Huolet/murheet/paniikki

Mä olen kotona dopplerilla kuullut aiemmissa raskauksissa sydänäänet siinä rv 10 paikkeilla ja se on tuonut helpotusta ennen nt-ultraa. Mutta toki näillä viikoilla se ei vielä onnistu 😅
 
Se paniikki on kyllä kamalaa, tunnistan kans tunteen 🙈 esikoista odottaessa vielä kun ei tiedä mitä odottaa ja miltä tuntuu mikäkin niin onhan se haastavaa. Hyvä jos pääsette puhumaan asioista ja vaikka tänne vaan sitte purkamaan jos ei muuta 😊 kannattaa ne keinot käyttää mitä on, varhaisultra, hcg-mittaukset alussa, doppler sitten kun sillä voi löytää sykkeet kotona jne. 😌 mikä vaan omalle mielelle on paras vaihtoehto. Tää on tosiaan sitä vuoristorataa!
Ootko päässyt neuvolan kautta hcg-mittauksiin? Mä yritin, mutten päässyt😅
 
Ootko päässyt neuvolan kautta hcg-mittauksiin? Mä yritin, mutten päässyt😅
En kysyny, aiemmassa raskaudessa pääsin kyllä. Työterveyden kautta pääsee kuulemma ainaki, odottelen vielä tietoa pääsiskö sieltä ultraankin!
 
En kysyny, aiemmassa raskaudessa pääsin kyllä. Työterveyden kautta pääsee kuulemma ainaki, odottelen vielä tietoa pääsiskö sieltä ultraankin!
Okei! Onpas kiva😊👌🏻 Mulla ei työterveys korvaa mitään raskauteen liittyvää☹️
 
Ihan alkuun mulla ei ollut juuri pelkoa kohdunulkoisesta raskaudesta mutta nyt kun on saapunut niille viikoille, jolloin oireita oikeasti alkaisi tulemaan, kuten vatsakipuja, niin nyt on alkanut pelottamaan. Alkuraskauden ultraan vähän alle 2 viikkoa vielä aikaa ja vanhat muistot KU:sta hiipinyt mieleen. Se raskaus oli kyllä epäilyttävä jo alusta alkaen, eli ei voi edes verrata tähän nykyiseen.

Nyt oletettavasti viikkojen edetessä erilaisia vihlaisuja alkanut tuntumaan enemmän. Tiedän toki että se kuuluu asiaan mutta peloilleen ei mahda mitään. Välillä kun oikein alkaa kroppaansa kuuntelemaan niin alkaa kyllä mielikuvitus laukkaamaan. Jo melkeinpä kuvittelee kaikkia epämääräisiä tuntemuksia. No, ultraa odotellessa. Eihän tässä muukaan auta.
 
Tsemppiä huoliin! Toivottavasti varhaisultrassa kaikki on hyvin.
 
Muokattu viimeksi:
  • Tykkään
Reaktiot: Aca
Ihan alkuun mulla ei ollut juuri pelkoa kohdunulkoisesta raskaudesta mutta nyt kun on saapunut niille viikoille, jolloin oireita oikeasti alkaisi tulemaan, kuten vatsakipuja, niin nyt on alkanut pelottamaan. Alkuraskauden ultraan vähän alle 2 viikkoa vielä aikaa ja vanhat muistot KU:sta hiipinyt mieleen. Se raskaus oli kyllä epäilyttävä jo alusta alkaen, eli ei voi edes verrata tähän nykyiseen.

Nyt oletettavasti viikkojen edetessä erilaisia vihlaisuja alkanut tuntumaan enemmän. Tiedän toki että se kuuluu asiaan mutta peloilleen ei mahda mitään. Välillä kun oikein alkaa kroppaansa kuuntelemaan niin alkaa kyllä mielikuvitus laukkaamaan. Jo melkeinpä kuvittelee kaikkia epämääräisiä tuntemuksia. No, ultraa odotellessa. Eihän tässä muukaan auta.
Mulla KU alkoi oirella vuodolla jo rv 4+5, supistuskipuja joskus rv 5+3 ja sit toispuoleisia oviskivun tapaisia kipuja rv 7+. Oli pitkät viikot nyt odottaa noita kaikkia etappeja ja vu oli vasta rv 7+6. Tsemppiä odotteluun❤️.
 
Mulla tuli aamulla vessassa käydessä hyvin vaaleaa punertavaa vuotoa pyyhkiessä. Ilmeisesti hyvin normaalia alkuraskaudessa, mutta pistää pikkuisen ajatuksia pyörimään. Viime viikolla oli kans yhtenä päivänä vaaleaa rusehtavaa vuotoa ja sen jälkeen jatkunut normaalisti oireet, eli tuskin tässä on mitään ihmeellistä. Ensimmäinen raskaus kyseessä niin kaikkea kuitenkin meinaa yliajatella.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Viikot on jotain 6+5 ja 7+0 väliltä tällä hetkellä.
Jollekin muulleekin täällä kommentoin tähän samaan asiaan, mutta siis ensimmäisessä raskaudessa mulla oli alussa aika paljon just tän tyyppisiä vuotoja mitä kuvaat ja jossain vaiheessa vähän ennen ekaa ultraa tuli ihan kirkasta verta sen verran että saatiin lähete ylimääräiseen ultraan. On jäänyt mieleen ultraajan sanat. "No mutta vauvaa ei näytä vuodot häiritsevän!" Eli siis mitään syytä huoleen ei ollut. Oli se alkuraskauden vuotelu kyllä silti hermoja raastavaa ja on sitä nytkin. Huomasin tehdä raskaustestin tässä raskaudessa siksi että "kuukautiset" oli niukat. Sen jälkeenkin vuotoa on ollut, välillä enemmän välillä vähemmän. Kaikenlaiset punaisen sävyt tuntuu että on läpikäyty. Sitten on päiviä kun ei tuu mitään. Kipuja ei onneksi siis ole ja olen yrittänyt olla luottavaisin mielin sen suhteen että itselläni nämä veriset vuodot kuuluu raskauteen. Viimeksi ne oikeastaan loppuivat vasta suunnilleen viikolla 12+0.

Ajattelin kuitenkin kokeilla ehkä soittaa terveyskeskukseen ja kysyä voisiko saada lähetteen varhaisultraan vuodon tähden. En tosin usko että sellaista saan.

Mutta siis, pitkä sepustus. Yritin kai vain sanoa, että pieni, kivuton vuoto ei välttämättä tarkoita että jokin on vauvalla hullusti. Mutta silti aina kun sellaista tulee, hermo on koetuksella! Tsemppiä sinne!
 
Tänään on kyllä taas jotenkin henkisesti tosi huono päivä. Varmaan johtuu siitäkin, että tänään taas jomottaa alaselkää ja -vatsaa. Nää kivut muistuttaa sekä kroppaa, että mieltä niin vahvasti keskenmenon alusta, että tosi vaikeaa yrittää olla ajattelematta niitä. Luulen, että lähestyvä varhaisultra myös lisää ahdistusta, realisoituu se, että kohta saadaan tietää, mikä on tilanne. Siihen asti voi kuitenkin ajatella olevansa raskaana ja ultrassa on sit kohdattava todellisuus.
 
Oon koittanu googletella, mut en ole löytäny oikein mitäön. Mulla on nyt eilen ja tänään tullu pyyhkiessä vähän sellasta mustaa klönttiä. Ihan sellasta pientä. Mutta ei veristä vuotoa, eikä ole mitään pahoja kipuja. Mistä tommonen voi johtaa? Onneks huomenna neuvola ni voin sieltäkin kysyä sit, mut hieman pistää nyt huolestuttaan. 😔
 
Oon koittanu googletella, mut en ole löytäny oikein mitäön. Mulla on nyt eilen ja tänään tullu pyyhkiessä vähän sellasta mustaa klönttiä. Ihan sellasta pientä. Mutta ei veristä vuotoa, eikä ole mitään pahoja kipuja. Mistä tommonen voi johtaa? Onneks huomenna neuvola ni voin sieltäkin kysyä sit, mut hieman pistää nyt huolestuttaan. 😔
Voiskohan se olla vaan jotain vanhaa verta/limakalvon palasia? 🤔 On hyvä merkki jos ei kuitenkaan oo kipuja eikä varsinaista vuotoa 🩷

Ja seuraavalla kommentilla en halua pelotella, mutta mainitsen nyt kuitenkin, että joskus tosi tumma, musta vuoto voi olla myös merkki kohdunulkoisesta raskaudesta. Toki toi sun nyt ei varsinaiselta vuodolta kuulosta ja kohdunulkoinen alkaa kyllä sitten jossain vaiheessa yleensä oireilla kivuillakin, etenkin toispuoleiset kivut on tyypillisiä. Eli lähinnä tiedoksi, että jos tällaista esiintyisi, niin kannattaa seurailla. Oliko sulla varhaisultra tulossa jossain vaiheessa? 🩷
 
Voiskohan se olla vaan jotain vanhaa verta/limakalvon palasia? 🤔 On hyvä merkki jos ei kuitenkaan oo kipuja eikä varsinaista vuotoa 🩷

Ja seuraavalla kommentilla en halua pelotella, mutta mainitsen nyt kuitenkin, että joskus tosi tumma, musta vuoto voi olla myös merkki kohdunulkoisesta raskaudesta. Toki toi sun nyt ei varsinaiselta vuodolta kuulosta ja kohdunulkoinen alkaa kyllä sitten jossain vaiheessa yleensä oireilla kivuillakin, etenkin toispuoleiset kivut on tyypillisiä. Eli lähinnä tiedoksi, että jos tällaista esiintyisi, niin kannattaa seurailla. Oliko sulla varhaisultra tulossa jossain vaiheessa? 🩷
En ajatellut varhaisultraan mennä ku ensimmäinen raskaus. Ja ei tässä kai kauaa ole ensimmäiseen ultraan enää.
Katsoo mitä huomenna neuvolassa sanotaan, ku viime menkoista laskettuna olisin jo 10. viikolla, ja todellisuudessa oon nyt 8. viikolla, eli voivat ilmeisesti laittaa lähetteen ultraan vähän aikaisemmin että selviää todelliset viikot? Ainakin toivon näin.
Koitan olla huolehtimatta liikaa, mut on tää kyl vähän vaikeeta. 😅 Täytyis varmaan saada ajatukset jotenkin ohjattua johonkin muuhun.
 
En ajatellut varhaisultraan mennä ku ensimmäinen raskaus. Ja ei tässä kai kauaa ole ensimmäiseen ultraan enää.
Katsoo mitä huomenna neuvolassa sanotaan, ku viime menkoista laskettuna olisin jo 10. viikolla, ja todellisuudessa oon nyt 8. viikolla, eli voivat ilmeisesti laittaa lähetteen ultraan vähän aikaisemmin että selviää todelliset viikot? Ainakin toivon näin.
Koitan olla huolehtimatta liikaa, mut on tää kyl vähän vaikeeta. 😅 Täytyis varmaan saada ajatukset jotenkin ohjattua johonkin muuhun.
Joo paras keino on kyllä yrittää miettiä jotain ihan muuta ja puuhailla jotain mielekästä! Oon huomannut, että itselle esim puutarhatyöt on sellanen, joka saa helposti ajatukset muualle. Harmi vaan kun nyt on niin hiton kuuma, ettei oikein jaksais tuolla pihahommissakaan kykkiä 😄
 
Oon koittanu googletella, mut en ole löytäny oikein mitäön. Mulla on nyt eilen ja tänään tullu pyyhkiessä vähän sellasta mustaa klönttiä. Ihan sellasta pientä. Mutta ei veristä vuotoa, eikä ole mitään pahoja kipuja. Mistä tommonen voi johtaa? Onneks huomenna neuvola ni voin sieltäkin kysyä sit, mut hieman pistää nyt huolestuttaan. 😔
Mulla on tullut pöttöön noin linssin kokoisia tummia hyytymiä ja pyyhkiessä ihan millin kokoista hippua ja ultrassa oli kaikk hyvin. Limakalvot voi ärtyä ja vuotaa helpommin ja voi olla, että veri ei vuoda pois ennen kuin se on jo kuivunutta ja tummaa
 
Niin kuin ikävä kyllä monella muullakin täällä, mullakin on keskenmenotaustaa ja tässä raskaudessa vertaan koko ajan viimeisimpään syksyllä kesken menneeseen raskauteen. Siinä ei ollut oikein mitään oireita ja ultrissa todettiin, että ei kehity niin kuin pitäisi. Nyt stressaa, kun tässäkään ei ole selkeitä oireita ja esimerkiksi lämmöt ei ole niin selkeästi koholla ja leposyke on kellon mukaan öisin tosi alhainen. Testeissä viivat on vahvistunut paremmin, mutta sekään ei rauhoita.

Mulla on takana myös onnistunut raskaus, jossa siinäkin jännitin kaikkia oireita ja oireettomuuksia. Siitä on kyllä jäänyt mieleen, että oireet tosiaan aaltoilee. Mutta mulla ei ole säilynyt merkinnät, että miten näin alkuvaiheessa (nyt dpo14) oli oireita.
 
En tiedä menikö tää nyt kuitenkin kesken. 😭 Nyt tuli pyyhkiessä isompi hyytymä ja kirkasta verta. Ei vielä mitään normaalia juilimista isompaa kipua, mutta ei tää normaalia enää ole. Mul on se eka neivola-aikaki nyt 1,5h päästä ni kai mä sinne kuitenkin menen. 😭
 
En tiedä menikö tää nyt kuitenkin kesken. 😭 Nyt tuli pyyhkiessä isompi hyytymä ja kirkasta verta. Ei vielä mitään normaalia juilimista isompaa kipua, mutta ei tää normaalia enää ole. Mul on se eka neivola-aikaki nyt 1,5h päästä ni kai mä sinne kuitenkin menen. 😭
Joo meet todellakin! Ei mun mielestä välttämättä kuulosta vielä keskenmenolta. Itsellä kun juuri noilla viikoilla about tuli niin runsasta vuotoa, hyytymiä ja kovia kipuja oli useamman tunnin ajan, tietysti keskenmenotkin on aina yksilöllisiä.

Joskus kohdun hematooma voi myös aiheuttaa verenvuotoa, ja oon ymmärtänyt että siinäkin voi joskus tulla hyytymiä.

Toivottavasti saisit neuvolasta jotain apuja 🩷 Jos et saa (itse en saanut mitään silloin niin neuvolasta kuin naistenpoliltakaan, vaan kotiseurantaohjeet), niin harkitse sit yksityisen ultraa. Toivon kovasti, että et joudu keskenmenoa kokemaan! 🩷
 
En tiedä menikö tää nyt kuitenkin kesken. 😭 Nyt tuli pyyhkiessä isompi hyytymä ja kirkasta verta. Ei vielä mitään normaalia juilimista isompaa kipua, mutta ei tää normaalia enää ole. Mul on se eka neivola-aikaki nyt 1,5h päästä ni kai mä sinne kuitenkin menen. 😭
Voi ei toivotaan että ois vaan hematooma. Tsemppiä🫂
 
Ei ainakaan neuvolan hoitaja ollut yhtään huolestunu ku kerroin tuosta aamuisesta. Ja vuotokin loppui. Eli toivotaan et olis ollu vaan hematooma. 🤞 Täytyy nyt vaan seurailla. Tää foorumi on kyl ihan paras, ku en mä tällasella halua puolisoakaan vielä huolestuttaa.
 
Takaisin
Top