Huhtikuun hölinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Itikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kaari ja Miitu, mää oikeen odotan että pääsen taas järjestämään juhlia :) ja askartelemaan kaikkee kivaa. Mullahan on 17-vuotias tyttö ja sen kans on askarreltu kaikkina juhlapyhinä ja synttäreinä kaikenlaisia juttuja. Synttäreissä oli vaikka mitä teemaa kun tyttö oli pieni. No nyt ei oo enää joihinkin vuosiin tarvinu synttäreitä järjestää ja askartelut on jääneet joulukorttien tekoon.

Me asutaan keski-pohjanmaalla, täällä tulee virpojat vasta viikon päästä lauantaina. Yks tuttu asuu alueella jossa on paljon lapsia ja heillä kävi yli 50 virpojaa viime vuonna. Meillä käynyt yleensä sellaiset 10-20.

Meillä kävi reilu 30 ja tuli kyllä kiva koriste noista oksista! Tosi hienoja ja huolellisesti tehtyjä :) Tytöt oli tosi innoissaan virpojista ja isompi ilmoitti että ens vuonna hän kans haluaa mennä.

Herranjesta kuinka paljon teillä muilla on virpojia käynyt! Meillä kävi vain kaksi tyttöä :hilarious:

No joo, johan tuossa menisi vararikkoon :D
Me asutaan vähän syrjemmässä, niin meillä kävin nuo parin naapuri talon lapset odotetusti eli neljä virpojaa ja kaikki yhdellä kertaa, kätevää!

Täällä odotettiin virpojia, muttei ensimmäistäkään käynyt. Noh kyllä ne suklaat mulle kelpasi oikein hyvin ja esikoiselle lelut suklaamunista :'D Täällä päin vissiinkin aika lailla niin, että tutuilla käydään ja muilla ei.

Meillä kävi viime vuonna ehkä kymmenkunta, tänä vuonna oltiin anoppilassa niin harmikseni jäin ilman hienoja oksia ja söpöjä pikku virpojia. Pitänee mennä itse hakemaan pajunkissoja ja askarrella, kyllä ne vaan tuo sitä pääsiäistunnelmaa ;)

Mites te suhtaudutte hiusten värjäämiseen raskausaikana? Mulla kun kävi taas tämmöinen kiva juttu, että kävin äsken kampaajalla ja värjättiin hiukset ja vasta kun tulin kotiin, muistin, että ainakin jotkut odottajat kieltäytyvät värjäämästä hiuksia odotusaikana. Ilmeisesti ajatuksena, että jotain aineita pääsisi imeytymään väriaineista ja ne kulkeutuisi vauvaan?
No itsehän en hirveen säikky ole muutenkaan ollut, esim. syömisten suhteen, ja aion jatkossakin käydä kampaajalla, mutta kuulisin mielelläni mielipiteitä asiasta.

Mä en aio värjätä, vaikka näytänkin nyt jo aika karmealta, kun on punaiseks värjätyt hiukset ja monen sentin maantien harmaa tyvikasvu. Entisenä parturi-kampaajani tiedän miten hirveitä myrkkyjä hiusvärit osaa olla, enkä halua ottaa mitään riskiä, että niitä meidän vauvaan kulkeutuu. Harkitsen ottavani raidat, kun niitä tehdessä ei väri osu hiuspohjaan, mutta harkitsen vielä, että haluanko mä hengitelläkään niitä aineita.

Itse lopetin hiusten värjäämisen pari vuotta sitten jo, ennen lapsettomuushoitoja. Mulla syynä oli se, etten halunnut riskeerata sen kanssa, esim. jos olis tullut yhtäkkiä joku allerginen reaktio. Koskaan ei ole tullut, vaikka olenkin vuosikaudet värjännyt hiuksiani monta kertaa vuodessa. Lähtökohta on kuitenkin erilainen mulla. Alku oli karmea, kun tyvikasvu tuli esiin, mutta kun hetken kestin sitä, leikkautin hiukset todella radikaalisti lyhyiksi, jolloin oma väri oli sitten koko päässä. Nyt en ole pitkään aikaan edes kaivannut uutta väriä. Oma väri on kyllä tummentunut nyt raskauden aikana melkoisen paljon :O Sellainen maantien väri mullakin on luonnostaan.

Itseä siinä värjäämisessä eniten pelottais just ne allergiset reaktiot, kun elimistö on muutenkin erilaisessa tilassa normaaliin nähden. Mutta kaikki päättää itse, mitä tekee tämänkin asian kanssa :)

En värjää. Olen ainoastaan raidoittanut. En tosiaan halua ottaa mitään riskejä.
Sama pätee siihen että normaalisti mulla on aina lakat kynsissä, mutta raskausaikana en lakkaa kynsiä. (Ehkä joku poikkeus on) Lisäksi tietoisesti muutenkin vähentänyt kaikkien kemikaalien käyttöä. Nyt oli uusi tutkimus hiuslakan käytöstä joka vaikuttaa erityisesti poikasikiöihin, niin jätin suosiolla lakankin käytön.
En ole hysteerinen mutta ymmärtäähän sen että nuo kemikaalit ja kaikki aineet imeytyvät tavalla tai toisella ja vauvalle en sitä halua.

Toki jokainen tekee tässäkin asiassa kuten itse parhaaksi näkee. :)

Minäkään en odotus aikana mielellään värjäile hiuksia johtuen nimenomaan myrkyistä(kun ei varmasti tiedetä mitä vaikutuksia sikiöön) ja toisekseen olen kuullut "kauhutarinoita" ,kun ei lopputulos ollutkaan hormooneista tms johtuen se mitä oli tarkoitus :joyful:

Hiuslakkaa en ole tullut ajatelleeksi ollenkaan :O Onhan siinäkin jos mitä, vaikka Herbinan hajusteetonta käytänkin, silti siinä on ties mitä... Shampoita, suihkusaippuoita ja deodoranttejakin olen käyttänyt normaalisti.

Mäkään en oo tullut hiuslakkaa ajatelleeksi! Voi ei! Tänäänkin käytin :O Hiuksia en oo värjännyt 1,5 vuoteen eli koko yritysaikana, mutta syy lähti siitä että haluan saada hiukset parempaan kuntoon. Pikkuhiljaa alkaa olla oma väri ja kyllä täytyy sanoa että tykkään! Nyt odotan että raskaus toivon mukaan vähän paksuntaisi hiuksia, niin ainakin olen kuullut monelta. Raitoja oon miettinyt mutta ehkä mä nyt malta lokakuuhun asti olla kokonaan värjäämättä :) Kynsiä en myöskään ole lakkaillut enkä aiokaan ja muutenkin tietoisesti vähentänyt kemikaaleja. Esim. hajuvettä käytin päivittäin, mutta nyt laitan sitä vain hieman vaatteiden päälle.

Mä värjään pari kertaa raskauden aikana ja sama juttu oli esikoisestakin..

Mä ajattelen ehkä niin, että kyllä ne neuvolassa varmasti kieltäisivät meikit ja hiuslakat, jos niissä piilisi vaara sikiölle. Itse en ennen raskauttakaan ole hiuslakkaa käyttänyt, mutta meikkaan kyllä töihin jonkun verran.

Olen käynyt joka odotuksessa kampaajalla ihan samalla tavalla kuin ennenkin eli 2kk välein.
Kolmatta odottaessa oltiin parturin kanssa yhtä aikaa raskaana :D
mä käytän ihan tota omaa maalaisjärkeä enkä ajatellut lopettaa kaikkea normaalia elämää johon mulla kuuluu myös kampaajalla käynti vain siksi että oon raskaana.
En polta tupakkaa, käytä huumeita, alkoholia. En juo kahvia, en meikkaa. Näitä en tee muutenkaan. Eiköhän sieltä terve lapsi tuu jos niin on tarkotettu tai jos hällä jotain on niin ei varmana johdu silti siitä et oon käyttäny hiuslakkaa :)

Ja ehkä tähänkin pätee se että rajansa kaikella. :)

Tosiaan en itse oo mitenkään hysteerinen tän kanssa, mutta oon ajatellut että hyvin pärjää ilmankin tän 9kk, niin onpahan varman päälle ainenkin pelattu!
Oon myös itse astmaatikko ja herkistynytkin monille kemikaaleille/aineille, se on tietysti toinen syy.

Tuo hiuslakkatutkimus ei ollu laadultaan oikein mistään kotoisin. Mut ponnekaasuista muistaakseni jo ennestään tiedetään etteivät oo oikein hyväksi. Mä lakkasin värjäämästä aikaa sitten kun tuntuu et tää harmaa ja väsähtäny iho näyttää elinvoimaisimmalta ku hiukset on oman väriset.. ne on tummuneet tosi paljon raskauksien myötä ja myös muuttuneet aika luonnonkiharoiksi, mitä eivät ennen olleet.. Mä yritän karsia yletöntä kemikaalikuormitusta mutta en oo tehnyt paluuta kivikaudelle. Varmaan se kokonaismäärä ratkaisee.

Mä oon tavan hiusväreille allerginen, mutta nyt n. vuoden värjänny Elumen väreillä kun se sopii allergikoille. En tiedä sitten uskaltaako sitä käyttää raskausaikana, siinä kun ei niitä myrkkyjä sillein ole. Punainen tukka mulla on, et aika pitkälle pystyn pelastamaan color maskilla nuo juurikasvut ja haalistumiset.
Meikkaan tosi harvoin, yleensä vain jos lähden johonkin juhliin.

Takaisin