Huolet / pelot

Kävin tällä viikolla (rv 10) labrassa veri-ja virtsakokeessa. Virtsakokeesta kävi ilmi että olen GBS-kantaja, eli virtsasta löytyi B-streptokokkibakteeri. Mitään oireita ei ole tulehduksesta ja nevolasta sanottiinkin että bakteeri ei useinkaan oireile. Sain antibioottikuurin ja sen jälkeen kontrollikoe parin viikon kuluttua..

Onko kellään ollut samaa vaivaa? Omasta lähipiiristä kukaan ei ollut kuullutkaan koko asiasta, netistä olen etsinyt tietoa.. Jossain lukee että voi aiheuttaa vakaviakin asioita, kuten keskenmeno ja lapsiveden meneminen ja lapseen tarttuessa (synnytyksessä) voi olla lapselle hengenvaarallinen.. Jossain lukee että ei hoidetaan antibiooteilla ja toisaalla taas sanotaan että ei juuri kannata hoitaa, koska palaa yleensä pian antibioottikuurin jälkeen (vasta synnytyksessä äidille annettaisiin antibiootti iv:nä, jotta ei tartu lapseen synnytyksessä.)

Onko kellään kokemusta asiasta? Toisaalta en halua liikaa miettiä asiaa kun en itse sille juuri mitään voi, mutta kiinnostaa toisten kokemukset. Onko bakteeri pysynyt poissa antibioottikuurin jälkeen, mitä kantajuudesta on seurannut vai onko seurannut mitään, jne?

Kiitos etukäteen!

Heippa MammaVantaa,

Olen ammattini puolesta tekemisissä näiden juttujen kanssa, joten tässä vähän tietopakettia. :)

Ensinnäkin erikoista, että sitä on tuossa vaiheessa jo seulottu virtsasta, mutta eri kunnissa on erilaiset käytännöt. Yleensä näyte otetaan emättimen ja peräaukon suulta sairaalassa, kun on menossa synnyttämään.
Lähes puolet naisista kantaa tätä B-ryhmän streptokokkia ihan normaalifloorassa, eli iholla ja mm.emättimessä. Välillä se on aktiivinen, välillä ei. Tästä johtuen jossain raskaudessa se voi olla positiivinen, toisessa negatiivinen. Tilanne saattaa myös muuttua raskauden aikana. Tämän vuoksi GBS-näyte on voimassa vain 2viikkoa, jonka jälkeen se tulee ottaa uudelleen.
Joten tosiaan ihmettelen minäkin että olet saanut antibioottikuurin, koska periaatteessa se ei ole häädettävissä, vaan voi uusiutua.

Tutkimustieto antaa melko ristiriitaistakin näyttöä. Raskauden aikana se ei ole vaarallinen, eli siinä sinua on kyllä vähän peloteltu.. Lapsi voi bakteerin saada synnytyskanavasta syntyessään, jolloin infektioriski on kohonnut. Eli se ei automaattisesti tarkoita että lapsi saa sen tai oireilee millään tavalla vaikka saisikin sen. Monissa maissa tätä mm. naapurissa Ruotsissa GBS:a ei edes seulota eikä anneta antibiootteja missään vaiheessa. Suomessa käytäntö on ollut vasta pari vuotta. Suomessa näyte tosiaan otetaan synnärille tullessa ja jos on positiivinen, aloitetaan iv-antibiootit, joita saa sitten 4h välein lapsen syntymään asti. Tällä hetkellä ei ole tarpeeksi näyttöä vielä siitä, onko tästä todella hyötyä vaiko enemmän haittaa lapselle, joka näinollen altistuu vahvalle antibiootille jo syntyessään.
GBS-positiivisuus asettaa myös tiettyjä aikarajoja ja rajoituksia synnytyksessä, esim jos lapsivedenmenosta on kulunut pitkä aika niin ruvetaan kärkkymään ettei menisi liian pitkä aika ja infektioriski kasvaisi.

Itse en oikein vielä tiedä miten suhtautuisin, en välttämättä halua että koko näytettä minulta edes otetaan. Antibioottia en ehdottomasti halua missään vaiheessa. Mutta, tämä on vain minun mielipiteeni ja kannattaa tutustua todella aiheeseen hyvin ennen kuin mitään kivikovia päätöksiä tekee.

Kysy ihmeessä lisää jos tulee jotain mieleen. :joyful:
 
Kiitos kaikille. Menetin toisen munanjohtimen, mutta muutoin kaikki meni hyvin.

Olen lukenut täällä(kin) kuinka pitkiä lapsettomuuksia, hoitojaksoja ja karvaita toistuvia pettymyksiä monet ovat joutuneet käymään läpi. Olen toki ihan älyttömän surullinen omasta menetyksestäni, mutta minä olen myös saanut kaksi täydellistä lasta. Nyt haluan ajatella, että tämä minun menetykseni tarkoittaa, että joku toinen ei tällä kertaa menetä. Toivon teille kaikille valtavasti kaikkea hyvää :Heartred


Surusi keskellä aivan uskomattoman kauniisti kirjoitettu. Olet hyvä ihminen, sinulla on sydän kultaa. Kyyneleet tuli silmiini, kun oli niin kaunis kirjoitus :signs001
 
Heippa MammaVantaa,

Olen ammattini puolesta tekemisissä näiden juttujen kanssa, joten tässä vähän tietopakettia. :)

Ensinnäkin erikoista, että sitä on tuossa vaiheessa jo seulottu virtsasta, mutta eri kunnissa on erilaiset käytännöt. Yleensä näyte otetaan emättimen ja peräaukon suulta sairaalassa, kun on menossa synnyttämään.
Lähes puolet naisista kantaa tätä B-ryhmän streptokokkia ihan normaalifloorassa, eli iholla ja mm.emättimessä. Välillä se on aktiivinen, välillä ei. Tästä johtuen jossain raskaudessa se voi olla positiivinen, toisessa negatiivinen. Tilanne saattaa myös muuttua raskauden aikana. Tämän vuoksi GBS-näyte on voimassa vain 2viikkoa, jonka jälkeen se tulee ottaa uudelleen.
Joten tosiaan ihmettelen minäkin että olet saanut antibioottikuurin, koska periaatteessa se ei ole häädettävissä, vaan voi uusiutua.

Tutkimustieto antaa melko ristiriitaistakin näyttöä. Raskauden aikana se ei ole vaarallinen, eli siinä sinua on kyllä vähän peloteltu.. Lapsi voi bakteerin saada synnytyskanavasta syntyessään, jolloin infektioriski on kohonnut. Eli se ei automaattisesti tarkoita että lapsi saa sen tai oireilee millään tavalla vaikka saisikin sen. Monissa maissa tätä mm. naapurissa Ruotsissa GBS:a ei edes seulota eikä anneta antibiootteja missään vaiheessa. Suomessa käytäntö on ollut vasta pari vuotta. Suomessa näyte tosiaan otetaan synnärille tullessa ja jos on positiivinen, aloitetaan iv-antibiootit, joita saa sitten 4h välein lapsen syntymään asti. Tällä hetkellä ei ole tarpeeksi näyttöä vielä siitä, onko tästä todella hyötyä vaiko enemmän haittaa lapselle, joka näinollen altistuu vahvalle antibiootille jo syntyessään.
GBS-positiivisuus asettaa myös tiettyjä aikarajoja ja rajoituksia synnytyksessä, esim jos lapsivedenmenosta on kulunut pitkä aika niin ruvetaan kärkkymään ettei menisi liian pitkä aika ja infektioriski kasvaisi.

Itse en oikein vielä tiedä miten suhtautuisin, en välttämättä halua että koko näytettä minulta edes otetaan. Antibioottia en ehdottomasti halua missään vaiheessa. Mutta, tämä on vain minun mielipiteeni ja kannattaa tutustua todella aiheeseen hyvin ennen kuin mitään kivikovia päätöksiä tekee.

Kysy ihmeessä lisää jos tulee jotain mieleen. :joyful:


Kiitos vastauksesta, kiva että joku tietää aiheesta kun tuntuu ettei mistään oikeen löydy tietoa (tai jos löytyy niin tosi ristiriitaista). Ompas erikoista että se on multa seulottu ja vielä aloitettu antibiootti :eek: Ensimmäinen raskaus itsellä kyseessä, jotenkin sitä vaan ottaa kaiken empimättä vastaan mitä neuvola/lääkäri määrää, en osannut kyseenalaistaa tuota antibioottikuuriakaan.. Nyt vasta kun luin enemmän koko gbs:stä, niin heräsi kysymyksiä.. Kai mä syön tämän antibioottikuurin loppuun asti, mutta jos kahden viikon kontrollissa tulee uudestaan positiivinen näyte, niin mietin kyllä kaksi kertaa otanko uutta kuuria..
 
Hyi kuinka kamalia kommentteja! :/ Mulle ei kukaan ole päin naamaa sanonut mitään, mutta tiedän muutaman ihmisen, jotka ovat joskus aiemmin puhuneet, että eivät missään nimessä IKINÄ hankkisi lasta niin, että se syntyisi joulukuussa. Mutta eipä niitä lapsia niin vain hankita. Monilla meistäkin yritystä on useilta kuukausilta, toisilla useita vuosiakin takana. Eikai sitä kukaan täysjärkinen silloin ala laskeskelemaan, että "No niin, se alkaisi kohta olla vaarana, että joulukuussa lapsi syntyy, eipä nyt sitten yritetäkkään seuraavaan 3 kuukauteen, jos vaikka sattuiski, että syntyis vahingossa liian aikaisin".

Omaan arvoonsa vaan jättää tommoset kommentit. Jos vaikka joulun aikana syntyy lapsi ja sitten myöhemmin järkkäilee synttäreitä niin voihan niitä viettää vaikka vähän aiemmin tai myöhemmin niin saa kavereita paikalle :) Ei se ole mikään ongelma, ellei siitä tee ongelmaa. Näin voi sanoa niille, jotka kauhistelevat jouluvauvaa. Tosiaan kaikilla ei ole sellaista tilannetta, että voisivat päättää sormia napsauttamalla, että me tehdään maalisvauva. Vois aika monta vuotta mennä, että sen sitten saisi :D

Hyvin sanottu! Nauroin niin tolle "noniiin alkas olla vaarana, eipä nyt yritetä kolmee viikkoo" :D mutta tosiaan näin mäki ajattelin/ajattelen ettei olis kiva jouluna, juuri lapsen takia että olis kaikki lahjat aina samaa aikaa ja sijottuis lahjat samaan vuodenaikaan. Mutta meilläkin yritystä takana 14kk ja taisin heittää läpäl viimevuon et nyt sit taukoo ettei joulu vauvaa :D taisin näköjää unohtaa tänä vuonna laskee :wink itse olen syntyny helmikuun alussa ja kyl seki aika lähel o jouluu et jos lahjoi aattelee :D ja nehän ei saa oikeesti vaikuttaa mihinkää! Oikeesti! Materiaalistii...

Voi monin tavoin miettii myös esim. Alkuvuoden ja loppuvuoden lapsel o melkee se vuos ikäeroo vaik samalla luokalla olis. Loppuvuodesta aina viimisenä synttärit mikä harmittaa varmasti jos kaverit vuode alusta ja odotetaa täysikäsyyttä :p mutta itse kun olen syntynyt helmikuussa ni mulla lähti jo viiminen vuos enne kolmeekymppii! Kääk! Loppuvuodesta syntynyt saa nauttii pitempää :wink tälläsii lapsellisii ajatuksii mutta hauska miettii :)
 
Ähh, menin sit tänään kattoo omakannasta tuloksia ja sinne oli laitettu jo pissatestin tulokset. No eiköhän alkanu huolestuttaa sit, kun näin et siel on yks + merkki, kerpale. Verikokeiden tuloksia vielä odotellessa...huoh
 
Kiitos vastauksesta, kiva että joku tietää aiheesta kun tuntuu ettei mistään oikeen löydy tietoa (tai jos löytyy niin tosi ristiriitaista). Ompas erikoista että se on multa seulottu ja vielä aloitettu antibiootti :eek: Ensimmäinen raskaus itsellä kyseessä, jotenkin sitä vaan ottaa kaiken empimättä vastaan mitä neuvola/lääkäri määrää, en osannut kyseenalaistaa tuota antibioottikuuriakaan.. Nyt vasta kun luin enemmän koko gbs:stä, niin heräsi kysymyksiä.. Kai mä syön tämän antibioottikuurin loppuun asti, mutta jos kahden viikon kontrollissa tulee uudestaan positiivinen näyte, niin mietin kyllä kaksi kertaa otanko uutta kuuria..

Se on ihan ymmärrettävää että luottaa ammattilaisiin, ja pitäisikin pystyä luottamaan. Eikä tosiaan tule varmasti mieleenkään kyseenalaistaa tollasia juttuja.

Valitettavasti vaan se neuvolantäti on usein pelkästään terveydenhoitaja, jolla ei ole samaa koulutusta kuin kätilöllä. Neuvolalääkäri on myös aina yleislääkäri, ei obstetrikko tai gynekologi. Heilläkin usein valitettavan suppeat tiedot raskaudesta, synnyttämisestä ja imetyksestä.. :sad001 Itsekin odotan ensimmäistä, mutta kätilönä sitä on usein vahvat mielipiteet omasta raskauden ja synnytyksen hoidosta. :angelic:
 
Meillä esikoinen syntynyt muutamaa päivää ennen jouluaattoa ja tämän toisen la on 13.12. Esikoista odottaessa töissä joku sääli lapsiraukkaa, kun aina saa joulu- ja synttärilahjan samassa:meh: Minä kyllä aion kummankin lapsen kohdalla pitää huolen, että synttärit ja joulu ovat kaksi eri asiaa ja myös lahjat ovat erilliset. Ärsyttäviä tollaiset kommentit, eiköhän se lapsi mielummin synny joulukuussa kuin ole syntymättä ollenkaan!
 
No huhhuh. Aikamoinen reaktio. Voisiko olla taustalla jotain muuta joka sitten purkautuu noin? Eihän lapsia tehdä vaan saadaan. Luulisi hänen tuolla taustalla sen ymmärtävän.
 
Tunnetteko te jo kohtunne?

Mä makasin aamulla sängyssä ni tossa navan alapuolella tuntu selvä pallo, vähä oikealla puolella.. oisin laskujen mukaan vasta 10+1, niin voiko tuntua nuin selvästi ?!?!
Heti alko kauhuskenaariot kasvaimesta yms.. sit onneksi muistin et raskaustesti kuitenki oli plussaa.. eli vaikka oireet 'huijais' ni en usko et kasvain antais plussan ?!?!

Tai voiskohan tää olla pidemmällä? Tai useampi vauva?

Ihania ajatuksia näin aamusta..
 
Mulla ei näin 8+4 vielä tunnu muutakuin aamulla jäätävän kokoinen virtsarakko :D
 
Sitäki mä kyl mietin et oisko ollu virtsarakko.. ku en ollu aika moneen tuntiin käyny vessassa.

Mut se tuntu vaan ni oudolle.. ihan pallo
 
Mä en kyllä tunne/löydä viel mittään! Mut oonkin vähä pönttö :wacky:
Mulla 12+4.

Mut jokuhan täällä oli jo semmosen tuntenu! Siks mäkin yritin ettiä..
 
Mä oon tuntenu kohdun jo seiskaviikolta ja kasvaa kokoajan. Nyt mennää 9+4. Toki kohtu kasvaa nopeemmin ku on aiempi/aiempia raskauksia, varsinki ku omasta synnytyksestä on vähä reilu 7kk.
En kuitenkaa olettanu että se noin pian tuntuis. Oon kans pohtinu pääni puhki olisko pidemmällä jo.Mulla on eka neuvola keskiviikkona, eiköhän se neuvolatäti sit sano että tuntuu poikkeuksellisen isolle viikkoihin nähden, jos niikseen on :D ja ultrahan sen määrittelee sit tarkasti kesäkuussa :)
 
Mis kohtaa se sitten tarkalleen tuntuu ja onko isonkin tuntuinen,ja kovakin?

Onko se navasta paljonkin alaspäin?
 
Mis kohtaa se sitten tarkalleen tuntuu ja onko isonkin tuntuinen,ja kovakin?

Onko se navasta paljonkin alaspäin?

Kohtu alkaa nousta häpylyyn takaa, eli sieltä suunnalta kannattaa tunnustella. Sieltä se sit pikkuhiljaa alkaa lähestyä napaa viikkojen edetessä :) ja on se sen verran kovahko, että pystyy tunnistamaan häpyluun yläpuolelle nousseeksi :)
 
Tossa karvotusrajan kohdalla, pikkasen oikeella - näin mulla.
Sellanen just greipin kokoinen voisin olettaa.. aamulla tuntu makoillessa ihan 'kovana pallona' mutta en tosiaan ollut käynyt vessassa n 9 tuntiin, eli rakko oli tosi täys..
Nyt ei sillee tunnu enää.
 
Mä itse olen syntynyt muutama päivä ennen jouluaattoa - meidän lapsen LA 24.12. Olen vain vitsillä sanonut lähimmille sukulaisille että hitsi, reppana pieni! Koska tiedän itse ettei sillä milloin syntyy ole oikeasti yhtään mitään väliä. Joulu on eri asia kuin syntymäpäivä - eikä kaikissa perheissä välttämättä edes niin suuri juhla. Mukava viettää yhdessä, mutta ei sitä ole minunkaan kohdallani koskaan syntymäpäivien kanssa sotkettu.
 
Kyllä joulukuussa syntyminen oli lapsena mun mielestä tosi mälsää (esim. vaikka vanhemmilta saiki kahdet lahjat, mm. kummit yhdisti joulun ja synttärit ja kaverisynttärit oli hankala järjestää) ja sen takia, jos lapsi ois vaan helposti tullut, en olis lasta suunnittelemalla suunnitellut joulukuulle. Nyt kuitenkin kävi näin, mutta uskon, että kohtalontovereina minä ja lapsi selviämme tulevista joulusyntymäpäivistä :D Kyllä mä aion asialle kavereiden kanssa naureskella.

Mutta nyt haluan ilmaista aidon huolen: meillä on koiranpentu, joka saattaa ihan yllättäen hypätä vatsan päälle vaikkapa sohvalle ja siitä pompata eteenpäin. Pelottaa, että mites vatsa-asukki kestää nämä iskut. Vaikkei pennulla painoa ole kuin neljä kiloa, sattuu yht'äkkinen hyppy aika kipeästi vatsaan osuessaan. Kuinkahan huolissaan tässä pitäisi olla vatsa-asukin turvallisuudesta?
 
Kyllä joulukuussa syntyminen oli lapsena mun mielestä tosi mälsää (esim. vaikka vanhemmilta saiki kahdet lahjat, mm. kummit yhdisti joulun ja synttärit ja kaverisynttärit oli hankala järjestää) ja sen takia, jos lapsi ois vaan helposti tullut, en olis lasta suunnittelemalla suunnitellut joulukuulle. Nyt kuitenkin kävi näin, mutta uskon, että kohtalontovereina minä ja lapsi selviämme tulevista joulusyntymäpäivistä :D Kyllä mä aion asialle kavereiden kanssa naureskella.

Mutta nyt haluan ilmaista aidon huolen: meillä on koiranpentu, joka saattaa ihan yllättäen hypätä vatsan päälle vaikkapa sohvalle ja siitä pompata eteenpäin. Pelottaa, että mites vatsa-asukki kestää nämä iskut. Vaikkei pennulla painoa ole kuin neljä kiloa, sattuu yht'äkkinen hyppy aika kipeästi vatsaan osuessaan. Kuinkahan huolissaan tässä pitäisi olla vatsa-asukin turvallisuudesta?

Ei tarvi olla huolissaan, kyllä se tuommoiset kestää. :) Luultavasti sattuisi vaikka ei olisi edes raskaana. Ei toki kannata tieten tahtoen vatsan päällä hyppyyttää. Ite tulin just futistreeneistä, kunnon hölskytyksen sai pikkunen. :grin

Kohdun tuntemisesta vielä, niin kyllä sen voi makuullaan tosiaan jo rv10 tuntea. Jos tuntuu enemmän jommalla kummalla puolella niin silloin rakossa on paljon virtsaa.
 
Takaisin
Top