imetyksen onnistuminen...

Mä haluisin maistattaa pojalla korviketta jotta tottuis siihen pikkuhiljaa. Meinaan lopettaa imetyksen sitten 6kk ikäisenä..ainakin nyt tuntuu siltä. Mutta edelleen se pullo-ongelma, kun ei suostu ottamaan sitä :/ pelkään myös että saadaan kauheat mahakivut korvikkeista... :rolleyes:(
Ei meilläkään pulloa aluksi hirveästi huolittu, mutta sinnikkäällä ja kärsivällisellä otteella asia on muuttunut. Siis aluksi 40 ml juominen saattoi kestää tunnin...pikku hörppy, röyhtyytys, tauko, pikku hörppy, röyhtyytys jne.
 
Meillä annetaan myös korviketta lisämaitona yleensä iltaisin ja reissun päällä, jos ei pysty juuri silloin imettämään.
Meillä tyttö oppi syömään pullosta jo synnärillä kun maito nousi vasta 4-5 päivänä, ja siellä se sai jo myös korviketta. Ja meillä on kans joskus havaittavissa tuo ihme kiukuttelu ettei suostu tissille ei sitten millään mut pulloon imasee kyllä hanakasti kiinni. Nyt on muutamana päivänä käyty just ihan hirveitä taisteluita. . Jos kerkee alkaa itkemään ennen kuin tissin saa suuhun niin raivoaminen on taattua eikä auta muu kuin rauhoittelu ja pulloa ennen tissiä.
 
Onnistuin tänään imettämään istualtaan tyynyjen kanssa, mulle todella iso saavutus! :smiley-bounce005Itkun kanssa yritin sitä sillon aikoinaan ja jämähin sitte imettää kyljellään ja luovuin muista asennoista. Ens vkolla tarkotus lähtee reissuun ja viimestään sitte on pakko imettää autossa ja nyt alotin harjotukset.

vkonloppuna annoin korviketta (nan:ia)50ml sekotettuna pumpattuun maitoon (60ml). Siitä ei tullu mitään vatsakipuja, tuo oli suurin annettu korvikemäärä kerralla. Hyvin uppos, oltiin kylässä sellasessa paikassa että ei pystyny mennä imettää mihinkää, en siinä kaikkien eessä halunnu:smiley-ashamed004
Eilen kokeilin antaa sitte samalla suhteella tuutia ja siitä tuli kyllä enemmän pierua, mutta ei paha kuitenkaan. Ennemmin antaisin tuutia, koska suomalaista. Nyt kun on antanu vähä korviketta niin mun stressi on helpottanu, ennen stressasin vauvan kanssa lähtemistä ja se oli yhtä kellon kyttimistä... täysimetyksellä ollaan menty tähän asti ja nyt jos joskus esim.1-3 kertaa vkossa saa vähä korviketta niin mulle sopii oikein hyvin. Pumpattua saan enää 30-50ml kerrallaan...
 
Onneksi kohtalotovereita löytyy etten ole ainut tän tilanteen kanssa,et suurin osa ruuasta on korviketta eikä äm..mua ei se itse imettäminen harmaita ettei enää tissillä juurikaan viihdy paitsi ihan aamulla unen pöppörössä ja illalla samassa tilassa,mutta se hieman kalvaa ettei kaikkea vasta-aineita multa enää heru. En saa pumpattua tolla käsipumpulla paljoakaan vaikka kuin yritän ja sitten lypsämällä pidän ees jotain maidon tuotantoa yllä. Tällä viikolla saan kaverin sähkökäyttösen kokeiluu et miten sen kanssa tulee.
 
Kerroppa Aqqu mikä on ero käsikäyttöisellä ja sähkökäyttöisellä, siis saatko sit toisella paremmin. Mulla on sähköinen ja en saa kuin muutamia kymmeniä millejä ja siihenkin menee aikaa vaikka ties miten kauan. Ja ite oon taas ajatellut et oliskohan se käsikäyttöinen pumppu parempi. :-)
 
Mä saan ainakin enemmän pumpattua sähkösellä. Mulla oli eka käytössä aventin käsikäyttönen, sillä sain 80-100ml kerralla. Käyttöä pumpulle alkoi olee niin paljon että hommasin sähkösen, ainun mini electricin ja sillä oon saanut 125-150ml kerralla. :)
 
Oon näköjään ihan vähemmistönä täällä kun meillä poika ei oo koskaan saanut korviketta ja imetys sujuu hyvin. Meillä oli imetyksessä alussa hankaluuksia rintakumeineen ynnä muine ongelmineen enkä myöskään oikein tykännyt imettämisestä. Halusin kuitenkin et poika saa rintamaitoa ja sitkeästi harjoiteltiin pojan kanssa yhteisen sävelen löytämistä. Halusin muutenkin panostaa asiaan ja käytiin mm. imetystukiryhmässä. Nyt tällä hetkellä ollaan tosiaan siinä tilanteessa, et imetys sujuu vallan hyvin ja mä oon oppinut tykkäämään siitä. Imetyshetket on tärkeitä sekä pojalle että mulle. Poika osaa myös tarpeen tullen syödä pullosta jos pumppaan maitoa. Meillä kuitenkin syödään tosi harvoin pullosta kun tottahan pullosta on paljon helpompi imaista kuin "tehdä töitä" maidon eteen rinnasta.
 
Meillä mennään edelleen täysiimetyksellä. Pulloa ei tyttö huoli ollenkaan mikä harmittaa kun olisi kivaa jos matkan päällä huolisi pulloa. Istuen imetys ei sujuu. Tyttö saa aika usein tissiraivareita ja yks päivää oli ihan tissilakko mutta pullo ei huoli sittenkään vaikka tissilakko olikin. Joudunut välillä sitten lusikalla tarjoo lypsettyä maitoa. Joudun edelleen joka aamu pumppaa 400ml maitoa ulos mikä on tosi ärsyttävä, jaksaisi joka aamu ollaa lypsykones kiinni :D mulla siis tollane sähköpumppu. En voisi kuvitellakkaan että joka aamu jouduisin manuaalosella lypsää,menisi ikuisuus. Mitenköhä siitä lypsämisestä pääsisi eroon? Aina ku oon yritäny olla lypsämättä niin on tissit nii täynnä että särkee eikä vauva huoli tissi kun tulee liika :/
 
Dotyatu, oisko sillon mitään mahdollosuuksia siihen, että pumppaisit vaan vähäsen eli ns pahimmat pois? Sillonhan se tuotanto vähän vähenee. Aikamoinen määrä sulla pumpattavaa :)

Mustikka, musta on edelleen hienoa jos se täysimetys onnistuu, joten anna mennä vaan! :)

Pidän myös ite tärkeänä sitä, että erilaisista tilanteista ja ajatuksista voi täällä kirjoittaa. Se on sitä vertaistukea. Siitä sitten voi jokainen poimia itselleen sopivat asiat ja ehkä saada vinkkejä omaan tilanteeseensa.
 
Meillä ei myöskään ole korvike tai pullo käytössä. En ole edes tuttia uskaltanut tarjota vauvalle, koska olen pelännyt sen pilaavan imetyksen. Meillä on vasta noin kuukauden verran imetyspuuhat sujuneet kunnolla. Alussa taistelin rintakumin ja siitä vieroittamisen kanssa 5-6 viikkoa. Siinä samalla oli myös hankaluuksia löytää hyvää imetysasentoa. Yöllä kelpasi pääsääntöisesti makuulleen syönti, mutta päivällä piti olla pää alaspäin jalat kainalon alla. Nyt tuntuu, että mukaan alkaa tulla jotain temppuilua tai lakkoilua tai muuta. En tiedä tuleeko tää koskaan olemaan helppoa. Mutta näillä mennään. Panostus on kova ja teen jatkossakin töitä onnistumisen eteen.

Mulla ekan lapsen kanssa oli tilanne, että maitoa tuli ihan järjettömiä määriä. Luovutin maitoa litran päivässä ja keräsin omaa varmuusvarastoa pakastimeen. Eräänä päivänä noin 3 kk kohdalla ei maitoa enää tullutkaan kun 4-5 dl ja vaikka kuinka pumppailin, niin ylimäärä maidontulo hiipui viikossa olemattomaksi. En tiedä mitä tapahtui, mutta ihan kiva se oli kuitenkin. Mäkin pääsin sen jälkeen kyläilemään ja kaupoille ilman että oli tuskainen kiire kotiin lypsämään. Vuoden päästä tyhjäilin pakastinta, niin mulla oli varmuusvarastossa 25 litraa maitoa. Ei tullu koskaan tarvetta niille.
 
Täällä kans täysimetyksellä eikä olla edes pullosta annettu kertaakaan synnärin jälkeen. Siellä poika sai alkuun kun oli hätäsektio ja olin vielä nukutettuna. Muutaman kerran oon pumpannu maitoo. Mulla on käsikäyttöinen ja saan sillä paremmin kuin sähkökäyttöisellä. Saan pumpattua 5 minuutissa 50 ml yhdestä rinnasta. En vaan tykkää pumppaamisesta yhtään kun rinnat menee siitä ihan sekasin. Pumppauksen jälkeen siis rinnat meinaa haljeta ja esim.yön aikana on meinannut mennä niin tukkoon että nousee kuumeinen tulehdus. En tiedä miten sitä sais tasattua. Haluaisin kuitenkin sitä varmuusvarastoo pakkaseen ihan reilusti...
 
Lypsämisestä pääsee sillein eroon, että lypsää joka päivä vähemmän ja vähemmän. Jos nyt pumppaa 400ml niin seuraavana päivänä pumppaa vaan 350ml jne. Tissit kun tekee sitä maitoa sitä tahtia kun sitä kuluu. Ton takia en pumppua edes ostanut, kun helposti käy tollein, että joutuu sitten päivittäin isoja määriä pumppailla. Jos sitten pitää joskus pumpata, niin pitää pumpata vain ne pahimmat pingotukset pois, ei yhtään enempää, koska sitten tissit vaan tekee lisää ja lisää ja lisää maitoa kun luulevat vauvan tarvitsevan sen verran.

Meilläkin mennään pelkällä rintamaidolla. Aluksi en myöskään pitänyt imettämisestä, mutta nyt olen oppinut siitä nauttimaan. Imetys ei ole aina ihan helppoa ja sen eteen pitää tehdä töitä jos mielii imettää.

Pakkasessa olevia ylimääräsiä maitojahan voi käyttää sitten pienokaisen ruokiin:) Esim puurot voi keittää rintamaitoon, soseet voi saada siitä lisämaustetta. Ei kannata poiskaan heittää.

Mulla on kauheesti maitoa pakkasessa kun mun toinen rinta ''vuotaa'' kun toisesta imetän. Maidonkerääjä on ihan välttämättömyys mulla. Ihan kätevää kun ei tarvii erikseen lypsää.

Kitty, ootko käsin, ilman pumppua, kokeillut lypsää? Lypsämistä suositellaan myös tehtävän syötön yhteydessä, niin on luonnollisempaa keholle.
 
Ehkä keittäminen ei tee maidolle hyvää, mutta jos ajattelee, että maito menis muuten kokonaan hukkaan. Varmaan siinä tapauksessa on järkevää keittää puuro rintamaitoon. Kyllähän se energia tulee talteen vaikka muita aineksia kuolee.
 
Voi äidinmaitoa keittää, siinä vaan kuolee ns. hyviä aineita niin siksi ei kannata jos meinaa sen antaa sellaisenaan vauvalle. Mutta vauvan ruuanlaitossa voi ihan hyvin hyödyntää.
 
Just näin. Rintamaitoa voi käyttää kuin lehmänmaitoa ruuanlaitossa, mutta keittäessä poistuu hyödyllisiä ravinteita.
 
En oo kokeillut käsin lypsämistä, luulen että se ei onnistu multa... Mutta tosiaan tota vois kokeilla että syötön päätteeksi pumppaisin. Ja voisinhan mä tehdä niin että pienennän sitä pumpattavaa määrää. Vaikka empä tiedä kuinka paljon sieltä edes tulis syötön päätteeksi, tuleeko mitään. Siis saanko sit enää heruun.
 
"Kiva" kuulla että muilla on sama meininki. Viime yönä lakkoiltiin sitten rinnalla joten viideltä tuli aamupullo. Hassua, että tätä asiaa suree niin paljon, että vähän väliä tulee itku. Neuvolatäti sanoi, että joskus imetyksen loppuminen saattaa johtaa jopa suremisprosessiin. Onneksi hän muuten totesi typsyn saaneen imetyksestä tarvitsemansa eikä alkanut syyllistämään tai harrastamaan mitään imetystyranniaa minua kohtaan. Kai jos tämä kolmas on nyt viimeiseni niin olen tältä elämältäni suoriutunut vauvojenruokinnasta. Kohta ne muuttaa pois kotoota. Ahdistus, masennus, suru. Tähän vielä hormonit päälle, niin kyllä tässä nyt itkua väännetään. Totta toki, että meneminen on vapaampaa ja helpompaakin. Eilen kävin jopa esikoisen kanssa joogassa!

Kai se vaan on hämmentävää, että juurihan tuo syntyi ja nyt, puff yhtäkkiä ja niin nopeasti, imetys loppu.

Maito vissiin reabsorboituu takaisin mammaan ja poistuuelimistöstä jos ei sitä käytetä.

Ai niin. Korvikkeen myötä viimeisetkin mahavaivat poistuivat ja tyttö on selkeästi tyytyväisempi ja nukkuu paremmin. Joten jotain hyvääkin tässä.
 
Jotenki ärsyttää kun kaikki"ongelmat" viittaa siihen ettei poika ole kylläinen mutta kun se pullo ei maistu niin huoh..
 
Oletko pikkumyy lukenut jo näitä juttuja

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystukilista/maidon-riittaminen


Mä luulen että syyllistyn itse tähän:

"Vauva on muuttanut imetysrytmiään, mutta äiti ei ole pysynyt perässä vaan tarjoaa "väärään aikaan ja väärällä tavalla". Varsinkin noin kolmen kuukauden iässä on todella yleistä, että vauva vähentää imemisaikojaan ja voipa harventaa imetyskertojakin, todella paljon. Vauvan imetystekniikka on kehittynyt, hän voi nyt saada tarpeeksi esimerkiksi kahdessa minuutissa vaikka aiemmin imetyskerrat kestivät aina vähintään varttitunnin! Jos äiti nyt yrittää tyrkyttää rintaa varttitunnin ajan , onko ihme jos vauvaa alkaa harmittaa koko homma."

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystukilista/lakkoilu-ja-rintaraivarit


Täytyy nyt kattoo jos vaikka relais vähä, niin vois ne orastavat raivarit jäädä tulematta.


Noilla sivuilla on muutakin hyvää ja tsemppaava tietoa.
 
Takaisin
Top