Huhtikuu 2013

En jaksanu kaikkia kommentteja selata läpi, mutta joku oli kirjottanu facebook ryhmästä, onnistuko sen perustaminen?

Mulla oli viime raskaudessa aivan järkyttävätä pahoinvoinnit, olin töistä muistaakseni pari kuukautta pois. Nyt toivon todella että säästyn niiltä, vakipaikkaa kun ei oo ja monta muutakin mutkaa tässä hommassa että olis pakko pystyä oleen töissä sen aika kun niitä on.

Vielä ei oo muita oireita ollu kun tissit oli vähän kipeet ja väsyttäny jonkin verran enemmän mutta ei mitään suurempia.
 
Kiva kuulla että muutkin on innostuneet FB ryhmästä :) Aloitellaan sitä kun näitä viikkoja tulee lisää, itse olen niin innoissaan että en malttais olla jo kertomatta kaikille. Mieheni lisäksi ainoastaan siskoni ja yksi ystäväni tietää asiasta. Sovimme kuitenkin että odotetaan ainakin ultraan joka on tänään!!! Aika jännittävää koska osa oireista (vatsakivut, pahoinvointi, kuvotus) ovat vähentyneet, tosin pissalla saa ravata koko ajan. Viimeyö tuli nukuttua noiden pissakeikkojen takia aika huonosti ja nyt töissä ei oikeen jaksa motivoitua.

Ensimmäinen neuvola-aika on vasta elokuun lopussa, joten emme malttaneet odottaa ensimmäistä ultraa pidemmälle syksyyn. Tänään selviää sitten onko siellä masussa ketään.

Itselläni on ollut kamala nälkä koko ajan, valikoiden tosin, kun monet normaalit herkut ällöttää, esim kahvia en pysty juomaan lainkaan.

Kävin eilen ostamassa jo äitiyshousut kun omista ei enää mene napit mukavasti kiinni. Onko muilla näin paljon turvotusta? Muutama ystäväni on ollut jo 4-5 kk:lla ennen kuin mitään on näkynyt ulospäin...


Testailen myös tuota laskuria
http://lilypie.com/">http://lmtf.lilypie.com/9hK1p3.png" width="400" height="80" border="0" alt="Lilypie Maternity tickers" />
 
Uusille: Lämpimästi tervetuloa ja onnea ja tarrasukkia matkaan! 

Tuosta mahanjuilimisesta,kun taisi Milly ainakin siitä huolehtia. Kyllä ne kivut kuuluu asiaan, suht kovatki sellaset. Kohtu siellä vaan venyy ja paukkuu.

Töissä ajattelin kertoa sitte np-ultran jälkeen,jos nyt ei jo ennemmin päällepäin näy. Maha on kyllä turvonnu jo nyt ihan palloks.

Ekan neuvolan varasin minäki, oisin päässy jo 20.8 mut pyysin ite myöhemmäks eli 27.8. Kuulun riskiryhmään (ed.raskaudessa oli toksemia,r-diabetes,vauvan ennenaikainen syntymä...) joten pääsen tod.näk varhaisultraan ilmaseks. Mahdollisesti alotetaan mini-aspiriinit sitte kanssa (ehkäsee toksemiaa). 

Älkääkä turhaan poteko siitä foolihapon syömättömyydestä turhaan huonoa omaatuntoa. Jos voi syödä kasviksia ja täysjyvää tarpeeks ni tarvittavan määrän saa niistä. En minä ekaa oottaessa syöny foolihappoa ja ihan terve lapshan tuosta tuli. Suomessa on kuitenni aika harvinaista, ettei hermostoputki sulkeutus kunnolla.

Ja ai niin, minäki voin liittyy siihen ryhmään. Perustaminen käsittääkseni onnistuu niin, et laitetaan meiän nimet yksityisviestinä täällä ryhmän perustajalle eli Sanna77:lle vaan nimiä viestinä, niin saadaan ryhmä tulille.
 
Me ollaan kerrottu raskaudesta mun toiselle veljelle sekä mun vanhemmille, ja kahelle kaverille oon kertonu. Kauhian monelle ei oo tarkotus kertoo, ihan vaan lähimmille ihmisille keille en ees osais olla kertomatta. Mutta sitten vasta joskus myöhemmin kerrotaan muille, kun ollaan turvallisimmilla viikoilla.
 
Hei kaikki!

Tämä palsta vaikuttaa mukavalta, joten päätin rohkeasti liittyä mukaan.
Odotan esikoistani, ja LA on vanhan kierron perusteella 5.4.2013. Vähän jännittää, että miten tämä menee, enkä oikein siksi uskalla asiasta vielä kenellekään puhua (ja siksi tämä paikka on juuri sopiva - asiasta tietää vain mieheni ja paras ystäväni). Välillä tuntuu, että ei ole mitään oireita, ja välillä pistää vatsasta, mutta ei kovin pahasti. Totta kai sitä pelkää, että tuleeko keskenmenoa, vaikka yritän ajatella, että jos niin tapahtuu, niin eipä sille itse mitään oikein voi.

Lapsi on todellakin toivottu, joten pidän peukkuja pystyssä. En ole ihan varma, kuinka tuo LA olisi pitänyt määrittää, koska minulla tärppäsi heti ekalla kerralla pillereiden lopettamisen jälkeen. Ennen pillereitä (useita vuosia sitten kierto oli aika säännöllisesti 32 päivää, mutta joskus myös 28 pv), olen siis kutakuinkin 5+4 viikoilla. Raskaaksi tuleminen on kohdallani jonkinlainen ihme, enkä oikein ymmärrä edes, että se voisi olla mahdollista. Yritin lasta useamman vuoden edellisen mieheni kanssa, ilman ainuttakaan keskenmenoa, en siis raskautunut koskaan.

Neuvola-aika on varattuna 20.8. päivälle, ja toivon, että siellä saisi jotain varmuutta edes siihen, että on raskaana (vaikka luulisi, että 4 positiivista raskaustestiä sen jo todistaisi - yksi oli viikkonäytöllinen, ja se näytti viikko sitten 2-3 viikkoa). Pidän peukkuja pystyssä itselleni ja muille!
 
Kuinka moni täällä ei kärsi raskausoireista? Itellä vaa pikkuse rinnat kipeet jos sitä vähääkää ja vatsaa turvottaa. Alkaa jo pelottaa että onko kaikki ok.
 
Mulla ei oo muuta kun alavatsan ja selän jatkuva juiliminen.. Esikoisesta oli silloin heti rinnat kipeet ja juili samal tavalla ja heti pahaolot.
 
Mulla ei myöskään ole juurikaan mitään oireita, ehkä tuntuu jotenki turvonneelta ja mahaa välillä juilii mut todella harvoin kuitenkin. Pistää se pikkusen miettiin mut eiköhän se oireettomuus ole ihan normaalia niinkun joku muukin täällä on sitä sanonut. Täällä oli muutama tupakka taistelija.. mä päätin että kun plussa tulee testiin niin loppuu polttaminen ja nyt toista viikkoa ollu polttamatta. Sen kyllä unohtaa kokonaan kun ei ajattele sitä ja keksii tekemistä. Mullekkin kävi yhtenä päivänä niin että oli hermot tosi kireellä ja meinasin et kohta meen sinne tupakalle ja piti oikeesti mennäkkin, muistin asian vasta myöhemmin kun olin jo melkein nukahtanut, jätin sitten tupakin väliin :) Vaikeata se varmasti on monelle, mutta tsemppiä ja kärsivällisyyttä!!! :))

Onko teillä muuten millasia harrastuksia ja kuinka meinasitte koittaa pitää painoa jossain ruodussa?
 
Heini90 mitä tässä on lueskellut niin aika moni päivitellyt oireiden vähyyttä, allekirjoittanut mukaan lukien. Kuitenkin on mahdollista viettää koko 9kk ilman pahoinvointia ja pahempia mielialamuutoksia ja saada aivan terve lapsi. Itse ainakin tuon tiedon jälkeen totesin että miksi ihmeessä tässä sitten kerjää jotain taivaallista aamupahoinvointia jos ilmankin voi homman hoitaa. Kuitenkin se kaikkein tärkein oire on kuukautisten pois jäänti joten pärjätään sillä ja epämääräisillä "onko tää nyt oire vai ei" fiiliksillä. :)
 
No tuossa olet kyllä oikeassa :) Jospa sitä vaan ois ja odottelis sinne ultraan pääsyä.. =)
 
musta tuntuu että suurimmalla osalla ei vielä tässä vaiheessa oo oireita juuri mitään, siis jos kavereitanikin ajattelen ja ihan normaaliraskauksia olleet. ei ne oireet sinänsä kerro välttämättä mitään. omalla kohdallani ekasta oli niin kamalat oireet että jotenkin odotin oireita. km- raskaudessani en edes muistanut välillä olevani raskaana.

kivaa että täällä on paljon porukkaa! toivottavasti tännekin jää sitten keskustelijoita, ettei kaikki l'hde facebookiin :) tsemppiä kaikille odotukseen!
 
Ihan kauheita vatsakipuja ollu tänään :( 
Mulla on aina ollu kovia menkkakipuja, mutta nämä oli ehkä vielä vähän kovempaa... en tiiä yhtään, että pitäiskö huolestua vaiko ei. Se ei kuitenkaan rajotu mitenkään yhteen kohtaan, vaan koko alavatsaa jomottaa ihan tosissaan. Mut ei se kauan kestä kerralla. Vuotoa ei onneksi näy! Kait tässä vaan kuulostellaan ja jos oireet pahenee, niin sitte lääkäriin. 
Tissitki on menny kipeemmiksi. 

Mä olen kertonut raskaudesta vanhemmilleni ja joillekin ystäville. Minähän oon semmonen lörppähuuli, ettei mulla kauan näin ihana asia jää salaisuudeksi :) 
 
Voi hyvä ihme kun turvottaa varsaa! Niinkuin ois siellä ilmapallo... Meninkin mainitsemaan oireiden vähyydestä ;)
 
miten voi ollakaan että ykskaks oireet katoaa??! pelottavaa. aaltoileeko muilla oireet että välillä olo on normaali? mulla on useampi päivä ollut jatkuvaa pahaa oloa ja nyt pari tuntia selvästi vointi ihan normaali. outoa. toivottavasti ei merkkaa mtn ikävää.
 
Milly, mun ystävällä oli juurikin heti positiivisen testin tekemisestä varmaan kuukauden ajan TODELLA kovia alavatsakipuja. Ne vaivasivat etenkin öisin, eikä hän pystynyt oikein nukkumaankaan. Mutta kaikki oli hyvin! Jos kipuihin ei liity vuotoa (ja ne eivät ole jatkuvia ja koko ajan pahenevia), ne ovat varmasti vain kohdun kasvukipuja. Minun keskeytyneeseen keskenmenoon ei liittyny mitään kipuja mutta pientä vuotoa. Joten ei ne kivut ole minusta kyllä huolestuttava merkki ollenkaan!! Jotakinhan selvästi tapahtuu ja kohdun kannattimet venyy ja paukkuu :)

heini, oireiden suhteen aivan sama tilanne. Muistelin jopa, että pojan raskaudessa rinnat olis kipeytyneet lähes heti. Mutta mitään ei ole rinnoissa tapahtunut, ei myöskään kuppikoon kasvua. Ei edelleenkään yhtään pahoinvointia. Ja tänään 5+5. Nautitaan oireettomuudesta niin kauan kuin voidaan ;)

Ajattelin ensin, että olisin tehnyt sen viimeisimmän raskaustestin ylihuomenna, mutten taida malttaa odottaa. Ehkä teen jo huomenaamuna... Varasin tänään alkuraskauden uä:n, se on 30.8, tuolloin viikkoja 9+0. 

Kertomisesta. Me ei olla kerrottu kellekään. Km:n jälkeen ollaan vähän enemmän jalat maassa pitäviä tyyppejä ja odotellaan kyllä niskaturvotusultraan saakka. Tänään puhuttiin, että kerrotaan ensimmäiseksi esikoiselle ja asia saa sitten alkaa hiljalleen leviämään. Esikoisellekaan tuskin kerrotaan ihan heti ultran jälkeen, saa nähdä. En haluaisi sitä tilannetta, että kerrotaan, ja km tulee sitten heti perään. Mutta onko se raskaus edes koskaan niin selvillä vesillä...?
 
Ja vitsukka, tuo tilanne pahoinvoinnin osalta on ainakin minulle aivan tuttu edellisestä raskaudesta. Aaltoilee todella paljon ja välillä on aivan normaali olo. Eli minusta ei syytä huoleen!! (tosin minulla ei tässä raskaudessa ole siis ollut vielä ollenkaan)
 
Jossain kohti on kyselty harrastuksista tai millä saa painon pysyyn kurissa.. Mä koitan lenkkeillä joka päivä, näin alkuraskaudessa ainakin saa nähä miten sitten lopussa menee. Esikoisen loppuvaiheessa tai varmaan joskus puolen välin jälkeen mulla vihlo nivusissa niin hirveesti kun vähääkään yritti lenkkeillä ettei siitä tullu mitään-
 
Painon suhteen yritän lähinnä katsoa, mitä suuhun laitan. Viimeksi raskausaika ei vaikuttanut liikkumiseen, voin todella hyvin, suorastaan paremmin kuin koskaan aiemmin, ja hiihtelin 5-10 km lenkkejä vielä viikko ennen synnytystä :) Toki rauhallisella sykkeellä ;)
 
Mulla on crosstreineri kotona ja sillä meinasin muutaman kerran viikossa mahdollisimman pitkälle treenailla ja sitten tietty ulkoilut koiran ja vaunujen kanssa :) sitte on vielä lokakuuhun asti jumppakorttia maksettava joten sielläkin vois sen 3krt viikkoo käyä.. Just kun sain kaikki edellisen raskauden kilot pois ja painan 5kg vähemmän mitä ennen esikoista niin taas niitä alkaa tulla. :p
 
Itsekkin uskaltaudun mukaan. Positiivisen testin tein maanantaina ja siitä joka aamu tullu testi tehtyä. Jos nyt alkais jo uskomaan. :) Laskettuaika tällä hetkellä jollain laskurilla 14.4. Pikkusen jänskättää, eikä meinaa jaksaa keskittyä töihin. Pelottaa toi pahoinvointi jos sitä tulee. Teen hieronta hommia niin siitä ei niin vaan vessaan lähetä. :/ Ja kaikkia muitakin mietintöjä kun on oma yritys. Mut on tätä niin toivottu ja odotettu. :)
Ens viikolla jos soittelis neuvolaan.
 
Takaisin
Top