Imettäjät

Vius

Sukkela juttelija
Joulumammat 2016
Tässä haluisin että ihmiset jakais toisilleen hyviä neuvoja ja vinkkejä onnistuneeseen imetykseen. Oon huomannut että se on viime aikoina aiheuttanut monelle ongelmia, joten pieni tsemppi ja kokemusten vaihto ei oo pahitteeks!
 
Joo ja näin esikoisen odottajan näkökulmasta kaikki tieto ylipäätään olisi tervetullutta :) ja just esim jos voisi jakaa kokemuksia siitä mikä itselle oli aluksi vaikeaa jos mikään niin ehkä siitä olisi hyötyä kokemattomalle.
 
Iho kontakti ja perhepeti toimi meillä parhaiten. Jo sairaalassa sekä kotona vauva vaippasilteen omaa ihoa vasten. Lämmintä peittoa siihen päälle. Paljon nestettä.

Perhepeti toimi meillä. Lähinnä aluksi sen takia, kun oli tehty sektio niin oli helpompaa ku ei tarttenu nousta ja nostella aluksi paljoa. Mutta siihen viekkuun jäi ja on siinä edelleen. Ihan kuin isoveljensäkin on vieressä.

Kaksi erilaista imetys kokemusta takana. Esikoista imetin vain n. 3kk jonka jälkeen kyllä punppasin siihen, että hän oli 6kk. Ensikertalaisen kokemattomuutta ja ujuttaa. Mutta ku opuksen kohdalla päätin imettää kauemmin. Aluksi 6kk. Sitten 1v. No sitten imetin niin kauan kuin hän halusi rinnalla olla. Hän lopetti itse ollessaan 1v 11 kk. :) olen aika tyytyväinen saavutukseeni. :) eli imetyksen lopettamisesta meillä ei ole vasta kuin ihan vähä reilu 4kk. :)

Tsemppiä kaikille, jotka vaan haluaa imettää! ♡


Muoks. Saa kysyä jos jotain tulee mieleen. :)
 
Perhepedin puolella minäkin. Imeväiset nukkunut lähinnä tissi suussa ekan puolivuotta. Kantoliinaimetys toimii myös koska vauva viihtyy tissillä ekat viikot ja minä olen niin kärsimätön että pitää päästä touhailemaan muutakin. Ja mitkään imetysasennot ei ole hölmöjä ja maatessa asennot onnistuvat parhaiten. Imetys ei myöskään ole noloa ja esim. Kaupassa ja ravintolassa voi hyvin imettää vailka muuta väitetään :wink

Mutta, imetys ei aina onnistu. Jostain syystä ja siitä ei saa itseään moittia. Joskus se korvike on vain parempi, kaikinpuolin. Esikoinen oli sitä mieltä että hän ei tissiin koske ja meinasin jo ahdistua kunnes isä otti ohjat käsiin ja oikein hienosti siirryttiin korvikkeeseen :)
 
Mä imetin esikoista 1v 4kk ja tärkeintä onnistumisessa oli lapsentahtisuus ja se, että sulki korvat kaikilta "ei se maito riitä" -kommenteilta. Tärkeää on luottamus itseensä! Imetyksen tuki ry:ltä saa myös hyvää tietoa ja tukea tarvittaessa ja he järjestävät myös tapaamisia joissa saa apua ihan livenä.
Me myös nukuttiin perhepedissä eka vuosi ja oli meillä tosi toimiva ratkaisu :)
 
Joo. Minun serkku sanoi ettei suostunut lähtemään sairaalasta ennen kuin imetys onnistui, koska siel on parhaimmat opettajat.
Itse olen samalla asenteella, lapsi kyllä tilaa maitonsa vaikka tippa kerrallaan imemällä. Ollaan sitten tissillä vaikka vuorokauden ympäri :P ja todennäköisesti ollaan. Sitä varten iseillä on parin viikon palvelusvapaa ;-)

Meidän sairaalan sivuilla oli hyvää tekstiä imettämisestä, miten jo ilmeistä ja eleistä voi tulkita nälkää. Esim lipominen, pään kääntely ja nyrkin imeminen.
 
Ja vauva opettaa myös :) Tässä raskauden aikana on itse asiassa varmaan hyvä ottaa jo selvää, koska synnytyksen jälkeen hormonipyörteissä varmaan herkästi tulee itku asian kanssa, jos ei heti lähde sujumaan. Ja sekin on niin normaalia, että ei ihan heti lähde eikä pidä säikähtää!
 
Mä imetin esikoista 1vuotiaaksi asti. Imetys lähti vasta sujumaan kun päästiin sairaalasta kotiin,eli viikon ikäisenä ja maito siltiki nousi hyvin :) sairaalassa ei onnistunut koska vauva oli aluksi lastenosastolla hoidossa ja sitten kun pääsi vierihoitoon ei kukaan sairaalassa mua neuvonnut enkä jaksannu tapella hoitajien kanssa kun olin ihan rikki siitä että vauva oli aluksio pois mun luota. Tyhmä asenne sairaalalla. Olin ihan varma etten onnistuu koska synnytyksen jälkeen en edes pumpaillut sairaaöassa kun ei sitäkään kukaan ohjestannut siellä. Mut kotona kaikessa rauhassa lähti imetys sujuu tosi hyvin. Mun äiti mua siinä aluksi kotona vähän auttoi. Sitten alkoi maito tulee ihan liika ja jouduin aamuisin pumppaa ekat 4kk ylimäärästä pois ja se oli tosi rasittava.. vasta kun tajusin lopettaa lypsäämisen ja kestä pari päivää tissit täynnä niin maitoa tuli juuri niin paljon kun vauva tarvitsi :D täysiimetin 4kk ja vuoden ikään asti sit osittain. Tissi oli erittäin tärkee neidille mutta sain siltiki hitaalla vieroituksella vierotettu neidin tissista ilman että olisi siitä protestoinut. Lopussa jätin aina kahden-kolmen viikon välein ei niin tärkeän tissitelyn pois. Ihan alussa kun neiti oli pieni sai kerran yössä tuttipullosta mun lypsäämä maitoa. Sitten jossain vaiheessa se jäi pois. Seuraavaki tulokkasta aion täysimettää jos vaan pystyy 4kk ja viimeistän lopetta imetyksen vuoden ikäisenä :)
 
Kukaan ei kertonu miten vaikeeta se alku on :D jos vauva normaalipainoinen, älkää antako lisämaitoa ! Ei mitään "varmuuden vuoksi" . Tosi monella torpannut siihen että kun maito nousee monesti vasta kolmantena päivänä, ei uskalleta luottaa vaan aletaan antaa pullosta.

Omalla kohdalla ainakin pari ekaa viikkoa sattu ihan perkeleesti, nännit oli ihan rohtunu ja verillä. En hoksannu voidella ajoissa, ois pitäny alottaa jo sairaalassa ennen oireita.

Imetys on ekat kuukaudet monesti outoa, tissit ja vauva hakee oikeita määriä. Mulla oli suihkutissit eli maitoa tuli liikaa ja vauhdilla, joten vauva puklaili ja oli kiukkunen tissillä. Tämä tasaantu 3kk kohdalla.

Sitte tuleeki se vaihe että maidon tulo tasaantuu, ja tässä moni lopettaa, alkaa antaa lisämaitoa kun luulevat että maitoa ei tuu tarpeeks. Tissit tuntuu tyhjiltä lättänöiltä ja vauva imee tiheään ja pitkään. Tästä alkaa kuitenkin se "normaali" imetys kun maitoo tulee juuri oikea määrä eikä sulls oo aina paidanetumus märkänä.

Nyt 11kk vauva imee noin kolmesti päivässä, ja alkaa olla aika meidän lopetella. Sais ton maitomäärän ylös tiheällä imetyksellä, mutta meinaa vähän jo supistuttaa niin paree antaa hiipua.

Sen verran vielä että maitomääräthän ei sitte riipu tissien mallista mitenkään, itellä pienet A kupin rinnat ja maitoa tuli ihan helkkaristi. Meillä ei ollut perhepetiä vaan oon alusta asti syöttänyt itse istuen, kyljellään oli jotenki hankala pikkurintojen kans. Vauva nukkunut aina pinniksessä.

Suosittelen erittäin lämpimästi tutustumaan jo etuk ä teen imetyksen tuki -sivustoon, sieltä löytyy kaikki.
 
Mulla ei imetys onnistunu 3 ekan lapsen kanssa kuin 3-5kk.Tiedon puute,stressi,väsymys ja ongelmat oli liikaa..

Ekan kanssa rinnat meni niin rikki et valu verta ja käskettiin lopettamaan.
Tokalla paino ei noussu ja siirryttiin korvikkeelle(joita kokeiltiinkin monia),myöhemmin todettiin maitoallergia.
Kolmannella paino ei noussu pahan refluksin takia,enkä enään jaksanu taistella imetyksen kanssa.
Nyt neljännen kanssa onnistui kun etsin tietoa,varauduin ongelmiin ja huonoinakin hetkinä päätin ettei lopeteta..Myös miehen tuki on ollut tärkeä.Ilman sitä,olisin luultavasti jälleen luovuttanut.Nyt imetän edelleen ja tarkoitus olisi kokeilla tandemimetystä :)

Parhaimmat neuvot mitä sain oli: ei tuttia ennen kuin vauva on 2 viikkoa,mahdollisimman paljon ihokontaktia ja korvat kiinni muiden puheilta :D
Ja jos rinnat menee rikki vähänkin,rintakumi oli pelastus! :)
Jos vauva pulauttelee paljon,paras imetys asento on sellainen jossa vauva on mahdollisimman pystyssä :)

Ja jos imetys ei onnistu,ei jaksa imettää tai ei halua imettää..Ei ole huono äiti!! :)
 
Mua ärsytti se kun sairaalassa ollessa hoitajat hakivat vauvan useasti kun nukuin ja antoivat sille lisämaitoa... sanoin etten halua kun haluan oikeasti imettää, mutta sanoivat ettei vaikuta maidon nousuun. Ärsytti silti. Pidin sitten vauvaa kokoajan sängyssä vieressäni etteivät vie sitä kun nukun.
 
Mun piti kans sanoa että ei saa antaa, samoin tuttia. Eihän se maidonnousuun vaikuta mutta ei se vauva viitsi rinnasta tippoja imeä ku pullosta saa nopsaa helposti..
 
Meillä sai koko viikon vaan tuttipullo mutta siltikim alkoi kotona tissia syömään hyvin ja jossain vaiheessa pullo ei enää kelvannut ollenkaan :D mut näin juu sanotaan ettei kannata antaa heti tuttipulloa ja tuttia. Meillä nyt onneksi ei ollut jo oppinut että pullosta paljon helpompa imeä maitoa
 
Joo just oon kuullut että lisämaitoja ja tutteja pitäis välttää, koska ne laiskistuttaa vauvaa imemään rintaa. Aika tyhmää että kaikki hoitajat ei tue tätä. Pitääpä muistaa sanoa siitä sit varmaan erikseen.
Ihana kuulla muiden imetysjuttuja! Mitä rasvaa käytitte sitten nänneille?
 
Mä imetin esikoista 1v2kk saakka, maitoa tuli tosi paljon ja vauva söi hyvin. Muistan kuinka järkyttävän kivuliasta maidon nousu oli synnytyksen jälkeen, siitä ei kukaan ikinä koskaan kertonut mitään etukäteen....! Kai sitä alussa oli vähän hankalaa totutella syöttämiseen, mutta ekan kanssa se onnistui kuitenkin hyvin.
Toisen kanssa taas imetys ei onnistunut millään, maitoa ei tullut tarpeeksi enkä tiedä mikä siinä oikein oli ongelmana.
Vauva kyllä söi ja mutta paino ei noussut. Stressasi tosi paljon, ja se taas ei varmaankaan auttanut maidon tuloon yhtään.
Meidät myös kotiutettiin tosi nopeasti synnytyksen jälkeen, vauva syntyi yhdeksän maissa illalla ja seuraavana aamupäivänä heitettiin kotiin sairaalasta. Kai sekin oli vähän shokki, kaikki meni niin nopeasti ja kun päästiin kotiin tuli heti se arki vastaan.
Viiteen kuukauteen saakka väkisin yritin imettää, kävin imetysklinikallakin siinä jossain välissä ja sit annoin pitkin hampain periksi ja vaihdoin kokonaan pulloon = ihana helpotus!!!!!
Tosin siitäkään vauvan paino ei noussut, se lähti nousuun vasta kun alettiin maistamaan puuroa ja muita kiinteitä. Mutta pulloruokinta oikeasti auttoi omassa arjessani, pystyin olemaan enemmän esikoisen kanssa kun ei tarvinnut olla koko ajan imettämässä, mies osallistui enemmän vauvanhoitoon ja mikä oli miehellekin tosi mukavaa kun siihen ei ollut esikoisen kanssa samalla tavalla mahista kun se roikkui tissillä koko ajan. Ja mikä parasta, se imetyksen stressaaminen loppui.

Seuraavan vauvan kanssa aion vaatia että saan olla vähintään yhden päivän synnytyksen jälkeen sairaalassa toipumassa ja että ne auttaa mua siinä imetyksessä alkuun. Ja jos ei onnistu niin ei se pulloruokinta ole mikään huono vaihtoehto sekään.

Imetyksessä muuten oli kullanarvoisia kankaiset tissinsuojat paperisten sijaan! Niitä suosittelen, kestovaippaliikkeissä ainakin myydään!
 
Mä imetin esikoista 9,5kk. Alku oli tosi haastavaa. Sairaalassa sain käyttöön rintakumi, ko vauva ei alkanu ollenkaan imemään, rintakumi autto tähän. Ja nännit oli ihan rikki ja verellä ni helpotti kipua. Se kipu ko maito nousi ja alussa imettäminen ni ihan järkyttävää. Ja samalla tuli niitä jälkisupistuksia. Ai kauhia. Sit ko vauva oli viikon ikänen ni päästiin kotiin, eka viikko meni kotona hyvin. Sit yhtäkkiä loppu maidontulo ihan täysin. Olin tosi stressaantunu muutenki ja ehkä en muistanu juua vettä tarpeeksi mikä aiheutti tämän. Aloin antaa lisämaitoa, eka aina imetin ja pullosta maitoa perään. Alussa pullosta vauva sai veikkaan et 8/10 ravinnosta.. kärsivällisesti jaksoin imettää aina eka, en onneksi luovuttanu. Kaks viikkoa meni sillain. Sitte pikku hiljaa alko maitoa tulla enemmän ja enemmän. Lopulta ko vauva oli 2kk ni pääsin pullosta eroon ja täysimetin. 4kk iässä aloin antaa soseita. Vasta 6kk iässä pääsin eroon rintakumesta. Alussa se oli pelastus mut meinas lopussa jo mennä hermo siihen mut ku vauva oli jo tottunu..

Kakkosen kohalla kaikki meni alussa hyvin 4,5kk ikään asti kunnes alko saamaan rintaraivareita. 7kk ikään asti oli tosi haastavaa. Mut jaksoin taas olla kärsivällinen. Lopulta helpotti ja imetys loppu lapsen ollessa 11kk.

Tutti ollu momemmilla käytössä alusta asti. Ja sairaalassa molemmat sai lisämaitoa. Nyt tän kohalla haluaisin et ei tuttua heti eikä lisämaitoa..

Mut: olkaa kärsivällisiä , älkää luovuttako! Imetys on maailman ihanin asia :Heartred
 
Esikoista imetin 12kk. Sairaalassa ollessa ei maito tahtonut tulla riittävästi ja lisäksi rintani menivät ihan rikki imetyksestä. Rintoja rasvasin Lansonih-rasvalla. Sairaalassa hoitajat antoivat lisämaitoa vauvalle sekä tutin.
Uskon alun imetyshankaluuteen vaikuttaneen epiosotomia haavan, joka oli tosi kipeä kahden viikon ajan. Yritä siinä sitten löytää sellainen imetysasento, ettei haavaan satu. :sad001
Kotia päästessä käytin alkuun rintakumeja. Lisäksi lypsin maitoa, jotta maitoa alkaisi tulemaan enemmän. Kotona jouduin aluksi antamaan myös hieman korviketta.
Lopulta maitoa alkoi tulemaan riittävästi.
Lisäksi koin lastenneuvolan terveydenhoitajan ihana, joka jaksoi kannustaa eikä esim. kehottanut luopumaan rintakumeista toisin kuin äitiysneuvolan terveydenhoitaja. Rintakumeista luovuin jonkin ajan kuluttua, kun rinnat "karaistuivat" ja maitoa alkoi riittämään.
Esikoisella aloitin soseet 4kk iässä.
Imetyksen aikana minulla oli kerran rintatulehdus, mikä oli inhottava vaiva. Onneksi meni ohi antibiootilla.
Esikoinen nukkui imetysaikana pinnasängyssä.

Uuden tulokkaan kohdalla yritän imettää myös 12kk:tta. Lisäksi en aio imetyksellä turhaan stressata vaan suhtautua siihen kärsivällisesti. :)
 
Muokattu viimeksi:
Mie imetin esikoista vajaa puoltoista vuotta ja jouduin lopettamaan kun jouduin akuuttiin leikkaukseen ja olin vahvoilla kipulääkkeillä. En olisi vielä halunnut lopettaa mutta tyttö ei ollu minäänsäkään, itelle oli kova pala :D tykkäsin imettää... Mulla nousi maito tytön ollessa ehkä 5 päivän ikäinen. Hyvin silti jaksoin sen alkukankeudenkin ennen maidon nousua :) nännit oli verillä ja rintakumi ja rasva oli kyllä pelastus! Meillä oli ns tiheän imun kausi 3kk iässä ja meinasin luovuttaa koko imetyksen kanssa kun imeminen oli just sitä "otampa muutamat imasut ja alan sitten värkkään" ja silloin heräiltiin pahimmillaan 30min-1h välein yölläkin. Tätä kesti reilu 3 viikkoa muistaakseni. Keksin tällaisen vauvan huijauksen että annoin parit hömpsyt tuttipullosta omaa maitoa ja sitten sujautin äkkiä tissin suuhun niin se tissillä värkkääminen loppui :D mistä lie senkin keksin... Mut sen jälkeen ei ollut enää vaikeuksia imetyksessä. Olen niin tyytyväinen kun jaksoin sen ajan vaikka olin ihan zombie ja meinasin alkaa vain korviketta antamaan. En sano että korvike olisi pahasta mutta halusin niin kovasti onnistua imetyksessä... Kyllä sitä näköjään keinot keksii! :D ja jos voimat vain riittää ja saa tukea niin minun neuvo on ettei kannata heti luovuttaa :)

Niinjoo ja sitten oikeesti nestettä nestettä nestettä... Mulla oli kokoajan litran pullo vettä kaikkialla mukana, sängyn vieressä ym. Sitten sanoisin ensikertalaisille (ja itse meinaan tälläkin kertaa toteuttaa) että jos mahdollista niin tehdä isoja ruoka-annoksia pakasteeseen valmiiksi ensimmäisiä viikkoja varten. Saa sitten keskittyä vauvaan ja jos on vaikeaa/väsynyt ym niin onpahan helpompi lämhäyttää hyvää kotiruokaa eikä tarvitse alusta asti alkaa tekemään! Laatikkoruokia ite tein niihin kertakäyttö foliovuokiin :)
 
Muokattu viimeksi:
Eli jos maito rupeaa nousemaan vasta viidentenä päivänä, niin tarkoittaako se että siihen asti ei tuu ollenkaan ja mennään lisämaidolla?
 
Eli jos maito rupeaa nousemaan vasta viidentenä päivänä, niin tarkoittaako se että siihen asti ei tuu ollenkaan ja mennään lisämaidolla?
Kyllä sieltä tulee ja vauvalle piisaa. Vauva vaan viihtyy tissillä jatkuvasti. Mulla kesti 3 päivää maidon nousu, vauva tissillä noin 24/7.
 
Takaisin
Top