Huhtikuun höpötykset

Aika vähäksi meidät odottajat taitaa täällä käydä... itsellä nyt 39+2 viikkoja ja kovasti jo odotellaan kaveria maailmaan. Tiistaina illalla huomasin mahan laskeutuneen, ja eilen taas illalla supisteli muutaman kerran melko napakasti. Pitää kohta lähtä kunnon lenkille ja vähän pihaa rapsuttamaan, jos saisi vähän vauhtia. Ja pitää varmaan googlata se joogan kyykky-asento, ja testaill ja sitäkin :) 
Meillä neuvolassa sanoivat, että eivät anna mennä kuin 10pv yli lasketun ajan, eli viim. 6.5 olisi sitten käynnistys edessä... noh, toivottavasti ei sinne asti tarvitse mennä!

Tsemppiä kaikille odottajille loppuaikaan ja vauvan tuoksuista arkea vauvautuneille!!

tässä olisikin jo linkki kyykkyasentoon... sitä vain kokeilemaan:
http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/614/joogaa_odottajalle
 
Minä täällä myös yhdessä koossa!!! emoticon  Olenkin jo alkanut olla toivomatta kokoajan että synnytys käynnistyis ja alkanut nauttia vielä viime hetken "vapailuista" ;) Pojatkin on sen verran isoja ettei tartte koko ajan olla "palvelemassa" ja omatoimisia ovat.. Sit rupesin eilen miettii että perskeles, ei sitä kohta enää löhöilläkkään sohvalla sillon kun huvittaa kun tulee vauva taloon ja sepäs ei teekkään mitään muuta kuin tarvitsee minua :) Että nyt vielä nautin, lähtö tulee kun tulee ja oon osannut olla kiinnittämättä huomioo joka ikiseen supistukseen, tai ainakin niin etten mieti yhen jälkeen että onko se nyt lähtö. Inhottavinta tässä on nyt se, että aina kun vauva liikkuu, sattuu se ihan hemmetisti. Taitaa olla niin ahdasta :/

Oon todella iloinen että osasin ottaa sen oikean asenteen tähän loppuodotukseen.. Ja kyllä mua naurattaa tää heppu, kun antaa edelleen oottaa itseään. Hassu tyyppi ;) Kahen päivän päästä se on ollut kauimmin näistä lapsosista mahassa :DD

Toivotaan että meille syntyis sit semmoset ihunat pääsiäispupuset emoticon
 
Täälläkin vielä odotellaan valtavan mahan kanssa. Nyt siis 39+5. Tänään olisi hyväpäivä syntyä, kun on mun omat synttärit emoticon.

enkuli85, ihana toi asenne, voikun osaisin itsekkin ottaa tuollai...
mut kokoajan vaan mietin, et milloinkohan syntyy ja syntyis jo, turhauttavaaemoticon

Mutta aurinkoista pääsiäistä kaikille mahojen tai vauvojen kera!!!
 
Täällä myös ollaan kasassa rv 39+4. Eilen oli neuvola ja vauva laskeutunut edelliskerrasta mut ei kiinnittynyt :) Viime yönä tuli taas muutama napakka supistus, mutta siihen se jää....

Mä ajattelin jos huomenna synnyttäis klo 10.20 niin oispa itselle hyvä synttäri lahja tai sitten 10.12 niin sais kaksoissisko itselleen ikimuistoisen lahjan. Vois ainakin sanoo et äidin ja tyttären synnytykset menee aika pitkälle saman kaavan mukaan, ainut että äiti punnas kaks lapsosta maailmaa....

Pidetään peukkuja et kaikki loputkin huhtikuiset sais käärönsä huhtikuun puolella!
 
Meidän maailman rakkain pikkuinen tuhisija tissiposki (:D) pääsi tänään kotiin! :) <3
 
Ohhoh, minä täällä puolestani tylsistyn sairaalassa. Pikkuinen nukkuu päivät ja valvoo yöt.. Tosin toissa yön se nukkui aika kohtuullisesti. Viime yön sainkin olla yksin huoneessa, kun huonekaveri kotiutui. Se tästä ois vielä puuttunutkin, että oisi ollut toinen tai pahimmassa tapauksessa kolmaskin kitisijä samassa huoneessa. Kyllä täällä kolme äitiä vauvoineen olisikin kuin sillit purkissa..
Maito nousi toissa yönä ja rinnat on niiiiiin pinkeät, että eihän tuo pikkumies meinaa saada syötyä lainkaan. Näillä maidoilla syöttäisi kyllä kokonaisen jalkapallojoukkueen.. Viime yönä menin nukkumaan ilman liivejä ja yöllä heräsin läpimärissä vaatteissa uitetussa sängyssä. Oi näitä äitiyden riemuja..
Mutta on se ihme, miten silmiään ympäriinsä pyörittelevä pikkumies saa kesken valvotun yönkin niin onnelliseksi :) Kyllä siinä on joku ihan oma taika.
Tsemppiä siis teille odottelijoille.. Kyllä se pitkä odotus ennemmin tai myöhemmin palkitaan :)
 
Sista81 toi on niiiiin tuttua herätä keskellä yötä sänky märkänä maidosta :D miten sitä voikin tulla niin paljon :D

Meidän neitillä olis tänään ollu laskettu aika, huh, onneks tuli vähän ajoissa :D Tänään ikää jo viikko ja 1 päivä, huomenna mennään eka kertaa vaunuilemaan jos keli sallii. Tänään tulee isomummo käymään kylässä :)

Mites teidän muiden jo synnyttäneiden alakerta jakselee? Ei ehkä mieluisin puheenaihe, mutta en viitti ihan kenen kans tahansa asiasta keskustella. Mulla on edelleen ajoittain tosi kipee, ihan vaikee kävellä vaikka ei tullu edes repeämiä. Ja vatsa on niin kovana, että ei järkee.. On yhtä tuskaa käydä kakalla..

Oikein paljon tsemppiä kaikille keillä vielä vauvat yksiöissään viihtyy, kyl ne sieltä ulos tulee. Jaksakaa vielä hetki! 
 
Me kotiuduttiin pikku-ukkelin kanssa toissapäivänä. :) Ei käynnistynyt synnytys itsestään vaikka sitä limatulppaa edellisenä aamuna irtoilikin, eli käynnistykseen mentiin. Onneksi koko touhussa kesti kuitenkin vain sen vuorokauden verran, ilmeisesti oli edes vähän kypsyneet. Kirjoittelen synnytystarinaa vähän myöhemmin kunhan ehdin/jaksan.

Poika on tosi tyytyväinen tapaus, lähinnä syö ja nukkuu. Maitokin on toistaiseksi riittanyt hyvin, lisämaitoa ei tarvinnut antaa edes laitoksella. Pari kertaa on saanut pullosta maidonkerääjään kertyneitä "jämiä" kun on ollut vieraita ja nälkä on päässyt yllättämään. Nyt yritetään opetella syömään taas ilman rintakumia kun rinnanpäät eivät ole enää niin mahdottoman kipeät, mutta poika ei tahdo saada kunnollista otetta tissistä ilman sitä. Nyrpistää vaan nenäänsä kun huomaa että vastassa onkin pelkkä nänni. :D

Me lähdetään nyt pienen pienelle vaunulenkille kevättä haistelemaan. :) Tsemppiä kaikille jotka vielä yhdessä kasassa sinnittelevät ja hurjasti onnea jo vauvautuneille!
 
Onnittelut vauvautuneille ja nyyttinsä kanssa kotiin päässeille.
Täällä on mennyt pääsiäispyhät enimmäkseen vain loistavista keleistä nauttien. Perjantaina oli aivan kaamea turvotus päällä. Kädet ja jalat oli toooosi paksut ja painavat. Mulla kertyy nestettä myös aina yön aikana niin paljon jalkoihin että yöllä vessaan hipsiessä on jalkapohjat tosi hellinä. Oikean käden nimettömän sormenpää on myös ihan tunnoton jo kolmatta päivää. Verenpaineet ja yleiskunto on normaaleja joten ei tarvinnut lähteä synnärille tarkistukseen perjantaina. Supistuksia ei ole ollut pääsiäisen aikaan kuin muutama hyvin epäsäännöllisesti. Ei siis vieläkään mitään kunnon merkkejä Ipanan ulostulosta. Aurinkoista pääsiäisen jatkoa kaikille mahakkaille ja jo vauvautuneille. 
 
Täällä myöspikkuneidin kanss ollaan kotiuduttu.
Käynnistettiin 21.4 ja samana iltana klo 18.13 oli maailmassa,vähän turhankin vauhdilla. Ei ehtinyt pää eikä kroppa mukaan, mutta aivan täydellinen pikkuneiti kotiin saatiin....
 
Onnea ihan hirmuisesti kaikille jotka ovat jo pikkuiset nyyttinsä saaneetemoticon

Täällä  kärvistellään vieläkin yhdessä kasassa. La-su välisenä yönä kellottelin 3 min.välein supistuksia, mutta sitten ne loppuivat kuin seinään emoticon
ja sen jälkeen ei olekaan mitään tapahtunut. Taitaa mennä toukokuun puolelle...

Onneksi sentään ulkona paistaa aurinko ja miehelläkin on vielä tänään vapaapäivä emoticon
 
täällä myös vielä yhdessä kasassa! Jos joku olisi kaksi kuukautta sitten sanonut, että pääsiäisenä vielä odotellaan, niin en olisi uskonut... mutta näin vain on! Melko tukalaksi on olo käynyt nyt viime aikoina. Yöllä saa herätä tunnin välein pissalle ja viime yönä taas pari tuntia tuli valvottua, kun jalkoja särjee ja turvottaa niin vietävästi. Olo on nimenomaan RASKAS! 

Huomenna olisi la ja ilmeisesti 6.5 käynnistys, jos ei siihen mennessä tule... blääh tätä odotusta. No toisaalta, esikoista ei osattu ollenkaan odottaa, kun syntyi niin yllättäen jo viikolla 38+2 ja koko synnytys oli niin nopea... nyt sitten odotellaan ja varmaan synnytetäänkin yli vuorokausi :) toisaalta, tämä voi olla se viimenen odotus/synnytys, joten otetaan kaikki ilo irti ;)
 
Meillä PHKS:n alueella annetaan mennä kuulema 42+2 yli ennen kuin käynnistellään. Mulla se täyttyy vasta sunnuntaina 15.5. Siihen on 3 viikkoa aikaa ja tuntuu kyllä tosi pitkälle ajalle. Vaikea pitää ajatukset rauhallisina ja "odottavina" kun jokaista pientäkin nipistystä rupeaa analysoimaan. Kunnon supistuksia minulla ei edes ole ollut, enimmäkseen menee vaan maha kovaksi.
Tsemppiä april77 ja Ninnukka! Kyllä se meidänkin aika vielä koittaa emoticon .  
 
Tänään kotiuduin minäkin meidän "pikku" Kindermunan kanssa. Lähdin keskiviikkona 20.4. mammapolille tsekkauttamaan onko vesi mennyt sittenkin su-ti aikana tihkuen ja sille reissulle sitten jäinkin kunnes tänään pääsin kotiin.Oma fiilis oli kuitenkin oikea, vesi oli tihkutellut, ja samantien keskiviikkona klo12 aloitettiin käynnistely, joka kesti 25 tuntia ja 3 lääkemurusta. Sitten 4cm auenneena saliin jossa pakersin läpi helvetin 11 tuntia ja sen päälle kiireellinen sektio. Laitan lisää tuonne synnytystarinoihin kunhan jaksan. Mutta poikaa odotettiin ja meille maailman ihanin poikanen saatiin ja tänään tuotiin kotiin.

Leikkurin naisten eka kommentti (mitä sinne maskien letkujen putkien alle kuulin) oli "tulkaa kattomaan MITKÄ ripset" ja sen jälkeen joka ainoan lääkärin/hoitajan ensi kommentit ovat jotain mikä liittyy ripsiin. Uusi aamuhoitaja kommentoi "aa...tää on tää ripsimies" Jotta sellaista.
 

Täällä oli aika vaikea synnytys. Kerron tuonne tarinoihin kun kerkeän.

Mutta siis mulla leikattiin väliliha ja jos oikein käsitin, sinne laittoivat 15 ommelta!! :o
Hirveetä. Ja arvatkaa vaan onko kipeä, ei pysty käymään pissillä normaalisti, kun se kirvelee sit siitä haavan kohdalta. Ja ihanaa, soittivat tänään sieltä sairaalasta, että mulla on virtsatie tulehdus. :( Kun ne joutu katetroimaan siellä 4 kertaa. Voi voi elämä... :(

 
Annik@, millälailla huomasit että lapsivesi tihkuisi? Mua on pari päivää epäilyttänyt että voiskohan tihkua.. Alapää koko ajan kostea, ei haise millekään se erite mitä sieltä tulee ja on kirkasta. Välillä pikkareissa märkä läntti. Samoin kun tänään olin menossa pissalle ja istahin pöntölle, kuului tip tip tip vaikka pidätin pissaa. Ja kyllä mä tunnen pissaanko :) Aamulla soitan neuvolaan muutenkin itelleni ajan kun viime viikon ajalle en päässyt ja kysyn sieltäkin asiaa..
 
Enkuli85; viikko sitten sunnuntaina huomasin että pöksyyn lurahti reilu satsi "jotain" joka ei ollut kirkasta vettä eikä valkovuotoa vaan jotain vetistä siltä väliltä. Meni kaksien housujen läpi sohvaan saakka. Su testasivat (pram tms. testi) mammapolilla ja oli negatiivinen. Suppareita oli tuolloin kuitenkin 7 min. välein, mutta lieviä sellaisia.Tiistaina tuli jotain rusehtavaa nestettä samanmoinen tippa (?) housuun ja musta tuntui että ti-ke aikana alavatsaa jomotteli. Keskiviikkona lapsivesitesti oli heikosti positiivinen (kalvot ei olleet menneet) eli vettä oli tihkutellut jostain ylempää sitten kuitenkin.

Infektioriskihän kasvaa, jos veden menosta synnytystä ei käynnistetä 24 tunnin sisällä, eli sekä mua että vauvaa piinattiin usein labrakokein päivittäin vielä eiliseen saakka.

Olen tänään yrittänyt kelailla mitä kaikkea tuon 36 tunnin aikana ehti tapahtua, tuntuu että osa on "sumua" jota ei ehkä haluakaan vielä muistaa. 3 tuntia avautumisvaiheen supistuksia 2-3 min.välein ilman kivunlievitystä muistan loppuikäni sekä sen hetken kun sain ekan epiduraalisatsin. Paljon on tuossa koko setissä käsiteltävää ja siksi en vielä kertomustakaan osaa/voi/halua kirjoittaa.    
 
Lapsivesikeskusteluun liittyen... esikoiselta alkoi tihkuttamaan lapsivettä, aluksi luulin, että on vain runsasta valkovuotoa, mutta kun pikkuhousunsuojat eivät enää riittäneet, niin lähdettiin tarkistukselle. Tihku tosin lisääntyi koko ajan ja kohta jo norm. siteetkin kastuivat aika nopeasti.

Nyt sitten tihkuja odotellessa :) kävin illalla pitkästä aikaa kunnon vaunulenkilläkin esikoisen kanssa, ja voin sanoa, että 4km ei ole koskaan tuntunut noin pitkältä!! Alku sujui hyvin, mutta sitten tasaisin väliajoin taisi supistaa, kun tuntui, että pissa lirahtaa housuun... ja hiki valui. No nyt sitten on vaan jalat ihan turvoksissa ja särkee, kaveri meuhkaa mahassa siihen malliin, että ei taida olla vielä tulossa. Eikö ne yleensä "rauhoitu" ennen syntymää... tosin aika hyvin jo painattaa tuonne alakertaan... hmm... melko mielenkiintoisen tuntuista välillä.
 
On tää kyllä niin vähäistä verrattuna noihin teijän lapsivesitihkumisiin et taitaa olla vaan tosi vetistä valkkaria, kun sehän vetistyy monilla loppua kohden.. Mulla on nyt kolmena päivänä tullut aina silloin tällöin limatulpan osia, hyvin paksua kellertävää limaa. Eilen tuli niin sitkee palanen et ei lähteny pöntön reunasta edes kun vetäsin :D Piti kauheella paineella käsisuihkulla suihkuttaa eikä siltikään meinannut aluks irrota. Tää painon tunne on kyl ihan järkkyä, mua painaa supistuksen tullessa peräsuolta ja samoin tuntuu että pissat tulee housuun.. Ja oonpa muuten huomannut että mun vatsa ei meinaa enää toimia :( Toissapäivänä oli ihan tajuttoman kipee maha koko päivän ku ei toiminu ni sanoin miehelle et lähetää synnärille hakee mulle peräruiske :) On vissiin tuo vaavelin pää niin tuolla jo että painaa sitä peräsuolta ja hankaloittaa tavaran tulemista :D No, kyllä se tuntuu siellä sormin kokeilemalla. Siis se pää :D

Meillä on kyllä liikkeet vähentynyt huomattavasti. Välillä oon jopa huolestunut kun ennen niin vilkas kakara ei ookkaan enää niin vilkas. Mutta kyllä sen oon omin konstein saanut aina edes jonkin verran liikkumaan ja pyllyä muljuttelemaan. Täytyy aamulla muistaa mainita neukkutädille siitäkin.
 
Sulla enkuli85 kuulostaa lähtö olevan paljo lähempänä kuin mulla :) Kyllä taas piti viime yönä hikoilla kuin sika, jee jee... kaks päivää ollu lämpötila lähellä 20 astetta ja makuuhuone on ku sauna.. noh toisaalta, lämmitys on vielä talviasennossa, eli ei normaalisti pitäs noin lämmin vielä näillä lämpötiloilla olla. Tosin meinasin pimennysverhot tilata, jos vaikka esikoisenki saisi sitten paremmin nukkumaan.  

Melko koomista, kun vau:n omille sivuille tuli, niin eka pompsahti eteen, että Onnea! Synnytys on ohi jne... kun olisikin jo! En kyllä ikinä olisi uskonut, kuin "piinaavia" nämä loppuodotukset ovat, mutta eiköhän se palkinto sieltä parin viikon sisällä tule. Miehelle kyllä vitsailin, että varmaan alkaa nyt pienentymään lähtötilanteeseen seuraavat 40 viikkoa... eikä mitää vauvaa edes tule, sen verran utopistiseltä se kuitenkin vielä tuntuu, että kohta käärö olisi taas sylissä...
 
Takaisin
Top