Suurin riski on silloin, kun hampaita puhkeaa eli ihan pikkuisilla. Pikku hiljaa jokaisen suuhun kasvaa oma bakteerikantansa, mutta periaatteessa karies voi tarttua koska vaan. Aikuisilla vaan on yleensä parempi vastustuskyky kuin ihan pienillä lapsilla. Mitä pidempään pystyy välttämään sylkikontaktia lapsen kanssa, niin sitä paremmat mahdollisuudet lapsella on selvitä ilman reiän reikää. Jossain vaiheessa tuo kariesbakteeri tarttuu, mutta mitä myöhemmin, sen parempi. Kannattaa olla myös tiukkana isovanhempien kanssa.
Itsekin olen pentuna laiminlyönyt hammashoitoni ja olenkin siitä sitten kärsinyt. Mieheni mielestä olen ihan ylihysteerinen lastemme hammashoidon suhteen, mutta en todellakaan halua, että he joutuvat kärsimään samasta mistä minä. Mies ei asiasta tiedä mitään, kun hänellä ei edelleenkään (42v) ole yhtään reikää hampaissaan.
Ja lapsen hampaita kannattaa aloittaa harjaamaan heti, kun ensimmäinen hammas puhkeaa. Ja tahnaa saa käyttää myös heti. Valitsee ns. vauvatahnan, jossa on fluoria 500ppm. Kannattaa tutustua tuoteselosteisiin :) Loppujen lopuksi lapsen hampaat saa pidettyä kunnossa hyvin vähällä vaivalla. Harjaus 2x pvässä fluoritahnalla ja terveelliset ruokailutottumukset. Nämä kun opettaa ihan pienestä pitäen, niin moni lapsi pääsee ilman reiän reikää aikuiseksi saakka :)