i

Niinhän se menee, ensin eka neuvola, sit ultra ja vasta sen jälkeen neuvolaan ja lääkäriin. Aika pitkään nähdään va kuukauden välein, mutta jossain vaiheessa ne alkaa sit tihentymään.
Pitää muistaa syödä kunnolla, ottaa vitamiinit yms. Itselle ainakin ollu apua tästä sivustosta, se mitä ei saa tietää neuvolassa luetaan tai kysytään täältä :)
 
Täytyy tuohon käyntitahtiin kommentoida, että Pirkanmaalla ainakin käydään 30 viikkoon asti kuukauden välein, sit 30 viikon jälkeen 2 vkon välein ja 36 viikosta viikon välein.
 
Täällä ollaan hieman pelokkaisssa tunnelmissa...en tiedä onko mitään syytä huoleen, mut multa tuli sunnuntaina pikkasen ruskehtavaa vuotoa... [:(] ei siis edes sen vertaa, et housut olis tuhruuntunu, mut vessassa käydessä huomasin. Muuten maha ei oo ollut kipeä, ja kaikki oireet on edelleen vahvasti mukana. Voiskohan johtua siitä, et heiluteltiin peittoa edellis iltana...? Hirveä säikähdys ja epätoivo iski kuitenkin... [:(] Neuvola on vasta ensi viikon torstaina, eli vielä melkein kaks viikkoa..
 
Muuten menee hyvin...mitä nyt väsyttää niin, et nukahdan melkein istualleen, ja pahoinvointi vaan lisääntyy ja lisääntyy...aamut alkaa yökkiessä. YÖH! [:'(] Rinnat on niin kipeet, et tuntuu et ne räjähtää!
 
Onneks työkaveri tietää niin helpottaa vähän, kun ei tarvi sille esittää tekopirteää. Tosin pomo oli jo viime viikolla kyselly tältä mun työkaverilta, et oliskohan mahdollista et olisin raskaana [8D] Toiselle työkaverille on pakko kertoa pe mennenssä, koska meillä on sillon firman bileet enkä pysty sille selittämään muuten juomattomuuttani.  Muutenkin alkaa tuntumaan et olis helpompi kertoa jo ihmisille, ettei tarvis peitellä huonoa oloa yms...
 
Kävin ostamassa raskaus multitabseja ja foolihappotabletteja...syökö kukaan muu näitä?
 
Jaksamista kaikille [:)]
 
 
Vähäinen vuoto on iha ok, mut jos alkaa tulee suurempia määriä, niin suosittelen et soitat neuvolaan.
Kuulostat kylllä siltä, että kaikki alkuvaiheen vaivat vaivaa. Epävarmuus alussa on yleistä vaikka ei mitenkään mukavaa. Yks vaihtoehto on käydä aikasessa ultrassa, ni saa vastauksia onko siel joku, mut se pitää käydä yksityisellä ja se maksaa.

Tällä hetkellä meidän kaikkien pitäis syödä vitamiinei.
 
Mä nyt kumminkin varasin ajan yksityiselle varhaisraskaudenultraan...en jaksa pyöriä näiden fiilisten kanssa, et jos kaikki ei olekaan ok. Sain ajan jo huomiselle, joten toivottavasti huomenna selviää, et lyökö pikkuisen sydän ja onko kasvua oikeassa paikassa (eikä esim. kohdunulkoinenraskaus, tuulimuna tms.).
 
Taas on vierähtäny hetki, kun viimeksi täällä käyny. Huomenna ois sitten ensimmäinen neuvola, täytyy vaan toivoa, että tälläkertaa neuvolantäti on terveenä.
Mä, tai no me miehen kanssa ollaan mietitty sitä, että halutaanko tietää sukupuoli etukäteen. Alustavasti ollaan tultu siihen tulokseen, että halutaan, mutta emme kertoisi muille. Helpottaisihan se hankitoja etukäteen.
Me ei olla vielä kerrottu raskaudesta lähisukulaisille ollenkaan. Halutaan odottaa vielä muutama viikko. Nyt olen kyllä ruvennu miettimään, että josko sitä kertois.. se helpottais huomattavasti monia asioita. Onhan tämä raskaus nyt jo aika pitkälle edennyt.

Niistä vitamiineista. Mä oon juonu beroccaa, tosin en joka päivä. Mietin että pitäis vauhtaa johonkin vitamiini pilleriin, se olis helpommin ja nopeemmin otettu, kun lasillinen beroccaa. Tuntuu että berocan maku rupee pikkuhiljaa tökkimää.
 
Meillä oli ensimmäinen neuvola tänään [:)] hurjan ihana neuvolantäti meillä ainakin on, tosi rento ja mukava! Kysyi jopa, että haluaisinko yrittää noita sydänääniä kuulla, vaikkakaan ei vielä välttämättä kuulu. Tuumasin että no mikä ettei, tietääpä ainakin et jos ei kuulu, niin se nyt ei vielä meinaa mitään - ja eihän ne kuuluneetkaan, mokomat [:D] on tuo toukka vielä jossain niin piilossa! Mutta hoitaja sanoi että se voi olla ihan päivästä kiinni, ensi viikon torstaina on eka lääkärikäynti, sillon varmaan jo kuuluukin [:D]
 
Mä tuumasin, että muuten en vitamiinilisää tarvitse mutta D-vitamiinia tarvitsisin kyllä lisää. Kalaa tulee syötyä ihan liian vähän, ja kun sekin kuitenkin vaikuttaa sitten siihen kalsiumin imeytymiseen. Täytyy piipahtaa tänään apteekissa. Onko joku muu syönyt jotain D-vitamiinilisää? Mitä ootte ottaneet? Saakohan kalanmaksaöljystä muuten D-vitamiinia?!
 
Tirri: Kävin katsomassa apteekin sivuilta, niin kyllä kalanmaksaöljykapseleista saa D-vitamiinia. Lisäksi vielä A ja E-vitamiineja myös.
 
Eikös se A-vitamiini oo kiellettyä raskausaikana? Mun neuvolapapereissa ainakii lukee, että maksaruokia ei suositella just sen takia että ne sisältävät paljon A-vitamiinia, joka puolestaan lisää epämuodostuma ja keskenmeno riskiä. [&:] Ja neuvolatäti sano että monivitamiinit on ihan hyviä, kunhan kattoo ettei niissä oo A-vitamiinia. Sen takia mä vähän epäilen ton kalanmaksaöljynkin kannattavuutta. [&:]
Mä oon syöny niitä raskausajan multitabseja, joissa pitäis olla kaikki tarvittava vauvalle. Kai se tärkeintä olis saada riittävästi foolihappoja, varsinkin alkuraskaudessa, ja sitten D-vitamiinia. Niissä raskausajan multitabseissa on kumpaakin ja mä sain ohjeistuksen että jos huhti-syyskuussa syö yhden ni se riittää ja loka-maaliskuussa kaks tablettia päivässä ni ainakin saan kaikkea tarvittavaa riittävästi. [:)] Talviaikaan sen takia enemmän ettei silloin saa D-vitamiinia niin paljon kuin kesällä. Neuvolassa tästä just keskusteltiin ja näin me sovittiin. [:)] Foolihappo-lisä mulla oli ruokavaliossa jo ennen raskautta koska sitä suositellaan myös raskautta yrittäville. Joissain maissa suositellaan puolen vuoden foolihappokuuria ennen kuin edes yrittää raskautta, mutta ilmeisesti Suomessa luotetaan siihen että normaali ruokavalio riittää. [:)]
 
Indigo1404 pidetään peukkuja että kaikki on kunnossa! Kyllä mullakin tuli just noilla viikoilla rusehtavaa vuotoa mutta kaikki oli kuitenkii kunnossa. [:)] Kuulemma ei pitäis olla mitään hätää kunhan vuoto ei muutu veriseksi eikä mihinkään satu. [:)] Ja kun sulla kuitenkii oireet tallella niin tuskin on syytä huoleen. [:)]
 
Mä meen vähän eri järjestyksessä eli mulla eka neuvola, sitten lääkäri ja vasta sitten ultra. Mut meillä onneks niin ihana terkkari että ultrattiin jo ekalla neuvolakäynnillä, seuraavaksi ultraa lääkäri (ainakin luultavasti kun vastaanottokii on ultrahuoneessa ja neuvolantäti sano että se lääkäri sitten varmistaa viikot ultralla) ja sitten vielä samalla viikolla on se NP-ultra. [:)] Mutta nyt on paljon käyntejä lähiaikoina kun torstaina on veriseula, maanantaina lääkäri ja perjantaina ultra. [:)] Ihanaa kyllä kun jotain tapahtuu. [:)] Toivottavasti kaikki on hyvin ja viikot olis jo niin pitkällä että vois tän salaisuuden jo kohta paljastaa muillekin kuin ihan lähipiirille. [:)]
 
Mä oon jostain lukenut, ettei kalanmaksaöljyäkään suositella. Mutta asia erikseen on kalaöljy, jota saa syödä ja siitä saa omegat ja d-vitamiinit. Lisäksi kannattaa syödä/juoda kaikki maitotuotteet sellaisina versioina, joihin on lisätty d-vitamiinia (maito, piimä, valion a-luonnonjogurtti jne). Näin suositteli ravitsemusterapeutti, joka laski minulle nuo vitamiinit. 8dl maitotuotteita ja yksi raskausmultitabs päivässä niin on riittävä määrä d-vitamiinia. Kunpa se vaan vielä auttais mua raskautumaan. [;)]
 
Luin juurikin jostain, tais olla uusin Vauva-lehti, että kalaöljy-tuotteita voi ja kannattaa syödä mutta ei kalanmaksaöljy-tuotteita juuri sen A-vitamiinipitoisuuden takia.
 
Herne, suosittelen et meet apteekkiin ja kysyt sopivaa vitamiinei paikan päällä.
A-vitamiini ja kalamaksaöljy on ehdottamasti kielettyjä, niihin ei kannata edes koskea. Sit toinen mitä kannattaa miettiä onko hemoglobiini arvot kunnos vai tarviiks rautalisää. 
 
En mä oo ajatellu kalanmaksaöljykapseleita ottaa, kävin vaan tarkistamassa mitä kaikkea ne sisältää. Mä lipittelen tota Beroccaa, joka kyllä rupee tulee ylos jo korvista
 
Ostakaa multitabsin raskaus ja saman merkin omegat. A-vitamiinia ei saa syödä liikaa, mutta tuo kalanmaksaöljy on vähän kakspiippunen juttu, perustuu kai lähinnä siihen ettei sen vaikutuksia ole tutkittu. Multitabs raskaus sisältää myös tarvittavan määrän D-vitamiinia ja foolihappoa ja tuo omega on sellanen valmisten (kuten tää "raskaus") ettei siinä ole a-vitskua.
 
Juu, mäkin tajusin että siinä kalanmaksaöljyssähän on sit sitä A-vitamiiniakin, niin että en sitä kyllä taida ostaa. Täytyy käydä ostaan jotain muuta apteekista. Saas nähdä saanko ruveta syömään rautaakin, eilen neuvolassa hemoglobiinit 122 kun yleensä on 139...tänä aamuna ensimmäistä kertaa meinasikin sitten alkaa torkuttamaan auton ratissa työmatkalla [&o] verenpaineet on kans entistä alhaisemmat, 118/67, ja se alkaa kyllä tuntua pikkuhiljaa...hyvin vähällä olen kyllä päässyt!!
 
Raudassa taisi olla niin, et sitä suositellaan aloittamaan vasta viikolla 12.

Korjatkaa, jos olen väärässä.
 
Nyt on käyty varhaisraskauden ultrassa. Kaikki oli ok. Sydän löi [:)] 
Tosin lääkäri epäili, että olisin vasta 6+3 eikä 7+3. Mut eipä sillä mitään väliä, kun kaikki on ok! Tuhruvuodosta lääkäri selitti, et se on varmaan kiinnittymisestä johtuvaa, eikä siitä tarvi huolestua. Nyt jaksaa taas ihan eri fiiliksellä tätä jatkuvaa oksetusta ja väsymystä, kun tietää et kaikki on ok.
Eli nyt vain odotellaan sitten ens viikon ekaa neuvolaa. [:)] 
 
Jee!!!!
Tänään tipahti laatikkoon kutsu sairaalan niskaturvotus-ultraan. Se olis tasan kolmen viikon päästä. Sitä ennen on lääkäri ja 2.neuvola viikolla 12. Aikas peräkkäisinä päivinä vielä kaikki kolme aikaa. Mitäköhän ne töissä sanoo, ku alvariis pitää tehdä poikkeavaa työvuoroa.. [:D]

Mä hain viime viikolla apteekista vitamiineja. Kysyin suoraan et mitä raskaana oleville suositeltais ja hän ehdotti multitabsin raskaus -monivitamiinia. Sano sen sisältävän kaikkee mitä tarvitaan. Täs on myös rautaa, vaikken sitä ois tarvinnu ku hemoglobiini oli 153. mut foolihappoa ja d-vitamiinia ainakin löytyy, nii ja B6, jonka pitäis helpottaa pahoinvointia.

Vajaan viikon oon nyt noita popsinu ja mieteinkin just et jokohan se b6 ois kerenny vaikuttaan. Mulla kun on selkeesti ollu parempi olo jo useemman päivän. Tietenkin välillä kuvottaa ku on tyhjä masu ja aamukyökkimiset kuuluu asiaan, mut ei enää sellasta jatkuvaa vessassa ravaamista oo ollu.[:D]

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
Takaisin
Top