i

No huhhuh Möhkis77, aikamoista kohtelua oot saanu!?! Toivottavasti et tuohon sairaalassa enää törmää!! Hänhän sen tosiaan tietää koska teillä on peittoja heiluteltu...[:D] 
 
Meillä siirtyikin neuvola onneksi ensi maanantaihin sieltä perjantailta, kun tuli peruutuspaikka. Todella ihanan kuuloinen hoitaja siellä langan päässä oli, ihan innolla odotan että päästään sinne ja saadaan tietopakettia ja aika sinne ultraan! Periaatteessa ultra vois olla sit jo kahden viikon päästä, kun meillä seulontaan osallistuvien eka pitäis olla siinä rv10-11+6! Mulla on alkanut nyt tulla ihan selkeitä ällötyksen aaltoja, varsinkin aamuisin ja iltaruoan jälkeen. Eilen oli pakko mennä päivällisen jälkeen ämpärin kanssa peiton alle hetkeksi, mutta se meni onneksi nopeasti ohi. Minä kun en yleensä ruokaa roskiin heitä, niin nyt oli ihan pakko kun maha pisti vastaan!
 
Täälläkin on nyt sit se varsinainen varhaisultra käyty. Ai että ku oli ihana nähdä, et vauvelilla oli kaikki hyvin. Sydän tykytti nii kiivasti, että. Nyt voi sit alkaa kunnolla nauttia raskaudesta kun tietää et kaikki on hyvin ja vauva kasvaa niin ku pitääkin. [:)]
Oon ihan tohkeissani, nii ihana fiilis.[:D]
 
Voi kuinka ihanaa, vauveli [:D] varmasti tosi rauhoittavaa nähdä pienen siellä köllöttelevän ihan hyvinvoivana!!
 
pahoinvointi alkaa hiljakseen helpottaa. aamulla ina kuvotti ku heräsin mut se menikin sit jo muutamassa minuutissa ohi. hyvä näin. [:D] ei kyl yhtään oo ikävä niitä aamuoksennuksia ja jatkuvaa vessassa ravaamista kyökkimisen takia.

hapankorpuista on ollu iso apu. iltpäivisin ja iltasinkin kun on tullu sellanen olo et vois koht rynnätä taas tuijotteleen vessanpyttyä, ni jos mies tai tytär on tuonu pari hapnkorppua, suolakurkkujen kera ja niitä oon sohvalla pureskellu maaten, ni se on tepsiny kyl aika nopeesti. olo on parantunu aikas nopsaan. hedelmämehuja on kans tullu juotuu aika paljon.

kiva et vähän alkaa olo olla mukavampi ja nyt kun ei tartte stressata sitä et masuasukilla ois kaikki kondiksessa niin sekin on helpottanu oloa. nyt sit vaan naatiskellaan raskauden riemusta.[;)]

saikkua vielä tämä loppuviikko ja maanantaina sit takas töihin. hyvää teki tää parin viikon lepoloma. nyt on sit taas energiaa muillekin jaettavaksi.

kuis teillä muilla? joko olo alkaa helpottamaan? ootteko vielä tehneet mitään hankintoja vauvalle? pistäkääs kirjotellen!!!!
 
vauveli: mulla alko ihan oudosti tänään yhtäkkiä hellittämään. Alkuviikosta jouduin ihan saikulle ja eilisen tuskailin töissä, mutta sitten jostain tuli voimia illalla ja tänään on ollu suht normaali päivä (tai siis, suht normaali meinaa etten joudu koko ajan miettimään että missä on lähin vessa [:D])
 
Noista hankinnoista: kovasti haluisin, mutten kertakaikkiaan vielä uskalla, pelottaa kuitenkin sen verran vielä että jos meneekin kesken. Kai tässä vois luopua tosta "bussi tulee kun sytyttää tupakan" mentaliteetista hiljalleen, lupasin että vko 12 kun alkaa, lopetan hössötyksen ja aloitan TODELLISEN HÖSSÖTYKSEN [:)][:)][:)]
 
miiuhoo, sanopa muuta... Mulle tuli ihan tyhmä olo kun en tienny mitä eroa niillä on mutta toisaalta mun lääkärikaveri sano taas eilen että saa nipistellä ja viiltää mutta ne semmoset kovat menkkakivun tyyliset kivut on niitä huonoja supistuskipuja. Tosin meillä sukulaisnaiset vaan hymähteli että niitä on kyllä supistanu aina melkeen koko raskauden ajan eikä mitään hätää oo ollu. Tiedä sitte. [&:]
 
vauveli, mulla on kanssa kuvotus helpottanu sillee että nykyisin jo melkein unohdan välillä olevani raskaana. [;)] Sitten taas havahdun että onkohan mun nyt hyvä kiipeillä täällä tikapuilla, että oonko mä raskaana oikeesti vai vaan kuvitellu koko homman. [;)] Mut ihanaa että vauvalla oli kaikki hyvin! [:)] 
 
Maha on kyllä ihan superturvoksissa ja anoppi ehdotti eilen että vois tehdä mulle äitiyshousut... Ilmeisesti näkyy siis turvotus jo päällepäin. [:D] (ja nyt huomautuksena etten edelleenkään kuvittele sen parin sentin katkaravun siellä pullottavan vaan ihan vain turvotusta... [;)]). Painoa ei oo sen neuvolan pommituloksen jälkeen tullu vaan päinvastoin on hiukan tippunu mut maha tursuaa kaikista housuista yli. [:-] Mut onneks sille on joku muu syy kuin yletön suklaansyönti. [;)]
 
Meillä olis tänään illalla luokan myyjäiset eli tarttis varmaan lähteä kotona käymään ennen kuin taas palailee hommiin. Vaikeaa yrittää ottaa rennosti tässä hässäkässä mut pakko se vaan jotenkii on hallita hermonsa kun pari kertaa on supistellu (tai näin oletan) jos hermostun tai äksyynnyn. [:-] Nyt on kyllä hyvä että rehtori tietää mun tilasta niin jaksaa ymmärtää paljon paremmin. [:)] Just eilen oli hirmu huolissaan mun voinnista ja jaksamisesta kun mun luokan pojat oli taas vauhdissa. [;)]
 
Jep, hyviä vointeja kaikille ja aurinkoisia syyspäiviä!
 
Ps. On muuten ollu ihan mielettömän hienot ulkoiluilmat ja piristää tosi paljon oloa tuo luonnossa liikkuminen. [:)] Mä kävelin eilen töistä kotiin 6km ja sen jälkeen tein vielä koirien kanssa melkee kolmen tunnin metsälenkin illalla. [:)] Sen jälkeen uni ja ruoka maistui. [;)] Suosittelen!
 
Metist, mulla on ihan sama olo tosta "bussi tulee heti jos sytytän tupakan"-jutusta! [:)] Mitään en uskalla hankkia ja sitten aina jos oon jollekii uudelle ihmiselle asiasta kertonu ni tulee morkkis että nyt tietysti jotain tapahtuu... Mut oon mä jo vähän niitä tossuja ja myssyjä neulonu, tosin nekii oon melkee jo jakanu kavereille... [;)]
 
Mut nyt sinne kotiin...
 
Meillä takana 8 viikois ultra ja ekat neuvolat jossa toisella kertaa lääkärillä tarkistusta. Valitettavasti neuvolan sydänäänilaite oli rikki, joten emme kuulleet sydänääniä vielä. Muutoin kuulema kaikki on kuten pitääkin. Nyt odotetaan ensiviikon labrassa asiointia ja labratuloksien sekä "nyytin" näkemisen toivossa keskusneuvolan ultraa. Toivossa elellään :).

Osanottoni heille joilla ei asiat ole menneet toivotulla tavalla.. ja jaksamista!
 
Heipsan taas
Taas on tämäkin päivä kääntyny iltaan ja täytyy sanoa, että pitkältä päivältä on tuntunu. Meillä PITI olla tänään ensimmäinen neuvola aamulla klo 8. Minä reippaana kävelin sinne ja mies tuli yövuorosta sitten autolla. Päästään paikan päälle, niin sieltä joku neuvolatäti kurkistaa ja kysyyy että olitteko te ensikäynnillle tulossa? Siihen sitten sanottiin että joo. Johon sitten neuvolantäti, että: voi voi kun se teidän terveydenhoitaja on sairastunu. Hetken kävi mielessä, että ettekö te voinu soittaa. Turhaan herätty aamulla aikasin ja talsittu neuvolalle. No saatiin onneks varattua uus aika ens viikon tiistaille.
Päästiin kotiin, niin mulla oli vi****käyrä niin korkeella että painuin takasin nukkumaan. Sitten sitä unta riittikin siihen asti, kunnes piti lähtee töihin. Ei mua mikään muu oikeestaan ärsyttäny, kun se, että tota käyntiä oli odottanu niin pitkään ja laskenu päiviä. No nyt voi taas laskea päivä, ja kohtahan se tiistai on.
 
hauska kuulla että metistillä ja ansku81:llä on alkanu olo kans helpottamaan.
eilen en mäkään tosiaan oksentanu ollenkaan, mut tänään kun oli kolme varttia ollu hereillä ja piti alkaa kissalle laittaa ruokaa ni johan sai taas juosta veskiin.. ei se nyt niin erityisen pahalle edes haissut, mut jotenkin vaan ku sen kannen sain auki, ni se oli sit menoa. sen jälkeen kyl söin ihan 2 leipää ja join teetä ja kaikki pysy sisällä. tuskin se pahoinvointi ihan seinään edes loppuiskaan. varman pikkuhiljaa alkaa oksennuskerrat vähenee, kunnes joku aamu huomaa et hyvänen aika mähän oon jo pari viikkoa ollut ihan hyvin voiva.[:D]

turvotusta täälläkin, mut ylävatta on sentään lopettanu oireilemisen. oon koittanu olla laktoosittomalla ruokavaliolla ja se on kyl auuttanu. jo kuukausi sitten vaihdoin maitotuotteet hylatuotteisiin, mut leipämargariinia en. sit joku sano et siitä rasvasta nimenomaan tulee toisille ne kaikkeista pahimmat oireet. nyt on sit syöty laktoositonta keijua, joka ei muuten oo hääviä. mä niin oon tykänny siitä mini lättasta. tarvii tänään kattoo josko prismasta löytyis muita vaihtoehtoja, jotka maistuis hieman paremmalta.

alavatta ja nivuset on nipistelly/viiltäny aikas lailla, mut onneks sen on siitä neuvolakirjsta lukenu et se kuuluu asiaan kun kohtu alkaa kasvamaan, ni ei tarvi sitä ihmetellä. paino on edelleen 4,5kg miinuksella, mut silti ei mahdu samat housut ja hameet ylle kun kesällä. jos kohtu on venyny nyt appelsiinin-greipin kokoiseksi, ni kait se ny alkaa pikku hiljaa näkymään ulospäinkin.. [;)] ei sitä varmaankaan ulkopuoliset huomaa, mut ite kuitenkin. ootteko muuten mittaillu mahan ympärystä et onko eroa tapahtunu? pikkusiskollani (norm. painoinen)on kolme lasta ja hänellä on aina pullahtanu masu esiin tosi aikasten. 9-10 viikolla jo ihan selkee minikumpu minkä nyt erottaa alusvaatteisilla. ei minkään löysän villapaidan alta, mut kumminkin..

et vaiks se vauva olis nyt pienen mansikan kokoinen, niin onhan siellä paljon muutakin kasvanu.. kivaa [:D] tarvii alkaa selailemaan h&m kuvastoa, mitä kivaa äityleille myydään.

mukavat syyspäivät kaikille munkin puolestani
 
tosi kurjaa herne etteivät voineet soittaa kotiin jos on neuvolatäti sairaana. mihis kaikki asiakaspalvelu on kadonnu?? eiks toi kuuluis nyt ihan perusasioihin et ilmotetaan jos aika muuttuu..
 
Jaa kohtu on jo niin isoksi venähtänyt?! No voi hurja [:D] ilmankos mullakin tuntuu maha pullottavan ihan hirveesti, vaikka päälle päin ei muutos paljoa näykään, muuten kun että en pysty vetään vatsaa sisään kunnolla!
 
Mä totesin sit eilen illalla kasvaneeni ulos ensimmäisistä rintaliiveistä [:D] onneksi kuppikoot kuitenkin vaihtelee merkeittäin, niin että jotain tukevaa löysin aamulla kuitenkin päälleni! Mutta uumoilen että liivikaupoille on tässä vielä tämän raskauden aikana lähdettävä [:D] mä oon kans selaillu mammavaatteita, mutta ihan näillä perus henkkamaukka ym on tosi huono ja suppee valikoima! Oon kyllä ite aatellu, että mammahousujen lisäksi ostan vain sit loppuvaiheessa jotain imetyspaitaa tms, kun kuitenkin noi olemassa olevat omat vaatteet venyy sitten masunkin päälle! Mies on valkannut meille puolestaan jo recaron lastenistuimen [:D] - tärkeimmät ensiksi, kuulemma!!
 
Ihanaa viikonloppua kaikille!!!
 
Heipskukkuu kaikille! [:)]
Tälläkin alkaa jo toivottavasti aurinko paistaan risukasaan, kun on tänään ollu jo ihan ihmismäinen olo aamusta alkaen! [:D] Tosin..on näin ollut ennekin pari päivää ja sit taas alko kaikki tekee huonoo... Toivottavasti ei enää!
Meil aikaa ekaan ultraan viel 3 viikkoo... Hermo menee odotelles kun niiiiiiiin haluais tietää et kaikki olis hyvin! Kipuja on välillä mut ei mitään sellaista et olisin pelästyny.. Tosin välil oli niit menkkakipuja muistuttavia mut laitoin ne sen piikkiin et olis menkka-aika kalenterin mukaan...[&:] tiedä sitten onko asia niin, mutta en halua stressata liikaa..
Tänään pitäisi neuvolantädin mukaan olla tasan 9 viikkoa! Hurjaa.. [:D]


Hauskaa viikonloppua kaikille!! [:)]
 
Kyllä se eilinen ärsytyskäyrä sitten laski, onneksi. Nyt sitten oon töistä saikulla ainakin huomisen päivän. Onnuistuin tänään jumauttamaan selkäni kesken työpäivän. Toivottavasti se kohta alkaa paranemaan. Kiva kuulla, että niillä joilla on pahoinvointia ollu, alkaa helpottamaan pikkuhiljaa [:D].

Niin haluaisin, että mahan kasvu alkais jo näkymään.. siinä on kyllä muutenkin jonkinverran tuota rasvakudosta, että ei varmaan omalla kohdalla kovin aikasin näy. Töissä on edelleen ollu tosi hankalaa, kun yrittää tehdä töitä samaan tahtiin kun ennenkin, mutta kun ei vaan jaksais. Kaipa tämä selän jumistus nyt pikkusen ainakin tahtia hiljentää. Meillä töissä ei tästä raskaudesta tiedä kun pomo ja muutama lähin työkaveri.
 
Me käytiin tänään miehen kanssa ekassa varhaisultrassa. Oli aivan ihanaa nähdä pää, kädet, pylly, napanuora ja pikkuruinen sydän joka takoi ihan hurjaa vauhtia!
 
Miulla alkaa olla kaikki housut tän turvotuksen takia pois pelistä, ainoastaan collegehousut on ok. Liiveistäkin suurin osa on jäänyt pieneksi, tosin se on ihan positiivinen uutinen kun tuo lähtökoko ei ollut mikään huippuiso [;)]
 
 
 
Heippa vaan ja hyvää viikonloppua kaikille!

Flunssa yrittää iskeä kunnolla jo toista kertaa mutta ei vaan tule oikeasti sitten päälle. Mitä mieltä ootte Flunssa-rokotteista? Täällä suositellaan että raskaana olevien olis syytä ottaa sellainen kun kuuluu riskiryhmään H1N1 viruksen puolesta, mutta minä en ainakaan aio alkaa itseäni pistelemään millään ylimääräisillä aineilla.

Joku kerto sydämen rytmihäiriöistä... kannattaa tarkkailla tuota varsinkin jos on ollut ennenkin takykardiaa eli suomeksi sydämen vilkasta läpätystä [:D]
Loppuraskautta kohti voi käydä helposti pahemmaksi ja jäädä päälle eikä palaudu normaaliksi ilman apua, kuten mulla kävi. Siinä on riskinä loppukädessä sekä oma että lapsen olo, et kannattaa seurata tarkasti.
Itselleni tehtiin juuri ennen raskautumista pieni operaatio jossa poltettiin muutama kohta pumpusta ettei näin pääse enään käymään. Olen niin helpottunut....ei samaa uudestaan kiitos.

Aiotteko muuten selvittää että kumpi on tulossa, vai saalko jäädä salaisuudeksi? Ajattelin itse että sais olla salaisuus tällä kertaa, onpahan jotain mitä jännittää, meil kun on jo kerran koettu tämä synnyttämisen ihanuus [;)]

Leppoisaa viikonloppua! Meillä se vietetään töissä yökköillen.
 
Mulla on eka lääkärikäynti vasta 14-viikolla. Mutta sitä ennen käyn sikiöseulontaultrassa jo viikolla 12, eli parin viikon päästä. :) Jännittää...
 
Mä voisin haluta ehkä tietääkin kumpi tuolta masusta on tulollaan, mutta kun mies ei halua niin päätettiin että ei sitten kysytä! Tosin kaverille kävi niin, että rakenneultrassa pienen pojan vehkeet näkyi niin selvästi, ettei tarvinnut paljon kätilöltä kysellä että mitkäs noi on [:D] Mä en meinaa tuota flunssarokotetta ottaa, koska on niin uusi ja pitkäaikaisseurantaa ei ole voitu suorittaa. Tuolla yleisen raskauskeskustelun puolella on ketju, johon linkitin yhden jutun vähän aikaa sitten jossa juuri kerrottiin tästä flunssarokotteesta. Kanadassa raskaana oleville on tilattu rokotetta, josta puuttuu jokin ainesosa jota epäillään riskiksi raskaana oleville, suomeen on tilattu vain tätä ainetta sisältävää rokotetta. Minä en ainakaan aio ryhtyä koekaniiniksi!!
 
En halua varmaan mäkään tietää kumpi sieltä tulee. Vähän lisää jännitystä elämään. [:)] Vaikka jännittäväähän tämä on muutenkii. [:)]
 
Mä muuten koin eilen ensimmäisen mahansilittelijän! [8|] Oli kyllä aika kummallista... Varsinkii kun omasta mielestä maha ei juurikaan ulospäin näy ja vanhat housut menee ihan hyvin jalkaan. On vaan koko ajan semmonen tosi turvonnu olo mutta ilmeisesti se turvotus siis näkyykin myös ulospäin. [8D] Tosin ehkä kyse oli vaan väärinkäsityksestä koska tilanne alko niin että yks tuttu, jota en ollu nähny pitkään aikaan ni huuteli mua nimeltä ja onnitteli. Mä olin jo siinä vähän ihmeissäni mutta sitten lähempänä hän selvens että oli kuullut mun menneen naimisiin. No yks toinen semmonen puolituttu kuuli sitten tämän onnittelun ja teki ilmeisesti omat johtopäätöksensä ja tuli mun luokse ja alko silittelemään  mun mahaa ja supatti että "onnea vaan munkin puolesta, enhän mä eilen yhtään tajunnu...". [&:] Oltiin siis eilen samaisen ihmisen kanssa juteltu pitkät tovit. [:D] Mä oon varmaa ihan samanlainen mahansilittelijä itekii mut en oo ikinä tajunnu miten kiusalliselta se voi tuntua kun joku lähes vieras ihminen tulee kopeloimaan mun läskimahaa. [;)] Aika villiä...
 
Rokote-asiaa en oo vielä oikeestaan edes miettiny... Mulla on kyllä töissä suuri riski saada kaikki mahdolliset flunssat ja muut kun niitten räkänokkien kanssa koululla työskentelen. Ja kun raskaana olijoilla on paljon muita suurempi todennäköisyys saada se possuflunssa tosi kovana (jopa kuolleisuus tautiin on paljon yleisempää kuin muilla) niin mielelläänhän sitä itseään ja sisällä kasvavaa elämää suojelisi. Siinä mielessä oon puolesta mutta tosiaan kun ei niitä aineita ole kai vielä kovasti tutkittu. [&:] Tosin jotenkin luotan Suomen lääkevalvontaan niin paljon ettei siellä varmaan suuria riskejä oteta antamalla lääkkeitä joita ei ole tarpeeksi tutkittu.
 
Meillä olis enää viikko sinne neuvolalääkärille ja NP-ultraankii vaan puoltoista. [:)] Silloin kun ajat sain ni se tuntu olevan ihan loputtoman kaukana mutta nythän siihen on enää vaan hetki aikaa. [:)] Kohta ollaankii jo keväässä kun aika menee näin nopeasti! [;)] 
 
Millä viikoilla teillä on ollu tai on ensimmäinen neuvolalääkäri?
Nyt kun olen juttujanne lukenut niin tuntuu et meillä on kauheen myöhään, ihmettelin sitä tosin vähän itsekin kun neuvolatäti sanoi että ensimmäinen lääkäri onkin sitten siellä 14.-15. raskausviikolla. Tuntuu jotenkin et tämä alun epätietoisuus vaan kestää ja kestää. Ensimmäiseen ultraankin on vielä 2 viikkoa ja siitä sitten vielä 2 viikkoa ennen ensimmäistä lääkäriä. Eli mulla on takana vasta ensimmäinen neuvola...
 
 
Takaisin
Top