Imettäjät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vius
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kans suunnitelmissa lähemmäs 6kk täysimetyksellä ja sitten sormiruokaillen kun valmiudet alkaa siihen olla. Mutta pitää katsoa tarkemmin sitten kun aika on käsillä.

Meillä ei ole vielä tietoa.. Viimeistään toki 6kk iässä pakko aloittaa mut kyl varmaan jos poika kiinnostuu ruoasta aiemmin ja täyttyy muut valmiudet niin ruvetaan maistelemaan.. Ite en henkisesti vaan kykene syöttämään ellei lapsi osaa istua kevyesti tuettuna vaikka lastenlääkäri kuinka käskisi..

Mä oon ihan hakoteillä, kun meillä oli jo pitkään vauvan luoma imetysaikataulu, miten se halus syödä lähes joka päivä. Nyt kun imetysvälit pitenee ni tarjoon välillä ihan turhaan tissiä vanhasta tottumuksesta :D näyttääkö teidän vauvat vielä niitä nälkäviestejä, mitä oli vastasyntyneellä? Musta tuntuu et ne ei ainakaan ole enää niin selkeitä.

Juu on vaikeampaa tietää onko nälkä... jos edelleem kuuntelis ohjetta "kun käsi menee suuhun" niin sais kokoaja imettää koska meillä tätä oman nyrkin syömistä harrastetaan taukoomatta... välii pystytää olee kolmekin tuntia mutta väliin tunninkin välein..

No just nyt kun on tuo nyrkin tutkimisvaihe, sit kielen lipominenkaan ei oo enää niin selvää, kun tää rupes leikkimään kielellään eli työntää ulos eri asennoissa :D no nyt sitten on merkkinä itku joka ei sylillä helpota ja kun ottaa tohon povelle niin se kääntää suun rintaa kohti.

Mä en ole alun alkaenkaan ymmärtänyt noita nälkäviestejä. Ihan alussa nokki, lipoi ja käänsi päätä aina sylissä muttei sitten aina halunnutkaan syödä. Nyt on nyrkki suussa jatkuvasti. Imetän 1-4h välein ja yleensä aloite tulee minulta.

Meillä aina välistä maiskutellaan oikein kuuluvasti :D Ja sit monesti kokeilen, että jos hivelee sormella poskea ja bebe meinaa hyökätä sormen kimppuun, niin sillon on myös nälkä.
Mut joo, nyrkit ei enää toimi eikä se kielen työntö ulos suusta.
Ja aiheen vierestä, yrittääköhän pukata jotain tiehyttukosta, oikeeseen rintaan tullut patti joka hitusen aristaa. Täytyy koittaa suihkussa hieroa auki.

Ihmeelliset nää rinnat. Välillä on ihan löllöt ja yhtäkkiä pinkeenä pallona. Vaikka aikaa syöttöjen välillä ois saman verran

Mulla tahtoo oikeaan rintaan pakkautua noita kovia patteja, ja tuo myös valskaa aina esim. Suihkussa.. vasen ei vuoda koskaan ja hyvin harvoin tuntuu täydeltä, jotenki tasaisempi tuotanto vissiin..
Meillä taitaa olla jonkinlainen tiheän imun kausi nyt menossa, yöllä tyttö herää syömään jopa neljä kertaa (21-06 välillä). Onneksi nämä yösyötöt on väliaikainen homma.. tyttö kyllä nukkuu hyvin syöttöjen välin, ainakin toistaiseksi.

Joo mulla kanssa on ollut vaikeuksia tajuta ettei koko ajan tarvii tuputtaa tissiä :D nykyään menee 2-3h välein ja nukahtaa kivasti ilman maitoa.
Mä oon nyt imettänyt samasta rinnasta monta kertaa peräkkäin, jos vähän auttaisi suihkuamiseen. Poitsu kasvaa vauhdilla ja on neuvolan koneen mukaan ylipainoinen :p
Kuulemma nykyään suosituksena on alkaa antaa makuannoksia kasvissoseista heti 4kk ikäisenä (mä kuulin et ois kyllä 4-6kk), mutta sanoin että me mennään maidolla lähemmäs sitä kuutta kuukautta ja että seuraan miten valmiudet kehittyy. Terkka tuntui ihan kannustavalta siihen ja muisti että esikoinen sai sormiruokaa. Se tuntui olevan vierasta hänelle, kun kyseli siitä kovasti että miten se silloin sujui :) no, onneksi antaa tehdä oman pään mukaan eikä ollenkaan tuputa tai tuomitse.

me saatiin neuvolasta ravitsemusterapeutin laatimat monen sivun pituiset ohjeet ravinnosta ensimmäisen vuoden aikana. Ilokseni vastasivat hyvin THLn suosituksia eli se 4-6 kk iässä täysimetettyjen olis hyvä maistella ruokia (suoliston kypsymisen ja sietokyvyn kehittymisen vuoksi), mutta kuitenkin huomioiden yksilölliset valmiudet. Ohjetta oli myös sormiruokailusta jne. Hyvin kannustettiin imettämään, mutta käsiteltiin myös korviketta. Tosin tahdistetusta pulloruokinnasta ei puhuttu mitään.

Minä sanoin jo 2kk neuvolassa että meidän vauva menee täysimetyksellä sitten sinne lähemmäs kuuteen kuukauteen ja sit vasta ruvetaan maistelemaan. ..ettei edes yritä pakottaa kuten mun veljen vaimoa painostivat jatkuvasti.

Nykyään kauheasti tuputetaan niitä soseita. Meillä varmaan aloitetaan maistelemaan heti kun valmiudet täyttyy. Mut joo tietty jatketaan imetyksellä pääosin. Vaikka terkka olikin sitä mieltä että viikon päästä saa antaa jo puolikkaan pilttipurkin verran päivässä..

Meidän prujuissa selitettiin, että 4-6 kk välissä tulis alkaa maistelemaan suoliston kypsymisen vuoksi ja yliherkkyyksien välttämättämiseksi, mutta pääasiallinen ravinto on edelleen äidinmaito.

Aika hurjalta kuulostaa puolikas piltti-purkki kun meillä menee jo lusikallisesta uutta makua maha kuralle pariksi päivää :wideyed:

"Jos rintamaito ainoana ravintona ei riitä turvaamaan lapsen normaalia kasvua, voidaan lisäruokaa antaa yksilöllisen tarpeen mukaan jo ennen kuuden kuukauden ikää."
Tämä suora lainaus Thl:n neuvolakäsikirjasta
https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/tietopaketit/imetys/imetyssuositukset
ja myös
"Joustava kiinteiden lisäruokien antaminen lapsen tarpeiden, kasvun ja valmiuksien mukaan, viimeistään 6 kk iästä alkaen, mutta ei ennen 4 kk ikää"
Eli jos ei ongelmia ei neuvolan kuuluisi edes ohjata antamaan lisäruokaa... tää ihmetyttää minua, kun nyt pitäskin varhentaa, mutta virallinen lähde ohjaa muuta

Joo ja ne maisteluannokset on siis tyyliin teelusikka.. Ja meillä neuvolassa terkka sanoi että siksi 3kk iässä kun heidän edellinen lääkäri synnytti myös pieni painoisen lapsen jolle aloitti 3kk iässä lisäksi soseet.. Tyksin lastenlääkäri sanoi että ei missään nimessä ennen 4kk ikää. Ja jos oma maito ei riitä niin korviketta esim illalla lisänä eikä mitään soseita :D

Pienillä ja/tai keskosilla saattaa mennä eri lailla kuin perussuoritus jos on tarve saavutuskasvulle!

Me mennään huomenna miehen kanssa kaverin synttäreille ja poika isovanhempien luokse hoitoon muutamaksi tunniksi. Ajattelin että juon juhlissa peräti kaksi siideriä (uusia makuja tullut tässä välissä :D), niin mietin tässä että kauanko tarvii/tarviiko pitää imetyksestä paussia kun haetaan poika kotiin illalla?

Takaisin