Huhtikuu 2013

Ompas meitä täällä jo kivasti! :)
Itsellä juilii kans välillä alaselästä ja välillä masusta, mutta olen
ymmärtänyt että on normaalia. Koko ajan minulla ainakin takaraivossa
jyskyttää pelko että saisin keskenmenon :/ Tämä on toivottu enkä todellakaan
halua menettää <3 Toivon että pikkuinen pysyy mukana ja toivotan teillekin oikein paljon
onnea<3

Asiasta toiseen,
Mitä raskausoireita teillä on ollut? =)
Itellä ainakin kun menkkojen piti alkaa alko hirveet vatsakivut, sitten tuli turvotus,
rinnat kipeet, etova olo ja hirvee väsymys :s
Niin ja onko teillä valkovuoto lisääntynyt? Itellä on, pitää välillä ihan vessaan mennä ja
kattoa että eihän nyt vaa menny keske :/
 
Täällä kans se pelko koko ajan, että kesken menee.. :( Pelkään eniten sitä, että pieni lopettaa elämisen, enkä ite tiedä siitä mitään. 
Sen takia tätä omaa kroppaa kuuntelee koko ajan niin tarkasti.. en sitten tiedä kuinka äkkiä ne oireet loppuu, jos pienen elämä loppuu? 

Mulla on oireina sitä menkkamaista kipua alavatsalla ja selässä. Välillä repäisyjä ja vihlomisia, joita nyt ollu vähemmän, nivusissa myös jotain kipuja ja se kait heijastuu reisiin asti.
Ja massu tuntuu muutenki tosi oudolta.. turvotusta..
Rinnat on arat. Seki tosin vähentynyt. 
Nyt on sitten ilmaantunut etovaa oloa, päänsärkyä ja hajuaisti on parantunut. Ainaki näin epäilisin, en ole aivan varma, mut eipä nuo koiran ruuat oo koskaan haissu noin voimakkaasti ja noin pahalle! 
Valkovuoto on lisääntynyt ja limakalvot alapäässä on olleet kuivat jo varmaan vkon verran.. se oli ensimmäinen oire mikä mulle on tullut menkkakipujen ohella. 
Ootteko mitanneet lämpöä? Onko koholla? 
Mulla oli jossain vaiheessa koholla, mutta se heittelehtii... tuskin sillä on mitään merkitystä?
 
Ite en oo mittailu mutta olo on kyllä kuumeinen ja sellainen olo että sairaaksi ois tulossa.
Täällä kans koiran ruoat on sellaset mitkä saa yökkää. Varsinkin siankorvat mistä
koira tykkää, pakko mennä eri huoneeseen, hajusta tulee niiiiin kamala olo :s
 
täällä ekaa kertaa heitetty laatat ja halailtu pönttöä. mitenhän selviän niistä häistä tän olon kanssa... oireita ei oo muita kun tuo etova olo ja oksentaminen. rinnat korkeintaan hieman arat, mut voi olla mielikuvitustakin vaan. voin kuvitella että koiran ruuat yms tuoksuu ei niin hyvälle just nyt...mulla ei oo lämpö ollut koholla. mä oon ymmärtäny kans et noi vatsa/selkäkivut on ihan normeja.
 

Jokos teillä on tullut himo johonkin ruokaan tai onko jokin ruoka sellainen mitä et

saa allas millään? Täällä maitotuotteet on ruennu olemaan lähellä sydäntä :D

Makeaan päin kun katonkin niin alkaa yököttämään, eipähä tule

karkkia ainakaa syötyä :D

 
Vitsukka830: antibioottikuuri tottakai! Ja vieläpä virtsatietulehdukseen. Kyseinen vaiva on kuitenkin sellainen, ettei siitä sen kummemmin jäädä "jaarittelemaan" ja toisaalta voit sitten vessassakin hyvällä omallatunnolla käydä useasti, mikäli siellä on tätä samaa vaivaa kuin täällä että tuntuu ko kokoajan pitäisi vessassa käydä vaikkei sen kummemmin edes juo mitään..

Milly82: Ihanaa kun teit päätöksen pitäväsi vauvan:)! Tietenkin sitä miettii asioita laidasta laitaan mutta.. Mä en vaan pystyis elämään jos tekisin abortin. Oon ihan varma että miettisin sitä aina välillä. Ja sitten kun saisi vauvan myöhemmin, niin tulisi ehkä liikaa mietittyä millainen persoona hänestä olisi tullut, jonka abortoi, minkä näköinen olisi ollut jne :(.. Lasta on raskasta hoitaa yksin, tottakai. Meillä esikoinen oli todella helppo ja nukkui yötkin hyvin eikä mitään murheita ollut, joten vauva aika voikin olla yllättävän helppoa yksin. Mutta uhmaiän lähestyessä käy toki raskaammaksi. Silloin onkin hyvä juurikin olla tukiverkosto. Jos mun mies olisi tullut sanomaan että pitäisi tehdä abortti niin olisin sille kyllä ovea näyttänyt :D..Vaikka ei meilläkään mikään kummoinen tilanne ole. Miestä stressaa kun se vasta sai työpaikan ja on vähän silläkannalla ettei varmasti työt jatku koeajan jälkeen. Muutenkin ollaan ihan köyhiä niin kyllähän tälläinen tilanne stressaa. Onneksi ei mitään myyty esikoisen jälkeen pois, niin kaikki tavarat ja vaatteet on tallella seuraavalle eikä mitään tarvia ostaa :).. Mutta jaksamista sinne <3

Pittunen: Kyllähän se niin on, että uudelleensynnyttäjillä masu näkyy paljon aiemmin. Mulla ainakin on ihan kiitettävästi tuota mahaa jäljellä esikoisen jäljiltä, niin voin kuvitella että kohta pompahtaa esiin kunnolla. Nyt jo tuntuu ettei housun nappi mene kiinni! Tuttu on myös raskaana ja hällä viikkoja vasta 15. On kuitenkin synnyttänyt vuosi sitten ja hällä on jo ihan hurja maha! Näyttää että olisi jo viimesimmillään xD..

Ja sitten niistä raskausoireista..täällä on ihan jumalaton väsymys! Tuntuu että voisi nukkua 24/7..ja vaikka välillä saa nukuttua 10h yöuniakin niin silti tuntuu ettei jaksaisi herätä. Alaselkä kipuilee myös ja masua aina välillä koskee, välillä kovastikkin. Mutta liitoskipujahan ne taitavat olla. Välillä poden myös huonoa oloa ja huimausta. Ja sitte on tuo pelko vielä, että menee kesken :( Mulla ei esikoista odottaessa ollut mitään näitä vaivoja mitä nyt on. Silloin myös lihoin (testin tekemisen ja ensimmäisen neuvolakerran välillä kiloja oli tullut jo 8..), ja nyt en liho yhtään. Itseasiassa olen laihtunut pari kiloa vaikka ihan normaalisti olen syönyt yms :O Sekin välillä pelottaa, että onkohan siellä ees mitään kun mä en liho..Odotan vain nyt niin kovasti ensimmäistä neuvolaa, että josko ne siellä sitten sydänäänet kuuntelis :)
 
Hei!

Täällä uusi plussaaja. Tein testin vasta tänään, laskurin mukaan viikoilla 5+5, mutta olin ulkomaanmatkalla, enkä viitsinyt ottaa sinne testiä mukaan, kun ajattelin, että jos teen negan, niin saattaa mennä fiilikset ja näin kun en tehnyt testiä ja kuukautiset ei reissun aikana alkaneet, niin saatoin jo matkan viimeiset päivät myhäillä yhdessä mieheni kanssa todennäköistä testin plussatulosta. LA siis laskurin mukaan olisi 2.4. Olemme molemmat mieheni kanssa todella onnellisia ja iloisia :) Clearblue näytti tänään viikkoja 3+ hedelmöityksestä :)

Raskausoireita ei kyllä ole mitenkään kovin mahdottomasti. Rinnat tuntuvat suuremmilta, vaikkeivat ole mitenkään erityisen arat. Välillä on vatsassa tuntemuksia, vähän kuin vihlaisujen tuntuisia. Tuntuu kuin pissalla pitäisi käydä jatkuvasti. Ajoittain matkan aikana oli ruokahaluttomuutta. Huomenna ajattelin soittaa neuvolaan.
 
Jopas tänne on tullut juttua viikonlopun aikana. Hei vaan kaikille uusille!

Pyöritään nyt oman navan ympärillä vain, mulla on ihan järkyttävä väsymys ja palelu koko ajan. Kivat kesäkelit, 20+ ja täällä mennään pitkissä housuissa, hupparissa ja villasukissa. :)

 
Heh, kuinka monta uutta on tullut yhtäkkiä! Luojalle kiitos oon nämä huimat kolme päivää (jotka oon raskaudesta tiennyt) lukenut teidän viestejä, selkä- ja vatsasäryt eivät ole paljoa säikäyttäneet. 
Mutta pakko kysyä: ite ounastelin raskautta jo pari viikkoa sitten, kun yhtäkkiä kroppa oikeasti levis käsiin. Siis oon aina ollut normivartaloinen ja nyt on kamala pallomaha ja jenkkakahvan oloiset turvotussysteemit. Onko muilla yhtä paha meininki?
Pissalla joutuu ravaamaan koko ajan ja janottaa luonnollisesti jatkuvasti kamalasti.
Ja nuo naiselimet eli häpyhuulet ovat kokonaan turvoksissa.
Siinä mun lista, ajattelin avata keskustelua noista "ei niin puhutuista raskaus merkeistä".
Mitenkäs muilla, yhtäläisyyksiä?
 

Itse aavistelin jo raskautta kun menkkojen aikaan maha turpos PALJON

ihan hervottomaksi palloksi! Kauhistelin mahaa peilin edessä että mikäköhä nyt on homman nimi.. Siitä asti maha on ollu iso pallo aamusta iltaan, näyttää kuin ois raskausmaha jo kasvanu :D

 
Onpa mukavaa, kun meitä on jo näin paljon!!!

Joku tuumasikin, että turha etukäteen murehtia raskauden jatkumista tai päättymistä, ja taidan yhtyä samaan sakkiin ja yrittää pitää mielen iloisena :) Eihän sille ole mitään tehtävissäkään, jos sikiö ei lähde kasvuun...

Joku kyseli mieliteoista, ei ole vielä mitään. Vatsa ei ole kasvanut, alkiokinhan on nyt joku max 5 mm. Mitään vatsakipuoireita ei ole minulla ollut. Johtuisikohan siitä, että kohtu on jo kerran venynyt kunnon mittoihin...? Tänään rinnat ehkä tuntuivat hieman aroilta, mutten ole aivan varma. Minulla alkoi pahoinvointi esikoisesta raskausviikolla 6+0 (todella huomattavana ja hankalana) ja jatkui viikkoja melkoisena (myöhästelin töistä, kun en pystynyt oksentelun vuoksi lähtemään kotoa). Viimeisen kerran oksensin jokus rv 16 tai 17. Ensi torstaina tulee 6+0, että katsotaan, mitä tapahtuu.

Mieli on herkistynyt. Eilen tuli itku, kun se britti voitti 10 000 m juoksun ja hänen tytär ja vaimo tulivat kentälle, ja vaimo oli komeasti viimeisillään raskaana! Ja tänään tuli itku, kun siinä sarjassa, jossa yhdelä juoksijalla oli jalkaproteesit, erävoittaja halusi vaihtaa numerolappuja kyseisen juoksijan kanssa. Toki en tiedä, ovatko merkki raskaudesta vai mulle ihan normaalia... On muutenkin aina tippa linssissä.

Löysin muuten kirjakaupasta odotuskirjan, Yhteinen odotus (Karoliina Käppi et al, Kirjapaja). Ajattelin alkaa täyttämään sitä lyijykynällä, jos km tulee, voin pyyhkiä pois ja laittaa odottelemaan seuraavaa raskautta... Löysin tuon Akateemisesta kirjakaupasta.

merihevonen h 5+3
 
PS. Tuli vielä mieleen, että voitaisiinko tehdä jokin erillinen lista meistä esim erilliselle "aihelehdelle", kun meitä on niin paljon, että ainakin minun on hankala hahmottaa, kuka on kukakin... Olisko esim, nimimerkki, ikä, la, synnytyssairaala, muut lapset, ????
 
Huomenta täältä suunnalta! :)

Onpahan taas monet itkut itketty tälle aamulle, mutta nyt on taas ihan ok mieli.. Hormoonit hormoonit :P Ja on tässä mun tilanteessakin aihetta itkeskellä, kun herra vastuuttomuus on niin julma mua kohtaan, että huhheijaa. No tänään nähdään ja selvitän sille pari faktaa ja sen jälkeen olkoot. Mä haluan vaan sen, että se myöntäis lopultakin osallisuutensa lapseen ja että lupaa olla mun tukena, jos sitä tarvitsen. Kuitenkin se on niin pahaa mulle tehnyt vuoden ajan, että ei se tästä pääse kuin koira veräjästä! Voi kumpa te tietäsitteki millasen häntäheikin kans olen ollut tekemisissä...

MiNea kyseli turvotuksesta, nii mulla on kyllä ollu sitä turvotuksen tunnetta, mutta en huomais, että ihan hirveesti sitä näkyis. Mutta sillä tavalla sen tuntee, ettei huvita laittaa mitään tiukkoja housuja jalkaan, kun alkaa ahistamaan. Ilmavaivat kyllä vaivaa :D Ja närästys.
Ja sitä pissatusta kyllä on.. tuntuu ettei kärsi juua yhtään, ku heti saa ravata pissalla. Yöllä ei kuitenkaan oo tarvinut heräillä siihen. 
Nukun ihan mahottoman hyvin, vaikka luulis että tässä munki tilanteessa sitä valvois ja murehtis asioita, vaan ei mulla oo onneksi yöunet menneet! Ja tosiaan nukun paremmin, ku pitkiin aikoihin, vaikka koirakin sairastaa ja sen takia pitää öisin välillä aikamoista mekkalaa.. 
Eipä oo muuten tullut vielä mitään himoja tai inhokkeja ruuan suhteen. Tai no persikoita oon syöny aikalailla ja omenat tökkii..

Niin ja kiitos vielä mua tsempanneille. Mies edelleen väittää, että ainut vaihtoehto on abortti ja kuulemma paras vaihtoehto. Niin että kenenkähän kannalta herra sitä miettii? Omalta tietenkin. Mutta minähän en lannistu enää sen tahtoon, se on aivan varma asia. En ole niin vastuuton ihminen kuin se! 
 
Juotteko muuten kahvia ihan normaalin tapaan? :D 
Tuli tässä mieleen, ku aamukahvia litkin, että onkohan kellään ruvennu ällöttämään tai onko muuten vähentänyt tms. Mulla ei itellä oo tullu ällötystä ja ihan normaaliin tapaan juon aamusella ison kupin kahvia. Onkohan se ees tervettä juua? Jostain luin, että ei sen pitäis vaikuttaa mitenkään.
 
moi taas. pahoinvointi aaltoilee ihan kummasti. välillä oon melkein laattaamassa ja välillä ei tunnu missään. en oikeen enää jaksa kytätä oireitani... oon menossa jo torstaina ultraan! tuolloin 6+1. olin yhteydessä gynekologiini, jonka luona käynyt tooosi pitkään ja käynyt puhumassa keskenmenon jälkeen yms, niin hän ehdotti että to katsottaisiin näkyykö syke. oireita tosiaan on, muttei ole pahentuneet mitenkään. en oikeen tiedä pitäiskö pahoinvoinnin aina mennä vikkojen myötä pahemmaksi??esikosta kyllä meni...

harmittaa kun voimat vähissä ja esikon kanssa oon vähemmän kun haluisi. kyselee äitiä ja yritän se littää että oon pipi ja väsynyt. heräsinkin tänään puoli 10 ja mies oli tytön kanssa jo ollut puistossa ja nyt lähtivätkauppaan. onneksi sain itse tehtyä ruokaa, joka odottaa uunissa. tuo pieni kuvotus joka taustalla jatkuvasti estää jotenkin tekemisiä yllättävän paljon, en muistanutkaan kuinka paljon.

milly:tsemppiä odotukseen, ehkä mies on vielä shokkivaiheessa ja ymmärtää ottaa vastuuta vielä, onhan tässä aikaa odotella ja miehille varmaan lapsentulo konkretiswoituu muutenkin vähän myöhemmin?!

joku kyseli mieliteoista, mulla ei oo oikeen ollut sellasia ollenkaan, ei kyllä esikostakaan. tuntuuko teistä muista että oireet etenee?
 
Mulla on kans tuota aaltoilevaa pahoinvointia. Eilen aamulla ja illallaki oli ellotusta, mutta tänään ei tunnu mitään. 

Onneksi pääset to ultraan, nii saat jotain tietoa, että miten pieni siellä jakselee :) Pääsispä itekki jo!

Shokissa se mies onkin vielä, enkä tiedä toipuuko ikinä siitä.. Ite ku oon semmonen, et kaikki asiat pitää selvittää heti, niitä on turha jättää roikkumaan jne. Nii meinaa tuo kärsivällisyys loppua sen miehen kanssa. Mutta onhan se mies sekasin, ymmärrän sen. Miettikää, kaks naista oottaa sille yhtä aikaa lasta! Ei näillä muksuilla tuu olee ku nelisen kuukautta ikäeroa, jos siis kaikki menee hyvin. Siis sen "exä" oottaa myös lasta... 


 
Milly82: kun sanot, että tietäisittepä vaan, millainen mies.. Noh, voin sanoa, että yhden jumalattoman kamalan miehen kanssa kauan seurustelin, että tiedän miestyylin: painostusta, syyllistämistä, kaikki vika on sussa? Eli voimia sulle. En siis ole uskonnollinen enkä vanhoillinen, mutta nytkun olet jo tulevaa lasta näinkin paljon miettinyt, yhteistä tulevaisuutta ym ja varmasti oot miettinyt kaikki vaihtoehdot, niin kuinka kukaan voi vaatia aborttia? Mutta joo, kahvi maistuu vielä, vaikka on varoiteltu, että sitä saattaa alkaa raskauden myötä vieroksumaan. Raskaana ei kauheasti kyllä kofeiinia saa nauttia, eli kannattaa jättää joko kolajuomat tai kahvi.. Onneksi kahvia saa juoda sen kolme kupillista päivä! Aah, ihan kohta alkaa neuvolan soittoaika, ihanaa. Koko viikonlopun ollut kuin tulisilla hiilillä odottamassa maanantaita. Haluisin meinaa tietää tämän viikon, nyt mieskin nimittäin totes, että tissit on yhtäkkiä kasvanut parissa päivässä. Mittailin tossa niin ovat kasvaneet sellaiset 70d-75c:stä jonnekin 75DD:hen. Apua!
 
Heips kaikille, oli ihana lueskella noita teidän viestejä ja tuli mukava olo tietää että on näin paljon muitakin samassa tilanteessa olevia. Itse tein positiivisen testin viimeviikolla ja viikonloppuna ystävän juhlissa kuljin koko illan lasi kädessä (jonka mieheni välillä tyhjensi) ja onnistuimme vielä pitämään asian salassa.

Olemme molemmat vähän päälle kolmikymppisiä ja vauva oli suunnitteilla, mutta vasta ensikesänä, joten vähän yllätyksenähän tämä tuli. Olemme kuitenkin alkujärkytyksen jälkeen innostuneita ja onnellisia asiasta. Isompi reissusuunnitelma meni tässä uusiksi, mutta eihän kaikki elämässä mene aina suunnitelmien mukaan.

Kuukautisten perusteella laskettu aika olisi 1.4. ja vähän aprillipilalta tämä vielä tuntuukin.Sain ajan yksityiselle ultraan huomiseksi joten sitten ehkä tämä muuttuu vähän todellisemmaksi.

Ihanaa odotusta kaikille ja olisi tosiaan mukavaa pitää yhteyttä vaikka FB ryhmässä, jos joku muukin sellaisesta innostuu? Nuo ryhmäthän saa salaisiksi niin kukaan muu ei saa ryhmästä tai sen jäsenistä tietää!
 
Heippamoi!

Ultrasta palailin äsken eikä nyt ollu mitenkää mielyttävä kokemus, löyty sieltä 5mm sikiöpussi, mutta viikot ei sitten täsmää yhtään. Eli joko tää viikkonäytöllinen testi näytti puutaheinää tai sitten kyseessä on tuulimunaraksua, fiilikset sen mukaiset. Toisaalta viikkonäyttötestit perustuvat siihen että kierto on 28 pv. itsellä lähinnä 36 päivää.
Kahen viikon päästä sitten uus ultra, jos siellä näkyis jotain.
Kyllä gyne mainitsi että olis aika jännä et rakaaksi tulisin vuodessa kun mulla on endometrioosi niin vaikea...

Mutta ihanaa odottelua teille :) Mä puren täällä kynnet poikki ja stressaan se 2viikkoa, voihan se ollakkin että raskaus olisikin todella varhaisessa vaiheessa, pitää toivoa!

Palailen sitten parin viikon päästä viimeistään. :)
 
Heippa ihanaiset:)

Varaan huomenna neuvolaan ajan:) Mulla on ollut oireita kova virtsaamisen tarve ja outo tunne alavatsassa. Muuten ookoo olo vielä:) Jänskättää ihan hirveästi:)
 Oon siis 27 wee ja ukko 30wee.. Ollaan pirkanmaalta...
 
Takaisin
Top