Imettäjät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vius
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ajattelin kokeilla sitä suihkutissihoitoa ja enpä kerennyt kuin kahdesti peräkkäin imettää toisesta, niin toisessa oli jo maidot pakkautunut ja kipeyty niin, että taisi joku pieni tukos tulla. Piti lypsää tyhjäksi. Vielä sattuu vaikka sain ihan hyvin imetettyäkin siitä. Ihan kummallista, että näitä tukoksia nyt tulee kun esikoisen kanssa ei tullut mitään vaikka olisi ollut imettämättä/kylmässä/painuneena...

Täytyy kysellä tosta maitohaposta, lääkäri ei maininnut mitään. Kiitos Alotta.

Onko muilla yhtä hermostoa rinnan ja jalan välissä? Meinaa kun lapsi imee rinnalla niin mä tunnen sellaisia pieniä "sähköniskuja" jalkapohjassa. Molemmissa jalkapohjissa riippuen kummalla rinnalla on :grin

En muuten saa sillä pirun pumpulla kun sen 75ml, meni hermo kun rinta täynnä maitoa. Käsin lypsin sitten 125ml o.O

Oho. Imetystukiäiti sanoi että heruminen voi tuntua jalassa asti kun valittelin että kainalossa kipristelee ikävästi. No sinulla se sitten toteutuu. Kai sekin vaiva helpottaa?
Meillä on imetty mua kuiviin koko aamu :D juotteko vettä miten paljon yöllä? Kai näistä rinnoista jotain irtoo, vaikka onkin ihan pehmeet tän urakan jäljiltä.

Mulla menee yön aikana vähintään puoli litraa vettä ja sit tankkaan myös päivällä ainakin pari litraa..
Sehän on just paras kun ei pingota rinnat ja mitä tyhjempänä pysyy niin sitä nopeammin vauva saa sen rasvaisen takamaidon :) mullakin tuntuu meinaan rinnat ihan tyhjältä mut eilenkin pumppasin 20ml käytännössä pelkkää takamaitoa vaikka vauva ei ollu syöny välissä :)

Mä juon yön aikana noin kaks lasillista vettä. Illalla ja aamulla tankkaan.
Tää penska on aika hassu kun eilen irrotti tissistä ja sitten ahneuksissaan rupesi imemään nännin vierestä :D melkoinen nipistys.

Mitenhän paljon vauvan pitäs olla tissillä että maitoa tulis tarpeeksi? Täällä oltu tän päivän puolella ensin aamuyöstä aamuun noin 5 tuntia ja päivän mittaan noin tunti tai 1,5 ja nyt alkoi taas maratoni. (molemmat mummit oli kahvilla ja sylittevät neitiä ja lohduttelivat tissin kaipuuta... "ei se nälkäänsä huuda" molemmat sanoi... Huoh...) nyt taas tissi pitää olla suussa ja lutkuttaa silmät kii. Välillä irrottaa mut jos lähden pois vierestä (maataan sängyllä) hamuaa heti lisää.

Mulla meinas sunnuntaina pukata pientä stressiä, kun ei maito ollut vielä noussut, vauva oli koko ajan tissillä ja tuntui että nännit irtoaa kohta. Meidän pojulta piti katkaista kielijännettä ja on edelleenkin vähän kireä, niin sekln aiheutti vähän lisästressiä, että miten imetys lähtee käymään. Ja saako pieni hyvän imuotteen.
Maanantaina oli onneks aika painokontrolliin, ja siinä samalla tehtiin myös pieni syöttöpunnitus, jonka mukaan sai kuitenkin hyvin syötyä. Ma-iltana maito sitten nousi, halleluja!
Tänään oli neuvolan kotikäynti, ja paino oli noussut 170gr kahdessa päivässä, eikä syntymäpainoon oo enää kuin 115 grammaa.
Vauva imee tiheästi edelleen ja välillä tuntuu rinnat tosi pinkeiltä, en saa oikein pumpulle herumaan enkä käsinkään lypsettyä, että vauvan varassa ollaan. Suihkussa saan vähän paremmin jotain tulemaan.
Muuten menee melkosen mukavasti siis, oma ergonomia on ehkä vielä vähän kateissa..

Minkälainen teillä on ollut lähtötilanne, joilla on kielijännettä operoitu? Miten nopeesti ootte saanu siihen ajan?

Meillä operoitiin se jo synnärillä. Se oli nopsaa ohi, max 5 min meni. Kalvohan se oikeesti vaan on mikä katkastaan ja siitä ei verta juurika tule. Heti vauva tuli tissille ja söi ku ei ois mitään tapahtunukka.

Joo, just noin kuin Pyllerö sanoi, että katkaisivat sen kalvon jo lastenlääkärin tarkastuksessa. Ei ollut mikään iso homma.
Kätilö siellä osastolla sanoi, että täällä eivät julkisella puolella mitään suurempia kielijänteen operaatioita kai lapsille tee, yksityisellä puolella olis jokunen lääkäri jotka tekee.
Mutta kun syömispuoli on ok, niin eipä asialle mitään tehdä. Aikanaan sitten harjotellaan ärrää huolellisesti.

Meillä katkaistiin kalvo suunterveydenhuollon puolella julkisella.. Soitin torstaina tai perjantaina muistaakseni aikaa ja sain sen seuraavan viikon tiistaille :) lääkäri tarkisti ja päätti katkaista ja siinä tosiaan meni joku 5min vaan. Meillä siis oireena että vauvan oli vaikea saada ote ja irrotti usein otteen sen takia itse ja imetys sattui tosi paljon! Siis sillai että huudahdin välillä kivusta..

Mun on pakko avautua miehen korvikefiksaatiosta... Hän nimittäin on tuputtamassa sitä pulloa tytölle kokoajan! Tyttö tietenki juo kaikki mitä eteen kannetaan, koska imu on törkeen kova. Sitten huutaa mahaansa kun on ääriään myöten täynnä ja pylauttelee.

Ymmärrän toisaalta miehen tuskan kun vauva viihtyy rinnalla niin paljon. Siis ainakin puolet vuorokaudesta. Tyttö ei lepy millään muulla kuin tissillä. Ei auta isin hyssyttelyt eikä tutit ja tuttelit... Kyllä mä itsekin koen tämän raskaana olla tytön tutti, myös kun hän nukkuu. Yritän asennoitua oikein ja kun kerta tuloksia on saatu lisääntyneenä rintamaitona, en koe että tämä on mitenkään huono asia.

Pumpulle en valitettavasti heru ellen pumppaa ns. Täysiä tissejä, mutta ne menee yleensä vauvalle suoraan jos niin onnekkaasti käynyt että vauva nukkunut niin kauan ett ehtinyt täyttyä. Harvemmin näin pääsee käymään koska tyttö imee jatkuvasti... Äsken kylvetin hänet ja tässä maataan sängyllä napa napaa vasten.

Meillä myös esikoisen kanssa mies koki jotenkin, että hänen pitää saada ruokkia myös lasta, että pääsee jotenkin luomaan suhdetta vauvaan ja antoi lypsettyä maitoa pullosta. Joskus siitä riideltiinkin, että jos mä oon kotona, niin miksi silloin antaa pullosta kun mielelläni imetän ja sit joudun kuitenkin pumppaamaan... No nyt ei ole onneksi ollut samanlaista ja tää tyytyväinen vauva hengailee mielellään isänsä kanssa. Tää on kyllä helpompi tapaus ja kun suostuu ottamaan tutin, on isänkin helpompi rauhoitella :) ei oo vauva vielä saanut pulloa.
Kyllä sen suhteen isä saa luotua muutenkin kuin syöttämällä :)

Mulla on vieläkin tukos, eikä se avaudu millään. Ei oo onneksi kovin kipeä tai vaikuta muuten, mutta pelkään siihen muodostuvan paiseen tai tulehduksen :sad001

Sitä tuo varmaan on että pitäisi saada kans joku side vauvaan. Varmasti tuntuu miehestä kurjalta tämä tilanne eikä minullekaan mikään ihanne. Mä kuitenkin oon nii keskeisessä roolissa meidän taloudessa että mun linnottautuminen makkariin lähes koko päiväksi repii muuta perhettä... Isommat ovat ihan riekaleina kun äiti ei olenkaan saatavilla 24\7 ja on kaikenlisäksi itkuinen ja kiukkuinen... Illalla koitan imettää olohuoneessa niin olisin edes vähän läsnä perheen arjessa. Miestä varmaan suivaannuttaa sekin että joutuu tekemään paljon "mun tehtäviä" kuten siivoomaan, laittamaan ruokaa, kuljettamaan lapsia, käymään kaupassa ja vain olla läsnä kotona eikä pääse niin vapaasti enää lähtemään illalla kotoa kun ennen, koska koen tarvitsevani häntä täällä niin paljon kuin työltään vain ehtii... Ja se että hän näkee että olen väsynyt ja ahdistunut ja haluaisi auttaa jotenkin. Siitä kai osin tuo korvikevimma että saisin hetken hengähtää vauvalta. Mutta vauva on erimieltä ja ei kelpaa kuin äiti. Tämä vauva tuntuu erittäin vaativalta. Isommat vauva aikanaan tyytyivät syliin kuin sylin ja tutti oli jees ja sitteri oli kiva ja oli kiva kattella mobilea ja puuhamatolla oli kivaa ym. Ei tämän mielestä.

Muokattu viimeksi:
Kutiaako muilla kainalot? Tää kutina ja hien haju on jotain kamalaa tässä imetyspuuhassa...

Mulla ei kainalot kutia, mutta voi herraisä tuota hien määrää, ja hajua! Sen lisäks mulla siis hikoaa jalkapohjat mikä on ihan uus juttu..
Meillä mies ehkä vähän kanssa hakee omaa roolia ja harmittelee vähän kun ei hänellä oikein oo keinoja vauvaa lohdutta, kun usein vaan tissi auttaa.
Eilen terkkari kyllä sano, että voidaan välistä kokeilla vähän tuttiakin sitä imun tarvetta täyttämään, niin mieskin sais sitten tutin kanssa vähän tyynnyteltyä.

Meillä on tänään ollu just tommonen imutan hetken ja nukahdan päivä.. Vauva ihan yli väsynyt eikä malta rauhoittua syliin eikä tissille eikä mihinkään.. Nytkin istun lattialla sitterin vieressä ja pidän kättä Vauvan masulla.. Herää muuten melkein heti ku ottaa käden pois..

Meillä isä hoitaa vaipanvaihdot ja kakkajumpat sekä pullosta syöttö mikä on lisänä muun syömisen rinnalla. Sitä kautta on mukana vauvan hoidossa kun meilläkin itkuun yleensä auttaa vaan tissi eikä tuttia ole käytössä.

Mirri tuolla ylempänä "valitin" että jalanpohjissa asti tuntuu /kihelmöi imettäminen ja Vius sanoi että hänellä kutisee kainalot :)

Kuinka kauan teillä roikutaan tissillä yöaikaan?
Täällä päivällä riittää keskimäärin puolen tunnin tissittely kerralla mutta illalla kun mennään sänkyyn tissitellään reilu tunti joka on vielä ihan ok. Mutta sitte yöllä kun herätään ne pari kertaa niin tissiä imutellaan jopa kolmatta tuntia! Mulla on ainaki selkä jumissa sen jälkeen vaikka yritän ettiä mahdollisimman hyvän imetysasennon.
Parina yönä oon koittanu vaihtaa tissiä tuttiin mutta tutti ei kelpaa.

Takaisin