Huhtikuun hulinat

Mulla on muistaakseni molemmissa synnytyksissä ollu toiveena vaan mahd. vähän kipua ja molemmat sekä äiti että lapsi ovat vielä synnytyksen jälkeenkin ehjänä ja elossa :)

Ja olen minäkin majoneesia syönyt. Eipä kyllä tullu mieleenkään, ettei sais... Ups!! :oops:

Oon mie majoneesia syönyt ite tehdyis tortillois ja mitä hesen niit on käyny mässää.. Nams!

Majoneeseista takasin suolentyhjennykseen, niin toi microlax ei kyllä oo mitenkä hyvä siihen hommaan, se vaa lähinnä auttaa jos on tosi kovalla maha, niin sen kovimman kakan tulemaan sieltä suolesta pois, ei varsinaisesti siis aiheuta sellasta "koko tyhjennystä". Siihen hommaan on apteekissa niitä litkuja, samoja mitä käytetään jos ollaan menossa suolentähystykseen ja tarvii saada koko suoli siis tyhjäksi.
Myös pegorionia voi käyttää monta pussia saman päivän aikana jollon se tekee mahan löysäksi.

Mä luulen et hankin kotiin muutamia tyhjennysaineita että voi sitte ennen sairaalaanmenoa jo saada suolta tyhjemmäksi, kuulema ei välttämättä kivaa enää siellä sairaalassa, jos ottaa peräruiskeen ja joutuu kovien supistusten lomassa istumaan p...lla :)

Joo, eipä mullakaan koskaan neuvola oo raskautta varmistanu. Tokassa raskaudessa kävin niiden vuotojen takia jo varhain TK:ssa ultrassa ja kolmannessa määriteltiin raskauden kesto rv7 ku keskenmenon jälkeen ei ollu menkkoja välissä. Ite kyl sanoin, et se on se 7 viikkoa, mut ei mua uskottu :)

Synnytystä panikoin vaan sen takia ku vieläkään ei oo selkeetä suunnitelmaa mitä lapsille tehään ku lähtö tulee. Muutamia vaihtoehtoja on täs lähellä, mut niilläkin pienet lapset eli jos (ja luultavasti kun...) lähtö tulee yöllä on pakko sit jonku lapsi nostaa ylös... Sekin vaikuttaa onko arki vai vkonloppu. Aikasemmat on syntyneet niin nopeesti, et hirveen kauan en aio ootella ja arpoa kotona mitä tehään. Tosta syystä en mitään tyhjennysjuomiakaan ala kittaamaan. Vauva on luultavasti syntyny, ennen ku noi alkaa vaikuttaa. Toivelistaan oon aiemmin tainnu kirjata, että kivunlievitys tarpeen mukaan yhdessä kätilön kanssa harkiten ja osaava ja kuunteleva henkilökunta.

Jos en ihan väärin muista ni suomalaisissa munissa ei oo salmonellaa tavattu. Ja jos sitä ois ni se on siinä kuoren ulkopinnassa, joten tartunnan voi välttää omilla toimillaan aika tehokkaasti.

Onhan ainaki salmonella tapauksia ollut. Muutama vuos sit pk-seudulla oli ainaki muutama salmonella tapaus. Uutisoinnista muistan

Imuroin, kävin kaupassa, ripustelin pyykkejä kuivuu ja laitoin pihvit marinaadiin ja nyt sit näinkin rankan rehkimisen jälkeen könkkäsen ku vaivasempiki mummo! ----> sohvalle!!

Synnärillä suolen tyhjennys tehdään ihan vesi tyhjennyksenä ja se kyllä tyhjentää hyvin. Letkulla töräytetään vettä peräsuoleen ja sit 10min. Päästä pöntölle. Mikrolax on just tarkoitettu siihen, et jos on ummetusta niin se pistää suoleen vauhtia ja pahin tulppa irtoaa, ei siis tyhjennä koko suolta. Mutta ei suolen tarvitse synnytyksessä olla täysin puhdas, niin kuin tähystyksessä. Pahimmat paineet kun saa pois niin on varmasti mukavampaa.

Nohyyiiii minkäläinen tyhjennys! Perseeseen vettä!! :confused: Ihan väärä suunta tavaralle/vedelle...

Mä taas haluunkin nimenomaan "koko tyhjennyksen" ennen synnytystä, en niinkään siks että itse synnytyksessä olisi tyhjä vaan kun tiiän kokemuksesta että kunnon tyhjennyksen jälkeen on monta päivää kevyt olo jo sit se varmasti helpottaa synnytyksen jälkeistä aikaa, ei tarvii heti seuraavina päivinä välttämättä käydä kakkosella ollenkaan.

Juu salmonella-tapauksia esiintyy, mutta jos nyt oli puhe vaan munista. Niinku meillä täällä usein on... :wink Kotimaan kamaralla saatuja salmonelloja 2000-luvulla on tapauksista ollu 15% ja loput on ollu ulkomaan tuliaisia (zoonoosikeskus).

Eviran sivuilta löysin tämmösen tarinan:
Voiko kananmunassa olla salmonellaa?
Vain jotkut salmonellat, kuten Salmonella Enteritidis, voivat päätyä kananmunan sisälle ja säilyä siellä hengissä. Suomessa kevättalvella 2009 munantuotantotiloilta on löydetty Salmonella Tennessee -tartuntoja. Salmonella Tennessee ei siirry kanasta munan sisälle. Jos kanalla on salmonellatartunta, sen tuottamien munien pinnalla voi olla salmonellabakteereita ulosteiden kautta. Tätä estetään hyvällä tuotantohygienialla ja tarkastuksilla.

Saako raakoja kananmunia syödä?
Kotimaisia kananmunia voi syödä raakana ja löysäksi keitettynä. Myös kakkutaikinaa, majoneesia yms., johon on sekoitettu raakaa kananmunaa, voi maistella.

Mutta tietysti taas me raskaana olevat ja synnyttäneet ollaan kaikille mahollisille herkempiä. Aurajuusto nyt on ihan turvalliseksi todettua, mut sit jostain raejuustoista yms. kypsyttämättömistä varoitellaan. Itekki pistelin menemään just jotain kyspyttämätöntä salaattijuustoa (kotimaista ja pastöroitua) vaikka äiti kyseli, että voitkos sä tällästä syödä :) Riskit on lopultaan aika pienet jos tuotetta on oikein säilytetty ja on esim. just ison meijerin tuote ja pastöroitu. Ja taas kolikon toinen puoli: Jos huono tuuri käy ni jonkun taudin voi saada miltei mistä vaan jos se on tullakseen.

Helevetti soikoon kun onkin ollut nahkea päivä tänään! Kiukkunen kun mikä ollu koko päivän! :/ Jotenkin henkinen jaksaminen ihan nollassa. Taidan vähän liikaa jännittää tulevaa ja yleensäki sitä millon tulee se kuuluisa lähtö synnärille. Myöskään mies ei oo tänään auttanu asiaa yhtään olemalla tollanen "sika pellossa" pärkele!
Toivoa saattaa että huomenna olisi jo pirteämpi päivä niin henkisesti kuin fyysisestikin!

Mä oon itkeskelly läpi koko päivän kun jännittää huominen äitipolikäynti. Voi olla ettei uni oikeen tuu tänä yönä... Toivottavasti saisin jollain lailla mielenrauhaa huomisen käynnin jälkeen, päätettiin siellä mitä tahansa.

5:30 pari tunnin pätkää unta ja enää ei pysty. :( En tiiä johtuuko tää jännittämisestä vai illalla syödystä karkkipussista, mutta on kyllä ihan hirvee olo. Tekee niin pahaa että melkeen oksettaa.

Muokattu viimeksi:
Hymykuopalle onnea matkaan!

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

spiraali mä oon niin samaa mieltä, tää huhtikuu oli nyt ihan turha täs välissä kun toi maaliskuukin oli jo pitkä kuukausi.

Tsemppiä hymikselle ja tuu sit kertomaan meille miten meni!

EIEI:eek:, sais olla vaikka vielä joulu-ja syyskuukin välissä..tuo kesäkuukin tulee liian pian!

Takaisin