Huhtikuun höpinät

Mä pidän kaikki lomat pois ennen äippäloman alkua. Eli loma alkaa heti kesäkuusta ja äitiysloma heinäkuun puolesta välistä. Enää toukokuu töitä. Jeeee!!! Vaikka vähän oudolle tuntuu jäädä töistä pois niin aikaisin.

Tässähän sitä on 'lomailtu' jo vuosi ja kuukausi.. :D Pitäs vissii kohta alkaa uhraamaan ajatuksia nuille kelan papereille ettei jää äippärahat hakematta :D Aattelin hakea äippärahaa sen 50päivää ennen laskettua aikaa ku tympäsee tää kotihoidontuella eläminen..

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Mulla alkaa kesäloma ihan just, siis 16.5 ei enää töitä! Jee! :) Ja 16.6 alkaa virallinen äippäloma, jonka otin varhennettuna, kun en tahdo jaksaa olla jalkojen päällä kahdeksaa tuntia enää millään! :)

Mulle sanoi työnantaja ettei mulla ole oikeutta hakea tuota varhennettua äitiyslomaa. Mut nyt kun mä mietin niin olishan mulla ollu!!Sehän vaan vähentää sitä äitiyslomaa sieltä lopusta päin..Jos siis olen ymmärtänyt oikein?
Voi mitä silmään pissimis touhua :angry5

Marmoritar, työnantajalla ei tosiaan oo mitään sanomista siihen, millon joku jää äitiyslomalle. Se on täysin työntekijän päätettävissä. Aika paksua, jos mennään sanomaan, ettei jollain ole "oikeutta" hakea varhennettuna äitiyslomaa... :eek:

itse saikulla pari viikkoa, sitten kesäloma ja siitä suoraan heinäkuun alussa äitiyslomalle, la 4.8. tiettylomat jäisi jemmaan jos sairasloma jatkuu mutta katsoo nyt miten vointi tässä etenee...

ja tosiaan työntekjä päättää jääkö 50arkipäivää -30 arkipäivää ennen laskettua aikaa äitiyslomalle eikä siinä ole työnantajalla mitään sanomista!

Mulla ei kuulema ole päteviä syitä hakea sitä, kun mun työ ei ole niin raskasta. Meillä kun on NIIN hyvä työnantaja, että hänen kanssaan pystyy neuvottelemaan kevyempiä hoitoalan töitä..Hitto ku mä olisin tajunnu varmistaa asian kelalta, uskoin vaan ihan sokeena niitä..Luulin, et mun pitäis olla töissä tekemisissä vaarallisten liuottimien yms. kanssa ja vasta sitten olisin oikeutettu saamaan sitä varhaistettua äippälomaa..

Se on, Marmoritar, se erityisäitiysraha, missä pitää olla joku raskautta vaarantaa työ, että sille pääsee. Ja se alkaa kai yleensä heti kun raskaus todetaan.
Kriteerit on (suoraan Kelan sivuilta kopsattu): joudut työssäsi alttiiksi kemiallisille aineille, säteilylle tai tarttuvalle taudille, vaaratekijät eivät ole vältettävissä työssäsi eikä työnantajasi pysty järjestämään sinulle muita työtehtäviä raskauden ajaksi.
Ja sit on erikseen toi varhennettu, missä saa siis itse päättää, että millon sen alottaa. Mut kuitenkin 30-50 arkipäivää ennen la:ta.

Voi kiitos selvennyksestä :)
Mulla on siis vaan mennyt puurot ja vellit nyt sekaisin :grin

juu tosiaan "normaalin" äitiysloman saa aloittaa oman mielen mukaan 50-30 arkipäivää ennen, mutta sitten jos on vaarallisia kemikaaleja yms niin se on sitten erikseen erityisäitiyspäiväraha mutta en tiedä kuka sen määrittelee...

erityisäitiysraha ei riipu työn raskuudesta vaan siitä että onko siellä alttius vaarallisille kemikaaleille yms. ei siis fyysisesti raskas työ...

Takaisin