Huolet / pelot

No huhhuh. Aikamoinen reaktio. Voisiko olla taustalla jotain muuta joka sitten purkautuu noin? Eihän lapsia tehdä vaan saadaan. Luulisi hänen tuolla taustalla sen ymmärtävän.

Joo luulen että kyse on kyllä jostain hänen omasta läpikäymättömästä asiasta.. :shifty:
 
Hassua. Tänään kohtu tuntui paljon isommalta ja oli keskellä ja korkeammalla, tossa navan alapuolella.
Se eilinen 'pallo' oli varmaan johtuen vessahädästä.
 
Ei tarvi olla huolissaan, kyllä se tuommoiset kestää. :) Luultavasti sattuisi vaikka ei olisi edes raskaana. Ei toki kannata tieten tahtoen vatsan päällä hyppyyttää. Ite tulin just futistreeneistä, kunnon hölskytyksen sai pikkunen. :grin

Kohdun tuntemisesta vielä, niin kyllä sen voi makuullaan tosiaan jo rv10 tuntea. Jos tuntuu enemmän jommalla kummalla puolella niin silloin rakossa on paljon virtsaa.

Kiitos vastauksesta! Taitaa vaan pelottaa kaikki vähän liikaa. Toisaalta ku miettii, eiköhän monien kohdut saa paljon pahempaa ryöpytystä isosisaruksilta ku mitä nelikilonen hauveli voi saada aikaan :D Sua ei pelota, että pallo tulis täysiä vatsaan kentällä? :S Tai ei varmaan tuollaista tartte vielä huolehtia, kun kohtu on kuitenkin vielä aika turvassa ihan alavatsassa.
 
Kävin tällä viikolla (rv 10) labrassa veri-ja virtsakokeessa. Virtsakokeesta kävi ilmi että olen GBS-kantaja, eli virtsasta löytyi B-streptokokkibakteeri. Mitään oireita ei ole tulehduksesta ja nevolasta sanottiinkin että bakteeri ei useinkaan oireile. Sain antibioottikuurin ja sen jälkeen kontrollikoe parin viikon kuluttua..

Onko kellään ollut samaa vaivaa? Omasta lähipiiristä kukaan ei ollut kuullutkaan koko asiasta, netistä olen etsinyt tietoa.. Jossain lukee että voi aiheuttaa vakaviakin asioita, kuten keskenmeno ja lapsiveden meneminen ja lapseen tarttuessa (synnytyksessä) voi olla lapselle hengenvaarallinen.. Jossain lukee että ei hoidetaan antibiooteilla ja toisaalla taas sanotaan että ei juuri kannata hoitaa, koska palaa yleensä pian antibioottikuurin jälkeen (vasta synnytyksessä äidille annettaisiin antibiootti iv:nä, jotta ei tartu lapseen synnytyksessä.)

Onko kellään kokemusta asiasta? Toisaalta en halua liikaa miettiä asiaa kun en itse sille juuri mitään voi, mutta kiinnostaa toisten kokemukset. Onko bakteeri pysynyt poissa antibioottikuurin jälkeen, mitä kantajuudesta on seurannut vai onko seurannut mitään, jne?

Kiitos etukäteen!


Mulla oli koko viime raskaus ajan ja aiheutti oireettomia virtsatientulehduksia. Niitä tulehduksia hoidettiin antibiootein. Itse GBS tartuntaa ei hoideta antibiootein vielä raskaana ollessa. Mulla just oireeton eli ei ollut mitään kipuja tai mitään. Kontrollinäyttein seurattiin virtsateiden tulehtuneisuutta.

Lapsivedet meni 36+4 esikoisesta korkeasti (eli tihkui vain vähän eikä synnytys ollut käynnissä). Jäin sitten sairaalaan just ton GBS:n takia antibioottitippaan, mitä annettiin oliko 8h välein. Kun synnytys ei lähtenyt itse käyntiin, niin avustettiin lempeästi. Tyttö syntyi 36+6. Kummallakaan meistä ei tullut mitään tulehduksia :) Oliko niin että 15% odottajista kantaa sitä bakteeria synnytyksen aikoihin, ettei mikään epätavallinen juttu. Suurin osa vauvoista ei saa tulehduksia antibiootin takia. Yleensä ei edes näin alussa testailla, koska negatiivinen tulos voi vaihtua positiiviseen ennen synnytystä. Kaikki äidin testataan sen takia synnärillä tai just ennen synnytystä jos vaan ehditään. On siis kohonnut riski tulehduksiin, mutta yleensä hyvällä hoidolla harmiton. Ei kannata siis vielä kehitellä mitään kauhukuvia, kun todennäköisesti raskaus ja synnytys menee ihan hyvin!

Nyt odotan toista lasta ja vähän jännään, että onko tässä raskaudessa sama juttu. Yhden antibiootin jouduin tossa ihan ensi metreillä syömään, mutta nyt useat kontrollinäytteet on olleet ihan puhtaat :) Voin vaan olla onnellinen Suomen terveydenhuoltojärjestelmästä ja siitä että tämäkin vaiva otetaan tosissaan ja seurataan tarkasti.
 
Multa tota streptokokki b:tä ei oo ikinä testattu edes synnyttämään mennessä. Ja mulle on annettu myös ymmärtää että PHKS:ssä sitä ei rutiinilla katota muuten kuin jos ne vedet menee ennenaikojaan. Joskus sitä neuvolassa kyselin.
 
Ja mä kyllä mielelläni otin vähän ennen aikaista vauvaa varten antibiootit. Etenkin kun tuli useampi vuorokausi lapsivesien menosta synnytymään. Mun mielestä vaan vastasyntyneen yleistulehdus on jotain sellaista mitä en halua kokea. :confused:Yleisesti en yhtään suosi antibiootteja enkä ole niitä itselleni tai lapselleni mitenkään hepposin perustein hakemassa.

Mulle ei ole kukaan vielä kommentoinut tuota marras-joulukuuta vauvan syntymän ajankohtana. Ehkä kommentit olisi eri luokkaa jos LA olisi siinä 24-31.12 tienoilla. Nyt on maksissaan synttärit jossain 10.12 tienoilla. Jos olisin ''saanut'' päättää, niin en olisi marras-joulukuuta valinnut vauvan syntymän ajankohdaksi. Mutta kun jättää ehkäisyn tosissaan pois, niin ei tullut mieleenkään sitten ottaa ehkäisyä muutaman kierron ajaksi takaisin, että tulisi kiva synttäri mahdolliselle vauvalle. Eiköhän ihmisillä ole suurempiakin ongelmia kuin synttärit jouluna... Oma setäkin on syntynyt 24.12 eikä hän nyt kovin onnettomalta vaikuta. :p
 
Ja joulukuun alussa syntynyttä voi ihan hyvin juhlistaa jo marraskuussa ja loppu vuodesta syntynyttä tammikuussa! :) Turha tehdä siitä ongelmaa :p Ihan samalla tavalla kukaan ei pääse heinäkuussa syntyneen synttäreille kun kaikki on matkoilla, mökillä jne. (siis jos miettiin jotain kaverisynttäreitä).
 
Kyllä joulukuussa syntyminen oli lapsena mun mielestä tosi mälsää (esim. vaikka vanhemmilta saiki kahdet lahjat, mm. kummit yhdisti joulun ja synttärit ja kaverisynttärit oli hankala järjestää) ja sen takia, jos lapsi ois vaan helposti tullut, en olis lasta suunnittelemalla suunnitellut joulukuulle. Nyt kuitenkin kävi näin, mutta uskon, että kohtalontovereina minä ja lapsi selviämme tulevista joulusyntymäpäivistä :D Kyllä mä aion asialle kavereiden kanssa naureskella.

Mutta nyt haluan ilmaista aidon huolen: meillä on koiranpentu, joka saattaa ihan yllättäen hypätä vatsan päälle vaikkapa sohvalle ja siitä pompata eteenpäin. Pelottaa, että mites vatsa-asukki kestää nämä iskut. Vaikkei pennulla painoa ole kuin neljä kiloa, sattuu yht'äkkinen hyppy aika kipeästi vatsaan osuessaan. Kuinkahan huolissaan tässä pitäisi olla vatsa-asukin turvallisuudesta?

Tuskinpa tuosta hypystä mitään haittaa oli. :) voisin kuitenkin (näin useamman koiran omistajana) antaa vinkin että kannattaa jo pennulle opettaa että ihmisellä on oma tila mitä pitää kunnioittaa. Että koira ei saa omin lupineen hyppiä ihmistä päin, ihmisen päälle, nylkyttää, makoilla päällä jne. Eikä varsinkaan ikinä käyttää hampaitaan ihmiseen, edes leikillään. Ja että koira väistää ihmistä jos esim makoilee keskellä kulkureittiä. On turvallisempaa ja mukavampaa sitten kun vauvakin syntyy, eikä koira esim hypi vauvan päälle. :) jotta en kuullosta ihan natsilta niin käytännössä tämä meillä toteutuu esim. niin että koira saa tulla sohvalle tai syliin vain pyydettäessä ja sitten saa kyllä hellyyttä ja rapsutuksia. :)
 
Mulla kans toi 15kg taapero kiipeilee yli. Tuntuu se vähän epämukavalta, mutta etenkin tälleen aikasilla viikoilla vauva on vielä tuolla häpyluun takana piilossa ja välissä on muutakin kuin vain iho. Myöhemmässäkin vaiheessa välissä on kyllä ihoa, kohtua, istukkaa ja vettä. Toki tieten tahtoen ei kovia iskuja, mutta pieni muksaisu ei vielä haittaa. Mä oon aatellut että jos mulle ei tule edes mustelmaa, niin todennäköisesti vauvelilla on kaikki hyvin :)
 
Kiitos vastauksesta! Taitaa vaan pelottaa kaikki vähän liikaa. Toisaalta ku miettii, eiköhän monien kohdut saa paljon pahempaa ryöpytystä isosisaruksilta ku mitä nelikilonen hauveli voi saada aikaan :D Sua ei pelota, että pallo tulis täysiä vatsaan kentällä? :S Tai ei varmaan tuollaista tartte vielä huolehtia, kun kohtu on kuitenkin vielä aika turvassa ihan alavatsassa.

Ei pelota, oikeastaan se pallo ei oo ollenkaan mun pahin "pelko" siellä kentällä ollessa, pikemminki kontaktitilanteet muiden pelaajien kanssa. Juu vauva on niin hyvin lantioluiden suojassa tuonne rv12-13 asti että ehdin varmaan tän kevätkauden pelailla loppuun jos muuten vointi sallii. On jaksamisen kanssa ollu vähän ongelmaa. Mulla on nyt rv 9+4 niin en edes vielä halua joukkueelle kertoa, olis jotenki outoa jos noin vaan yhtäkkiä tippuisin rivistä pois. :nailbiting:
 
Onko täällä muilla miinus merkkinen veriryhmä? Viime neuvola käynnillä todettiin asia ja nyt hieman jännittää. Terveydenhoitaja kyllä vakuutteli että vasta-aineiden muodostus on nykyään harvinaista, koska nykypäivänä seuranta ja lääkkeet on ihan eri tasolla kuin ennen vanhaa ja tämä on vasta ensimmäinen raskaus, joten senkään puolesta ei ole hirveästi huolta. Mutta ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu.
 
Onko täällä muilla miinus merkkinen veriryhmä? Viime neuvola käynnillä todettiin asia ja nyt hieman jännittää. Terveydenhoitaja kyllä vakuutteli että vasta-aineiden muodostus on nykyään harvinaista, koska nykypäivänä seuranta ja lääkkeet on ihan eri tasolla kuin ennen vanhaa ja tämä on vasta ensimmäinen raskaus, joten senkään puolesta ei ole hirveästi huolta. Mutta ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu.

Mä olen! Tästä jossain ketjussa keskusteltiinkin jo. Joss sikiökin on rh- ei vaadi mitään lisäoperaatioita. Jos sikiö on rh+ se tarkoittaa vaan sitä, että jos jotain komplikaatioita ilmenee raskauden aikana (jossa ilmenee verenvuotoa) saat pistoksen ja/tai viimeistään synnytyksen jälkeen uudelleen automaattisesti.
https://www.libero.fi/sinun-vaiheesi/artikkelit/raskaana--/aidilla-ja-sikiolla-eri-veriryhma/
Tuolla vielä selitetty jos ei neuvolassa kerrottu.
 
Mä olen! Tästä jossain ketjussa keskusteltiinkin jo. Joss sikiökin on rh- ei vaadi mitään lisäoperaatioita. Jos sikiö on rh+ se tarkoittaa vaan sitä, että jos jotain komplikaatioita ilmenee raskauden aikana (jossa ilmenee verenvuotoa) saat pistoksen ja/tai viimeistään synnytyksen jälkeen uudelleen automaattisesti.
https://www.libero.fi/sinun-vaiheesi/artikkelit/raskaana--/aidilla-ja-sikiolla-eri-veriryhma/
Tuolla vielä selitetty jos ei neuvolassa kerrottu.

Yritin etsiä keskustelua aiheesta, mutta en löytänyt. Joo, niin se terkkari sanoikin, hän sanoi myös että sikiön veriryhmä pystytään selvittämään jo raskaus aikana. Kiitos tuosta linkistä, siellä oli hyvin tietoa asiasta. :-)
 
Täälläkin yksi negatiivinen. Esikoista odottaessa sain anti-d immunoglobuliini rokotuksen, ja synnytyksen jälkeen toisen. Hän oli siis positiivinen. :)
 
En tiennytkään, että veriryhmällä on noin paljon väliä! Mä oon myös rh-negatiivinen, eli ehkä siis pistoksia luvassa.
 
Jahas. Taas vuotaa ruskeaa aamusta. Jotenkin aina yön aikana kaikki vuoto varmaan pakkautunut tuonne sisälle ja sit aamulla vuotaa ulos. Huoh. Ärsyttää kun aina kun aattelee että jes nyt loppu vuoto niin alkaakin viikon päästä uusiksi. Näin vielä unta keskenmenosta!
 
Toissapäivänä alkoi vuotaa ruskeaa. Eilen aamulla tulikin sitten pyyhkiessä vähä reippaammin ja toisella pyyhinnällä limainen parin cm. Ruskea klöntti jossa verta seassa.

Olin 100 varma että jaaha se oli siinä. Hakeuduin tk:hon joka oli turhista turhin käynti. Tänään aamulla tuli lisää riekailelta.

Onneksi oli aamulle heti 7.45 varattu neukkuun ultra aika. Valmistauduin jo henkisesti että se klöntti oli pikkuinen eikä siellä ole enää mitään.

Th rupesi ultraamaan enkä halunnu edes katsoa.. mutta sitten SYKE JA SE LIIKKUU!! itkuhan siinä tuli. Kaikki hyvin . Istukka ilmeisesti porautunut kiinni ja ottanut limaa mukaansa. Nyt kaikki fyysisesti raskas kielletty,seksi,sauna kunnes vuoto loppuu.
 
Onneksi hippunen kaikki hyvin! Kyllähän nämä säikäyttää ja on ihan tervettä, että siitä huolestuukin :)
 
Takaisin
Top