i

Joo, kyllä mullakii tulee helposti saunassa huono olo jos en oo juonu tarpeeks. Ainakaan siellä ei voi olla yhtä kauan kuin ennen. Sama juttu liikkuessa, musta tuntuu että hengästyn jo nyt paljon nopeammin kuin ennen ja jos yhtään hikoiluttaa niin tulee äkkiä huono olo. Täytyis vaan muistaa juoda paljon aikaisempaa enemmän. [:)]
 
Bris, mulla on taas ihan toisinpäin että iho on yleensä aina ollu tosi hyvä eikä teininäkään oo juuri finnejä näkyny. Nyt sitte taas tuntuu että kaikki kehon epäpuhtaudet tulee naaman kautta ulos ja kukinta on aika kauheeta. [:'(] Niin se vaan menee erilailla. [:)]
 
Mä näin taas viime yönä ihan ihmeellisiä unia... Maha-asukki olikin ultrassa linnunpoikanen joka oli sitten kuollut kohtuun. [:(] Aamulla olin ihan varma että nyt se kehitys on pysähtyny tai tapahtunu jotain muuta kamalaa... [&:] Toivottavasti oli vaan unta.
 
Jee, mä sain vihdoinkii vaihdettua ton lilypie-tickerin oikeammille viikoille... [:)]
 
Huomenta kaikille
Mulla kans tunkee kaikki rasva ja epäpuhtaudet naamasta ulos. Se on jännä, vaikka just ois naamansa hinkannu kunnon aineilla, on se hetken päästä ihan rasvanen ja finnejä löytyy joka päivä lisää.

ansku81: Sä oot kans ruvennu näkemään outoja unia vai? Mä näin yksillä päikkäreillä unta, että lapsi oli jo syntyny ja kysyin siinä unessa mun mieheltä että missä vauva on. Vauva sitten löytyi pihalta nukkumasta, eikä sillä ollu paljon mitään vaatteita päällä talvipakkasella. Seuraavassa hetkessä huomasin unessa että en oo antanu ruokaa sille lapselle ollenkaan, jonka jälkeen rupesin immettämään. Sitten se lapsi oksensi ihan kamalasti, enkä mä edes huomannu sitä.
Sanoinkin miehelle kun heräsin, että näin tosi ihanan mutta myös tosi kamalan unen. Kyllä ahdisti hiukan heräämisen jälkeen.
 
Huomenta kaikille.
Täällä ollaan nyt 7 viikolla, eli 6+1 neuvolan tädin mukaan. Eka neuvola olis 15.10. Jänskättää!
Edelleen mietin, et tilaisinko ajan varhaisraskauden ultraan yksityiselle. Jotenkin vain pelottaa, et jos kaikki ei olekaan kunnossa. Oireet on kyl edelleen ja voimistuu vaan [:)] Rinnat on hirveen arat ja kasvaneet. Päivän aikana oksettaa enemmän ja vähemmän...ennen ruokaa ja ruuan jälkeen eniten. Ja se väsymys... Mut vaikka kuinka tuntuis välillä kurjalta niin silti on vaan uskomattoman ihana fiilis. [:D]
 
Ei olla viel kerrottu vanhemmillemme...kumpikin on kertonu parhaalle kaverille ja mä kerroin lisäks työkaverille. Tai oikeastaan se arvas sen...mä oon huono narraamaan ja se tuntee mut nähtävästi liian hyvin. [:D]
 
Neuvoisiko joku ihana, et miten ton lilypie-tickerin saa näkymään? [8|]
 
 
 
Bris, mulla on ihan sama ton nukkumisen kanssa! Paitsi että heräilen vessan väkisin melkein 2x yössä, niin en saa juuri kuutta pidempään nukuttua vapaapäivänäkään. Illalla kuitenkin oon ysin aikaan jo ihan koomassa, ja torkun tv:n ääressä miehen kainalossa [:D]
 
Indigo1404, kato tuolta yleisen keskustelun forumista, "lilypie.com"-otsikon alta löytyy hyvät ohjeet [:)]
 
Mulla meni viikonloppu keittiön kaappeja kasatessa ja seinään iskiessä ja kattoa maalatessa. Nyt on alkanut aamuisin olo olla vähän hatara, kylmä hiki pukkaa pintaan ja vatsassa velloo hetken. Vielä ei okseta mutta katsotaan nyt...lauantaina kerrottiin sitten tuleville isovanhemmille, ostettiin molemmille sellaiset "isovanhempien kirjat" joka siis vähän kuin vauvakirja mutta isovanhemmilta lapselle. Äiti ja anoppi osasivat odotellakin, anoppi oli kuulemma appiukolle sanonut heti kun häämatkalta palattiin, että hän on ihan varma että oon raskaana [:D] mistä lie aavistanutkaan noin oikeaan!!
 
Meillä on ensimmäinen neuvola tänäänt - jei!! Voi kun nyt vaan äkkiä saisi remontin siihen pisteeseen, että voisi tuoda meidän pienet kissanpojat jo kotiin!! Ne ovat asustelleen "mummolassa" nyt 3kk ja ikävä on jo kova, vaikka me ollaan asuttu uudessa kodissa vasta 2 vk! Käytiin eilen heitä paijaamassa, ja hyvinhän ne siellä voivat. Ovat vaan molemmat niin hellyydenkipeitä tassuttajia että kaipaavat meitä kovasti...että eikun pensselit heilumaan niin valmista tulee nopeammin! [:D]
 
Nyt olisi sitten ensimmäinen neuvola takana. Meni se 1,5h todella nopeasti kun uutta tietoa tuli niin paljon [:)] Onneksi neuvola-täti oli aivan ihana!
 
Vähän mietityttää tässä vaiheessa kun tuntuu että kaikki oireet on hävinneet...aloitin raskausvitamiinien syönnin viikko sitten ja sen jälkeen hävinneet...en tiedä helpottaisiko ne vai mikä on homman nimi? Ei kyllä ole ollut mitään ylimääräisiä kipuja tai vuotojakaan ja toisaalta luin jostain että pahoinvoinnin pitäisikin pikkuhiljaa jo helpottaa. Tänään pitäisi varata ensimmäiseen ultraan aika, eiköhän siellä sitten selviä tilanne...
 
miiuhoo, kuulostaa tutulta tuo sun reagointi tupakan hajuun. Itsellä kävi sama juttu ja olen nyt ollut jo pari viikkoa täysin polttamatta. Vähensin ensin siihen muutamaan per päivä ja sitten alko tupakasta tulla niin huono olo että se loppui siihen. Eikä ole tehnyt sen jälkeen edes mieli. Tsemppiä lopettamiseen!
 
 
Ite yritän lopettaa tupakanpolton pikkuhiljaa. Toivottavasti onnistuis ku on sitä yritetty jo vaikka kuinka monta kertaa.

Nyt on ollu jonkun aikaa silleen aina aamusin et on tosi äklö olo. Ei sitä kumminkaan oksenna, mut tuntuu et vois oksentaa. Ei voi ymmärtää.

Voiku olis jo eka ultra tai sais kuulla sydänäänet niin tietäis et kaikki on kunnossa. Pelottaa jotenki ihan mielettömästi että entä jos kaikki ei olekkaan hyvin. Ärsyttää ku ekassa neuvolassa ei saa tietää sit yhtään mitään ja sekin on vasta ensi viikolla. Niin toivoton olo ku pelkään et oma elimistö antaa periks.

Nykyään en pysty nukkumaan oikealla kyljellä tai mahalla ollenkaan. Alkaa tuntumaan semmosta pientä pistelyä mahassa.

Mitä noiden huulien rohtumiseen tulee niin mulla on nykyään koko ajan rohtuneena huulet. Tuntuu siltä että 15min välein pitäis olla laittamassa lisää huulirasvaa.
 
Meidän isukki on tosi huolehtivainen. Isänvaistot tuli ja voimakkaasti. Toinen ihan yhtä innoissaan kuin itsekkin olen.
 
Mimmu86 mullakii on oireet helpottanu tosi paljon ja vähän ihmetyttää kanssa... Siis enää ei oo oikeestaa muuta mainittavaa ku väsymys päällä ja tissit ehkä pikkiriikkisen kipeet (kun oikein niitä runnon oireiden toivossa [;)]).  Mut toisaalta ollaan aika samoilla viikoilla että ehkä tää on taas ihan normaalia. [:)] Aina välillä mahaan sattuu ku vaihtaa vaikka yöllä asenotoa mut se on semmosta kipua kun jos oisin tehny kauheesti vatsalihaksia ja lihakset olis jumissa. Mitään ei vuoda eli toivotaan kaiken olevan kunnossa. [:)] Toisaalta on kyllä ihanaa ku ei okseta ihan lakkaamatta. [:)]
 
Juu, outoja unia tosiaan täällä nähdään. Usein aika kamalia painajaisia eli vauvalle tapahtuu jotain tai mies on ihan ääliö.
 
Meillä on ens viikonloppuna semmonen työpaikan virkistysreissu ja mä oon ihan paniikissa että miten selitän juomattomuuteni. Ollaan siis yön yli reissussa ni en voi vedota edes siihen että olisin autolla. [8|] Oon miettiny jopa etten lähtis ollenkaan mut sinne on ollu ilmottautuminen jo keväällä ja reissu on maksettu jne. Ja onhan se kiva lähteä reissuun viettämään työkavereitten kanssa laatuaikaa eikä aina vaan tätä töissäoloa. [:)] Tässä just mietin että josko uskaltaisin esimiehelle kertoa jo asiasta ennen reissua ni olis sitten edes yks joka tietää asiasta ja vois olla taustatukena. [;)] Ehkä otan nyt vaan liian kovat paineet koko asiasta mut kun mä oon ehkä maailman huonoin valehtelemaan ja oon ihan varma että joku asiaa kuitenkii kysyy jos en saunasiideriä ota. Ja kun en haluais vielä mitään yleistä uutista tästä kuitenkaan ainakaan ennen sitä seuraavaa ultraa. Mut ehkäpä lähen nyt samantein tuonne pomon juttusille... [:)]
 
Noni, neuvolantäti onkin kipeenä, niin että meidän neuvola siiryi ensi viikon perjantaille [>:] pöh! Eihän sille mitään mahda, ehkä sitä sukissaan pysyy sinne saakka, ainakin remontin parissa riittää puuhaa niin että aika vaan vilisee silmissä [:D] 
 
Lauantaina on kaveripariskunnan tuparit. Tuosta porukasta tietää mun raskaudesta vain pari ihmistä, aattelin lipitellä siellä tyytyväisenä holitonta siideriä ja kattoo kuka huomaa ekana [:D]
 
Mitä mieltä ootte salilla käynnistä tai sen aloittamisesta raskauden alkuvaiheessa? Oon tapellu selkäni kanssa pari vuotta ja nyt kun se olis kivuton niin olen onnellisesti raskaana. Hieman siis pelottaa tuleeko selkä kestämään koko raskauden ajan. En kuitenkaan haluaisi riskeerata raskautta, ennemmin kärsin itse. Neuvolassa kyllä sanottiin kun ensimmäistä aikaa soittelin että viikolle 16 voi harrastaa liikuntaa ihan normaalisti ja hierojallakin voi käydä, mutta tuossa 16 viikon kohdalla pitää alkaa välttää hyppimistä ym..

Aloitin kans tänään tuon monivitamiinin syönnin, kun lueskelin tuon foolihapon tärkeydestä sikiölle.
Ostin muuten viikonlopulla apteekista huulivoidetta ( Favora ) joka todella auttoi huulten kuivumiseen, eipä enää ole rohtuneet. Aloitin myös raskausarpien ennaltaehkäisyn. The body shopilla on kaakaovoipuikko joka on tarkoitettu ehkäisemään raskausarpien syntyä. Kaakao tosin tuoksuu, mutta jättää ihanan tunteen iholle ja kosteuttaa mielettömästi. Oon käyttäny sitä joskus kuivan ihon takia säärillekin ja tykkäsin kovasti.
 
Huomenta kaikille!
 
Mulla oli eilen hetkellisiä menkkakipumaisia kramppeja kolme-neljä kertaa...onkohan normaaleja? Suht kipeitä, mut menee parissa minuutisssa ohi. Liittyyköhän tää vain kohdun kasvuun, vai onkohan jotakin pielessä?
Huolestuttaa! [&:]
 
Indigo1404: Käsittääkseni noi on ihan normaaleja. Itellä tuntu pari viikkoa, että menkat alkaa justiin ja piti käydä tarkistelemassa yhtenään että eihän vaan ala. Kaverini kertoi myös hänellä olleen pitkään menkkamaisia kipuja ja vihlaisuja, mutta jäivät sitten pois. Millon sulla on neuvola?
 
Niin siis sori, olit kirjannu sen tonne aikasemmaks ( 15.10. ) [:)] Mulla 13.10. ja jännittää kauheesti
 
Mull oli eilen eka neuvola.[:)] tunti siellä äkkiä vierähti. lippua ja lappua tuli ja ihana vauvakirja mihin voi kirjotella tuntemuksiaan viikko vikolta. tuli odotus/synnytys dvd:kin. en kyl ihan vielä mieli kattella synnytyksestä, ehkä muutaman kuun päästä.[8|]

tytär (11v) on innoissaan tulevasta vauvasta ja se eilen luki innoissaan kaikkee vauvamatskuu mitä on kertyny ja alkuillasta sit toi meille vanhemmille vauva-aiheisen esitteen, jonka oli tehny ite. meil oli muutama minuutti aikaa lukasta se ja raskauskiekko läpi ja sit alko kokeet.
2 sivullista kysymyksiä raskaudesta: miten vauva kehittyy milläkin viikolla, kui suuri se on (pituus ja paino) aina 4viikon välein, mitä tulisi välttää raskausaikana, mikä taas puolestaan ois suotavaa ja helpottais pahoinvointia, paljonko äidille kertyy raskauskiloja, ym.. siis se oli niin ihana!!! [:D] ja mikä parasta lopuksi verrattiin vastauksia yhdessä vierivieressä samalla sohvalla istuen. yllätyin miten paljon mies tiesi. sil tuli niin hienoja vastauksia etten ois itekään osannu niin hienosti asioita ilmaista. et kyl ne miehet taitaa olla aikas kiinnostuneita vauvasta ja koko raskaudesta, vaiks ei ne kokoajan siitä hössöttäiskään samalla tavalla kun me naiset. [;)]

oli tosi kiva ilta ja lopuksi lähdettiin vielä uimahallille. tuli köllöteltyä vedessä ja saunottua ekaa kertaa tän raskauden aikana. uskaltaudin liukumäkeenkin kerran, mut alko niin paljon kyökityttämään sen jälkeen etten uskaltanu mennä toisten. hauskaa kuitenkin oli ja tavattoman hyvä mieli.
 
Heips! [:)] Soitin tänään neuvolaan ja aikaa aikaistettiin viikolla eli menen sinne huomen aamulla!
Tää pahoinvointi ja väsymys on sitä luokkaa et ei ihan just nappaa mennä viikonloppuna töihin ja vieläpä tenttiviikot koulus. [:'(] Olisi siis kenties mahdollista saada saikkua.. Ei tässä kai ole tarkoitus itseään ihan piippuun vetää. Mieskin tuossa totesi että eiköhän me pärjätä kun hän käy töissä. On kai se niinkin...
 
Bris mulle ainakii neuvolantäti suositteli kuntosaliharjoittelua raskausaikana. Tai sanoi että on mm. semmoista mitä voi ja olisi ihan hyväkin tehdä. [:)] Ainoastaan kaikki lajit, joissa on loukkaantumis/putoamisriski tai joissa tehdään nopeita suunnanvaihdoksia tai äkkiliikkeitä ei olis suositeltavia. [:)]
 
vauveli kuulostaapa ihanalta tuo perheesi! [:)] meillä vaan koirat treenauttaa mua tulevia yövalvomisia varten ravaamalla tunnin välein yöllä ulos ja mies suunnittelee kolmen viikon lapinmatkaa jätkäporukalla isyysloman aikana... [8|] Että hipheijaa... [;)]
 
Pomo otti vauvauutisen tosi hyvin. [:)] Nyt on kiva kun edes joku tietää reissussa raskaudesta. Voi olla että lähimmille työkavereille joudun myös kertomaan kun ne tänään kovasti suunnitteli että opettavat mut reissussa juomaan olutta... [;)]
Eilen sitten "lipsautin" yhdelle kaverillekin lisää kun oli niin sopiva tilaisuus. Mä jotain närästystäni valittelin ja kaveri siihen normi kommentin että " tai sitte sä oot raskaana", joka oli ehkä vitsiksi tarkoitettu mutta vastasin siihen vaan että "no niinhän mä oonkii mut silti mä en käsitä...". [:D] Kaveri jäi tuijottamaan suu auki ja hetken päästä kysy että "ai oikeesti?".
 
Indigo1404 mulle neuvolantäti sano että nipistelyt on normaaleja mut viiltäviä tai supistusmaisia kipuja ei sais tulla. Mä en oikein tiedä mitä ne supistusmaiset kivut on kun en oo ikinä ollu raskaana saati synnyttäny mut mä kyl kuvittelen että mulla tänäänkii oli semmonen "ei niin hyvä" kipukohtaus. Mut mulla oli tommonen samanlainen silloin ku luulin saavani keskenmenon ja sen jälkeen ultrassa kaikki oli kuitenkii kunnossa. Mä oon ajatellu että niin kauan ku ei mitään vuoda ni en panikoi. [:)]
 
Heipä hei
Tännehän on taas tullu paljon viestejä. Kiva lukea, että kaikilla menee ihan kivasti. Mä oon ollu vähän huolissani, kun sydämessä on ruvennu "muljahtelemaan", todennäkösesti rytmihäiriöitä. Täytyy varmaan sanoa niistä ylihuomenna neuvolassa. Niitä muljahduksia tulee aina töissä, mutta ei kotona vapaapäivällä ollessa. Voi olla että siihen vaikuttaa se, että yritän töissä painaa ihan samaan tahatiin kun ennenkin, vaikka se näköjään ei enää oikeen onnistu. Sellanen olo, että ei jaksais vähänaikaan menn' töihin ollenkaan, mutta tuskin tuon takia nyt mitään saikkua saa.
 
Huomenta!

Täytyypä taasen avautua... Sain kutsun ultraan ja hämmästyin kovin,että miksi se on vasta viikolla 14. Katselin, että anskulla samaisesa paikassa ultra olis melkein kaks viikkoa ennemmin (ja olis melkein samat lasketut ajat ehkä) Noh, minäpä pirauttamaan ja tätä vääryyttä ( [;)] ) korjaamaan. Tulihan niin kylmää vettä niskaan, että muistui taas mieleen, että niin siellä päijät-hämeen keskussairaalassa on ainakin tasan yks hoitsu johon en koskaan haluis törmätä enää sitten edellisen synnytyksen ja nyt ehkä oli kyseinen tyyppi puhelimessa, ehkä. murrrr. [:@] Hän siis tiuskaisi heti, että mistä mulla voi olla tollanen laskettu aika (28.4, 1.5, 2.5. vähän laskutavasta riippueen) ei kuulemma ole mitenkään ei siis mitenkään mahdollista, että olisin tullut raskaaksi heti keskenmenon jälkeen. Siis anteeksi kuinka??? Niin luulenko todella että kierto olisi palautunut niin nopeasti, heillä siellä luke, että km 26.7. Eli et voi olla raskaana ainakaan tuollaisilla viikoilla. Ööö??? (tämä siis on sanasta sanaan melkein mein puhelu) siihen vaansanoin, että kyllä vaan voin olla raskaana ja onhan testikin näytänyt positiivista (miksi mulle olis varattu ollenkaan aikaa ultraan jos en olis raskaana!) Tähän mennessä olis jo pitäny tulla kahet menkat! Sit se vähän niinku hellitti ja sanoi, että kuitenkin, aika on siksi tuolloin koska en ole voinut tulla raskaaksi silloin kun kuvittelen. (se on hyvä että hän on ollut katsomassaa milloin meillä on sekstattu) Huoh, sit mä vaan lopetin puhelun, että joo kiitos moi. Eli nyt siis tarvii teillekin kertoa kuinka hurja mein seksielämä on ollu, eli toimintaa oli 3.8. 5.8. 8.8. ja 10.8. yritettiin ajoitta mahdollisen ovikseen, mutta kun en uskonu, että heti tärppää niin aateltiin seuraavien menkkojen jälkeen kokeilla tiuhemmin, mutta niitä ei tullu [:)] Mutta, mutta, nyt menee sen hoitsun ajatus täysin metsään, ei ole mahdollista että oisin sen jälkeen raskaaksi tullut (testi oli positiivinn 24.8.) koska mieheni suureksi suruksi emme sen jälkeen ole punkkaa narisuttaneet. Oon ollu niin tolkutttoman väsyny, ettei tulis mieleenkään. Täytyy varmaan joku ilta yrittää, mutta ei oo vaan kyenny. Meillä näitä päivä aktiviteetteja estää tuo tytär, ei sitä niinku millään vaan voi. Vai mitenkä, sanotaan että me mennään nyt makkariin ja sinne eei saa tulla tuntiin.. Voi jee, ei onnistu. [:D] Blaah, mutta tälläistä tällä kertaa. Helpotti avautua.
Niin se aika sinne ultraan on 28.10. ei kyllä mitenkään malta odottaa!
 
Väliaikatietoja täältäkin, eli käytiin eilen "paniikkiultrassa" (eli ultra jota ei tarvi mutta joka rauhottaa mieltä [:D]) ja kaikki hyvin. Varhaisultrassa jouduttiin rukkaamaan vähän laskettua aikaa pienen koon takia mutta nyt oli sitten päivälleen kasvuvauhdissa pikkunen, eli lilypie meni taas muokkaukseen [:)]
 
Kyllä täytyy sanoa että itku pääsi kun pienen pumpun äänen kuulin, ei auttanu mikään!
 
Olo on ihan kauhea edelleen, täytyy toivoa että alkaa pian helpottamaan, nyt tuntuu ettei pysty edes ajattelemaan raskautta kun tekee jo pahaa. Ja paino on menossa väärään suuntaan huonon olon takia... Huh.
 
Möhkis77: Harmittaa sun puolesta tollanen kohtelu. Se ihminen on väärällä alalla jos on noin negatiivinen asenne. Eihän toiselle voi noin sanoa, sun kroppa ja tunnet sen paremmin ku joku langan päässä ollu ihminen. Kaverini joka sai kesken keväällä, tuli raskaaksi juuri noin ja on edelleen onnellisesti raskaana. Ei kaikki aina mene niin teoreettisesti.Olisko sulla rahkeita tehdä siitä ihmisestä valitus sen esimiehelle? Vaikka kylläpä sen työkaverit varmasti tietää, mutta eivät ehkä voi tehdä asialle mitään. Jokaisella ihmisellä on oikeus kysyä. Voimia sulle ja toivottavasti et joudu enää törmäämään tuohon ihmiseen.
 
Takaisin
Top