Huhtikuu 2013

huh. nyt on kyllä tää aamu ollut kunnon etomista, meinasin oksentaakin.Aamupalan jälkeen selvästi helpotti. Hyvä että merkkejä raskaudesta alkaa tulemaan, vaikka kamalia ovatkin. esikosta alkoi samoihin aikoihin etominen, mutta siitä voimistui ihan hirveen nopsaan, että saa nähdä meneekö saman kaavan mukaan. vaikka ihan sama onko kamalat oireet, kunhan menisi hyvin kaikki.
Suuret pahoittelut Kaarinalle, keskenmeno on niin iso menetys<3<3

Meillä on ystävän häät viikon päästä ja mietitään miten saadaan huijattua muita, niin ettei tule kysymyksiä siitä miksen juo alkoholia tms. onko vinkkejä?
 
pittunen: Kiitos rohkaisevista sanoista. Välillä mä olen aivan satavarma, että pärjään vauvan kans kaksinkin, mutta välillä tulee myös epätoivon hetkiä, etten usko kykeneväni siihen. Mutta kun samaan aikaan tiedän myös sen, etten pysty tätä keskeyttämään ja tosiaanki se pelko on, että entä jos en koskaan enää tule uudestaan raskaaksi? En voisi antaa itelleni koskaan anteeksi, jos abortin teen ja myöhemmin huomaan, ettei raskautuminen enää onnistu!
Ja on tässä sekin, että tuleva isä on oikeasti pohjimmiltaan sen tyyppinen ihminen, ettei kestä ajatusta siitä, ettei koskaan näkisi omaa lastaan tai sitäkään, että toinen mies kasvattaisi häntä, niin sekin on toisaalta sellasta pientä toivonkipinää antava voima, että ehken joudukkaan lapsen kanssa aivan kaksin.
Toisaalta pelkään koko ajan, että kun tätä tunnemyrskyä on tällä hetkellä näin mahoton, että pieni päättää tulla omin avuin pois... 

vitsukka830: Miltä kuulostaa, jos sanoisit, että sinulla on vaikka jokin lääkekuuri meneillään, jonka kanssa et saa juoda alkoholia? Se tuli mulla ensimmäisenä mieleen..

 
Morjes. Ollaan "yritetty lasta" pillereiden jälkeen yksi kuukausi. Eilen tein läpällä testin ja kappas, kaksi viivaa pukkas esiin. Tänään tein Clear Blue -viikkotestin ja sen mukaan viikkoja hedelmöittymisestä on 1-2 eli raskausviikkoja on noin 3-4. Kuitenkin kaikki laskettuaika-laskurit sanoo viime kuukautisten perusteella, että riippuen kierrosta laskettu aika olis 4-6.4.2013. Eli siis, miten te osaatte noin tarkkaan sanoa omat viikkonne?
 
MiNea1: Joillaki on kierto niin säännöllinen tai sitte ovulaatio on tikutettu, niin tietää tarkempaan mikä viikko on menossa. Mut esim mulla tuo aika on vaan suuntaa antava. En usko,et vielä viikolla 3+3 voi saada noin selkeen plussan normitestillä,ku mitä ite sain. Eli todennäkösesti oon pidemmällä. LA vahvistetaan sit viimestään np-ultrassa ja seki on vaan viitteitä antava. Eli 37vkoa ku on täynnä,vauva saa syntyä.
 
Milly82: eiköhän kaikki järjesty. uskon, että vaikeaa miettiä asioita. toivottavasti saatte ne järjestymään miehen kanssa (tai ilman). ymmärsinkö oikein, että sinulla on kuitenkin paljon tukiverkostoa? uskon kyllä että vauvan kanssa pärjää hyvin. vaikka meillä esikko oli koliikkivauva niin hyvin pärjättiin. isyyslomien jälkeen mieheni reissasi paljon ja oltiin kaksistaan tytön kanssa paljon... ja toki isovanhemmat auttoivat. ja suurin osa lapsistahan ei ole koliikkitapauksia :) ja vaikka aluksi rankkaa olisikin niin meilläkin helpottui huomattavasti siinä parin kuukauden kohdalla! tsemppiä<3
se lääkekuuri on ihan hyvä idea, pitää vielä miettiä, mihin vaivaan;) mietin myös et josko mä väittäisin et on ihan kauhee päänsärky, ja olisin buranaa joutunut ottamaan...? vai saako buranan kanssa ottaa alkoholia :D
 
Näin mäkin asian kuvittelin olevan. Itsellä oli kuitenkin kesäkuussa kahdet "kuukautiset", eli paha lähteä veikkailemaan hedelmöittymisaikaa.. Eilen oli testissä varmennusviivan vahvuinen merkki raskaudesta, mutta kuitenkin viikkonäkymä oli vaan tuo 3-4 rv. Kuitenkin laskureiden mukaan olis jo tasan viides viikko..
 
vitsukka830: Joo, kyllä mulla tukiverkosto on aika hyvä, vanhemmat asuu samalla paikkakunnalla, samoin veljeni perheineen. Ihania ystäviä ympärillä, joilta varmasti apua saa <3 Kyllä mä olen päättänyt pitää tämän pienen elämän taimenen. Ehdottomasti. Lapsen isä saa sitten miettiä mitä itse haluaa.. ja ajan kanssa sekin asia varmasti tulee kääntymään parhain päin, näin uskosin.

Voithan sanoa sen päänsäryn syyksi, mutta buranan kanssa saa kyllä ottaa alkoa :D Mutta voithan sanoa kuitenki, ettet uskalla ottaa tai että ei vaan maistu, kun pää on niin kipeä tms. Kauheeta selittelyä :D

Mä pelkään sitä, etten pysty äidiltäni tätä salaamaan. Sillä on niin vahva äidinvaisto, että aavistaa heti, jos mulla on jotain salattavaa tai ettei mulla kaikki ole aivan kunnossa. Toisaalta haluaisin kertoakin vanhemmilleni asiasta, mutta tiedän, että siitä syntyy hirveä sota ainakin vielä tässä vaiheessa, kun lapsen isän mielipide asiasta on tuo. 

Tänä aamuna on ihan tosissaan yökkäyttänyt! Kaiken lisäksi koirani on tosi kipeä, se aivastelee ja räkii lattiat täyteen räkää, joten voitte varmasti uskoa sen hajun täällä kämpässä! Oksettaa tuo hajukin aivan mielettömästi ja siihen lisäksi tämä vauvasta johtuva etova olo, niin huhhuh tätä oloa. Pitäisi alkaa vielä luutuamaan lattiat ja tiedän, että haju senkun yltyy... 
 
Vitsukka: Antabus-reaktion aiheuttavilla antibiooteilla ei yksinkertaisesti pysty juomaan ja antibioottejahan määrätään mihin vain tulehdukseen tai flunssaa pahempaan. Valitset vaan vaivas :)
 
Vitsukka: Meidän häissä oli ainakin paljon porukkaa autolla, jonka vuoksi olivat juomatta.. Jos hääpaikka ajomatkan päässä, voisitko vaan olla kuskina?
Millylle onnea hyvästä päätöksestä :) Voi vain kuvitella millaista on miettiä vielä tuollaisia kysymyksiä, kun muutenkin on niin paljon mietittävää!
Minulla on myös hajuasiti aika herkillä! Viikko sitten ajettiin mökille mieheni kanssa ja mies jois karpalosiideriä, joka haisi nokkaan tosi vahvasti! Keskiviikkona taas kuskattiin äitiäni kuumailmapallolennolle synttäriyllärinä ja lennon jälkeen perinteisesti skoolasivat kuohuvalla, joka haisi niiiin voimakkaasti hiivalle äidin tullessa autoon! :D
Meillä olisi kahden viikon päästä ystävien kihlajaiset ja sinne pitäisi myös keksiä jokin peitetarina juomattomuudelle... Tai sitten täytän jonkin viinipullon alkoholittomalla viinillä ja lipittelen pokkana sitä ;)
 
Kaarina84, suuret pahoittelut ja voimahali <3 Hienoa kuitenkin, että sinulla on asenne kohdillaan! Kaikkea hyvää jatkoon!

Milly82, aika paha tilanne sulla. Mutta varmasti päätös lapsen pitämisestä on oikea. Lapsen isähän voi ehkä havahtua myöhemmin, miten suuren virheen hän on tekemässä, jos jättäytyy lapsen elämästä pois.

Vitsukka, meillä myös miehen siskon häät tulossa syyskuun alussa ja olen itse ajatellut sanovani, että vedimme miehen kanssa pitkää tikkua, kummasta tulee kuski :D Kirkolle ja kirkolta hääpaikalle on kuitenkin sen verran matkaa, että tämä selitys mennee läpi. Tai näin ainakin toivomme, jos niin pitkälle päästään.

Täällä olot hyvät. Aamulla meinas olla vähän ällö olo, mutta meni ohi, kun sai murkinaa masuun. Valkovuoto on runsaampaa kuin tavallisesti, mutta muutenpa tässä vain ollaan ja odotellaan rauhassa. Otetaan vaan löysin rantein :)
 
Palstalle oli taas löytänyt uusia plussanneita - Onnea! Mukavaa kun meitä on täällä jo näin paljon ja porukka varmaan kasvaa vielä. :)

Kaarina84 - Pahoittelut vuodon alkamisesta! Toivotaan että tärppää pian uudestaan ja pääset takaisin plussanneiden puolelle! <3 Tsemppiä! 

Milly82 - Sulla on kyllä aika ikävä tilanne... mutta varmasti oikea päätös pitää vauva masussa kasvamassa! <3 Ethän ole yksin jos sinulla on iso tukiverkosto ympärillä, voit saada siitä paljon enemmän iloa ja apua kuin miehestä. :) Tsemppiä!

MiNea1 - Ei kannata luottaa siihen viikkoraskaustestiin niin kamalan sinisilmäisesti. :) Voit hyvin olla rv 5 vaikka testin mukaan vasta viikoilla 3-4. Testi testaa raskaushormonin määrän virtsasta, mikä nousee kaikilla eritahtiin. :) Raskaushormoni ei nouse jatkuvasti kehossa vaan muutaman päivän välein, nyt jos testaisit testi voisi näyttää jos 2-3 eli rv 4-5. :) np-ultrassa antavat sitten tarkemman LA:n. :)
 
Kiitos tsempeistä ja rohkaisevista sanoista! Uskon kyllä, että tämä on oikea päätös <3

Minulla on kissa, jonka käytös on muuttunut tässä viikon sisällä ihan mahoton! Ihmettelin tuossa aiemmin ennen ku plussasin, että kun kissa koko ajan hinkkautuu minussa ja läppärillä ollessani, se tunkeutuu makaamaan koneen viereen ja asettuu minun käsien päälle. Nyt vasta sitten tajusin, että killihän aavistaa tämän mun raskauden! 
Ei tuo käytös voi muusta johtua. Onko kellään muulla tämmösiä kokemuksia? 

Nyt on alkanut sitten valkovuotokin lisääntymään ja se aiheuttaa sitä, että kun meinaa välillä juilia massua ja samaan aikaan tuntee jotain valahtavan pikkareihin, nii hirveellä kiirellä tarkistamaan, että minkä väristä vuotoa sieltä tulee. Onneksi ihan turhaan olen hätäillyt.
Onko teillä muilla kipuja reisissä ja nivusissa? 
 
kiitos "huijausvinkeistä" ;) täytynee hyödyntää jotain noista. oon aika huojentunut ollut tänään kun niin selkeesti alkanut pahoinvointi. hyvä etten laatannut kertaalleen. toisaalta miettii että kauheeta jos tulee yhtä paha kun esikoisesta(olin tipassa 2viikkoa) niin en varmasti pysty esikon kanssa leikkimään. tyttö on nyt 1v8kk ja ymmärtää tosi hyvin ja juttelee, mutta en usko että ymmärtää täysin et miks en jaksaisi leikkiä hänen kanssaan. noh, ehkä taas murehdin ennenaikaisia. mielummin kuitenkin kamala pahoinvointi kuin ei oireita ja pelko keskenmenosta(mulla se oli eka merkki keskenmenosta kun ei tullut ollenkaan oireita)

siitä raskausviikkojen määrittämisestä, niin mullei ainakaan viimeisten kuukautisten mukaan pysty määrittämään kun ovuloin sen verran myöhään. mut ite oon laskenut ovulaatioajasta tuon lasketun ajan ja raskausviikot nyt, jotka siis 5+3 tänään ja la muistaakseni 4.4. et kait se on aika yksilöällistä?!

niin sitä piti vielä kysyä et koska ilmoititte neuvolaan?? en uskalla soittaa vielä kun siellä on mun pari tuttua töissä :/ ja hei te, joilla on jo aikaisempia lapsia, minkä ikäisiä ja miten/koska olette ajatelleet kertoa heille tulevasta vauvasta?:)
 
Milly: Meillä on samanlainen tilanne.. Mä en oo parisuhteessa raskausvauvan isän kanssa. Isä oli hiukan järkyttynyt raskaudesta, mutta mä olen päättänyt pitää tän vauvan, tehköön mies mitä haluaa. Haluan, että lapsellani on isä, mutta se voi ihan hyvin olla tapaava isä-systeemillä.
 
Muumimammuli: Kiva tietää, et joku muukin on samanlaisessa tilanteessa :)
Täällä on asian suhteen ollut täyssota päällänsä, koska mies ei halua missään tekemisissä olla mun ja tulevan vauvan kanssa. Mulla niin ottaa päähän sen vastuuttomuus ja se, että herra kehtaa kaiken lisäksi väittää, ettei lapsi ole edes hänelle! Voi elämän kevät, että mä hermostuin! Sanoin, että sehän todistetaan isyystestillä ja jätkä saa painua vaikka väkipakolla sinne, jos ei muuten suostu. Sehän ei pääse tästä kuin koira veräjästä. 

Mulla on hävinnyt rintojen arkuus... tai ainaki vähentynyt huomattavasti. Ja ehkä muutenki oireet vähentyneet, mutta kaippa se ihan normaalia on. Pelottaa vaan vietävästi, että kesken menee, kun tässä nyt on riehunu ja stressannu jne. Mutta eipä se auta  nyt lisätä tätä stressitasoa entisestään murehtimalla sitä. 

Onkohan se laskettu aika tarkempi laskea siitä ovulaatiopäivästä? Tai hedelmöityspäivästä, vaikka mistä mä tiiän millon se on hedelmöittynyt? :D Mä tiedän päivän millon ollaan laitettu tämä alulle, mutta eihän se välttämättä sillon ole jo hedelmöitys tapahtunut? Vai mitä hä? 
 
Voi Milly, onpa harmillinen tilanne. En tiedä näistä jutuista mitään, mutta eikö miehen ole pakko suostua isyystestiin ja sitä kautta hän on ainakin jossain määrin elatusvelvollinen? Olen aivan varma, että pärjäät lapsen kanssa yksinkin, mutta lähinnä mietin taloudellista puolta. Itse ainakin olen yllättynyt, kuinka paljon lapsi nostaa talouden kuukausimenoja... Mutta jossakin vaiheessa toit hyvän asian esille: jos tämän raskauden keskeyttäisit, antaisitko koskaan itsellesi anteeksi? Etenkin, jos et enää saisikaan lapsia. On sinulla suuria kysymyksiä ja päätöksiä, mutta oletkin tainnut jo tehdä päätöksen koskien raskautta :)

Minulla on todella paljon kokemusta näistä ei-alkoholia -peittelyistä. Ja olen onnistunut vielä tuplasti suorastaan erinomaisesti! Testasin plussan esikoisesta samana päivänä, kun oli ystävän häät. Ei haluttu kertoa kellekään. Samoten tapahtui viikko sitten, testasin plussan ystävän polttaripäivänä. Kaikista parhaiten menee, kun ei tee alkoholittomuudesta minkäänlaista numeroa. Minulla oli häissä ja polttareissa lasi, mutten vain juonut. Kukaan ei huomannut mitään! Minulle tarjottiin maistettavaksi boolia, "join" niin, että pidin suun kiinni ja vain huulet siis kostui siihen. Polttareissa sain drinkin, kaadoin sen viemäriin, kun kukaan ei katsonut :D Antibioottikuurit tms on minun näkemykseni mukaan aika klassisia, siitä jää melko helposti kyllä nalkkiin. Aion jatkaa samalla taktiikalla syyskuun alussa samaisen polttarisankarin häissä ;)

Täällä ei kummempia. Sellaisia epämääräistä raskaus"merkkejä": herkistynyt hajuaisti, väsymys, ajoittainen palelu ja ihme aivopierut. Eilen haukuin miestäni idiootiksi... :( Ja se tuli suusta ennenkuin ehdin ajatella yhtään mitään. Mutta vatsatuntemuksia, pahoinvointia tai rintojen arkuutta ei edelleenkään... Vähän jännät fiilikset on tämän vuoksi. Ajattelin testata sen viimeisen testin, kun tulee ensi torstaina 6+0. Sitten lopetan ja jäädään odottelemaan raskausoireita tai km-oireita.

merihevonen h 5+2
 
heh. aivopierut, toi on ihan hyvä termi, pitää ottaa itekin käyttöön;)
ei kait niitä pahoinvointeja monesti vielä ookaan(ainakaankavereillani oo ollut) ite vaan panikoin tuossa aiemmin niistä, koska esikoisesta alkoi niin aikasin selkeesti ja km-raskaudessa olin ihan täysin oireeton vielä 8-9 viikollakin, välillä unohdin koko asian. siinä raskaudessa mulla ei sitten ollutkaan mitään muuta vaivaa, paitsi lopuksi lonkat oli kipeet ja suonenvedot. pahoinvointi oli ihan järkyttävää.
mä luulen et tosta ovulaatiosta laskettuna on la tarkempi, koska se vaihtelee aika paljon, että missä vaiheessa ovuloi. ja sen testin mukaan 1-2pv plussasta ovuloi, eli sen mukaan kun laskee niin sais parin päivän tarkkuudella suurinpiirtein.
joo, toi on kyllä totta et vois olla ihan selittelemättä yhtään mitään ja näytiksi ottaa lasin pohjalle juomaa. yks kaveri sanoi hauskan vinkin; on juoma jota ottaa, mutta aina heti perään"juokin" toisesta pullosta/tölkistä ja kuitenkin sylkäsee sinne ne mitä ekasta juomasta on suussa :D heh. toi vois toimia. ja toisaalta moni sanoo että eihän sillä oo väliä, et juoko yhden lasin punkkua raskaana....en sitten tuosta tiedä...
 
Oon aatellu, että esikoiselle kerrotaan sit, kun 12vkoa täynnä. Saa sit esikko kertoo mummoille,ukeille ja ainakin meiän sisaruksille. Aatelin kertoo sukulaisille just niin, et esikko näyttää heille np-ultrakuvia. :)
Itelläki oireet tuntuu taas voimistuvan. Saa koko aika olla syömässä jotai, ettei tuu ällötys. Ja taju meinaa karata,kun nopeesti nousee ylös. Maha edelleen välillä aika kipeen olonen,ei kuitenkaa sitä pelättyä verta näy. Ja eikös uudelleensynnyttäjillä kasva kohtu nopeempaa ku esikoista oottavilla? Tuntuu, et jostai oisin lukenu, et maha alkaa uusijoilla näkyy monesti aikaisemmin kuin esikkoa oottavilla. 
 
Huomenta :)

Millylle ja Muumille kirjoittelinkin vastauksen tapaista tuonne esittelyyn, liput korkeelle rouvat!!

13-vuotias oli mukana alkionsiirrossa että se kyllä tiesi koko projektista jo ennen raskautumista, oli ihanaa saada jakaa edes jonkun läheisen kanssa tää asia ja tyttö on aina ollut ikäisekseen erifiksu :) 11v ja 16 v kuulivat sitten kun plussa pärähti testiin, meillä pompittiin riemusta koska nuilla 11v ja 13v on muutaman vuoden ollut vauvakuume. Nuorin oli ihan että JEE KAKSOSET, SAADAAN MOLEMMAT OMA!! :D Kerroimme siis että 2 laitettiin, katsotaan sitten monta jäi. 16v oli sitä mieltä että onneks hän ei enää asu kotona sitten kun se on 10v (karsee ikä uskokaa pois!)

Kaipa se on eri asia kertoa isoille kuin pienille, käsittelevät eri tavalla juttuja. Olemme käyneet läpi esim keskenmenon mahdollisuuden.

Mites muilla turvottelee? Juma kävin vaa'assa ja eilisestä 500g taas lisää, sairasta!! Turvotus alkoi pistoshoidon aikana eikä ole loppunut, nyt on se 4,5 kiloa tullut ihan huppista vaan, mä siis näytän kuin olisin puolivälissä odotusta. Vitsailin eilen että viitoset tulee :D

Tuosta alkoholista, kauhean ison numeron siitä teette :) kukaan ei kiinnitä mitään huomiota kun olette normisti, kulkekaa vaikka tervetuliaismalja kädessä koko ajan tms jos se helpottaa. Mä en oo ikinä juonut, siis normistikaan, oon aina kuskina. Ei siellä kukaan ihmeemmin katso juoko joku, monesti kun ollaan lähdössä niin on kysytty et mitä, ajatsä autoo?? Johon on vastattu että joo?

Joutuu välillä käydä lukemassa ja taas palata vastailee kun ei millään muista kaikkia. Millykö se kysyi kissan reaktiosta, kyllä se vallan normia on ja odotahan kun masukka kasvaa, siihen voi levittäytyä puuhkaksi lämmittämään ja suojaamaan pientä :)

Täällä ei oo muita kuin kiinnikekipuja vai mitä lie onkaan kun vihloo ja veistelee välillä jommalta kummalta puolelta.
 
Joo, täällä ainaki lippu on kyl korkeella! :)

Nää aamut on inhottavia, ku on etova olo.. äsken kävin jo yökkimässä pöntölle.. Ei tässä varmaan muuten, mutta kun tuo koira tekee sitä samaa, että yökkii, nii sitte sitä täällä kimpassa yökitään vuoron perään :D

Ja voi luoja, että koiran ruokaki haisee pahalle!! 
Että kyllä näitä oireita on, vaikka mä oon jo ajatellu, et mihin ne on muka hävinneet... sitä kuuntelee omaa kroppaa koko ajan niin intensiivisesti, et pienetki muutokset kyllä huomaa, suuntaan ja toiseen. 

Mulla on kans sitä turvotusta.. tai no ainaki siltä tuntuu, vaa'an lukemia en tiiä, kun en omista sellasta. Mut ei tässä ainakaan mitään farkkuja oo haluttanu tunkea päällensä moneen päivään, sen verran ollu turvotuksen tunnetta. Sitä menkkakipuilua on aika usein... onko se normaalia, että se juilii myös alaselässä??

Merihevosella hyvä pointti tuo taloudellinen puoli, mutta en ole siitäkään puolesta huolissani, koska tiiän kuinka hyvin tällä paikkakunnalla sossustakin irtoaa apua, jos sitä tarvitsee. Vanhemmat auttaa varmasti niin paljon, kun pystyvät, samoin veljeni.. :) Että kyllä nämä asiat tästä varmasti lutviutuu!
Ja kyllä mulla on pieni tuntuma siitä, ettei tulevan vauvan isä ole oikeesti niin laho päästänsä, ettei halua millään muotoa osallistua mihinkään hankintoihin tai tosiaan sen elatusavun se saa kyllä maksaa, sen isyystestin jälkeen.
Toki asiat voi kääntyä aivan päälaellensa, että mulla mieli muuttuu, enkä halua kyseistä miestä lähellekkään vauvaa tai häneltä mitään rahoja, mutta niin ku Sanna tais mainitakkin, niin 9 kk ehtii tapahtua kaikenlaista. Että mennään nyt päivä kerrallaan ja tärkeintä tällä hetkellä on tuo pieni elämän taimen ja oma jaksaminen.
 
Takaisin
Top