Imettäjät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vius
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huoh. Täällä nännit ihan sikakipeät :( polttaa, kutittaa ja vihloo vuorotellen. Imettäessä helpottaa, mutta välit ovat tuskaa.

Vauvalla epäiltiin sammasta suussa neuvolassa, joten oletin sen olevan nyt sitten myös mun rinnoissa. Kokeilin vissyt, puolukat ja sitruunat, mutta ei auttanut. Neuvola käski varata ajan tk-lääkärille jos käy sietämättömäksi. Kävin sitten tänään lääkärissä ja lääkärin mukaan ei ole sammasta, eikä sammakseen ole olemassa lääkehoitoa imetyksen aikana (googlatessa olen kyllä pariinkin eri lääkkeen nimeen törmännyt, mutta mikä minä olen lääkäriä neuvomaan..). Neuvoi pesemään happamalla, voitelemaan bepanthenilla ja kortisonilla, sekä kokeilemaan rintakumia (jonka Ostin, mutta liian pienen :mad:). Mistä ihmeestä tiedän onko mun nänni kokoa s vai l?!

Ottaa päähän koko imetys kun kipu hallitsee joka päivää :sad001
Pitäisi varmaan neuvolasta kysyä jos pääsisi johonkin tarkistuttamaan vauvan imuotetta jos kipu johtuisi siitä ellei sammasta kerran ole.

Miltä nännihaava muuten näyttää? Neuvolassa kysyttiin mutta en osannut sanoa kun ei tietääkseni ole ennen ollut.

Älä hyvä ihminen laita siihen kortisonia - varsinkaan jos on avohaava (eikä se varmaan kovin hyväksi ole vauvallekaan). Kokeile sitä lammasrasvaa eli Lansinohin lanoliini-voidetta ja maidonkerääjiä (ei pääse rintaliivit/paita hankaamaan nännejä). Ja suosittelen rintakumia - itelläni auttaa siihen ettei haavat avaudu uusiks vaikka se ei kaikkea kipua poista.

edit. mulla siis sekä pieniä viiltohaavoja (missä pieniä rupia) sekä sellaisia missä näyttää siltä kun nänni olisi haljennut (ihossa on syvä vekki ja alta paistaa sellainen vaalea rasvakerros)

En kyllä löydä mitään viiltohaavojen näköistä, nänneissä on muutama kohta, jossa iho on tummemman punaista.

Ihmettelin myös tuota kortisonia, mutta lääkärin mukaan sitä on elimistössä normaalistikin (?), eikä siksi ole haittaa vauvalle. Toki neuvoi nännit pesemään ennen imetystä.

Onko rintakumin koon valintaan jotain ohjetta olemassa vai pitääkö vain ostaa eri kokoja ja testata mikä sopii?

Munkin korvaan tuo kortisoni kuulostaa erikoiselta! Mulla polttelee kans rintoja syöttöjen välillä ja oon huomannu, että erityisesti silloin kun jostain tulee kylmää. Kaveri kertoi, että kipu voi johtua raynoldin oireista. Ei ole se varsinainen syndrooma, mutta ylirasittunut rinta (esim. Huono imuote)spasmaa verisuonia kylmästä. Mulla esim postia hakiessa rintoihin sattuu vaikkei rinnat kylmää saakaan, mut jo se kylmäkokemus tekee sen.kokeile auttaako lämpö!

Muokattu viimeksi:
Oon huomannu myös että ulkona rinnat on arat. Tänään mulla oli sit villapaita ja villahuivi toppatakin alla rintojen suojana, ni ei ollu arat vaikka pakkastakin oli triplasti.

No nyt on maidon tuotanto sillä tolalla että mun yöpaitaan tuli märät läntit. Voip johtua myös mun nukkuma-asennosta tai siitä et vauva nukkui kolme tuntia, mut eipä oo ennen falskannu.

Onko muuten mahdollista että vauva nielis ilmaa rintakumin kanssa? Se piti kauheeta röhinää siitä imiessä ja nyt se huuteli pitkään sängyssään pieruhuudahduksia. Imetin nyt sitten oikeen rinnan istualtaan, ettei tarvinnu sitä rintakumia.

Joo ei heru sähköpumpulle tippaakaan. Koitin pumpata samalla ku toisesta imetin. Ei mitään. Käsin lypsämänä irtoaa. Pitää kai opetella toi käsilypsy kunnolla...

Mä harrastan tätä yöimetystä että vauva makaa vieressä koko yön tissi suussa. Noh. Heräsin taas yöllä siihen äh äh äh kähinään kun neiti etsi kadonnutta nänniä ja minä kädellä ohjaamaan nänniä tytön suuhun. Ihmettelin kun ei ala imemään, kunnes tajusin sovittavani nänniä tytön korvaan.... :D

Tekeekö kukaan täällä syöttöpunnituksia? Paljonko vauvat syö rinnasta?

Mua ottaa reippaasti päähän et meillä tyttö syö vaan sellaiset 20g rinnasta ja loput pullosta. Haluaisin eroon pullosta kokonaan mutta tuntuu et syö kokoajan vaan vähemmän rinnalta (nukahtaa kesken jne). Imetysajat on kuitenkin sen tunnin tai reilu eli olettaisin et siinä ajassa ehtisi syömään sen tarvittavan määrän. Tää vaivaa mua ihan järjettömän paljon kun en haluaisi pumpata vaan imettää ja lisäksi tosta toisesta rinnasta ei tuu mitään pumppaamalla.

Qaakkeli samoja mietteitä olin tulossa kirjoittamaan. Tein karkean lasketun arvion siitä mitä vauvan tulisi saada maitoa päivässä. Eli vauvan paino/5 eli meillä 4100\5=820ml. Tästä saa noin 240ml korvikkeena eli rinnasta tulisi 580ml... En sitte totuutta tiiä kun mulla ei oo vaakaa jossa tekisi punnituksen.

Päivät menee ok rintamaidolla. Mä en käsitä mitä tapahtuu sitte jossain välissä iltaa kun vauva suorastaan raivoaa tissillä ja hakkaa nyrkeillä ja sulkee suusta pois. Eikä kelpaa vaikka koitan kaikin päin syöttää ja molemmat rinnat. Usein puristan nänniä ja en saa tulemaan edes tippaa maitoa. Voisiko olla että päivän mittaan suoritetut ahkerat imut ovat tyhjänneet maitovarastot? Tutti ei kelpaa tuolloin, ainoastaan lisämaito. Tietäiskö joku?

Rinnan jälkeen tyttö ei nuku muutenkaan pitkään. Päivän rytmi on aamusta iltaan että 15min tissillä - nukahtaa - unta 15min - 15 min tissillä - nukahtaa.... Ja sitä rataa.

Mä pahoin pelkään että meidän imetystaival loppuu ennekuin edes kunnolla alkaa... :(

Maitoa muodostuu koko ajan lisää, eli sinänsä "varastojen" ei pitäisi loppua. Ehkä raivo johtuu jostain muusta? Jos on vaikka väsynyt ja haluaisi maitoa helpommalla pullosta tai masussa on ilmaa ja se harmittaa. Mutta enpä tiedä, ehkä imetyksen tuessa osaisivat auttaa.

Meillä kun on täysimetetty, ei ole hajuakaan paljon maitoa menee, eikä sillä ole väliäkään, kun pojasta on kasvanut aikamoinen jötkäle. Sehän se paras mittari on ja se, että tulee pissaa ja kakkaa. :)

Tässä aikani asiaa oon miettinyt ja tullut tulokseen että tuttipullosta tullu niin helpolla että ehkä tyttö kaipaa sitä. Ja kun pidemmän imemis maratonin aikana alkaa voimat jo ehtyä ja väsyttää niin siinähän oiva syy raivolle.

No korvike koomassa vauva nukkuu nyt kolmatta tuntia ja lypsin pingotuksen pois noin 30ml. Ajattelin tytön herättyä imettää ja antaa välillä pullosta ja imettää vielä. Jos tää toimisi.

Meillä poika raivoaa tissillä ainoastaan jos sillä on kova nälkä eikä heru heti.
Meillä ei punnita mut neuvolan ohjeiden mukaan ollaan vähennetty lisämaitoa pikkuhiljaa.. Huomenna kokeillaan 30ml enää antaa pullosta ja siis meillä kyllä vauva kieltäytyy ihan itse tissistä ja pullosta jos on kylläinen eikä auta mitkään herättelyt yms.

Mä tiedän, että jos lapsi pissaa ja kakkaa ja paino nousee niin kaikki on ok mut silti tuntuu tosi masentavalta ettei lapsi saa ravintonsa rinnalta (ja mietin toki että miksei saa - maitoa ainakin piisaa). Musta tuntuu hölmöltä pumpata maitoa ja sit antaa pullosta lapselle. Hölmöltä ja samalla pettynyt itseeni et mikä siinä on kun rintaruokinnalla ei syystä tai toisesta saa riittävästi.

Onko qaakkeli sun lähellä jotakin imetystukiryhmää, jonne voisit mennä? Asuitko jossain Lohjan lähellä? Täällä oli ainakin esikoisen aikaan kerran kuussa sellainen tapaaminen, jossa sai kysyä neuvoja ja vinkkejä ja kävinkin kerran siellä :)

Mä tiedän, että jos lapsi pissaa ja kakkaa ja paino nousee niin kaikki on ok mut silti tuntuu tosi masentavalta ettei lapsi saa ravintonsa rinnalta (ja mietin toki että miksei saa - maitoa ainakin piisaa). Musta tuntuu hölmöltä pumpata maitoa ja sit antaa pullosta lapselle. Hölmöltä ja samalla pettynyt itseeni et mikä siinä on kun rintaruokinnalla ei syystä tai toisesta saa riittävästi.

Meillä oli alkuun ainakin sitä että lapsi ei vaan jaksanut imeä tarpeeksi vaikka maitoa tuli kyllä. Mut enemmän pojan paino on noussut niin sitä vähemmän on tarvinnut enää antaa pullosta. Lisäks oli ongelmia imuotteessa sekä se kireä kielijänne teki paljon hallaa imetykselle.

Yks syöttö selvitty omalla maidolla... Vauvan nukuttamisen kanssa vaan meinas palaa käpy kun isosisarukset riehu ja melskasivat ja kolistelivat. Kahdesti herättivät pikkusen... Ja aina uudestaan tissille nukahtamaan...

Ja varsinkin tää isosisko 9v on nii innokas että tökkii tahallaan vauvaa hereille...

Kerran huomasin kun irrotti rinnasta kun nukahti, että maitoa pulppusi kyllä mielestäni hyvällä vauhdilla.

Aika hyvä fiilis. Ajattelin pingotusta helpottaa ja tässä saalis! Eihän tää teille meijereille missään tunnu mut mulle tuntuu :)

Muoks ja tää oli vaan oikea tissi. Vasemmasta tyttö söi pingotuksen mummolassa.

WP_20170108_19_11_27_Pro.jpg

Muokattu viimeksi:
Pöh Caarina. Tuo on oikeesti hyvä saalis! Mä pumppasin yhdestä rinnasta 100ml vasta kun esikoinen oli 5kk sitä ennen ei todellakaan tuollaisia määriä. syö nytkin joka aterialla molemmat rinnat, joskus välihuikaksi vain toinen jos edellisestä ruuasta alle 2h

Meillä alkanut poika raivota tissillä. Tai siis jo sairaalassa raivosi myös, mutta ennen imemistä kun oli ehtinyt tottua pulloon. Sitten päästiin hyvään vauhtiin imetyksen kanssa mutta nyt on joku uusi juttu...syö ahnaasti ehkä minuutin ja sitten alkaa raivoaminen. Tai vaan nuolee ja nokkii nänniä ja sitten taas raivoaa. En tiedä tuleeko maitoa paineella vai eikö sitä tule tarpeeksi vai missä vika. Vai onko vaan mahavaivoja. Poika kyllä pissaa ja kakkaa ja pulskistuu joten varmaan kyllä ravintonsa saa...

Paljonko vauva siis tarvitsee päivässä maitoa? Viidesosa painostaan?

Takaisin