Pulskutti
Oman äänensä löytänyt
Kävin tällä viikolla (rv 10) labrassa veri-ja virtsakokeessa. Virtsakokeesta kävi ilmi että olen GBS-kantaja, eli virtsasta löytyi B-streptokokkibakteeri. Mitään oireita ei ole tulehduksesta ja nevolasta sanottiinkin että bakteeri ei useinkaan oireile. Sain antibioottikuurin ja sen jälkeen kontrollikoe parin viikon kuluttua..
Onko kellään ollut samaa vaivaa? Omasta lähipiiristä kukaan ei ollut kuullutkaan koko asiasta, netistä olen etsinyt tietoa.. Jossain lukee että voi aiheuttaa vakaviakin asioita, kuten keskenmeno ja lapsiveden meneminen ja lapseen tarttuessa (synnytyksessä) voi olla lapselle hengenvaarallinen.. Jossain lukee että ei hoidetaan antibiooteilla ja toisaalla taas sanotaan että ei juuri kannata hoitaa, koska palaa yleensä pian antibioottikuurin jälkeen (vasta synnytyksessä äidille annettaisiin antibiootti iv:nä, jotta ei tartu lapseen synnytyksessä.)
Onko kellään kokemusta asiasta? Toisaalta en halua liikaa miettiä asiaa kun en itse sille juuri mitään voi, mutta kiinnostaa toisten kokemukset. Onko bakteeri pysynyt poissa antibioottikuurin jälkeen, mitä kantajuudesta on seurannut vai onko seurannut mitään, jne?
Kiitos etukäteen!
Heippa MammaVantaa,
Olen ammattini puolesta tekemisissä näiden juttujen kanssa, joten tässä vähän tietopakettia. :)
Ensinnäkin erikoista, että sitä on tuossa vaiheessa jo seulottu virtsasta, mutta eri kunnissa on erilaiset käytännöt. Yleensä näyte otetaan emättimen ja peräaukon suulta sairaalassa, kun on menossa synnyttämään.
Lähes puolet naisista kantaa tätä B-ryhmän streptokokkia ihan normaalifloorassa, eli iholla ja mm.emättimessä. Välillä se on aktiivinen, välillä ei. Tästä johtuen jossain raskaudessa se voi olla positiivinen, toisessa negatiivinen. Tilanne saattaa myös muuttua raskauden aikana. Tämän vuoksi GBS-näyte on voimassa vain 2viikkoa, jonka jälkeen se tulee ottaa uudelleen.
Joten tosiaan ihmettelen minäkin että olet saanut antibioottikuurin, koska periaatteessa se ei ole häädettävissä, vaan voi uusiutua.
Tutkimustieto antaa melko ristiriitaistakin näyttöä. Raskauden aikana se ei ole vaarallinen, eli siinä sinua on kyllä vähän peloteltu.. Lapsi voi bakteerin saada synnytyskanavasta syntyessään, jolloin infektioriski on kohonnut. Eli se ei automaattisesti tarkoita että lapsi saa sen tai oireilee millään tavalla vaikka saisikin sen. Monissa maissa tätä mm. naapurissa Ruotsissa GBS:a ei edes seulota eikä anneta antibiootteja missään vaiheessa. Suomessa käytäntö on ollut vasta pari vuotta. Suomessa näyte tosiaan otetaan synnärille tullessa ja jos on positiivinen, aloitetaan iv-antibiootit, joita saa sitten 4h välein lapsen syntymään asti. Tällä hetkellä ei ole tarpeeksi näyttöä vielä siitä, onko tästä todella hyötyä vaiko enemmän haittaa lapselle, joka näinollen altistuu vahvalle antibiootille jo syntyessään.
GBS-positiivisuus asettaa myös tiettyjä aikarajoja ja rajoituksia synnytyksessä, esim jos lapsivedenmenosta on kulunut pitkä aika niin ruvetaan kärkkymään ettei menisi liian pitkä aika ja infektioriski kasvaisi.
Itse en oikein vielä tiedä miten suhtautuisin, en välttämättä halua että koko näytettä minulta edes otetaan. Antibioottia en ehdottomasti halua missään vaiheessa. Mutta, tämä on vain minun mielipiteeni ja kannattaa tutustua todella aiheeseen hyvin ennen kuin mitään kivikovia päätöksiä tekee.
Kysy ihmeessä lisää jos tulee jotain mieleen.