Huhtikuun hulinat

Eilen oli eka perhevalmennus ja oli se fysioterapeutin pitämä. Oli aika turha.. :rolleyes: samat asiat jankutettiin mitä on joka ikisessä oppaassa ja mitä neuvolasta sanottu, liikunta on tärkeetä ja sitä pitää harrastaa ja vatsalihaksia täytyy tehä! Jäin miettii tuota vatsojen tekemistä et kaikkee ei vissiin saanu tehä(korjatkaa jos oon väärässä!) ni ois fyssari voinu olla siinä vähä tarkempi. Mut se hyöty tuosta oli et jäin miettii sitä jumppapallon hommaamista ja sillä kokeilla joitaki liikkeitä..ja jotain puhetta oli rentoutumisen tärkeydestä et kannattas opetella joku keino millä saa ittesä rennoksi esim. supistusten välissä..

Nipsumuki, ehkä sun tickerin idea onkin että alkuraskaudesta sitä kuvittelee olevansa pian ihana lastaan ruokkiva pikkulintu, mutta loppuraskaudesta nainen oppii samastumaan jättimäiseen kumiankkaan, joka jyrää kaiken alleen?

lyyti, suoria vatsalihaksia (eli niitä sixpack-lihaksia) ei saa treenata nyt kun ne ovat levällään ties missä kylkien päällä. Syviä vatsalihaksia saa ja kannattaa treenata.

Sen ainoan kerran, kun kävin valmennuksessa, voi tiivistää kahteen lauseeseen: älä pistä lapsen suuhun mitään, mikä on ollut jonkun muun suussa (hammashuolto) ja jos pissa lirahtelee housuun, pitää treenata lantionpohjan lihaksia (fyssari).

Njääh, mä mitää oo treenannu! Ennoo treenannu ennenkää ni en oo treenannu nytkää. Puhun siis vatsalihaksista. Mut jos jotaki mielenkiintosta liikettä löyvän sen jumppapallon kanssa ni sit! :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Aretha: Näin hammashuolto-ihmisenä lämmittää sydäntä, että tuo tärkein asia on jäänyt sun mielen syövereihin. Kariesbakteerihan tarttuu nimenomaan syljen välityksellä ja kun lapsen suuhun ei mene kenenkään toisen sylkeä, on hyvin todennäköistä, ettei lapsi myöskään saa bakteeria ja näin ollen välttyy hampaiden reikiintymiseltä.

Ihan ahdistaa välillä jossain ravintolassa tai kahvilassa, kun näkee isän tai äidin ensin laittavan lusikan/ haarukan omaan suuhun ja sit syöttää samalla vauvaa.... Joskus se yksi sylkikontakti riittää tartuttamaan.

Sehän on uusi päivä, hanskat käteen ja pihahommiin!
Jos nyt olisi eilistäkin tehokkaampi, esikoinen oli mukana pihan siistimisessä ja onnistui juuttumaan puuhun, levittämään lehtikasat ja muuta pientä :D Ihanaa kun saa tehdä rauhassa näitä hommia..
Sit kun ovat isompia nämäkin on helpompia, mutta 3 vee on vielä vahdittava tyyppi..

Hyvää päivää kaikille, kohtahan sitä tosiaan pääsee jo ehkä lukemaan ekat synnytystarinat meidän puolelta ;)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mullakin on ohjelmaa! Vähän siivoilua, kävellen miehen työpaikalle hakemaan sen taskuun jäänyt auton avain, sit takaisin hakemaan auto ja autolla kaupoille. Mitähän sitä laittais sapuskaksi tänään? Esikoinen tulee loppuviikoksi, joten pitää olla jotain pötyä pöydässä jo alkuillasta.

hei hannastiina!!!! saanko kysyä sulta kun tuli esiin että olet ammatti-ihmisiä :wink et onko siinä joku ns. raja, et kauanko on riski saada se karies vai onko se niinku för evör?? ku mulla on aina ja ikuisesti ihan pikkupennusta asti ollu ongelmia hampaiden kanssa (onneks vanhemmiten helpottanu) ja mulle h.lääkäri on sanonu et mulla olis sitä kariesta (?), mut oon kumminki sylkeä vaihtanu ukon kans, mutta sillä ei ole ollu ongelmia... en oo uskaltanu pojalle antaa edes juotavaa samasta lasista ja oon hirveen tarkka ettei kukaan anna mitään esim. just samasta lusikasta, ettei se joudu samanlaiseen hammaslääkärihelvettiin ku minkäki...... (anteeks vaan :wink)

Suurin riski on silloin, kun hampaita puhkeaa eli ihan pikkuisilla. Pikku hiljaa jokaisen suuhun kasvaa oma bakteerikantansa, mutta periaatteessa karies voi tarttua koska vaan. Aikuisilla vaan on yleensä parempi vastustuskyky kuin ihan pienillä lapsilla. Mitä pidempään pystyy välttämään sylkikontaktia lapsen kanssa, niin sitä paremmat mahdollisuudet lapsella on selvitä ilman reiän reikää. Jossain vaiheessa tuo kariesbakteeri tarttuu, mutta mitä myöhemmin, sen parempi. Kannattaa olla myös tiukkana isovanhempien kanssa.

Itsekin olen pentuna laiminlyönyt hammashoitoni ja olenkin siitä sitten kärsinyt. Mieheni mielestä olen ihan ylihysteerinen lastemme hammashoidon suhteen, mutta en todellakaan halua, että he joutuvat kärsimään samasta mistä minä. Mies ei asiasta tiedä mitään, kun hänellä ei edelleenkään (42v) ole yhtään reikää hampaissaan.

Ja lapsen hampaita kannattaa aloittaa harjaamaan heti, kun ensimmäinen hammas puhkeaa. Ja tahnaa saa käyttää myös heti. Valitsee ns. vauvatahnan, jossa on fluoria 500ppm. Kannattaa tutustua tuoteselosteisiin :) Loppujen lopuksi lapsen hampaat saa pidettyä kunnossa hyvin vähällä vaivalla. Harjaus 2x pvässä fluoritahnalla ja terveelliset ruokailutottumukset. Nämä kun opettaa ihan pienestä pitäen, niin moni lapsi pääsee ilman reiän reikää aikuiseksi saakka :)

KIITOS! tää oli paljo parempi ku se suuhygienistin tunnin tapaaminen :) mä oon just yrittäny välttää tota sylki hommaa ja harjaamisen alotin heti siitä ekasta hampaasta.. tosin tahnaa en uskaltanu heti käyttää, vedellä vaan "harjoteltiin" :) ja uskomatonta ajatella ettei ole yhtään reikää ollu yli 40 vuoteen :eek: VAU!

Mäkin oon varmasti hysteerinen muksun hampaiden suhteen kun itse sain kotoa aikanaan sellaiset opit ettei hampaita tarvitse pestä. Ja sen takia koko takahampaisto koostuu lähinnä amalgaamista. Aloin vasta joskus lukioikäisenä pestä hampaat joka päivä eikä reikiä sen jälkeen ole ollut kuin pari. Hapertuneita vanhoja paikkoja olen kyllä joutunut vaihdattamaan yksityisellä kovalla rahalla.

Tää on yksi niistä monista asioista missä ihmettelen mun vanhempia. Äiti varsinkin on niin nuuka että on saanut hepulin mm. siitä kun isä ei kerran ottanut kaupasta ILMAISTA muovipussia (!!!). Mutta oma terveys on varaa laiminlyödä ja käyttää satoja euroja vuodessa lääkkeisiin ja hampaiden paikkailuun vaikka pienillä muutoksilla sitäkin laskua voisi vähentää paljon.

Meillä taas äiti on ollut oikea hammasnatsi, kun oltiin pieniä ja nyt sitten molemmat siskon kanssa edelleen terveellä purukalustolla (29 & 31 vuotta kilahtaa tänä vuonna mittariin). Mutta sitten anoppi, joka on hammashoitaja, antaisi kyllä omalla lusikallaan meidän esikoiselle ja oon siitä nyt niin miljoonasti jo sanonut. Veetuttaa, että menee meidän lapsen hampaat pilaamaan. Antaisi myös herkkuja pojalla (1v9kk) vaikkei toinen edes pyydä.

meillä on kyl opetettu että hampaat pestään aamuin illoin, mut kukaan ei ollu sitä kyttäämääs ja tuskin porukatkaan pesi... meillä kaikilla lapsilla on hirveen huonot hampaat.... mullakaan ei oo uusia reikiä ollu enää pitkään aikaan mut just noiden vanhojen paikkojen takia saa vähän väliä juosta hamm.lääkärissä :mad: syksyllä onneks otettiin viiminenki viisuri pois, niin josko ainaki niiden osalta tää elämä helpottuis :)

meillä kans on anoppi tyrkyttämässä koko ajan jotain pullaa, keksiä, karkkia pojalle (2,5v) ja ite on olevinaan niin terveys ihminen ku olla ja voi.... me on sanottu et keksiä tai pullaa syödään JOSKUS kun on aihetta (juhlat tms. "erikoisempi" kyläily) mutta ei läheskään viikottain... ja pyritään pysymään kaukana mahd pitkään... ja eikä oo poika kaivannutkaan, meillä herkut tarkottaa yleensä rusinoita tai kuivattuja banaanilastuja :)

Mie oon ollu pienestä asti ala-asteen viimeisille luokille saakka ollu huono tai siis LAISKA harjaa hampaita ja äiti kyl yritti pakottaa, mut koskaan ei ollu reikiä ja sitten amiksen jälkeen on ollu kaks reikää. Et sanottaanko ennen amista aloin vasta harjaa hampait kunnolla.

Hammaskeskustelusta: kävin just maanantaina ekaa kertaa elämässäni hampaiden paikkauksessa 32-vee. Arvatkaa ottiko päähän!!! Mut en voi ku itteäni syyttää, tää kotonaolo esikoisen kanssa on kyllä muuttanut mun hoito- ja ruokailu(mässäily)tottumuksia. En myöskään jaksa hoitaa ihoa kuten ennen esikoisen syntymää, ihme että naama ei kuki tän enempää. Lapsen hampaiden suhteen oon yrittänyt pitää tiukkaa linjaa, mut uskomatonta miten pitääkin olla silmä tarkkana koko ajan (siis tuon kanssa ettei omalla lusikalla anneta lapselle)!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla ei oo koskaan ollut reikiä. Enkä ole ollut mitenkään aktiivinen hammasasioissa, eikä vanhempanikaan. En omien muksujenkaan kohdalla asiasta stressaa. Jos syljen huonot puolet on tarttuvaa, niin mun logiikalla ne hyvätkin ominaisuudet tarttuu sillä sylkikontaktilla. Siitä kai jotain tutkimuksiakin on olemassa.

röppö: sinulla ei ole kariesbakteeria tai sitten sitä on hyvin hyvin vähän ja sinulla on hyvä vastustuskyky. Reikiä ei synny ilman bakteeria. Toki geenit vaikuttaa myös, mutta suurin tekijä on tuo Streptococcus mutans-bakteeri.
On ihmisiä, joilla on bakteeria hyvin vähän ja sit niitä ihmisiä, joilla sitä on paljon. Ammattikielessä puhutaankin mutans-miljonääreistä. Ja nää ihmiset on niitä, joille tulee reikiä vaikka mitä tekis ja silloin kun bakteeria on paljon, myös tartuttavuusriski on suurempi.

Mun miehen sisko on kans liki 4-kymppinen eikä sen hampaita ole ikinä paikattu. Mutta hänen vanhimmalla pojallaan taas on reikiä ja hampaita paikattu jo monta kertaa vaikka ikää on vasta 11v. Lasten isällä on huonot hampaat ja todennäköistä on, että sieltä bakteeri on tarttunut. Myös hampaiden harjaus oli yhtä taistelua tämän pojan kanssa. ja valitettavasti perheen ruokailutottumukset on myös huonot. Ja tässä ko. tapauksessa syyllistän myös isovanhempia, jotka joka välissä ovat tuomassa herkkuja näille pojille. Myös anoppini sortuu tähän. Ja kantaa se meillekin karkkia, mutta meillä on selkeet säännöt, koska herkkuja saa syödä, joten se ei ole meidän perheessä ongelma.

Takaisin