imetyksen onnistuminen...

Meillä on tytön kanssa menty pelkällä imetyksellä viimeinen kuukausi. Toi on sinä aikana varmaa unohtanu mikä pullo on :D sunnuntaina oltiin kylässä niin otin pumpattua maitoa pulloon, kun koitin siitä antaa niin ei millään meinannut kelvata, tyttö yritti vaan "kalvaa" sitä tuttia. :D hetken järkeilyn jälkeen söi kuitenkin. Raivareita meillä ei ole hetkeen ollu onneksi. :)
 
Meillä on selvästi tiheät imut jääneet nyt hetkeksi taakse. Tuntuu, ettei tyttö syö riittävästi kun ei ole 24/7 syömisestä kiinnostunut! :eek: ihan outo olo! Tissit on myös hämillään ja räjähtämässä ylipaineesta. Ollaan nyt myös oltu vähän reissussa, niin ei viiti kaikkialla aina lypsää pahimpia paineita, niin välillä käy olo tukalaksi!
 
Oon lukenu et korvikevauvat saattaa kukkuu öisin hereillä pitempiä aikoja kun rintavauvat herää vaan syömään ja nukahtaa siihen. Syy on kuulemma vauvojen alkukantanen selviytymisvaisto: ne yrittää pitää äidin väsyneenä ettei se haluis heti uutta vauvaa joka tulis syömään hänen ruokia. Imettävä äitihän ei pitäs tulla raskaaks muutenkaan... (Vauva-lehessä juttu tässä vuoden sisällä)

Tiijä uskosko, mut aika hauska jos on noin!

Luulis että korvikevauvat vaan pyytää lisää kun ruuan tarve kasvaa..vastauksena sille joka kyseli onko niilä tiheänimun kautta. Tissiä pitää "piiskata" tuottamaan isompia määriä imemällä useemmin ja enemmän. Meillä tyttö hoitaa aina tilaukset, poika tulee vaan "valmiiks katetusta pöydästä" syömään ja vaatii äänekkäästi sit lisää(pulloo) jos ei riittäny. ;-)
 
Onko kellään muulla kokemusta.. mä vihdoim pääsion pari viikko sitten eroon aamulypsäämisestä(tuli liikaa maitoa) ja ei tullut enää liika maitoja. Purkillinen sosettaki menee päivässä eli osittainimettksellä mennä. Imetyskertoja on vähentynyt syö päivisin/öisin tissi 3-4h välein. Nyt yhtäkki mun tissit on menny aivan sekaisin,tulee niin paljon maitoa että rinnat ihan kivilovat ja pakkaumia, särkee ihan älyttömästi ja jopa kosketusarat on, öisin on kaikki lakanat,peitot täynnä maitoa kun valuu ulos ittekseen. Siis mikä tää on o_O,,en tajuu ku ei ole tiheentynyttä imua eikä mitään miten nää tissit voi yhtäkki vaa mennä sekaisin :0
 
Potuttaa koko imetys. Joutuu joka aamu vaihda kaikki petivaattet
 
^Jos imetyskerrat ovat nopeasti vähentyneet niin kestää että rinnat tottuvat taas uuteen rytmiin.
Eli ihan normaalia.

Ei suoraan Dotyatulle mutta imetystä ei tarvitse vähentää vielä tässä vaiheessa, suositushan on pitää maito "pääruokana" yks vuotiaaksi asti.
Itse menen niin että ensin maito, sitten ruoka. :)
 
Onko kellään muulla imetys loppumassa? Tai tarkemmin, onko kenenkään muun keho sitä lopettamassa.. mistä sen tietää että on "aika"?
 
E&V ei se maito imettämällä lopu ja maitoa erittyy niin kauan kuin imettää. Jos maidon määrä tuntuu olevan laskussa niin imetuksen tehostaminen on paikoillaa vaihda aina rintaa kun heruminen tuntuu loppuneen ja tarjoa rintaapäivisin parin tunnin välein ja yöllä kerran pari ainakin. Jos heruminen tuntuu olevan tiukassa, niin syy voi olla kuukautisten alkaminen tai hormoniehkäisy. Jotkut saa helpotusta magnesium lisästä, ihan pillereinä purkista. Maidon tuotannon totaallinen loppuminen vie ainakin noin 40 päivää, joten vaikka määrä olisi vähentynyt sitä voi nostattaa. 6kk tienoille ajoittuu yleensä myös tiheän imun kausi eli jos päättelet maidon olevan loppumassa sen takia kun vauva on niin paljon tissillä tai rinnat tuntuu tyhjiltä niin asia ei ole näin. Kiinteät&imetys -hommelin kanssa kannattaa tehdä niin että ensin sitä mitä menee vähemmän. Eli jos rinta maistuu huonosti niin sitä ensin. Mutta tosiaan, mitä tyhjemmäksi rinnat saat niin sitä enemmän rinnat maitoa tuottaa ja toisin päin mitä täydemmät rinnat on niin sitä vähemmän ne maitoa tuottavat. Näin rinnat yrittävät pitää tasapainoa yllä, että maitoa olisi tarpeeksi, muttei liikaa. Lisää apua, tietoa ja vinkkejä saa imetystuki ry:n nettisivuilta&fb-ryhmästä ja kolmen kauppa blogista. Tsemppiä ja luottamusta imetykseen!:)
 
Hei en muista oliko tässä ketjussa, kun joku kysyi onko kukaan alkanut antaa korvikkeen sijasta jo vieroitusvalmistetta? Meillä kun tyttö kokonaan pullolla niin kiinnostaisi tuo, ensi viikolla tulee 6 kk täyteen.
 
Minä kyselin:greet025 ku tuuti1on 0-6kk ja sen jälkeen tuuti2 on vieroitusvalmiste. Sitä tässä nyt miettinyt ku tuo tissi enää ei kiinnosta välillä niin jos tarjois tuota soseen yhteydessä... jotenki niiiiin ärsyttävää ku saa syötettyä soseen hyvin ja sen jälkee joku 30min-1h eteenpäin alkaa maidon vonkaaminen, ei kuitenkaan voi vaan imeä, pitää kiemurrella ja purra:schocked028 ja viimein suostuu syömään....
 
Nodde, kannattaa kokeilla imettää ensin ja sitten vasta syöttää kiinteitä. Sitä ensin mitä menee huonosti.
 
Ja pureminen&pelleily tulee yleensä silloin kuvioihin kun vähän on nälkä, muttei mikään kova kuitenkaan. Yleensä puremiseen kehoitetaan, että imetetään kun lapsi on nälkäinen ja heti kun nälkä alkaa laantua ja vauva pinnallistaa otteen/irroittaa hetkeksi, niin ennakoisi ja laittaisi tissin siinä kohtaa pois. Puremiseen auttaa myös se, että laittaa rinnan heti pois mahdollisimman pienin elkein. Kiljuminen ja elehtiminen voi tehdä puremisesta ''kivan leikin''
 
Meillä on varmaan menossa tiheän imun kausi. Tuntuu, että tissit on tyhjät iltaisin. Koko ajan saa olla tissittelemässä tai kiukku iskee.
 
Meillä oli sama homma nyt pari päivää. Tänään taas rinta on kelvannut aina silloin tällöin. Nyt on myös alkanut tuo nännin näykkiminen niillä pikku hampailla. Yleensä imetän ihan sumussa öisin ilman kunnollisia muistikuvia. Noh, viime yönä sain sitten useaan otteeseen hampaasta, niin jäi aika elävät mielikuvat! :inpain:
 
Kuinka monta kerta teidän vauvat saa tissiä vuorokaudesa? Mä tänään kun laskin et imetin 14krt päivän aikana, öisin en imetä että onkohan tää nyt liika. Oon miettinytkin miksi Nora syö nykyisin niin huonosti kiinteitä.. tarkoitus olisi vuoden ikäsaakka imettä et milloinkohan pitäisi sitten pikkuhilja alkaa vieroirus?
 
Mä imetän noin 6-8 kertaa päivässä, öisin meillä ei syödä ollenkaan. Kiinteitä olen antanu 4 kertaa päivässä, nekin uppoo ihan hyvin. Mä en tiä mitä tässä on tapahtunu, aluksi mä toivoin koko ajan ja odotin et vois imettämisen lopettaa mut nyt on jo melki 8kk menty tälleen enkä oo lopettamista miettinyt, kuitenkin 1v ikä on ehdoton maksimi. Kai tähän on niin tottunu ja olen laiska pelaan pullojen kanssa niin toi imetys ei enää tunnu niin pahalta. :)
 
Meillä kiinteitä 4-5krtaa pvä ja imetän 7-9krtaa vuorokaudessa, öisin 1-2 kertaa...joskus nukkuu jopa koko yön:joyful:
 
Nyt on saatu tyttö unikoulutettua yösyömisestä pois. Aiemmin söi sen n. 5 kertaa yös ja heräili noin tunnin välein. Nyt on tyttö nukkunutkin pari yötä ilman heräämisiä:hello2. Näköjään heti elimistökin reagoi maidon kulutuksen vähentymiseen ja tuli ihan samoja oireita kuin olis raskaana. Samanmoiset iltapahoinvoinnit ja vatsajomotukset tuli et oli pakko tehdä varmuuden vuoks raskaustesti. Nyt on sitte pari päivää tuntunu et menkat alkais. Edelleen silti imetän noin 8 kertaa päiväs. Mutta huomaa et muutenkin näköjään nyt maidontuotanto vähentynyt koska ei pumppaamalla tuu kuin ihan minimaalisia määriä. Ennen sai hetkes pumpattua desin... Meillä on nyt tyttö pari viikkoa sitten oppinut juomaan pullosta ( vihdoinkin) niin nyt sitten sitä pumpattua maitoa vois kuluakkin, mutta nyt sitä ei sit tule:wink. Mutta onneks juo korviketta niin pääsen joululahjaostoksille yli pariks tuntia ilman tyttöä:happy:
 
Takaisin
Top