Huhtikuun hupsutukset <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maminka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Turussa ei oo ilmeisesti ollenkaan perhevalmennusta. Ei ainakaan neuvolatäti siit oo puhunu ja kaveri joka sai pari kk sitte lapsen sano ettei oo ollu/kuullu mistään valmennuksista täällä turussa =/ Harmi sinänsä, oisin ehdottomasti halunnu sinne!!

Mä en kanssa tästä turun systeemistä tiiä, että onko tota valmennusta..  kuitenkin kun olen toissynnyttäjä niin sellasta ei varmaan mulle ees ehdoteta.. Kyllä luulis kuitenkin että joka neuvolassa olis ainakin niille ensi synnyttäjille valmennus?

Eevi muuten.. mulla oli tota samaa käsien puutumista sillon ensimmäisessä raskaudessa. En nyt muista syytä mistä johtu, mutta ihan normaalia oli ku juttelin neuvolassa.. Vaikkakin toisinaan tosi ärsyttävää. Hävis kyllä synnytyksen jälkeen. :)

Jyväskylässä perhevalmennus järjestetään kaikille ensisynnyttäjille. Meillä on jo kaksi kertaa takana, ja isät ovat kyllä olleet mukana. Meillä on ollut niin paljon käytännönharjotteita, joissa sitten puolison kanssa parina tehdään ja harjotellaan kaiken näköstä.
Meillä mies lähti kyllä vapaaehtoisesti mukaan ja oli jo ekan kerran jälkeen sitä mieltä, että haluaa käydä ne kaikki, eli tykkäs kovasti. Se saa sieltä vähän tietoa vauvan hoidosta tai mitä pystyy sitten isänä tekemään kun lähdetään synnyttämään. Kun ei se muuten ole ollut kamalan innokas lukemaan mitään vihkosia ja lippusia ja lappusia.
Mut eihän sinne ole mikään pakko ottaa puolisoa mukaan, jos ei halua. Tai voi ottaa vaikka jonkun muun ystävän mukaan.

Jännä että teillä on ollut jo perhevalmennusta. Täällä Vantaalla on 3 kertaa kyseisiä tapaamisia. ja mulla ne on vasta elokuussa. no, pääseepä ainakin hyvin tapaamisiin kun ei ole töitä enää silloin :D
tosi hienoa että noita järjestetään!

jesta ku ootte taas keskustellu enkä ollu kun yhden päivän lukematta :DD

supistuksia:
harjotussupistukset on niitä mahan kovettumisia mut ei kipeitä saa olla.

sukkapuikot taasen. ITSE olen kokenut vain erittäin kipeitä sellaisia ja ne on tehneet myös tehtäviään kohdunsuulla. Esikoisen odotusaikana siis kärsin niistä. Et jos ne kipeitä on yhtään ja tulee useasti niin kyllä kannattaa kokemuksen perusteella käydä näytillä jos vähääkää epäilyttää. mulla esikosta alko supistelu rv23 ja rv25 lähtien olin jatkuvasti loppuun asti saikulla kun kohdunsuu alkoi pehmeneen ja aukeneen ja kohdunkaula lyheneen uhkaavasti.seuraamuksella että rv32 makasin osastolla sängyssä ja sain 2vrk suoraan suoneen supistusten estolääkettä + kortisonit kypsyttään vauvan keuhkoja.
ja ne supparit siis tuntu kirjaimellisesti siltä kuin iskettäs sukkapuikolla toosaan :S

perhevalmennuksesta.
mä en käyny esikon odotusaikana kun yhden kerran siellä,5 niitä kai olis kaikenkaikkiaan ollu.ja toi 1 kerta oli ihan turha :D mulle. mä ku tuppaan niin paljo lukeen netistä ja muualta tietoo niin en tullu siellä yhtään viisaammaks.tän odotusaikana ajattelin jättää väliin kokonaan ellei siell nyt jotain uutta tulis et kiinnostas mennä :)

Kyllä siellä kaikilla oli miekkoset mukana. Ei kait se mikkää pakko oo miestä ottaa mukaan ja ei välttis kaikki suostu mukaan edes lähtemään. Meitä oli 5pariskuntaa siellä ja kokoonnutaan enne synnytystä n.7kertaa. Ja sitte synnytyksen jälkee on ryhmäneuvola muistaakseni 4 kertaa.  Meillä eka kerta oli tosiaan parisuhdeilta, seukki kerta on hammashoitolassa ja sitte fysioterapiassa. Viimeset 4 on sit elokuulla ja ilmeisesti sitä itteensä, eli puuskutusharjotuksia ja nukenhoitoa :P

Meillä oli kanssa jotain ns. synnytysvalmennusta ensimmäisestä raskaudesta, mutta asuin pienemmällä paikkakunnalla ja ne kerrat tosiaan katsottiin vaan jotain filmiä. Ainut mitä harjoteltiin oli vauvan peseminen ammeessa.. :D Olisin halunnu testailla just synnytyksen käytännön harjotuksia, hengitystä ym.. jotenkin muutenkin jäi hiukan auki kaikki synnytykseen liittyvä.

unohtu viel asiaa aiemmin :D onnea poikaluapuksen saaneille<3 :)

nii tosiaan se jäi sanomati ett meiä esikoinen ei oikee sillee ymmärrä et vauva on tulossa.Puhun kyll siitä että on tulossa pikkusisko tai veli ja et äitillä on vauva mahassa.Mut en usko sen silti kyllä yhtään tajuavan sitä et siell mahas oikeesti olis ihminen ja et se tulee meille asumaan tänne :D ja osaa se sanoa kun kysytään et äitin masuss on vauva.joskus vastaa myös "ruokaa" xD toisinaan suukottelee masua.
itelläni on pieni aavistus ett tää meiä esikoinen voi tulla olemaan todella mustasukkasta sorttia :S mut eiköhä siitä selvitä :D

Voihan tietotekniikka sentään. Enpä ole päässyt tänne sisään taas aikapäiviin. On toisella koneella tallennettu salasanat enkä ko. koneella ole käynyt ties milloin viimeksi. Nyt oli pakko tilata uusi salasana, että vihdoin sain "pelin" auki...

Onnittelut poika uutisista ja kaikille hyvin menneistä rakenneultrista! Itseä vähän myös jännittää onko kaikki kunnossa ja pysyykö sukupuoli edelleen samana. Viikon päästä on aika.

Täällä ei mitään ihmeitä uutta. Kukaan ei ole masun perusteella kysellyt olenko raskaana. Paitsi sisko. Tänäänkään ei hieroja sanonut mitään vaikka rintsikoissa olin ja varmasti masu pömpötti selvästi. No, ei tuo varmasti epäselväksi jää kuhan aikaa tässä menee ja kesä tulee ja vaatteet vähenee.

Joko olette kaikille kertoneet raskaudesta? Meillä tietää puolet suvusta ja puolet kavereista. Kerrotaan sitä mukaa kun vastaan tulevat. Puhelimessa en ole asiaa alkanut selventämään...

Meillä isosisarukset halivat masua parikymmentä kertaa päivässä ja ottavat muka syliin ja joka ilta toivottavat masulle hyvää yötä. Keskimmäinen käy myös keskusteluista vauvan kanssa ja vastaa vauvan puolesta. Eilen kuulemma pelasi kavereiden kanssa roboriehaa (pleikka-peli) emoticon

minä kans aivan pihalla näistä jutuista taas :D yhteen päivää lue niin jää aivan jälkeen :D

en tiiä onko tällä paikkakunnalla valmennusta :o ei oo tullu kysyttyä :/ ja yksin sinne joutuisin :( ukko lähtee reissu työhön ja käy vain silloin tällön kotona. ja on koko kesän ja syksyn reissussa :( että näillä näkymin yksin joudun synnyttään jne.. mutta toivoa parasta että se pääsis sinne sitten :)
mulla ei nuita ''sukkapuikko'' kipuja eikä harjoitus supistuksia ollut, ainakaan vielä..

•*¨*•.¸¸... •*¨*•.¸¸...•*¨*•.¸¸...•*¨*•.¸¸...•*¨*•.¸¸...•*¨*•.¸¸...
..(\(\..♥../)/)
..( '.')....('.' ) HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ !
o(_")").(“(“_)o
”˜˜”*°•. ˜”*°••°
•*¨*•.¸¸... •*¨*•.¸¸...•*¨*•.¸¸...•*¨*•.¸¸...•*¨*•.¸¸...•*¨*•.¸¸...

Ja vähän kuulumisia :)

Masu on ruvennut kasvaan ihan kivasti ♥ Ja potkujakin on jo tuntunut ♥  Tänään 17+0 vko 18 ♥ Niin se aika vaan rientää.. ♥ Ja olo on mahtava ♥ Mites muut on jaksellut? ♥

Tuli eilen tilattua bola koru oli ihan pakko :) ♥

Siis mä en ymmärrä mikä ton bola korun tarkotus on? mä en oo ennen ees kuullu tosta korusta paitsi näil foorumeilla. Joku vois mua vähä valasta :D

Paulaude: Mä en meistä ota mukaa valmennuksee :D en halua :D Voisin jättää vaikka synnytyksestäki pois, mut siihen se ei suostuis :D okei kyl mä lopulta loukkaantuisin sille jos ei synnytykseen tulis ja sais ukko huutia :D

Moikkeli moi!

Eevi: käsien puutuminen ainaki mulla johtuu tukkeutuneesta rannekanaalista (rannekanavaoireyhtymä). Hermot menee puristuksiin, kädet puutuu olkapäitä myöten ja käsivarren sisäosaa pitkin kulkee semmoinen jomotus ja julinta Ajoittain en saa nostettua käsiä ylös.

Kävin maaliskuun alussa hermoratatutkimuksissa (ENMG), kun toimistotyö näytti taas ottaneen veronsa. Tukkeuma paljastui olevan molemmissa käsissä niin paha että joudun vielä ennen synnytystä leikkaukseen, kun jos ei kuulemma vuoden sisään leikata niin voi tulla pysyvät hermovauriot. Ja eipä niitä paljo sitte leikata kun on vaipanvaihtoa ja käsillä kannettava kääröä, eli varmaan heinä - elokuulle joudun toksittavaksi. Toimenpide itsessään ei ole iso, tehdään päiväkirurgiassa eikä nukuteta mutta kivulias se kuulemma on, mutta toisaalta raskaus kaikkine turvotuksineen pahentaa kuulemma oireita. Toivottavasti sulla ei ole kyse leikkaushoitoa vaativasta puristuksesta, itsekin olen käynyt vuosia hierottavana ja uusin tuttavuus kiropraktikko-osteopaatti helpottaa oireita aina muutamaksi viikoksi.

Supistuksista ei ole havaintoa vaan tajusin että pistokset oikealla ja vasemmalla vähän niin kuin munasarjoissa päin onkin pienen potkuja :) Mulla on istukka kohdun etuseinämässä niin se vaimentaa potkuja, joten tunnen vissiin vain ne kylkiin päin osuvat :D

Bola on "meksikolainen helistinkoru odottavalle äidille. Korun sisällä on pieni ksylofoni  -- Korua pidetään vatsan päällä ja jo 20:nnen raskausviikon jälkene lapsi voi kuulla ja tunnistaa äänen. Korun maaginen ääni rauhoittaa lasta raskauden aikana. Myös syntymän jälkeen lapsi tunnistaa tutun helinän, joka tyynnyttää häntä".
Me saatiin ystäväpariskunnalta lahjaksi tuommoinen bola jo viikolla 12 :) Olen pitänyt sitä mukana koska se tuntuu rauhoittavan minua :) Ja kiva ajatus tuossa on taustalla <3

Täytyy sanoa että tämä raskaus ja perheen perustaminen ja appiukon sairalakierre ja kotikunnan tapahtumat ja vielä muutkin asiat yhdistettynä viime sunnuntain tulokseen sai aikaan sen että menin ja tilasin puolueen jäsenkirjan. En sentään protestiksi! Optimistinen ajatus on että ehdin rattaita hetkuttaessa tutustua kunnalliseen päätöksentekoon, lukea talousselvityksiä, tutustua muihin puolueen jäseniin ja asettua ehdolle kunnallisvaaleissa 2012. Ku hoksasin että nyt mää oon se aikuinen joka voi sanoa miten asioiden kuuluisi olla, enkä se onneton yhteiskunnan rattaiden välissä oleva nuori jonka kuuluu hyväksyä asiat pureskelematta. Niin kerta!

Mepä tässä pakkaillaan ja lähetään pääsiäisen viettoon mun vanhempien luo ja katsomaan kissoja, jotka ovat putkiremonttia paossa tuolla parinsadan kilometrin päässä :) jokohan nekin tajuaa mistä on kysymys kun emäntä on aina vaan turvonneempi kun nähdään :) Kunhan eivät heittäytyisi mustasukkaisiksi kun ovat nyt jo niin paljon meistä erossa :/

Iloista pääsiäistä ja paljon munaa kaikille! Mutta ei liioitella sen suklaan kanssa sitten, eihän..? ;)

Hele81 & Rimpula 19+2

Paljon on tullut tekstiä, mutta paneudun oikeen kunnolla pääsiäisen jälkeen. Me startataan tänään asuntoauto ja lähdetään Keski-Suomeen ystäväperheen luokse pääsiäisloman viettoon. :) Huomenna olis tarkotus käydä kurkkaamassa Keskisten penkojaisia ja sunnuntaina mennä polskuttaa Tropiclandiaan. Nyt on hirveesti hommaa vielä ennen lähtöä!
Tänään poksu taas viikotkin! 19+0 ja 20. raskausviikko alkoi! Puoliväli on ihan kulman takana <3
Ihanaa ja lämmintä pääsiäistä kaikille syysmasuille! emoticon

Okein hyvää pääsiäistä kaikille!
Minä vietän tällä kertaa pääsiäisen töissä...

Ollaan kateltu miehen kanssa uutta asuntoa, tosin pienempää, kuin tämä nykyinen. Nyt löytyi kiva asunto pienestä luhtitalosta, ekasta kerroksesta. Sellaiselta kivalta lapsiperhealueelta ja Päijänteenrannan läheltä. Vuokra-asunto kuitenkin. Nyt on vaan täällä kovat pähkäilyt, että mitä tehdään, muutetaanko vai ei. hirveesti ei säästettäis ja pienempi se tosiaan on, mutta tämä nykyinen asunto on vähän rauhattomalla alueella, enkä tiedä olisiko niin kivaa täällä olla pienen vauvan kanssa. Annoin nyt päätäntävallan tuolle isännälle muuton suhteen, ja ilmeisesti on muuttamassa jos hän saa sitten ostaa uuden isomman telkan :D

Kohta ollaan puolessa välissä, eilen pyörähti 19. viikko käyntiin :)

Hele81: Itseasiassa mulla ei puudu mikään muu ku päivisin oikeen käden keskisormi ja nimetön. Yöllä sit puuttuu kämmenet vuorotellen. Ei satu eikä kolota mihinkään myöskään. Mun itseasias yks kaveri sano et sillä oli tätä samaa ku on ollu raskaana ja katoaa sit synnytyksen jälkeen. En mä sit tiedä. mut aion jokatapaukses puhuu neuvolassa tästä, koska kyl mua vähä hämää tää. Jos vaikka ei oliskaa ihan normaalii.

Jei tänään 19+0! Ja 20 viikko läks käyntiin :) Ihanaa! Kohta jo rakenne ultra<3 1½vk!!! en jaksa yhtää odottaa. Onneks mul sattuu olee seuraavalla viikolla sopivasti nuoremman koirankaa treenei et aika menee vähä nopeemmin ja jos duuni keikkaaki pukkais siihe lisäks ni en vaa olis kotona oottelemassa 3.5 päivää, pelottaaa kyl tosi paljon et istukka ei oo siirtynyt kohdun suulta tai et pieni vetää jalat ristissä eikä sukupuoli selvii. Mun on aianski pakko saada tietoo se et sit mä vaikka meen 4d kuhan saan tietää kumpi olis tulos :D

SATU84: Meillä luettiin kuopusta odotettaessa ja vielä enemmän imetettäessä kirjaa nimeltä Meille tulee vauva. Niitä on monta samalla nimellä, joten kannattaa käydä kirjastosta katselemassa. Meillä oli imetyshetki satuhetki. Kuopus rinnalle ja esikoinen (kuopuksen syntyessä 1 v 10 kk) toiseen kainaloon. Hän piti kirjaa. Joko satu tai kuvakirjaa. Mutta hän tunsi saavansa huomiota kanssa eikä ollut kovin mustis.

Noniin olipa pakko tulla heti päivittää uusiks tältä päivältä.
Eli pääsiäinen = minä ja toinen koirista kahdestaan kotona. Avomies ja toinen koira lähti haminaan sukulaistensa luo. Mä en sinne viitsiny mennä, koska edelleen meillä no tää suuuuri salaisuus. Tosi nyt mun avomies soitti ja snao et "mutsi oli nähny sut prismassa, se oli heti nähny et oot raskaana ku se sano et sul oli niin iso maha". Noni eli se paljastu sitte ekaa kertaa jollekkin tulevalle isovanhemmalle :D Mun vanhemmat ei vielä tiiä, mut saavat tietoonsa rakenneultran jälkeen joka on siis 3.5. Avomies sano et hänen äitinsä ei ollu ottanu mtienkää stressaavasti tilannetta vaan ihan hyvin. (avomies on vasta 19v ja hänen äitinsä on usein aika huolestunut kaikesta, joten tää reaktio oli erittäin hyvä siltä). Noni yks asia setvitty eikä enään tarvitse siltä salailla :) ja siinä on ainaski yks jolta saa apuja lapsen hoitoon :) Huh mikä helpotus :D enään täytyy salaa vaivaset puoltoist viikkoa ja sit kaikki saa tietoonsa tästä ihanasta :) ihana ku ei tarvii enää salailla :D

Löysin muuten tälläsen blogin jota  kävin lueskelee http://thechildwithherownchild.blogspot.com/2011_04_01_archive.html

Öitä naiset x) kello on 04:32 ja minä kukun täällä.Nukkumatti unohti mut tänä yönä.

Ensin mua valvotti liian myöhään juotu kahvi.Ja sit ku halusin nukkua niin täällä aloitti tämmöinen nimetön mahamötkylä aivan mielettömät rallit protestiksi mun asennosta xD <3 kauhee meno ja melske päällä. eihän äiti ois nukkua halunnukkaan :DD
Jännä tunne ,kun esikoisesta en ikinä potkujen takia menettäny yöuniani :D sillon nukuin ku tukki vaikka miten ois mahassa liikuttu! Nyt ei ollu toivookaan :D 2½h pyörin sänkys ja luovutin.

ja HIPHEI!!!!! puoliväli saavutettu!!emoticon

Takaisin