Huhtikuu 2013

heidh: Kiitos kannustavista sanoista! Kyllä minäkin uskon, että tää on vielä ihan normaalia, mutta tosiaan kun keskenmeno oli huhtikuussa, niin ihan ymmärrettävästi varmaan säikkyy kaikenlaisia asioita. Toivottavasti sullakin plussa vahvistuu ja pysyy!

Musta on niin kiva, että on tällasia foorumeita, joissa voi jakaa asioita. Kun on vielä niin aikaiset viikot, ettei kovin monelle viitsi jutella tästä, sitten vasta kun ollaan menty ns. riskiviikkojen ohi ollaan ajateltu kertoa. Ootteko muut jo miettiny millon kerrotte sukulaisille ja kavereille? Moni ainakin mietti paljastumista häiden jne. takia. Mulla on se onni, etten muutenkaan juo alkoholia ja kaikki tietää sen, niin en juomattomuudesta jää kiinni.
 
Täällä kans painitaan tupakasta eroon. Perjantaista oon ollu polttamatta ja hermot kireällä :S
 
Juuliska: On varmaan ihan ok. Ei musta B-vitamiinista oo sen erityisemmin puhuttu. Mutta A-vitamiini on tosiaan sellanen, että sitä ei tarvi/pidä lisänä syödä raskauden aikana ja myös pitäisi välttää maksaruokia jne, joissa A-vitamiinia on luonnostaan. Mm. täällä on tietoa noista vitamiiniasioista. D-vitamiinilisää kannattaisi myös ottaa. Foolihaposta sanotaan että pienentää keskenmenon ja kehityshäiriöiden riskiä. Sitä saa kaikenlaisista vihreistä kasviksista ja vihanneksista, joita kyllä yritän syödä, mutta kun oon yrittänyt tutkia eri vihanneksissa olevia foolihappomääriä, niin musta vaikutti sen verran pieniltä, että pitäisi syödä ihan tuhottomasti että sais pelkällä ruokavaliolla tarpeeksi, niin oon kokenu järkeväksi ottaa myös ihan tablettina. Käytän sellasta valmistetta ko Foliren, jossa on se 400 mikrogrammaa tabletissa, joka on suositeltu vuorokausiannos odottaville äideille.
 
Täällä aloitettiin Multitabsin Raskaus ja Imetys-vitskut jo munarakkuloiden kasvatusaikana, mitä parempi munarakkula jne ... niitä nyt jatketaan hamaan tappiin saakka :D

Lisätään nyt vielä että sisältää luonnollisesti foolihapon & raudan.
 
voi kun tulee huono omatunto etten syö foolihappolisää..... ehkä mä vielä yritän. en oo kyllä muutenkaan ihan joka päivä ottanut. heräsin just päiväunilta, kuinkahan sitä yöunille nukahtaa...

mä oon kertonut veljelleni ja kahdelle kaverille(joiden kanssa puhunut paljon lapsiasioista, heidän ja meidän), ihan vaan että saa jutteluseuraa ja tukea...pelko keskenmenosta on vielä kova, joten ei ihan heti haluttais muille kertoa. saa kuitenkin nähdä joutuuko kertomaan kun ihmiset kyselee ja meille tulee yks kaveri(niiden häiden takia) pariksi yöksi kylään(en viittinyt perua kun kuulin raskaudesta).

sukupuolesta...ehkä salaa mielessäni toivon poikaa, koska on jo tyttö ja lapsilukumme saattaa tähän jäädä, niin olis hauskaa saada poika. mutta ei kyllä todella ole väliä kumpi tulee. jos tulee tyttö niin voi olla muksuilla enemmän samanlaiset leikit?! ehkä. ja sit ollaan pitkään mietitty yhtä tytön nimeä joka haluttais antaa :D mutta siis, aika pieniä eroja, eli EI väliä kumpi tulee!
 
Nuo raskausajan minivitamiinilisät on ainakin varmoja, että niissä on kaikkea mitä tarvii :)

vitsukka830: Nuo Foliren-tabletit, joita minä syön, on ainakin tosi pieniä, että luulis menevän helposti alas veden kanssa, jos vaan pysyy sisällä eikä voi pahoin.
 
ok, voisin hakea huomenna noita foliren-tabletteja ja kokeilla. vitsit kun on jatkuva huono olo ja nukun koko ajan. en tajua miten jaksetaan koko perhe varsinkin jos tää pahenee vielä niin kun esikon raskaudessa.kaikki hajut ottaa nenään ihan hirveesti. enää en pysty näköjään vaihtamaan vaippaa enkä pesemään omia hiuksia edes normi shampoolla ilman laattausta. pelkään että tyttö pahottaa mielensä kun en jaksa leikkiä ja touhuta.
 
Oli puhetta noista oireista ja mieliteoista. Ei oikein muuta mielitekoa oo ollutkaan kun tuapakka ja salmiakki. Edeltävä oikein veemäinen juttu, sähkötupakan laitoin tilaukseen. Sähköltupakasta puheen ollen, onko kellään mitään tietoa mites se vaikuttaa raskauteen? Aika monella saitilla on kyl ollut ettei suositella raskaana oleville. Tosin tilailin nikitiinitonta nestettä...
Oireina on ollut jatkuva jano ja tästä seuraava jatkuva vessahätä :D Sekä alavatsaa vihlonut, tissitkn on ollut kipeet ja ihan ekoja merkkejä tasikin olla nännipihoihin tulleet "näpyt".

Mulla on tosiaan tosratina se eka neuvola ja sieltä saa sit varmaan infoo noista vitamiineistä sun muista, eli en oo ite vielä niihin perehtynyt kamalasti.

Aika monella on ollut käytössä toi Clearbluen(?) viikkonäyttö testi. Itsellä se näytti tosiaan sitä 4-5 viikkoa vastaavaa, mutta kierron mukaan taas (joka on ollut kaikkea muuta ku säännöllinen endoleikkauksen  jälkeen), viikkoa pitsä olla 6 perjantaina. Kun taas ultrassa näkyi se 5mm sikiöpussi, eli viittais max 4. viikkoon. Joten jos teistä kukaan sai selvää niin mihin tässä enää voi luottaa? :D
 
Heissan ja onnittelut kaikille. Oon ihan ekaa kertaa tällä foorumilla kirjoittamassa, just vasta liityin, joten saa nähdä, miten osaan täällä toimia :) Kiva kuitenkin, kun tälläinen on. Teillä on ollut täällä jo vilkasta keskustelua.

Mutta siis, viime viikolla tiistaina sain plussan raskaustestiin, laskurin mukaan laskettu aika ois 10.4. ja nyt ois viikot 4+4. Ekan neuvolan jo varasin, se on 28.8. Varhaisultraan en ole menossa, kun kunnan kautta en pääse ja kun hoitovapaalla oon, ei nyt ois kauheesti ylimääräsiä rahoja laittaa siihen. Täytyy jaksaa oottaa sinne np-ultraan. Mulla tosiaan 2 lasta jo ennestään, teinityttö ja taaperopoika.

Itse syön vitamiineista kanssa noita multitabsin raskaus ja imetys-vitamiineja. Oli vielä jäljellä tosta taaperosta ja aloin syödä jo ennen plussaa.

Kertonu oon tästä raskaudesta mun tytölle ja mun äidille. Ne on molemmat niin läheisiä, että joka tapauksessa näkisivät musta, jos voin huonosti / kävis jotenkin hassusti. Ja haluan, että mun tyttö on tosiaan osa meidän elämää ja on jo sen verran vanha, että ymmärtää hyvin, että kaikenlaista voi sattua. Äiti kuitenkin varmaan on taaperovahtina ultrien ym. ajan, joten häneltä olis vaikea salatakin. Muille kerrotaan aikaisintaan ekan ultran jälkeen.

Pitiköhän johonkin muuhun kommentoida... Niin oireet, mulla on ollu lähinnä karmeaa väsymystä, painon tunnetta rinnoissa sekä vatsan turvotusta. Kauhulla odotan pahoinvointeja, niitä kun on edellisissä raskauksissa ollut. Ja kyllä muakin vähän keskenmeno yms. mietityttää, mutta yritän ajatella positiivisesti.

Ihanaa odotusta teille kaikille!
 
Ai niin, ja joku kysyi tupakasta. Täällä kanssa kamala taistelu. Idiootti menin alottaan uudelleen, kun lopetin taaperon imetyksen. Nyt oon sit ollu lähes viikon polttamatta ja kyllä osaa olla vaikeeta! Toivottavasti kohta helpottaa. Ja toivottavasti nyt pysyy sitten järki tässä hommassa, enkä enää ikinä alottas uudelleen. Tsemppiä kaikille tupakasta eroon taisteleville!
 
Heips...

Huomenna olis eka neuvola, jännittää aikalailla, vaikka olenkin ymmärtänyt, ettei siellä mitään ihmeellistä eka kerralla tapahdu... Eniten jännään sitä verikoetta, piikkikammoinen kun olen, mutta ilmeisesti niitäkin joutuu tässä tulevien kuukausien aikana aika usein kestämään??! :( 

Joku kyseli Fb kiinnostusta: mä olen mukana, kun joku sellasen pystyyn pistää! :)

Ja oireista: mahaa juilii näin iltaisin aikatavalla ja nälkäkin olis koko ajan, siitä on tosi yllättyny, että se iski jo nyt! Luultavasti siis viikolla 6+ mennään, huomenna sekin varmistunee...
 
Ma poltin viela puoltoista vuotta sitten ja kun lopetin niin aloitin syomaan Nicorette Microtabs - tabletteja - mun mielesta parhaita mista saa nikotiinia jos on ihan tapinoissa ilman tupakkaa. Ja hienoa, etta ootte polttamatta, tiedan ettei oo helppoa vaikka onkin maailman ihanin syy! Ne pidetaan kielen alla ja kestaa n. 15-20 min liueta, eli aika sama fiilis kun tupakankin kanssa. Nyt lopetin tabletitkin kun naytti plussaa reilu viikko sitten :).
 
Heipähei!

Voi että on mukavaa, että keskustelu on vireää :) Joku puhui siitä kromosomitutkimuksesta. Siinä verinäytteessähän on kyse seulonnasta, eikä siinä suinkaan näe, onko sikiöllä kromosomipoikkeavuus vaiko ei. Verikokeista saatujen, 2 istukan erittämän proteiinin, ja ultraäänessä mitatun niskaturvotuksen avulla monimutkainen tietokoneohjelma laskee riskiluvut Downin oireyhtymälle (21-trisomia) ja 18-trisomialle. Tätä asiaa kannattaa miettiä etukäteen, jotta on jonkinlainen mielipide molemmilla vanhemmilla, haluaako seulontaa vai ei.

Minä olen syönyt ehkäisyn lopetuksesta (nelisen kuukautta) Folirenia. Nyt, kun hermostoputki tulevilla viikoilla sulkeutuu, olen syönyt oman mielenrauhan vuoksi 2 tbl/pvä... Raskausvitamiineja ajattelin aloittaa sitten, jos raskaus on todellinen. Eli eka ultran jälkeen.

Minulla on edelleen TODELLA vähän oireita. Luulin, että rinnat olis ollu arat, mutta onko lie vain toiveajattelua. Muistan viime raskaudesta todella selvästi sen mielettömän rintojen arkuuden, mutten muista ollenkaan, millä viikoilla sitä oli. Harmi! Kaikki muut oireet (väsy, jano, hajuherkkyys, tunneherkkyys, nälkä) ovat niin epämääräisiä, että voivat kyllä johtua ihan mistä tahansa muustakin... Nyt tuli itku, kun oli naisten kuulantyöntäjien palkintojenjako! :P

merihevonen h5+4
 
bartender, voisiko tilanne nimenomaan johtua siitä epäsäännöllisestä kierrosta? Jos ovulaatio onkin ollut myöhemmin kuin viime aikaisten kiertojen mukaan? Vai tikutitko oviksen? Jospa kyse olis vain siitä?
 
En tikuttanut ovista, ja varmaan johtuukin siitä. Ainakin nopealla googletelulla löysin tn 5mm sikiöpussin viittaavaan täyteen 4 viikkoon. 


 
Heipä hei!

Täällä ilmoittautuu mukaan yksi uusi plussannut. LA 1.4. ja viikkoja nyt menossa 6 +1.
Neuvola varattuna 21.8. :) Toista lasta odotellaan, pillerien lopetuksen jälkeen heti toisesta kierrosta pikkuinen päätti tulla. Aivan innoissaan ollaan.
Takana kyllä hankala synnytys ensimmäisestä (2010) ja nyt jännitänkin saanko sektion automaattisesti tästä toisesta. Raskausoireita on menkkamainen paine alavatsassa ja tissit ovat ikäänkuin täyttyneet  ja finnejä mistä näitä tulee.. :D

 
 
Täällä onkin enemmän näitä aprillipiloja emoticon


Mulla on ihan totta sairasta tämä turvotus, eihän tää voi olla normaalia. Hei puol kiloo päivässä jopa. Jumaleissön. Ei oo enää kivaa. Äitiyshousut jalassa, näyttää ku olis vähintään viidennellä. "Oletsä raskaana?" "En ku syöny vaa hyvin" Nyt on tullut neljässä viikossa 5,5kiloo. En syö karkkia, en sipsiä, limut yök. Aamupala 3 kuppia kahvia. Joskus päivällä syödään lämmin ruoka. Kahvia. Banaani. Illalla leipä. Vettä silloin kun janottaa. Jo piikityksistä lähtien päivärytmi ollut liki sama, herätys 5.15-08 välillä, töitä--- mikä tarkoittaa ettet istu hetkeäkään--- ja nukkumaan 22-01 välillä.

Rintsikat vaihtui kans isommiksi. Mulla on NIIN LIHAVA OLO emoticon
 
Sanna77!!!! Ihanaa, säkin kärsit :D Siis olen vasta viikoilla 5+2,mutta kiloja on tullut neljä. Oon aina ollut hoikka enkä koskaan oikein karkkien perään.. Olen viime vuodet painanut tasan tarkkaan saman verran,joten kun maha turpos yhtäkkiä, aloin epäillä avomiehen säestyksellä raskautta. Kuinka pitkällä sä oot? Ja rinnat mulla kasvo nyt plussaamisen jälkeen noin 75C-70D:stä DD-kuppiin. Tässä mietin, pitäskö mennä rintsikkakauppaan.

Tupakasta sen verran: Nikotiinittomissa sähköröökeissähän ei ole muu kuin se vesihöyry-efekti, joten jos pystytte lopettamaan riippuvuuden vain jatkamalla sitä tapaa, johon ootte ehdollistuneet, niin sehän on mahtavaa. Helpoin tapa ostaa nimen omaan NIKOTIINITONTA on tuo Greensmoke. Itse olen ollut kuukauden tupakatta, mutta muutamia kertoja retkahdellut. Nyt näin netistä sellaisen raskausfilmin, jossa nainen puhui siitä, kuinka tupakoijan sikiö "räpiköi" kohdussa, koska napanuoran kautta tulee tupakasta kaikki paha sikiöön asti. Eli nyt kun haistan tupakan, mietin vain räpiköivää lasta, eipä tee paljoa mieli polttaa ;)

 
Se ois tänään eessä taas testin tekeminen... Mies ei usko, että olen raskaana, jos en tee testiä hänen valvovan silmän alla, joten tänään sitten apteekkiin. Onhan tuo itelläki välillä olo, ettei tätä voi uskoa todeksi, että jospa sitä taas usko kasvaa, kun näkee ne kaks viivaa testissä. Mut entä jos siihen ei enää ilmestykkään kahta viivaa?? :O 

Tänään heräsin kovaan alavatsakipuiluun. Aivan niin ku kauheet menkkakivut. Mutta ne meni onneksi aika pian ohi. Nyt sitten vihlasee välillä nivusia, että kai siellä massussa jotain tapahtuu, ku on tämmösiä oireita. Toivottavasti vaan kaikki ois hyvin!!!
Se etova olo ja sen myötä hajuherkkyyski häippäs, että otappa näistä oireista nyt selvää :D 

Pitää varmaan tänään itselläkin käydä ostamassa sitä foolihappoa.. 
 
Onnea uuteen testiin, taallakin sai tehda kaksi, toinen miehen edessa kun kuvitteli etta on rikkinainen testi...

Mulla havis lieva huono olo viikonloppuna, sita oli melkein viikon jatkunut ja pienta tiputtelua nakyi. Pelastyin ihan kauheasti etta joku on vialla mutta eikohan se kauhean paha olo sitten iskenyt ihan kympilla sunnuntaina. En ikina koe aamupahoinvointia mutta iltapaivisin ja iltaisin on sitakin oksettavampi olo. Eipahan tule valvottua liian myohaan kun tekee vaan mieli menna nukkumaan. 

Soitan tanaan laakariin, jannittaa etta miten tasta eteenpain, minulla ei ole mitaan tietoa miten
taalla Irlannissa neuvolat ym toimii. :)
 
Takaisin
Top