• Foorumilla on huoltokatko, joka on alkanut 30.5. klo 21.00 ja päättyy 31.5. klo 5.00.

Huolet/murheet/paniikki

Liirumlaarum

Varmaotteinen viestittelijä
Helmiäidit 2020
Tammikuiset 2025
Tänne voi tulla panikoimaan jos alkaa yhtäkkiä huolettaa oireet/oireettomuus/kivut/mikä vaan.
 
Jäätävä ahdistus melkein koko ajan. Pelottaa, että varhaisultrassa todetaan tuulimuna tai liian pieni sykkeetön alkio. Varhaisultraankin vielä kaksi viikkoa aikaa🥵.
 
Jäätävä ahdistus melkein koko ajan. Pelottaa, että varhaisultrassa todetaan tuulimuna tai liian pieni sykkeetön alkio. Varhaisultraankin vielä kaksi viikkoa aikaa🥵.
Vaikka raskauteen kuuluu monenmoisia tunteita, niin ahdistus ei ole koskaan kivaa! Etenkin jos sitä joutuisit vielä pari viikkoa kokemaan. Onkohan sinulla ketään, kenelle voisit ahdistuksesta ääneen kertoa? Saisitko neuvolan kautta vaikka vain soittajan neuvolapsykologille? Voimia...❤️Todennäköisesti kaikki on kunnossa!
 
Muokattu viimeksi:
Vaikka raskauteen kuuluu monenmoisia tunteita, niin ahdistus ei ole koskaan kivaa! Etenkin jos sitä joutuisit vielä pari viikkoa kokemaan. Onkohan sinulla ketään, kenelle voisit ahdistuksesta ääneen kertoa? Saisitko neuvolan kautta vaikka vain soittajan neuvolapsykologille? Voimia...❤️Todennäköisesti kaikki on kunnossa!

Tää ahdistus vauvan voinnista on tuttua jo esikoisen ajalta. Kohdunulkoinen raskaus ennen esikoista oli traumaattista. Se todettiin ensin keskenmenoksi ja kuukauden neuvola vähätteli ja vihjaili mun olevan vaan malttamaton ja hysteerinen. Kunnes kivut yltyi sietämättömäksi ja siinäkin vielä arvoin lähdenkö lääkäriin vai en (tuon neuvolan kohtelun takia). No kaverin käskystä lähdin ja kohdunulkoinen todettiin.
Muutenkin tilanteet joissa on epätietoa on minulle pahimmat ja varsinkin jos ja kun en voi vaikuttaa asioihin ja tiedostan sen. Se on aivan kaikessa. Kun tilanne selviää, oli tulos mikä vaan niin pian alkaa helpottamaan.
Mietin jo jos menisin ensi viikolla jo varhaisultraan, mutta toisaalta kun saan sen kunnallisella niin tuntuisi hieman turhalta. Kokemuksesta tiedän ettei se ultrakaan kanna montaa päivää😅. Kaikki helpottaa isommilla viikoilla kun liikkeet alkaa tuntua.
 
Tämä ahdistus ja huoli on kyllä jotain aivan kamalaa. En olisi mitenkään voinut kuvitella kokevani tällaista, vaan enemmänkin suurta iloa ja onnea, kun vihdoin tulen raskaaksi. Pelkään, että aiheutan itse omilla tekemisilläni jotain vauvalle (yritän olla supertarkka syömisissä) ja juuri kohdunulkoista raskautta tai keskenmenoa pelkään minäkin. Eilen hävisi kaikki raskausoireetkin😞

Varhaisultra on vasta reilun parin viikon päästä. Aika ei ole varmaan koskaan mennyt näin hitaasti.
 
Laitan tänne nyt saman minkä keskenmenon kokeneiden salaiseen ryhmäänkin:

Kävin tänään mittauttamassa progesteronin ja tulokset tuli jo, arvo oli vain 45 nmol/l eli alhainen, kuten pelkäsinkin. Ei ennusta kauhean hyvää tän raskauden jatkumiselle 😞 Ajattelin huomenna soitella Dextraan, että jos sieltä saisi lääkärille vaikka soittoajan ja kysellä progetukea. En tiedä auttaako se enää tässä vaiheessa, mutta pakko yrittää! Jos tää raskaus nyt meneekin heti alkuun kesken, niin ainakin sit tiedän pyytää ton keltarauhastuen tuleviin yrityksiin jo luteaalivaiheeseen.
 
Tämä ahdistus ja huoli on kyllä jotain aivan kamalaa. En olisi mitenkään voinut kuvitella kokevani tällaista, vaan enemmänkin suurta iloa ja onnea, kun vihdoin tulen raskaaksi. Pelkään, että aiheutan itse omilla tekemisilläni jotain vauvalle (yritän olla supertarkka syömisissä) ja juuri kohdunulkoista raskautta tai keskenmenoa pelkään minäkin. Eilen hävisi kaikki raskausoireetkin😞

Varhaisultra on vasta reilun parin viikon päästä. Aika ei ole varmaan koskaan mennyt näin hitaasti.
Syksyllä kun raskauduin ekan kerran, niin mulla oli täysin sama fiilis! Yllätti jotenkin tosi kovasti, miten ahdistavaa ja yksinäistä aikaa alkuraskaus oli, etukäteen olin naiivisti kuvitellut olevani vaan onneni kukkuloilla. Mutta koita muistaa se, että et voi itse keskenmenoa omalla toiminnalla aiheuttaa (ellei nyt sit vetäisi päihteitä tms haitallista), varmasti teet kaiken just oikein 🩷 Tää ajatus lohdutti mua vähän sitten, kun se keskenmeno oikeasti iski omalle kohdalle.

Paniikki on kyllä ihan yhtä suuri itsellä nytkin, kuuluu varmasti tähän alkuraskauteen. Käyn Kelan tukemassa psykoterapiassa ja syksyn raskaudessa mun terapeutti koitti tsempata mua, että epävarmuuden sietäminen alkuraskaudessa on tosi hyvää harjoitusta sit myös vanhemmuuteen. Mutta allekirjoitan täysin ton, että aika matelee! Milloin teillä on varhaisultra varattuna? 😊
 
Omanapailua: soitin heti aamulla Dextralle ja sain soittoajan vielä tälle päivälle. Palvelu oli tosi hyvää ja jäi hyvä mieli puhelusta. Kätilökin sanoi, että tosi hyvä että soitin. Hyvällä tuurilla pääsisin aloittamaan tukilääkityksen heti tänään! 🩷
 
Syksyllä kun raskauduin ekan kerran, niin mulla oli täysin sama fiilis! Yllätti jotenkin tosi kovasti, miten ahdistavaa ja yksinäistä aikaa alkuraskaus oli, etukäteen olin naiivisti kuvitellut olevani vaan onneni kukkuloilla. Mutta koita muistaa se, että et voi itse keskenmenoa omalla toiminnalla aiheuttaa (ellei nyt sit vetäisi päihteitä tms haitallista), varmasti teet kaiken just oikein 🩷 Tää ajatus lohdutti mua vähän sitten, kun se keskenmeno oikeasti iski omalle kohdalle.

Paniikki on kyllä ihan yhtä suuri itsellä nytkin, kuuluu varmasti tähän alkuraskauteen. Käyn Kelan tukemassa psykoterapiassa ja syksyn raskaudessa mun terapeutti koitti tsempata mua, että epävarmuuden sietäminen alkuraskaudessa on tosi hyvää harjoitusta sit myös vanhemmuuteen. Mutta allekirjoitan täysin ton, että aika matelee! Milloin teillä on varhaisultra varattuna? 😊
Lohduttavaa kuulla, että muillakin on samoja fiiliksiä etenkin alkuraskaudessa. Ja voin kuvitella, että mikäli on aiemmin kokenut keskenmenon, niin se varmasti vielä lisää sitä huolta ja pelkoa. Tottahan se on, että ei juuri oma toiminta siihen vaikuta, jos keskenmeno tapahtuu. Hyvä, että olet saanut keskusteluapua, se varmasti auttaa nyt jatkossa.

Tänään juuri ajattelin samaa, että varmasti se huoli ja epävarmuus on aina jollain tapaa vanhemmilla läsnä, kun kyse lapsista.

Meillä on kahden viikon päästä ultra, siis 24.5. Yleensä viikot menee yhdessä hujauksessa, mutta nyt ei tunnu siltä😂
 
Lohduttavaa kuulla, että muillakin on samoja fiiliksiä etenkin alkuraskaudessa. Ja voin kuvitella, että mikäli on aiemmin kokenut keskenmenon, niin se varmasti vielä lisää sitä huolta ja pelkoa. Tottahan se on, että ei juuri oma toiminta siihen vaikuta, jos keskenmeno tapahtuu. Hyvä, että olet saanut keskusteluapua, se varmasti auttaa nyt jatkossa.

Tänään juuri ajattelin samaa, että varmasti se huoli ja epävarmuus on aina jollain tapaa vanhemmilla läsnä, kun kyse lapsista.

Meillä on kahden viikon päästä ultra, siis 24.5. Yleensä viikot menee yhdessä hujauksessa, mutta nyt ei tunnu siltä😂
Se on kyllä jännä miten alkuraskaudessa aika jotenkin pysähtyy ja tuntuu vaan että viikot matelee! 😅 Mutta toivotaan, että päivät menisi nyt nopeasti ja pian sitten jo varhaisultra koittaisikin. Mekin aiotaan kyllä ehdottomasti mennä tälläkin kertaa varhaisultraan, varmaan touko-kesäkuun vaiheesss ois sit sopiva hetki. Sieltä sit saa toivottavasti ainakin pieneksi hetkeksi mielenrauhaa. Ja viime kerralta muistan vielä, miten uskomatonta oli nähdä siellä pienen pieni tyyppi, jonka sydän sykki 🩷
 
Aika kyl kuluu niiiin hitaasti, päivät tuntuu viikoilta... Meitä tuntuu olevan täällä aika monta alkuraskauden keskenmenoa kokenutta.

Eilen ei progetukipuikko uponnut yhtä syvälle kuin yleensä, niin säikähdin että kohdunsuu on laskeutunut ja keskenmeno tulossa, sitten vielä aamuyöstä tuli pari tippaa verta niin päivän alku oli mitä oli :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Oon nyt saanut itsellen järkeiltyä, että veri johtuu tod näk siitä, että kohdunsuu/limakalvot ärsyyntyy siitä kun puikkoja saa olla tunkemassa kolmesti päivässä 😑
 
Aika kyl kuluu niiiin hitaasti, päivät tuntuu viikoilta... Meitä tuntuu olevan täällä aika monta alkuraskauden keskenmenoa kokenutta.

Eilen ei progetukipuikko uponnut yhtä syvälle kuin yleensä, niin säikähdin että kohdunsuu on laskeutunut ja keskenmeno tulossa, sitten vielä aamuyöstä tuli pari tippaa verta niin päivän alku oli mitä oli :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Oon nyt saanut itsellen järkeiltyä, että veri johtuu tod näk siitä, että kohdunsuu/limakalvot ärsyyntyy siitä kun puikkoja saa olla tunkemassa kolmesti päivässä 😑
Varmasti voi johtua siitä! Itse hain juuri tänään cyclot ja ohjeessa taisi jopa lukea, että voi tulla jotain vuotoja. Ootko kokeillut laittaa puikkoa peräaukkoon? Tästä luki myös tossa pakkausselosteessa ja luin vinkin myös Jodelista aikanaan 😅 Laitoin itse nyt just ekan sitä kautta!
 
Varmasti voi johtua siitä! Itse hain juuri tänään cyclot ja ohjeessa taisi jopa lukea, että voi tulla jotain vuotoja. Ootko kokeillut laittaa puikkoa peräaukkoon? Tästä luki myös tossa pakkausselosteessa ja luin vinkin myös Jodelista aikanaan 😅 Laitoin itse nyt just ekan sitä kautta!
Kiitos vinkistä! Unohdin kokonaan tuon vaihtoehdon, pitääkin kokeilla seuraavalla miten toimii
 
Täällä myös hieman ahdistusta. Taustalta löytyy aiemmin jo vaikka mitä, joten täydellinen ymmärrys siitä että kaikki ei aina mene hyvin loppuun asti vaikka viivan siihen raskaustestiin saakin. Eilen hieman haalea verta paperiin aamupäivällä pyyhittäessä, iltapäivällä ei enää mitään. Siteeseen asti ei tullut mitään, kun varmuudeksi töissä laitoin. Toivon vain että mitään vuotoja ei tämän enempää tulisi. Vuodot kun ei aiemmin omalla kohdalla ole luvannut hyvää. Mutta testi onneksi vahvistunut että raskaana kunnes toisin todistetaan. Tämä epävarmuus ja pahimman pelkääminen on aina vain niin raskasta.
 
Täällä myös hieman ahdistusta. Taustalta löytyy aiemmin jo vaikka mitä, joten täydellinen ymmärrys siitä että kaikki ei aina mene hyvin loppuun asti vaikka viivan siihen raskaustestiin saakin. Eilen hieman haalea verta paperiin aamupäivällä pyyhittäessä, iltapäivällä ei enää mitään. Siteeseen asti ei tullut mitään, kun varmuudeksi töissä laitoin. Toivon vain että mitään vuotoja ei tämän enempää tulisi. Vuodot kun ei aiemmin omalla kohdalla ole luvannut hyvää. Mutta testi onneksi vahvistunut että raskaana kunnes toisin todistetaan. Tämä epävarmuus ja pahimman pelkääminen on aina vain niin raskasta.
Tää epävarmuus ja pelko on kyllä ihan super raskasta! 😩🩷 Tollanen hyvin pieni määrä haaleaa vuotoa vois kuulostaa siltä, että on voinut tulla ihan kuivista limakalvoista. Toivotaan ettei tule lisää, kyllä se aina säikäyttää!
 
  • Sympatiaa
Reaktiot: Aca
Täällä myös hieman ahdistusta. Taustalta löytyy aiemmin jo vaikka mitä, joten täydellinen ymmärrys siitä että kaikki ei aina mene hyvin loppuun asti vaikka viivan siihen raskaustestiin saakin. Eilen hieman haalea verta paperiin aamupäivällä pyyhittäessä, iltapäivällä ei enää mitään. Siteeseen asti ei tullut mitään, kun varmuudeksi töissä laitoin. Toivon vain että mitään vuotoja ei tämän enempää tulisi. Vuodot kun ei aiemmin omalla kohdalla ole luvannut hyvää. Mutta testi onneksi vahvistunut että raskaana kunnes toisin todistetaan. Tämä epävarmuus ja pahimman pelkääminen on aina vain niin raskasta.


Mulla oli esikoisen raskaudessa veristä vuotoa ihan alussa juuri näillä viikoilla ja uudestaan viikolla 10-11 ja sit vielä joskus 36 tai jotain vastaavaa. Ei sille mitään syytä koskaan oikein osattu antaa että miksi sillä tavalla vuoteli. Terve tyttö syntyi sitten 41+0.

Tämä raskaus mulle valkeni, kun aloin ihmetelemään että onpas omituisen niukat kuukautiset. Ja kappas, raskaustesti olikin positiivinen. Viikon verran vuotoja jatkui, nyt ovat laantuneet. Toisilla kai vaan herkemmin tulee veristä vuotoa raskaana.

Kyllä tää alkuraskaus silti on kamalan ahdistavaa aikaa psyykkisesti, vaikka omalla kohdalla kaikki ekan kanssa menikin hyvin.
 
  • Sympatiaa
Reaktiot: Aca
Heti kun piti lopettaa progesteroni tuki nii raskausoireet on loppuneet😪 vain rinnat herkät joka on tyypillinen pms oire mulle. Ahdistaa kun ei tiedä onko se raskausoireita vai tuleva uus kierto. Ikuisuus vielä odottaa varhaisultraan.
 
Täällä eilen iltapäivällä oireet katosi kuin taikaiskusta. Vähäinen tissikipu lähti pois ja täysin normaali olo. 5+1 tänään ja ajattelen, että pitäisi tässä kohtaa jotain tuntemuksia olla. Eilinen työpäivä oli hermoja raastava ja tiedän, että joskus minulla verenpaine nousee hälyttävän korkealle. Nyt alkaa ajatukset heti laukata, että miten pystyy pieni pysyä kyydissä jos meno on välillä aika kovaa ja stressaavaa. Mitään vuotoja ei onneksi vielä ole, mutta kaikesta sitä nyt pelästyy.
 
Takaisin
Top