Imettäjät

Me mennään huomenna miehen kanssa kaverin synttäreille ja poika isovanhempien luokse hoitoon muutamaksi tunniksi. Ajattelin että juon juhlissa peräti kaksi siideriä (uusia makuja tullut tässä välissä :D), niin mietin tässä että kauanko tarvii/tarviiko pitää imetyksestä paussia kun haetaan poika kotiin illalla?
Ei tarvi mitään taukoja :) alkoholi ei varsinaisesti mee äidinmaitoon, alkoholia ei suositella lähinnä sen takia ettei humalassa käsiteltäis vauvaa
 
Ja tuohon soseasiaan, minusta on hassu ajatus että keskonen kasvais jotenkin paremmin niillä peruna-annoksilla, eiköhän siinä rintamaidossa oo kalorit ja rasvaisuus ihan eri luokkaa?
 
Ja tuohon soseasiaan, minusta on hassu ajatus että keskonen kasvais jotenkin paremmin niillä peruna-annoksilla, eiköhän siinä rintamaidossa oo kalorit ja rasvaisuus ihan eri luokkaa?
Joillakin pienten keskosten äideillä maidontotanto ei ole riittävä, joko stressin takia tai koska lasta ei saa välttämättä heti rinnalle samalla tavoin kuin täysiaikaista ja kiintymyssuhde syntyy vasta myöhemmin. Samoin monikkoäidillä voi olla ettei maito vaan riitä molemmille. Imetyksen alku oli itsellekin haastavaa, koska poika tarvitsi rintakumin eikä jaksanut alkuun juurikaan imeä, vaati kärsivällisyyttä yrittää imetystä ja myös yöaikaista pumppausta pitää maidontuotanto käynnissä. Tiheät imut saattaa myös jäädä pois juurikin sen vuoksi ettei vauva jaksa imeä niin tiiviisti. Joillakin keskosilla voi olla myös pulauttelua, imeytymishäiriöitä tai suolistotulehduksia jolloin kasvu on melko hidasta ja koska halutaan saavutuskasvua niin kiinteät aloitetaan aiemmin. Toki mitä lähempänä aletaan olla 37 viikkoa ja painoakin 2,5 kg tai enemmän niin imetyskin saattaa onnistua melko helposti. Kaikki tietysti yksilöllistä, mutta osalla varsinkin pienistä keskosista alku voi olla melkoista selviytymistaistoa.
 
Rintamaidossa on alkoholia yhtä paljon kuin veressä eli ei juuri mitään. Vaikka joisi reippaasti niin enimmilläänkin maidon alkoholipromillet on samaa tasoa kuin esim mehuissa ja hilloissa.

Riski on juuri siinä ettei vauvaa käsittele juopuneena. Itse olen viikonloppuisin monesti juonut 1-2 alkoholiannosta enkä ole pitänyt taukoja imettämisessä. Mitään vaikutusta en ole huomannut vauvaan, eli ei ole ollut itkuisempi tai nukkunut huonosti.
 
Onko muilla vielä järjetöntä hien hajua imettäessä? Mulle tuli taas kauhee hikoilu pienen tauon jälkee...
 
Mulla ei oo välttämättä just imettäessä, mutta tuntuu että joka paikka mihin menee kylään (vaatekaupoista puhumattakaan) on tukalan kuuma! Mietin aina pääni puhki mitä puen kylään päälle, ettei hikinorot valuisi pitkin selkää, mutta olisin kuitenkin jotenkin kutenkin säädyllisesti puettu :grin. Ja sitä hien hajua ei kyllä pidä mikään dödö... :sorry:
 
Joo, hikeä pukkaa täälläkin. Vähän joka tilanteessa. Ja nyt on taas jatkunut iki-ihana yöhikoilu. Hetken aikaa se jo pysyi poissa.
 
Ja siis syön ihan hirveesti, jos pystyis syömään terveellisemmin ja vähemmän niin kyl hoikistuis, koska nytkä paino ei kuitenka nouse vaik herkuttelen usein.
 
Joo siis toi jatkuva nälkä.. Mullakin on iskenyt ihan yhtäkkiä tarve syödä jatkuvasti ku nälkä. Tarttis kyllä kattoa silti mitä sinne suuhunsa laittaa varsinkin ku ei oo lääkitystä tällä hetkellä..
 
Täällä hikoillaan myös! Ärsyttävää tää useasti päivässä kainaloiden peseminen:shifty:
Mä oon samaa mieltä alkoholin suhteen. Itse olen ottanut esim. ruoan kanssa lasin viiniä ja saunasiiderin ja imettänyt samana iltana. Ihania, pieniä nautintoja on jokin tosi hyvä ruoka ja punkkulasi tai yksinäinen saunahetki fizzin dry Applen kanssa kun poika ja mies on nukkumassa :wink nää jutut jakaa mielipiteitä, kuten muutkin äitiyteen liittyvät asiat, mutta ollaan me imettävät äiditkin oikeutettuja joskus rentouttavaan juomaan. Yksi lauantai-iltapäivä nautin ruoan yhteydessä lasin punkkua Rossossa ja vauva oli vieressä :eek: en tiedä mitä ihmiset ajattelivat enkä välitä :angel8
 
Liekö tiheän imun kausi syynä nälän lisääntymiseen? Oon itse vedellyt jogurtin jo monena yönä! Meillä yöt on aika tekemistä tällä hetkellä, koska aamun rauhallisten unien jälkeen saan testailla about 4 kertaa milloin saan laskettua pojan nukkumaan. Ekoilla kerroilla tavallisesti nousee maito kurkkuun tai alkaa sen sortin ähinät, että on pian hereillä. Pidän sit sylissä pystyssä niin kauan että onnistuu ja herkästi ollaan siinä parikin tuntia...
 
Kun luovutan maitoa niin alkoholi on kiellettyjen listalla, ei varmaan mies antaiskaan juoda kun itse on absolutisti. Ruokaan ollaan kyllä viiniä käytetty, mutta siinähän se poristessa promillet haihtuu. Ruoan kanssa joskus alkoholitonta kuoharia juonut ja alkoholitonta olutta saunajuomana ottanut ja kyllä yöllä nousee maitoa, rinnat ihan pinkeinä. Toisaalta ei ole juurikaan mieli edes tehnyt juoda. Jokainen tyylillään, minun mielihalujen kärjessä herkut tällä hetkellä :grin
 
Olik se loppuvuonna, ku uutisoitiin jenkeist, et vauva ol kuollut alkoholimyrkytykseen, ku äiti ol imettänyt vaik ol nauttinut alkoholia? Ekast imetyksest vauva olis selvinnyt, mut toine kerta ol jo liikaa.
Sillon, ku viel pumppasin, ni pidin huolen, et alkoholin juomisen ja maidon pumppaamisen välil ol vähintään 5h. Jos neidil olis sattunut jotain (vaik ei olis liittynytkää alkoholiin), ni en olis ikin antanut sitä ittelleni anteeks.

Ja tost, mitä Hemppa sanos, ni vaik meijän neiti oli lähes täysaikane, ni silti hänel ei ollu voimaa imee. Painoo tosin oli alle sen 2,5kg. Onneks korvikkeil saatiin paino nousee, ni ei tarvinnu kiinteit alottaa aikasin.
 
Eikös se ole tutkittu juttu, että alkoholia imeytyy äidinmaitoon saman verran kuin mitä veren promillepitoisuus on? Eli pahimmillaankin ollaan muutamassa promillessa ja tässä kohtaa ongelmaksi muodostuu humalainen, kömpelö äiti joka on vauvalle vaarallinen, ei niinkään tuo äidinmaidon alkoholipitoisuus. Saman verran tai enemmän alkoholia on mm. joissain mehuissa, hilloissa, d-vitamiinitipoissa.

Itse en näe parissa alkoholiannoksessa ja imetyksessä ongelmaa, sillä en vielä tuosta määrästä humallu. Suurkuluttajat on sitten asia erikseen. Raskaana ollessani mulla oli sen sijaan täysi nollatoleranssi alkoholille.

Tässä mielestäni hyvä kirjoitus aiheesta: http://yle.fi/uutiset/3-6833868

"Yksinkertainen laskutoimitus kertoo, että äidin pitää olla aika järkyttävässä jurrissa, jotta saa johdettua vauvaansa enemmän etanolia kuin d-vitamiinitipoista. Maidon promille kuulostaa hurjalta, mutta desissä se on yhtä kuin millilitran kymmenesosa. Tällaista alkoholitippaa ei vauvan verestä pystytä edes havaitsemaan."
 
Minä oon ottanut lasillisen viiniä ruuan kanssa silloin tällöin ja imettänyt normaalisti. Alkoholillista siideriä ei tee mieli, oon juonu kuivaa omenaa vaan alkoholittomana, kun se on niin hyvää.

Ainut mihin vauvan maha on mun ruokavaliossa reagoinu, oli tulinen ruoka. Ruisleipään, omenaan, sipuliin ja kaaliin on tottunut. Mausteinen ruokakaan ei enää vaikuta.
 
Mä oon kans juonut lasillisen viiniä ruuan kanssa silloin kun on mieli tehnyt. Siiderit ei maistu, olut sillon tällön vois maistua, mutta tissit räjähtää siitä.

Meilä pojan maha reagoi vielä mausteisiinkin ruokiin, samoin herneet ja kikherneet käy mahaan, ja paprika.

Nyt on tullut hurmaava vaihe, että hän haluaa syödä vain vasenta rintaa. Siinä onkin keksimistä millaisella asennolla tällä kertaa huijaa vauvan oikeallekin rinnalle. Yöllä unissaan onneks syö ihan normisti kyljeltään. Ja tähän kun yhdistää sen, että pitäis päästä vähän ympärille kuikuilemaan koko ajan, huoh..
 
Otin ekan lasillisen viiniä yli vuoteen tuossa viime viikonloppuna ja olin pienessä sievässä aivan samantien :dead: Imetin kyllä sen jälkeen ihan normaalisti, menen samoilla linjoilla kuin Mangusti80.

Jos olen pidempään poissa lapsesta tai imetykseen tulee pidempi tauko (enemmän kun 4h) mulla tietty pakkaantuu rintoihin maitoa. Mutta sen jälkeen tuntuu kuin koko maidontuotanto menee aivan sekaisin - kun sen pakkaantuneen maidon oon pumpannut ja lapsi syönyt normaalisti niin maitoa lähtee nousemaan/pakkaantumaan entistä enemmän (1-2h välein pitää tyhjentää pumpulla + imettää). Siihen, että mulla taas olisi pehmeitä rintoja syöttöjen välissä niin menee välillä jopa viikko. Onko muilla samantyyppisiä oireita?
 
Ootko qaakkeli siis pumpannut+imettänyt? Siinähän tulee tilattua lisää maitoa ja jos vielä pumppailee ekstraa sen jälkeen. Mulla pisin tauko imetyksessä on ollut vissiin 4h, mutta kyllähän siinä tuntee jo tisseissä painetta. Vauva syönyt yleensä sit kunnon överit ja pulautellut ulos ylimääräiset :)
 
Juu, mä joudun sekä pumppaa, että imettää kun vauva ei saa syötyä kaikkea mitä on tarjolla. Normaalisti pumppaan päivässä n. 1,5dl mutta jos on taukoa (olen pois enemmän kuin 4h vauvan luota) niin maidontuotanto sekoaa täysin ja joudun pumppaamaan lähemmäs 4dl/pvä (+ tietty syötöt).
 
Takaisin
Top