i

Taidetaan meidän kunnassa olla oikein hyvällä palvelulla, kun ihan ihka ensimmäisellä neuvolareissullakin otettiin pikaultra ja katottiin, että siellä näkyy se pikkuruinen papu ja kuunneltiin vielä sydänäänetkin ja viikot oli silloin 8+4. Ensimmäinen "virallinen" ultra on toki meilläkin siinä n. viikolla 11 ja siellä saa kuulemma halutessaan sen 4d-ultrankin. Sitten on vielä se yksi ultra vähän myöhemmin.
 
Joo, meilläkin ihanaa palvelua terkkarissa, nytkin mulla viikot 11+3 ja tänään ultrattiin jo kolmannen kerran. [:)] Neuvolantäti kurkkas jo ekalla kerralla käydessä, sitten se lääkäri ja tänään siellä seulontaultrassa hoitsu. [:)] Mut eiköhän se masu tosiaan jo kohta ala kasvaa ja saatetaan kohta jo toivoa että se kasvu loppuis. [;)]
 
Mulla muuten tänään meni ihan käpy tohon miehenturjakkeeseen ja päätin että loput ultrat käyn yksin tai otan jonkun muun mukaan. [:@] Tästä jo tuolla toisella palstalla vuodatin mut sama jatku vielä kotonakii ja mä oon aivan kypsä. Meillä mies on tosi usein viikonloput pois kotoa, varsinkin näin syksyllä kun on metsästysaika. Laskiskelin just että viimeksi on ollu mun kanssa koko viikonlopun (ja silloinkii oltii reissussa) joskus heinäkuussa... [8|] No luonnollisestikii kaipaisin hirveesti sen kanssa jotain kivaa yhteistä tekemistä. Arki-iltaisin ei oikein jaksa touhuta mitään suurempaa. Odotin jotenkii senkin takia ihan hirveesti tän päivän ultraa kun tehtiin jotain ihan kahestaan. No sitten koko ajan se valitti jostain. [:@] Auto jäi liian kauas, sairaalan opasteet ei ollu kunnolliset, kätilö oli myöhässä, pitäis mennä jo töihin ja kylläpä täällä kestää... Sitte se syöksy ulos hermosauhuille ja telkes ittensä lukkojen taakse. Tästäkin seurasi valitukset mulle kun en tajunnu käydä sitä kattomassa ja päästämässä sisälle... Aaargh! Siellä kun kattelin yhtä itkuista odottajaa, jonka vauvalla oli selkeesti joku tosi huonosti ja kuuntelin samalla sitä rutinaa ni teki oikeesti mieli huitoa pitkin korvia ja laittaa se mittariautolla kotiin. Vielä kotonakii se jakso valittaa siitä kun meijän aika oli 20 minuuttia myöhässä (joka mun mielestä ei ollu juuri mitään...) kunnes ilmotin että ihan samalla lailla mun työt odotti mut mun mielestä on tärkeämpää käydä kattomassa että vauvalla on kaikki hyvin. Kerroin myös että seuraavilta kerroilta se on vapautettu tehtävästä.
Huomenna ollaan menossa kaverin juhliin ja olin ihan innoissani että kerrankin ollaan koko päivä yhdessä ja tehdään jotain kivaa. Ei mua ne juhlat niin innosta kun muut on kuitenkii ihan umpitunnelissa mut on kiva lähteä miehen kanssa tuulettumaan. No eikös se sitten oo järjestäny jo huomisaamulle itelleen jonkun ampumisreissun eli tulee varmaan viittä vaille kun tarttee lähteä sinne juhliin ja siellä sitten vaan mukittaa kavereittensa kanssa. Mä kun jo haaveilin että oltain ehitty käydä kaupungilla tai vaikka syömässä matkalla. [:-] Nyt ei sitten enää huvita lähteä ollenkaan. [&o] Ja kun tästä yritin puhua niin se vaan toteaa että onhan se kaikki arki-illat kotona ja on ollu muutenkii ja täytyy silläkii harrastuksia olla jne. Plaah! Mua niin kypsyttää! [:@]
 
Kiitos taas tästä kun sain purkautua! [:)] Tirri, oot kyllä niiiin oikeessa että on ihanaa kun on tämmönen paikka missä voi purkaa tuntojaan raskaudesta ja välillä vähän vierestäkii. [:)]
 
Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Minkähän takia mun lilypie on jäänyt päivän jälkeen¿? Muutaman päivän tässä sitä miettinyt ja neuvolatädin ja itsenikin mielestä on menossa nyt 9+1, mutta se on sitä mieltä, että yhtä päivää vähemmän - ollu jo pari päivää. Sikäli mielenkiintoista, kun se on viime päiviin saakka ollu oikeessa [:-]
No eipä tämä nyt niin kovin tähdellinen asia ole, mutta mietinpä vain [:D]
 
Terkut täältäkin. [:D] Mä sain jonkun teidän kirjotuksesta idean.. Joku teistä kerto aamusin syövänsä lusikallisen jogurttia aamupahoinvointia helpottaakseen ja päätin kokeilla mäkin noita hapanmaito-tuotteita. Ostin O-piimää, ja kuis kummaa en o nyt muutamaan päivään kertaakaan oksentanu aamulla. Eli ihan selkeesti auttaa!! Suosittelen muillekin jotka kärsii aamusin kaameesta olosta [:'(].

Viime viikolla koin ekan vattan silittäjän, kylläkin tutun. Se tuntu jokseenkin oudolta [8|], vaikka tavallaan ihan kivaltakin. Ja sit eilen kuulin ekaa kertaa kommenttia mahastani. Työkaveri tokas, ku olin töistä lähössä et sullahan näkyy jo raskaus. On se omastakin mielestä näkyny jo vähän aikaa, mut tuntu tosi kivalta et muutkin huomaa et siellä masussa kasvaa jotain muuta kun läskiä, heh he.. [:D]

Nyt on sit jo 6 kiloo pudonnu alkuraskaudesta. Ei kyl harmita pätkääkään. Parempi näin ku sitä painoo alkaa kuitenkin sit kertyy 200-600 grammaa/vko ku päästään neljännelle kuulle. Mä tyytyisin sellaiseen kahdeksan kilon kokonaisnousuun. Siskolle tuli kolkyt kiloo. Hui.. ei ainakaan vielä tee mieli syödä kahden edestä. Pikemminkin ruoka-annokset on pienentyny ja muutenkin tulee jotenkin alitajuntasesti syötyy terveellisemmin, et vauva sais kaikkee tarvitsemaansa ravintoa kasvaakseen. Kasveja päivällä, hedelmäsalaatteja iltasin ja muutenkin hedelmiä pitkin päivää. Toivotaan että tää samallainen ruokavalio jatkuis vielä imetysaikanakin  [;)].
 
Onnittelut kaikille ekoissa ultrissa käyneille pikkuisten hyvistä voimisista!

Juu kyllä siihen mahaan kerkiää kyllästymään ja tuskastumaankin että toisaalta kannaattaa nautiskella mahattomuudesta niin kauan kuin sitä kestää ja vaan nauttia raskaanaolon tilapäisestä keveydestä ;)
Mullakaan ei ole paljon tullut lisää, ihan muutama sata gramma ja lievän ajoittaisen pahoinvoinnin vuoksi en oo ihan kauhean hyvin jaksanut syödä eli ei voi olla ylimääräistä. Mutta hyvä näin, viimeksikään ei tullut ylimääräistä kuin ihan pari kiloa ja nekin kaikkosi keveästi imetyksen aikana.

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Mä törmäsin viikonloppuna myös ensimmäiseen masun silittelijään. Tuntui jotenkin todella oudolta, oli vielä sellainen semi-tuttu ihminen jonka olen viimeksi nähnyt ehkä 5-6 vuotta sitten! Kummalliseltahan tuo vähän tuntui, mutta kaipa näitä tulee lisää kun masu lähtee toden teolla kasvamaan [8|] mikäköhän siinä on, itse en koskaan lähtisi toisen mahaa paijaamaan, vaikka kuinka tuttu ihminen olisi, tai ainakin kysyisin ensin että saako!!
 
Perjantai-iltana minäkin sitten ensimmäistä kertaa pillitin tv:n ääressä [:D] onneksi mies oli koko viikonlopun reissussa, olis varmaan nauranut mulle jos olis nähnyt! Katselin digiboxin kovalevyltä tiistain lipstick junglea ja kun victoryn suhde nyt lopullisesti kariutui niin mulla hanat aukes! Että eipä tarvi tätä raskauttaan taas epäillä yhtään [:D]
 
Miuhoo, mä huomasin kans että mun tikkeri rupes jätättään jossain vaiheessa. Heti aamukasilta oli päivän jäljessä, mutta jo tunnin tai parin päästä näytti oikein, eli jotenkin se ei vaihdu ihan vuorokauden vaihtuessa vaan myöhemmin.
 
Huomenta!
 
Ihan jännittää... Tänään tasan 12 viikkoa ja ensimmäinen ultra!
Voi kun kello olisi jo kolme!
 
Vauveli, mulla kans n. 5 kiloa pudonnut vajaassa kolmessa viikossa. Olo on tosi hyvä koska mulla on mitä pudottaa! Osaksi syynä varmasti säännöllisempi ruokailu ja pienemmät ruokien koot. Sekä jo neljättä viikkoa oleva hissiremontti jonka vuoksi saa kiivetä neljänteen kerrokseen...
 
Tirri, ihan hassua mahan silittelijät. Mä koin ekan viikko sitten ja kyseessä ulkomaalainen henkilö jonka nähnyt vain kaksi kertaa mutta on kyllä ihan hyväksi ystäväksi muotoutumassa. Ja sitten oma äiti viime torstaina kaksi kertaa kävi mahaa hypistelemään...
Eihän siinä mitään mut kun ei se vauva tunnu vaan ne mun läskit ;)
 
vielä 5 tuntia... blaah...
 
näyttää mullakin näköjään päivällä heittävän toi lillypie...
 
 
Hei kaikille!

Rauha: meillähän onkin raskaus sitten ihan samoilla päivillä, mulla eilen tasan 12 viikkoa. [:)]

Minäkin täällä odotan, nimittäin lääkäriaikaa, joka on ihan kohta, yhdeltä. Jänskättää, kun ultraan eivät keskenmenon jälkeen raskautumiseen vedoten PHKS:ta pääsä mua ennen ens viikon keskiviikkoa ja nyt saa kuunnella sydänääniä. Iik. [:)] Olen täällä pähkäillyt kaksosten mahdollisuutta niin paljon, että olen jo alkanut uskoa siihen, hölmöä eikö? [:D] Jos nyt edes jotain viitettä sais, toivottavasti lääkäri ei hermostu mun tohkeiluun. Mutta nyt valmistautumaan lähtöön...
 
[font="courier new"]Täällä on myös yksi vauva lisää tulossa toukokuussa[:D][:D]!!!
Laskettu aika on 1.5 - ensin se oli 20.4 mutta ekassa ultrassa tarkentui aika toukokuulle... olo on ollut niin huono että olen joutunut oleen sairaslomalla kolme viikkoa ja alkaa jo tulla hiukan mökkihöperöks kotona ku ei oikein pysty tekeenkään mitään ku on niin heikkona[:o]!! Ottaa päähän ku kaksi ystävää on suurinpiirtein samoilla viikoilla ja heillä ei ole MITÄÄN oireita.
Ultrasta saatiin ekalla kerralla kolme kuvaa mukaan jotka oli kaikki kohtalaisia ja nyt viikon 12. UÄ meni ihan päin seiniä [:@] se kätilö ultras vatsan peitteiden läpi ja kuuntelutti sydän ääniä ihan liian vähän kuulimme ehkä kymmenen lyöntiä[:@][:@] sitä kun ois voinu  kuunnella vaikka loppupäivän. Kaiken lisäks vielä saatiin vain yksi kuva ja sekin oli todella huono!! Onneks laitoin mieheni ottaan videolle koko tapahtuman ja suosittelen sitä kaikille jotka omistaa vieo kameran että kuvaa sen tapahtuman niin voi kotona katsella ja kuunnella niin paljon ku haluaa[8D] kuvata ei tarvi ku näyttöä niin ei kätilön tarvi esiintyä....
Mutta paljon ihania odotus hetkiä kaikille pitäkää itsestänne hyvää huolta niin vauvallakin on hyvä olla[;)]
 
Noniin, terveisiä neuvolalääkäristä.

Tänään oli siis lääkäri ja vaikutti oikein mukavalta. Kohtu vastaa kuulemma erittäin hyvin viikkoja ja pikkuisen sydän löi n.166 kertaa minuutissa.[:)] Liikkui niin paljon, että ei meinattu kuulla kuin muksahtelua. Hih. Mun ihmettelyihin vatsani koosta lääkäri vaan rauhotteli, että se on normaalia turvotusta, mutta painoa on tullut vähän liikaa. (kolme kiloa yhteensä lisää, edelliskerrasta n.200g/viikko) Blääh, olen siis vaan paksu. Elättelin jo haavetta kaksosraskaudesta.[:D] johon lääkäri totesi, että kohdun koon perusteella hyvin epätodennäköistä, mutta ultrastahan se ensiviikolla selviää. Odotan innolla.

Olo on muuten edelleen varsin vetämätön ja hengästyttää kumartelu, huoh, ehkä tää tästä ja jahka kuvotukset hellittää niin sit vois jo elämä voittaa. [:)]
 
Mäkään en oikein tunne vielä kotoisaksi niitä mahansilittelijöitä, varsinkin kun tietää ettei sitä oikein muuta siliteltävää vielä oo kun mun mahamakkarat. [;)] Se yks puolituttu silloin muutama viikko sitte oli ihan kaiken huippu! Oli kyllä ihan superkiusallista kun teki mieli vaan huutaa että "älä sörki mun läskejä!"
 
Tervetuloa joukkoon miss! Mullakii oli eka LA huhtikuun puolella mutta siirtyi sitten toukokuun puolelle. Ite oli ihan varma että menee toukokuulle joten oon roikkunu tällä palstalla sen takia alusta asti. [:)] Hyvä idea toi video kun ei niille papereille ikinä saa samaa tunnelmaa kun siinä kuvaruudussa sen toukan mönkimiset! [:)]
 
Vauveli, suosittelen niitä gefiluksen tehojuomia! Joskus jo taisin puhua siitä HYKSin tutkimuksesta, jossa testattiin odottavan äidin gefilustuotteiden käytön vaikutusta lapsen allergioihin ja ainakin silloin tuloksen näytti lupaavilta. Mä niitä aloin silloin juomaan yhden aamussa ennen aamulenkkiä ja pahaolo katos lähes kokonaan. En tiiä johtuko viikoista vai juomasta mutta kuitenkii. [:)]
 
Munkin lilypie jää jälkeen koko ajan... Mun pitäis olla melkein samoilla päivillä kun Möhkis77 ja Rauha eli tänään (vai huomenna?) tasan 12 viikkoa ja stickeri näyttää 11+5... Höh! Hitaita hämäläisiä lilypieta myöden... [;)]
 
saako niitä gefilus-tehojuomia laktoosittomina? mulla kun on tollanen vaiva..

viikko menny nyt ilman aamuoksentelua. ihanaaa!!!!!!!!!!! torstaina ois eka lääkäri. toivottavasti sydänäänet kuuluu. ei millään malttais oottaa et sais kuunnella sitä tiuhaa sydämen sykettä, ku se on nii liikuttavaa.

ajattelin kysästä samalla sitä sikaflunssa-rokotetta. aluks vähän epäröin ottaas itä, mut nyt on mieli jokseenkin muuttunut. tällä viikolla vissiinkin saapuu ensimmäiset rokotteet suomeen ja mies luki netistä kaikkee mahdollista infoo mitä asiasta löysi. raskaana olevat ja hoitohenkilökunta suositellaan rokotettavan ekana. ja vaikka siitä rokotteesta jotain haittaa koituis (kaikissa lääkkeissä ku sivuvaikutuksensa on), niin se on pienempi paha ku jos saa ite taudin. siitä kuulemma voi saada oikein vakavia komplikaatioita raskauden aikana. sit on jo sekä äiti että vauva vaarassa. siskolla epäillään nyt tartuntaa ku yskii kovasti ja kuume on korkee ollu jo muutaman päivän. se sai ehkä vähän vauhtia mun rokotuskantaan. mut torstaina on lääkäri ja sit ollaan jo paljon viisampia taas.

mukavaa viikkoa kaikille [;)]
 
Mä kun luulin että tämä kodin pomminvarmaksi varustaminen alkaa vasta sitten kun lapsi lähtee liikkeelle, eli joskus vuoden päästä...meillä oli sitten kissa kehittänyt itselleen mukavan harrastuksen viime yönä - oli sitten järsinyt olohuoneen telkkarin virtajohdosta kuparilangat näkyviin niin että sulake oli pamahtanut ja kissa varmaan saanut aikamoiden tällin!! Siis tuo on 6 vuotias, koskaan ei ole tuollaista harrastanut vaikka meillä roikkuu johtoja lattioilla telkkarin ja tietokoneen takana pilvin pimein aina! Tosin, en usko että kokeilee enää uudelleen, sellaisen tärskyn on varmaan saanut [;)] aamulla hiipi varovasti telkkaria kohti ihan matalana ja kuikuili hetkisen kunnes kääntyi kannoillaan ja juoksi sänkyyn nukkumaan!! [:D] 

Minä en meinaa sitä possuflunssarokotetta ottaa. Kunnollista pitkäaikaisseurantaa rokotteen mahdollisesta vaikutuksesta sikiölle ei yksinkertaisesti ole ehditty tehdä koska rokote on niin uusi. Ja jotenkin tuntuu niin älyttömältä haloolta koko possuflunssa - samoissa uutisissa kerrotaan kuinka nyt aletaan rokottaa ihmisiä, ja kuinka sitten helsingin sikainfluenssa-asema suljetaan koska on asiakaskato eikä epidemiaa ilmeisesti tulekaan [8|] ota nyt näistä selvää....
 
Mä en tiedä vielä mitä sen rokotteen kanssa tekisin. On niin ristiriitaiset tunnelmat ja toisaalta tiedotkin. Ajattelinkin odotella tuota neuvolalääkäriä ja kysellä vähän mitä mieltä lääkäri on asiasta. Meillä on töissä toistatuhatta ihmistä saman katon alla eli jos se iskee niin iskee sitten aika urakalla varmaan, mutta toisaalta en ole vielä kuullut että KENELLÄKÄÄN olisi sitä ollut...tästä tulee itselle vaikea päätös.
 
En tiedä kans tuost rokotteesta..kerran oon tän elon aikana jonkun flunssarokotteen saanu ja sairastuin siit yhtä pahasti ku varsinaisest taudist olis tullu...et siit jäi jokseenkin negatiivinen muisto mieleen.
Toisaalt kuuulee ihan järkeviä juttuja siitä, et sikalenssu on vain vähän tavallist voimakkaampi flunssa. Hoitokin on sama. Ja jos joka vuotisist influensist tehtäis yhtä tarkkaa seurantaa nii samoil lukemil ja linjoil mentäis.
Mut henkkoht kyl pelkään enemmän rokotteen kuin influenssan haittoja pienoiselle toukalle. Tiedä näist sit oikeesti...
[&o]
 
Käytiin tänään ensimmäisessä neuvolassa ja yllättäen siellä ultrattiin sellaisella huonommalla laitteella, mitä on keskussairaalalla, missä ns oikea ultra on. Sikiön sydänääniä ei kuunneltu, mutta siellä se toukka näkyi liikkuvan <3. Kyllä tippa tuli linssiin tällä mammalla :).
 
No voi hitsi!! Me kärvistellään vielä viikonlopun yli maanantaiaamuun, että päästään näkemään tämä tirriäinen! Sitten huokaisen helpotuksesta, kun näen hänet omin silmin siellä jumppaamassa [:D] 
 
[:D] mä olin tänään lekurilla ja sydänäänet kuulu!!!!!!! ihanaa. kyl niit ettittiinkin, mut pääasia et lopuks löydettiin ja kiva ettei sill lekuril ollu liian kiire. jotai 130 kieppeillä. tietäiskö se sit poikaa???? ku tytöist kuulemma 140-150 syke ja pojilla 125-140. mut tiiä häntä.. aika sen sit paljastaa. kohtu oli kasvanu ja tuntu reilusti yli häpyluun. oikeestaan aika lailla navan ja karvarajan välissä. et ei ihme et pömpöttää masu.

rokotuksesta kyseltiin et ainko sen ottaa ni panevat tilaukseen. huomenna tarvii antaa vastaus. antoivat infolapun vielä mukaan kotiin luettavaks ja suosittelivat kovasti, koska riskit on niiin suuret ja voi tulla jopa keskenmeno jos sairastuu sikaflunssaan. et enköhän mä sen ota. kolme keskenmenoo riittää mulle. tän vauvan haluun pitää.

huomenna sit neuvolaan ja kuuntelemaan uudelleen sydänääniä. kivaa!!! se on niin ihana tunne kun kuulee miten vauvan syke lyö tiuhaakin tiuhempaa.

onnellista odotusta muillekin [;)]
 
Nyt on ensimmäinen neuvola käyty maanantaina ja lasketuksi ajaksi tuli 22.5. eli hieman aiemmin, kun mitä itse olin laskenut. [:)]

Nyt on ollut hirvittäviä mielialan muutoksia ja mies on kyllä ollut helisemässä mun kanssa. Mitään isompaa syytäkään ei tarvi olla ku mä alan riehumaan ja vaikka itse huomaan toimivani tyhmästi ja lapsellisesti niin eipä sille vaan mitään mahda, pistän vaan hormonien piikkiin ja kyllä mieskin sen osittain ymmärtää, että tämä vaihe taitaa kuulua raskauteen. [:D] Tiistaina alkoi myös tajuton vollottaminen. Aloin itkemään kun en päässyt Ikeaan ja sen jälkeen kuulin ihanan biisin niin siitä tuli märyt.. olihan se hieman huvittavaa itsestä, mutta kun ne kyyneleet vaan tuli. Tämä itkeminen on jatkunut nyt ja tuntuu että pahenee vaan. Keskiviikkona tuntui ettei ois sängystä jaksanut nousta. Mikään ei kiinnostanut ja ahdisti vaan suunnattomasti kaikki, syynä luultavasti se kun ollaan vasta reilut 3kk asuttu uudella paikkakunnalla ja vanhemmat ja ystävät asuu 600km päässä.. on ihan mieletön koti-ikävä kun ei tämä uus asunto tunnu kodilta sitten millään. [:(] Neuvolassa käväsin tämän itkemisen takia toistamiseen heti keskiviikkona kun ois ollut työilta edessä, mutta eihän siitä ois mitään tullut. Neuvolassa ymmärrettiin asiani todella hyvin ja sanoi, että itseä ei saa stressata ja jos todella on ikävä kotiin niin ei muuta kun käymään vaan, sillähän siitä ikävästä päästään ainakin hetkellisesti. Töihinkin nyt vihdoin kerroin raskaudesta, kun en ole ihan täysillä pystynyt huonon olon takia työskentelemään.. oli kuulemma jo hieman juoru kiertänytkin, että olenkohan mahdollisesti raskaana. [:D]

Np-ultra ois tuossa 4.11. ja sehän tässä kans jännittää hirveesti. Koko ajan miettii, että onhan kaikki hyvin.. pitäis vaan osata ottaa rennosti, kun mielenterveyshän tästä kärsii. Nyt vielä mietityttää tuo sikainfluenssarokotekin, että onko se nyt sitten hyvä juttu meille raskaana oleville vai onko siitä mahdollisesti enemmän haittaa kun hyötyä..?

Mut tulipahan taas avauduttua.. vaikee yksin pyöritellä näitä asioita päässään ku eihän nuo miehet täysin voi ymmärtää mitä tässä raskauden aikana kaikkea käy läpi.
 
Tästä rokotteesta, muistaakseni olen jostain lukenut, että suositellaan odottamaan se ensimmäinen kolmannes ennen ku ottaa rokotteen. Eli siihen viikolle 12?? koska se on kriittisin vaihe sikiölle, jolloin kaikki elimet muodostuvat. 
 
Takaisin
Top