon osittaisimetykseen niin, että antaisi pienen määrän (meillä 40ml/krt) korviketta ennen imetystä, että vauva oppii yhdistämään kylläisyyde tunteen imetykseen eikä pulloon (tämä siis mikäli teillä on tarkoitus imetystä jatkaa eikä siirtyä kokonaan pulloon). Imetystä myös kannattaa pyrkiä tehostamaan, eli imetyskertoja mahdollisimman paljon päivässä ja rinnan vaihto usein imetyskerran aikana. Minä en ole mistään saanut suoraa vastausta tuohon korvikkeen määrän/päivä, riippuu varmaan lapsesta. Imetetyn maidontarve oli laskennallisesti kuulemma 30ml/tunti mutta en tiedä voiko suoraan korvikkeeseen suhteuttaa kun korvike sulaa kuitenkin hitaammin. Meillä ainakin näillä ohjeilla on toiminut hyvin, yöllä ei lisämaitoa tarvita ollenkaan, päivällä menee 280-320ml/vrk. Poika 5 viikkoa ja painoa varmaan jo yli 5kg.

Mistä syystä te olette rintakumia käyttäneet, jotka olette nyt päässeet siitä eroon? Mulla ongelmana pienet nännit, joista vauva ei saa otetta. Muutaman kerran on onnistunut hetken ilman, mutta pääsääntöisesti tuloksena on vaan hirveät raivarit. En oikein viitsisi enää edes yrittää.

Mulla isot rinnat ja matalat nännit. Sairaalassa tarjosivat kumia kokeiluun, näin jälkikäteen mielestäni turhan aikaisin (toinen imetysyritys synnytyssalissa onnistuneen imetyksen jälkeen). Lisäksi jonkinverran myös suihkutissin vikaa. Tällä hetkellä meillä käytetään rintakumia minun halustani. Vauva saa kyllä rinnasta kiinni ja mielellään ottaakin mutta otteessa jotain pielessä koska imetys sattuu aivan mielettömästi :sad001 Yritetään nyt pikkuhiljaa harjoittaa otetta jos sitä joskus pääsisi kumista eroon.

Takaisin