Ihanat kamalat oireet

byhyy täällä valvotaan huonon olon kanssa ja samalla surkutellaan kun en enää pysty nukkumaan mahallani ollenkaan. Rupeaa ilkeästi painamaan alavatsaan, joten mahallaan nukkumisen saa nyt taas unohtaa piiiiitkäksi aikaa :/ paras asento minulle nukkua.
 
Siis miten niin pieni ihminen voi aiheuttaa näin paljon oireita?
13 vuotta sitten kun olin raskaana, ainut alkuraskauden oireeni oli pahoinvointi. Se kyllä riittikin yksinään, kun oli 4 kk oksettava olo aamusta iltaan, ja välillä oksentelinkin.
Nyt viikot 7+3. Pahoinvointi ei nyt ainakaan toistaiseksi ole niin paha kuin ensimmäisen kanssa, vain lievää kuvottavaa oloa, varsinkin makuullaan ollessani. Mutta nämä muut siis:    Olen ilmapallo, turvottaa niin, että luulisi vatsan perusteella synnytyksen olevan jo lähellä.
Rinnat on niin kipeät ja arat, ja ihan toisaalta mukavana oireena kiinteämmät.
Mielialat on missä sattuu, itken ja äksyilen ihan ihme asioista.
Naama kukkii ja näppylöitä tulee kyllä ihan käsiin, selkään ym.
Joka yö pitää käydä pissalla, kun ennen raskautta on saanut nukkua ihan aamuun saakka.
Koko ajan väsyttää ja nälättää.
Mutta silti tämä on niin ihanaa :)
Mietin muuten itsekin sitä vatsallaan nukkumista, lempinukkuma-asentoni kun on, että koskahan taas joutuu luopumaan. Ensimmäistä odottaessa nukuin aika pitkään, saas nähdä nyt.
 
Tsemppiä mimsu!
Toivotaan, että kyse on vaan siitä, että alkuajan raskausoireet vain helpottuvat. Ainakin luin, että 10 vklla voi olo tuntua täysin normaalilta, mutta tietysti ikäviäkin asioita tapahtuu :/
 
Meikäläinen on sinänsä päässyt helpolla, että ei ole (ainakaan vielä) joutunut oksentamaan. Rinnatkaan eivät ole tämän raskauden aika tulleet aroiksi, niin kuin viime raskaudessa. Paha olo tulee satunnaisesti päivittäin ja ruokaa ei tee yhtään mieli. Mies naureskelikin tuossa juuri, että olen raskauden leipä-vaiheessa. Kun voin syödä vain leipää ja hedelmiä. Itku tulee, jos katson telkkarista jotain vähänkin surullista. Väsyttää, eikä tee mieli tehdä mitään. Harmittaa myös tämä flunssa, kun ei uskalla oikein urheillakaan. Yleensä käyn juoksemassa muutaman kerran viikossa.
N. kuukauden verran vielä kärvistelyä ja sitten pitäisi alkaa helpottamaan. 
 
Moi! Mulla kans pahaa oloa havaittavissa, joskus ei ole niin oksettava olo kun taas toisena päivä on aivan kamala olo koko päivän:( saa juosta vessassa:/ eikä tee mitää ruokaa oikeee mieli, tai jos on nälkä niin siitä syömisestä tule pahaolo:S eli mikään ei ole hyvä:( mutta on tämä sen arvoista että keväällä on pikkanen sylkyssä<3
 
Mimsu: yritä pysyä positiivisena - kyllä varmasti on kyseessä se, että olet ylittänyt tuon rv 10 rajapyykin. Yritä pitää lippu korkealla !!!!

Minulla ei oikeastaan ole hirveämmin oireita ollut koko raskauden aikana. Nytkin mietin että onkohan tuolla massussa ketään? Piinaavan pitkä aika sinne ensi viikon tiistain ultraan, mutta teen parhaani että saisin hermot pysymään kasassa.

Muuten tänne kuuluu todella hyvää, uusi rv. pyörähti tänään käyntiin - ja se on mielestäni aina yhtä mukava juttu ! Tajusin eilen, että periaatteessa ensimmäinen neljännes on nyt takanapäin. OHO !
 
Voi ei! Te näätte jo pian pikkuisenne ultrassa. Olen kateellinen :). En millään jaksaisi odotella omani näkemistä. Ensimmäinen neuvolakin on vasta 3 viikon päästä ja silloinkaan ei välttämättä edes kuule sydänääniä. Meidän neuvolassa kun on kaikki laitteet niin vanhoja. Tekisi mieli jo kertoakin kaikille, mutta ei uskalla. Täytynee ajankuluksi alkaa tutkailemaan tuplarattaita, jotta pääsee työntelemään molempia ipanoita.
 
Mekin vielä päivää vaille 2 viikkoa joudutaan odottamaan ultraan pääsyä, ja ihan mahdottoman hitaasti aika kuluu :( Mutta ei auta, pakko jaksaa odotella :)
 
Meilläkin olis vielä muutama viikko aikaa ekaan ultraan eikä malttais millään odottaa! Eka neuvola on ylihuomenna, tiedän mitä siellä puhellaan ja tehdään ja silti jännittää! Miestä en ota nyt ekalla kerralla mukaan, tylsäähän tuolle siellä tulee. Saa sit tuliaisena kaikki ne kirjat ja esitteet joita voi lueskella :) ultraan tietenkin otan mukaan ja sanoi tuo mieskin ettei pysyiskään pois sieltä ultrasta :) on se tärkeä hetki kun esikoisen siellä mahassa näkee <3>
 
Olen tässä koittanut pohdiskella, että mitähän sitä pystyisi syömään, kun meidän perusruoka eli kana ja kasvikset eri muodoissaan on alkanut pahasti tökkiä. Yhtenä päivänä teki mieli makaronivelliä ja voisin kuvitella, että voisin pystyä syömään lihakeittoa ja jauhelihakastiketta pottumuusin kera...eli meillä pidetään nyt muutaman viikon ruokapuolella melko perinteistä linjaa. Tänään tosin taidan tehdä itselleni tomaatti-mozzarella-salaattia. Mansikoitakin tekee taas mieli...niitä tuli vedettyä pakastimesta viime raskaudessakin ihan urakalla. Onneksi poimin tänä kesänä tuplamäärän mansikoita pakkaseen! Viime raskaudessa sweet&chili soosi aiheutti suurta ällötystä. Onko muilla jotain raskauden aikasia inhokki- tai suosikkiruoka-aineita.
 
Moi! ajattelin kysyä teiltä että onko muilla ilmennyt samaa ku minulla, eli kun käyn saunassa ja heitän löylyä niin tulee päänsärky aalto..mutta menee ohi ku höyry on hälvennyt. Sama asia on jos olen liian kuumassa suihkussa niin tulee sama päänsärky aalto, minulla oli sama ongelma ku odotin tyttöä. mistäköhä se johtuu että raskaus aikana tapahtuu vain tollasta..
 
Moi CMT ja tietysti myos muut! 

Asun ulkomailla ja taalla kovasti varoitellaan kuumasta kylvysta (ja saunasta myos jos se olis taalla normaalia) raskauden aikana. Ilmeisesti elimiston lammonsaately on hiukan epavireessa tuolloin ja verenpaine heittelee jos tulee akkinaisia lampovaihteluita. Myos vauvan lampohalvauksesta varoitellaan, siis silloin kun se in viela masussa. Tiedan kylla etta on monia suomalaisia jotka kayvat saunassa lapi raskauden mutta kaipa noille varoituksillekin joku tutkimuspohja on... Eli jos kuuma tuntuu pahalta niin kannattaa varmaan hieman hitaammin ottaa loylya ja aloittaa viileemmalla vedella ettei ala mitkaan verisuonet poksahtelemaan. :)

Vahan omaa napaa... Terveisia vassanpontolta! Taalla on toinen oksennusraskaus menossa ja onhan taa aivan kamalaa. Tuntuu etta ensimmainen oli viela hirveempi kuin nyt mutta ehtiihan tamakin viela tasta kehittya :( Viisaasti pyysin taman viikon saikkua kun ensimmaisessa raskaudessa pinnistelin koko alkuajan laakkeilla ja minimaalisella ruualla odottaen sita taivaallista hetkea jolloin pahoinvoinnin pitaisi kadota. No ei se sitten kadonnut ja viikolla 14 mun elimisto oli niin stressissa ja kuivunut etta jouduin sairaalaan neljaks paivaks etta ne sai oksennuskierteen katkeamaan. Kolme paivaa ne piti mut ilman ruokaa ja juomaa ja voin ihan sydamesta sanoa etten ole ikina kokenut mitaan niin kamalaa. Kun paasin sairaalasta niin paino oli tippunut aloituspainosta 8kg (aloitus painoindeksi 19) ja olin niin heikko etta tuskin jaksoin kavella sangysta sohvalle. Kuukauden olin sairaslomalla ja hitaasti sain painon nousemaan ja oksentelu onneksi sen jalkeen pysyi poissa. Vaikka itsella oli kovin kamalaa niin vauva voi todella hyvin koko ajan. Haluan taman vain kertoa varoituksena niille jotka jahkaavat juupas eipas sairasloman kanssa. Kannattaa levata koska elimisto on muutenkin tiukilla raskauden kanssa ja pahoinvointi siihen paalle saa vain oman yleiskunnon romahtamaan ja siita ei aina seuraa ruusuisia tarinoita :(

Mutta optimistisesti eteenpain ja kylla tama tasta joskus helpottaa vaikka ei silta nyt tuntuisikaan... :) 
 

Olen välillä ajatellut, että olenpa oireeton, mutta kyllä näitä löyty, jos alkaa vain tarkemmin miettiä  (: 

Kuukausi sitten, mulla ei mennyt MIKÄÄN liharuoka alas.

Nyt on palaillut vastenmielisyys lihapullia kohtaan, varsinkin selaiset rasvaa tihkuvat, yöks..

Aikasemmin mun nälän saatto pitää kurissa yhden banaanin ja jugurtin avulla hyvinkin pitkään, mutta nykyään on PAKKO saada kuituja vatsaa aamulla, tai sitten tulee kurja olo parin ellei jo alle tunnin päästä:D

Yöllä ravaaminen vessassa, on jatkunut jo parisen viikkoa, vähintään se kaksi kertaa.
yksi yö on ollut käymättä.

Päivällä en juurikaan taas ravaa vessassa.

SittenVÄSYMYS on edelleenkin melkoisen huimaa, välillä vaihetelee , mutta pääsäntöisesti en oo valvonu yli kuukauteen yli yhteentoista.
Ois ihan mahdoton ajatus, plus tietty päikkärit olkoonpa vaikka 1-3 h, ja loppuu puol seiskan maissa, uni tulee silti yhdeltätoista.:D

Päänsärky helpotti viimeviikolla.(:

Ja saamattomuuss, on ihan uudella tasolla :S Siis ajatuskin ruuanlaitosta saa minut ahdistumaan, saatikka se , että pitäis käydä kaupassa ja suunnitella kaikki.
Siispä tästä syystä oon vältelly ruuanlaittoa jo yli kk, ja oon käyny äidillä syömässä.

Onneksi sentään koulussa syön kerran päivässä , se on suuri helpotus!
Muuten mennään loppu päivä leivällä täi äipän ruualla. 
Mä en vaan kestä ajatusta kaupassa käymisestä!:D

Ja siivoominen on toinen, ennen kestin enemmän vastoin käymisiä kaikkien laitteiden ja sotkujen kanssa, nyt oon luovuttanut HETI jos käy edes jotain.
Sain kilarit, kun rupes satamaan tänään kun , mun piti käydä harjaamassa matto parvekkeella. Eli siivoominen on toistaiseksi pannassa.:D

Suuri kiitos avokille, joka on tiskannut !<3
Edes jotain kämpässä siistinä:D

 
Olen huomannut, että saunomisesta tulee minulle huono olo. En pysty saunomaan kauan. Eilen kun kävin uimassa, niin tuntui että uiminen ei ollut enää yhtä helppoa kuin ennen ja hengästyin herkästi. Lisäksi tuli kylmä. Jäi uinnit vähiin.

Neuvolassa verenpaineeni oli jotain 106/60 eli ei ihme jos huimaa. Hemppari oli 149. Omasta mielestäni aika korkea, mietin että voisko siinä olla syy miksi mulla on nyt pahempana tämä raskauspahoinvointi kun viime raskaudessa (silloin siis hemppari matalammalla). Toisaalta ihmettelen, että miksi olen niin väsynyt ja päikkäritkin maittaa, kun sehän liittyy taas alhaseen hemppariin. Tai nooh.. eipä sitä tarvii ihmetellä, taitaa olla aika yleinen vaiva näin raskauden alussa ;).

Mutta aloin vaan pohtimaan hemppari asiaa siksi, että raskaanahan verimäärä lisääntyy jotain 40%. Ja veri ohenee, kun plasman suhteellinen osuus punasoluihin nähden kasvaa, jotta se läpäsee paremmin sen istukan. Mietin vain että hemppari kertoo sen punasoluissa olevan rautaa sitovan proteiinin määrän, joten kun on korkea hemppari niin voisko se kertoa että on paljon punasolujakin. Ja sitä kautta elimistön pitää tehdä kovemmin töitä, mikä taas aiheuttaa kauheen olon. Mun olisi varmaan pitänyt alkaa tutkijaksi ;).

Mutta miten teillä muilla? Onko teillä korkea hemppari verrannollinen pahoinvointiin?
 
Moi bean, olit varmaan syysmammoissa 2011.. Muistan sut ainakin sieltä :) Ja tosta pahoinvoinnista, mulla sitä tässä raskaudessa ei oo ollu, tai ainakaan sellasta että pitäis vessanpönttöä moikata, jatkuvaa ällötystä on vaan koko ajan =/ Ekassa raskaudessa olikin sitten sinne rv 14 asti joka ilta pää vessanpöntössä :(

Mulla on toi saamattomuus kans tullu nyt viimeaikoina, tekis mieli maata vaan sohvalla ja nukkua. Tosin väsymyskin painaa.. tosin voi johtua ilmastakin. Meillä on lauantaina 1 vee synttärit ja millään en jaksais miettiä suursiivousta ja leipomisia =/ Eikä sekään auta että pääsen töistä kolmen jälkeen ja tollanen taapero roikkuu housunlahkeessa koko illan!
 
Mulla on ollut kauhee makeen himo viime päivinä ja tajusinpa juuri syynkin siihen...typerää, kun en aiemmin tajunnut. Mutta siis makeenhimo iskee, koska en syö tarpeeksi oikeaa ruokaa. Oikea ruoka taas ei maistu, mutta nyt saa kyllä luvan alkaa maistumaan, koska päätin, että tämän raskauden aikana en aio nostaa painoani 20 kiloa niin kuin viimeksi. Hitto vie! Tänään on päästävä lenkille ja syötävä oikeaa ruokaa! Alkaa ketuttamaan tämä saamattomuus, paha olo ja flunssa.
 
Kiva kun muillakin tuntuu olevan tuota saamattomuutta ilmassa :) 
Itseä ruvennut oikein ahdistamaan, kun jopa sänkyjen petaaminen, saati sitten pyykkääminen tai muukaan kotihomma, tuntuu aivan ylivoimaisen vaikealta tehdä, kun ei vaan huvittaisi.
Kun on tottunut siihen että joka päivä siivoaa ja käy vähintään lähikaupassa, jonne matkaa edes takaisin tulee n. 5km, niin nyt vaan tekisi mieli maata sohvalla eikä tehdä yhtään mitään.

Toivottavasti tämä saamattomuus menisi pian ohi :)
 
Moi Marini_! Voi kun kivaa! Oon yrittanytkin tickereista katsella oliskohan joku sattunut olemaan samassa ryhmassa viimeksi. Yritan nyt olla vahan aktiivisemmin mukana kuin viimeksi  - katsotaan miten onnistuu... Ja hauskoja yksi-vuotis synttareita teille! Meilla oli kaikki flunssassa synttareitten aikaan joten tuli kovin pienet pippalot mika oli kylla ihan kivaa kun ei olis millaan jalsanut laittaa ja touhottaa. :) Ehkapa se saamattomuus jo silloin nosti taallakin paataan.

Tama aamu nayttaisi olevan parempi kuin edelliset joten jospa uskaltaisin siirtya murojen pariin. Vinkkina muille, mulla toimii Clusters murot kylman maidon kanssa pitkin paivaa. Niissa on manteleita ja B vitamiineja joitten pitais auttaa pahoinvointiin. En tieda auttaako mutta jos mieli tekee, tulee hyva olo ja pysyy sisalla niin mulle riittaa. :)
 
Mulla on ollut noita kasvukipuja jonkun verran, ehkä noin joka toinen päivä tuntuu vihlontaa. Sitä on kyllä ollutkin ihan alusta asti. Tuntuu, että tällä viikolla oireet olis moninkertaistuneet. Samat oireet on kuin ennenkin, mutta nyt oon kyllä paljon väsyneempi kuin ennen ja saamattomuus on ihan huipussaan. Onneksi mies tekee ruuat ja petaa pedin jne. Ainut mikä on jäänyt, on siivoaminen. Täytyy nyt viikonloppuna ihan tosissaan ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä kunnon suursiivous! Mutta oireista lisää: nälkä on jatkuva ja jano, koko ajan täytyy olla vesipullolla tai syömässä jotain pientä. Vessassa on päästävä käymään vähintään parin tunnin välein, etenkin öisin. Mut toisaalta nyt ainakin tuntee itsensä raskaana olevaksi :) kyllä nämä kaikki on sen arvoista, jos sen oman pikku möyrijämme saamme maailmaan :)
 
Kiva kuulla, että muillakin tuota saamattomuutta.. Ihmettelin jo, että mikä on, kun ei mikään huvita. Siis varsinkaan mikään hyödyllinen tekeminen. Kyllä tässä koneella huvittaisi olla enemmänkin :D
Olettaisin, että nämä alavatsan pistelyt ovat niitä kohdun kasvukipuja. Aika aikasin kyllä alkoi mulla. Mutta ollaan yksilöitä näitten oireittenkin kanssa. Onneksi!
 
Takaisin
Top