i

Hienoa Indigo1404, että kaikki oli kunnossa! [:)]
 
Mä kanssa kuulin että rautaa olisi hyvä lisätä vasta sitten viikon 12 jälkeen. Onhan niissä raskausajan multitabseissakii rautaa mut ei vissiin kauheesti...
 
Herne: Beroccaakin mä oon juonu mutta siitä puuttuu ne D-vitamiinit ja foolihapot, jotka olis niitä tärkeimpiä. Lähinnähän se on tarkoitettu C- ja B-vitamiinien puutostiloihin. Eli jos et kauheen monipuolisesti syö niin kannattaa vaihtaa johonkii toiseen vitamiinituotteeseen. [:)]
 
Mä lähenkii sitte apteekin kautta kotiin... Tällä kertaa haen hiivalääkkeet kun sain niille siunauksen neuvolatädiltä. [;)] Kutittaa niin vietävästi että meinaa pää hajota. [;)]
 
Ansku81: Kyllä Berocasta löytyy foolihappoa, jopa se tarvittava määrä. Kysyin sillon apteekista, kun niitä menin ostamaan. Nyt siinä rinnalla mulla on Devitol tippoja. Niitä tarttee kuitenkin ottaa vaan 5 tippaa per päivä.
Tänään meillä oli ensimmäinen neuvola. Hirmu nopeesti se tunti meni, kun tuli niin paljon kaikkea asiaa. Hb oli hyvä 133 ja paineetkin oli tosi hyvät, sain luvan nautiskella sillontälllin salmiakilla [:D].

Huomiseksi pitäisi varata terveyskeskukseen aika, kun toistamiseen jumautin selkäni töissä. Sain selän kuntoon viikonlopun aikana syömällä Paratabsia ja istumalla saunassa. Ehkä sitten kuitenkin menin liian aikasin töihin takasin. Lihasrelaxantit on aina auttanu, mutta nyt kun niitä ei voi syödä, oon vähän pulassa. Kai se on sitten vaan lepoa ja särkylääkettä.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille [:D]
 
Hei! Kerkiää aina töissä kirjotella foorumille :) Pari päivää sitten oli ensimmäinen neuvola, eipä siellä mitään uutta ja mullistavaa sitten kevään tullut. Itseä vähän huolettaa tuo hb arvo 121 vaikkakin th sanoi että ei nyt vielä ainakaan mitään huolta. Veivät ensimmäisen lääkäri käynninkin, kun kävin pari viikkoa sitten oma lääkärillä tk:ssa ja kuulemma sama lääkäri neuvolassa minulla :) No eipä ainakaan tuiki tuntematon lääkäri sitten ole. Pahoinvointi ilmestynyt kuvioihin, mitä keväällä ei ollut. Pari kertaa ollut todella lähellä oksentaminen. Ja mahaa kipristää, mikä myös oli vähäistä keväällä. Yritän ajatella positiivisesti että jos kaikki olisi kunnossa kun on "voimakkaammmat" raskaus oireetkin [8|]
 
Täällä on jokseenkin kovat pari viikkoa ollu. Olin tuossa viikon saikulla selkäkipujen takia, ja kun ei mitään särkylääkettäkään voi ottaa :( Olen parasetamolillekin allerginen, mikä olisi ainut lääke mitä voisi edes ajatella =/
 
Täällä nyt odotellaa ensimmäistä ultraa että mitä näkyy. Pitäis vaan kerkiä soittamaaankin sinne aikaa.
 
Hyvä juttu herne jos on, meikäläisellä ilmeisesti jokin luki- tai ymmärryshäiriö kun en sitä millään tuoteselosteesta löytänyt. [;)]
 
Hylene78, valkkaa se pseudo-kaava sieltä vähän alempaa, nyt ilmeiseti otit sen mitä se ohjelma tarjoaa automaattisesti. [:)]
 
Mäkin olin ihan huolissani ku mun hemoglobiini oli neuvolassa "vaan" 129. [;)] Mut kun mun normiarvo on lähelle 160 ni se tuntu tosi alhaiselta. [;)] Mut neuvolantäti vaan katteli mua ihmeissään ja sano että ihan hyvähän se on.
 
Nyt kotiin nauttimaan viikon ainoasta vapaaillasta (mun pitäis ehkä oikeesti vähentää näitä harrastuksia...). [:)] Harmi kun ilma on tosi synkkä ja sateinen mutta voipa sitten hyvällä omallatunnolla vaan maata sohvalla peiton alla. [;)]
 
Kävin tänään labrassa "verta luovuttamassa"...uskomattoman määrän niitä putkiloita se hoitaja täytti, valehtelematta varmaan 7 tai 8! Näytteet lähtee kuulemma eri paikkoihin tutkittaviksi, ja kaikille pitää olla oma putkilo. Nyt pitäisi sitten alkaa varailemaan sitä ensimmäistä ultra-aikaa, varmaan tuonne parin viikon päähän, että ehtii varmasti nuo verikokeen tulokset tulla (neuvolassa sanottiin että kestää viikko, labrassa 2 viikkoa).
 
Olen oikeastaan koko ikäni ollut hyvin kaikkiruokainen, siksi on nyt hyvin omituista, että jääkaapin avatessa tuntuu, etten löydä mitään syötävää joka maistuisi. Yhtenä päivänä lämmitin pakkasesta kanakeiton kun teki hirveästi mieli, mutta kun mikron kello kilahti tajusin, etten ollenkaan haluaisi syödä kanakeittoa sittenkään!? Raivostuttavaa, kun todella odottaa vesi kielellä ruokaa ja sitten kun se on valmista, ei tee yhtään mieli syödä sitä! Kulinaristi sisälläni huutaa tuskaansa [:D]
 
Mä niin ymmärrän. Pahinta on et teet ruokaa suurella vaivalla tunnin verran, ku se on lautasella alkaa tekee mieli iha jotain muuta.
Toinen mikä ottaa pannuun on kun oot nälissäs avaat jääkaapin oven, ulos tulee ruuan tuoksuja ja ite juoksee vessaan tyhjentämään tyhjää vatsaa..
 
Mä en ole vielä oksennellut, mutta kun ensin ajattelee tekevänsä mainoskatkolla vaikka ihanan ruisleivän, ja sitten mainoskatkon tullessa pelkkä ajatuskin ruisleivästä ällöttää, eikä siihen hätään keksi mitään muutakaan mitä tekisi mieli! [:@] Ole siinä sitten nälissäs kun vuorotellen tekee mieli ja sit ei ja sit taas ja....pitäisköhän sit vaan tehdä se leipä ja odottaa josko vartin päästä tekisikin sitä taas mieli [:D]
 
Siin pitää pakottaa ittensä va syömään. En tiiä miten muut, mut silloin ku mä oksennan, nii syön vessassa käyntien välissä kaikkea mahdollista niin kauan, että enää ei tuu oksennusta. Ku se et oksentaa pelkästään vatsahappoi ei o mukavaa.

Pistät va silmät ja nenän ki ja syöt :D Kunnes massu on täynnä.
 
No mulla on onneksi tuota ylimääräistä hitusen tuossa vyötärön ympärillä, niin että ei haittaa vaikka ei aina niin maittaisikaan [:D] vitamiinien ja kalsiumin saannista kun vaan päivittäin huolehtii, niin muuten saisikin jäädä tuo syöminen vähän vähemmälle!
 
Ihana kuulla että muutkii tekee tota ruokarumbaa! [:D] meillä on miehestä tullut oikea jätemylly kun mä aina teen itelleni jonkun hirveen kokosen annoksen ja sitten kun alan syömään ni ei maistukaan yhtään... Ja ruokaahan ei voi heittää pois eli työnnän ne sitten mihen eteen joka kiltisti syö mun annokset omiensa päälle. [;)] Kasvaa sillä maha samaan tahtiin mun kanssa. [:D] Tosin nyt on viikon verran menny sillee ettei ruoka enää yökötä mut siltikin syön puolikkaita annoksia siitä mitä ennen söin. Nyt mä siis syön pieniä annoksia mutta jatkuvasti. [;)]
 
Tirri mäkin kävin tänää luovuttamassa verta! [:)] Tosin multa ei otettu kun kaksi putkiloa eikä nekään ollu kauheen isoja... [8|] Se labrantäti oli ihan ihmeissään kun mä hihkuin kuinka ihanaa on kun mua ei imetty ihan kuiviin vaikka olin ihan paniikissa niistä monista valtavista putkiloista mitä musta otetaan... [:D] Olin kuullu niitä kauhutarinoita ja nähny painajaisia semmosista limsapullon kokosista putkista joita musta otetaan ainakii kymmenen. [;)] Mut vaikka ottivat vaan pari putkiloa ni pyörryttämään alko silti ja ajomatka töihin oli sen jälkeen aika riskialtis. [;)]
 
Kokeillaanpas toimiiko tuo laskuri...
 
Täällä alkaa ehkä pahin terä väsymykseltä väistyä, mutta pahoinvointi jatkuu edelleen. Töissä on muutaman kerran sattunut noloja tilanteita kun olen joutunut ryntäämään vessaan yrjöämään! Kerroin tällä viikolla koko työtiimille raskaudestani ja samalla toivoin että voisin jättäytyä syrjään mikäli on vain mahdollista, jos tulee lyömis/potkimistilanteita, joka on kyllä työssäni ikävä kyllä arkipäivää. Takaraivossa kummittelee vieläkin viime loppuvuoden töissä sattunut väkivaltatilanne, jonka seurauksena minut vietiin ensiapuun jossa epäiltiin pernan repeämää... No onneksi ei niin pahasti käynyt.
 
Mulla alkaa kans pahoinvointi helpottamaan. Viimeinen viikko on ollut ihan hirveä ja koko ajan saanut vain yökkäillä tai nieleskellä ettei oksentaisi. Töissäkin on ollut hiukan ihme tilanteita, kun kesken asiakaspuhelun on tuntunut, että nyt on pakko lähtee oksentamaan HETI... Nyt kuitenkin on jo pari päivää ollut ihan ok olo. Ei okseta koko ajan, vain välillä. Aamuisin ei okseta sängyssä enää ollenkaan, kun tähän asti on ollut aivan järkyttävä olo herätessä. [:)]
Tosin  nyt on löytynyt yks inhokki ruoka ylitse muiden; en siedä possunlihaa, en hajua enkä makua! Jo pelkkä ajatuskin saa yökkäilemään. [:'(] Ja jotkut ruuat ovat alanneet maistumaan ihan erilaisilta kuin ennen! [8|] Omituista. Minäkään en pysty syömään isoja annoksia kerralla, vaan suurin piirtein puolet siitä mitä ennen...jonka seurauksena on taas nälkä hetken päästä. Suurin himo on tällä hetkellä näkkileipään! [:D]
Väsymyskin on jo vähän lievempää kuin edellisviikkona! Tosin edelleen tarvin 8-10 tunnin unet entisten 5-6 tunnin sijaan, mut nyt pysyy jo hereillä vaikka vähän aikaa istuu paikallaankin! [:D]
Työkaverit ilmeisesti ovat aavistaneet tilanteen, koska eilisissä firman juhlissa KUKAAN ei kysynyt miksi en juo...toiselta kaverilta kyllä tivattiin, mutta mua ei kukaan ihmetellyt!
Ens viikon torstaina on sitten eka neuvola! Jänskättää! Toivottavasti saadaan katsella/kuunnelle pikkuista! [:)] Ajateltiin sen jälkeen kertoa tuleville isovanhemmille, sedille ja tädeille! [:)] Se jännittää ehkä vielä enemmän kuin neuvola.
 
Mukavaa viikonloppua kaikille! Mä taidan lähteä ulkoilemaan, kun eka kerran viikkoihin on sellainen olo, että on jopa vähän energiaakin! [:)]
 
Mä ymmärrän, mulla alkaa vatsassa vääntää ku haistan makkaraa, lihaa tai ruokaa joka ei ole sillä hetkellä top3 listalla. Yritä siin samalla syödä monipuolisesti ja terveellisesti ku vatsa päättää sun puolesta mitä hyväksytään massuun.. 
 
Mukavaa lauantaita kaikille tasapuolisesti. nopeesti on nää alkuviikot menneet. tuntuu jo ihan oudolta ajatella että kymmenes viikko on meneillään ja kohta 1/4 osa raskaudesta takanapäin. tänään on ollut tosi energinen olo. teki terää ku sain nukkua yli yhdeksään (norm. puol kuuden herätyksen sijaan). pesin pyykkiä useemman koneen ja laskostelin paikoilleen, sit nakkikastiketta, perunoita ja porkkanaraastetta lounaaksi, siivosin kämpän ja kävin kaupassa ja leivoin vielä  mokkapaloja. ulkona on ihana ilma. aurinko paistaa kauniisti kellertäviin puihin. taidankin lähtee vielä tekemään pienen lenkin, ni saan raikasta ilmaa.

mukavat illat kanssaodottajille [:)]
 
Mulla on pahoinvointi loppunut oikeastaan ihan kokonaan. Nyt välillä ihan unohtaa olevansa raskaana. [;)] Olin tosi yllättynyt että paino oli kuitenkii tippunu kaks kiloa vaikka nyt vasta oon ruvennu kunnolla syömään. [:D] Maha kasvaa kyllä ja mua helpotti kun siitä VAU-kirjasta luin että kohtu on greipin kokoinen. [:)] Eli siis ehkä maha saakin jo pömpöttää. [:)] Just varailin kaverilta sen äitiysvaatteita kun sillä on laskettu aika jo tossa kuukauden kuluttua. Varmaan jo kohta on pakko ruveta housuja uusimaan kun vanhat ahdistaa. [;)]
 
EevaLiisa kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta kertoa työmaalla raskaudesta jos noin hurjassa ympäristössä joudut työskentelemään. Mullakii on töissä työkaverit ihanasti alkaneet huomioida hommia sen jälkeen kun saivat tietää, enää en saa kiipeillä missään enkä osallistua riehuvien lasten rauhoitteluun (siis tietysti sanallisesti osallistun mutta en mihinkään nyrkkitappeluihin mene enää väliin). [:)]
 
vauveli ilma oli tosiaan mitä hienoin tänään! [:)] Oltiin koirien kanssa koko päivä ulkona lemmikkipäivillä pitämässä näytöstä. [:)] Sen jälkeen nukuin ihanat päikkärit ja aloin setvimään talvivaatteita esiin. [:)] Vähän hassua käydä niitä vaatteita läpi kun koko ajan miettii että "kannattaakohan mun näitä edes esiin ottaa kun tuskin mahdun niihin koko talvena..." [;)] Ja suurimman osan jätinkin siis varastoon säilytykseen. [;)]
Taidan laittaa saunan lämpiämään ja lähteä koiruuksien kanssa iltalenkille... Mukavaa lauantai-iltaa kaikille! [:)]
 
Nii, piti vielä lisätä Indigo1404 että mua oksetti jossain vaiheessa ihan kaikki liha. [:-] Kaupassakii piti valita reitit sillee ettei joudu kulkemaan minkään lihatiskin ohi. [;)] Varsinkii kaikki lämmin liha oli ihan kamalaa. Ehkä hirvein hetki oli yksissä häissä, joissa kukaan ei tienny mun raskaudesta ja pääruuaksi sain eteeni lautasellisen riistapataa. [:'(] Vieläkään mikään kauheen vahva liha (esim. hirvi tai vastaava) ei oikein maistu mutta jauheliha uppoaa jo ihan hyvin. [:)] Ja muutkii saan kyllä alas ilman oksetusta mutta ei vaan silleen tee mieli ku ennen. [:)]
 
Moikka tytöt!

Mulla tuli eilen kerran vaaleanpunaista pyyhkäisyvuotoa. Onko kellään samanlaista kokemusta? Ei kipuja eikä sen jälkeen ole tullut mitään. säikähdin aivan kauheasti, mullahan yksi km jo takana.Mietin, pitäisikö varata kuitenkin ultraan aika vaikka ensi viikolle, että näkisi onko siellä kaveri vielä mukana? Luin netistä että vuodot aika tavallisia alkuraskaudessa, mutta kauhea paniikki kuitenkin päällä..! Jelpatkaa kaveria hädässä.
 
Takaisin
Top